[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:46

Nou welkom, helaas!

Bij mijn ruin was het zoals bij jou, alles ok behalve veel plassen/drinken en minder goed verharen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:48

Dank je.. :\
Hoe oud is die van jou?
En wat doe je nu met hem qua voer en medicatie ?

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:52

kim_bjorn schreef:
Bjorn wordt in juli 20 jaar. Hij is dus niet jong, maar had erg last van de prascend.

Hij ziet er wel goed uit nog en gedraagd zich jong, heel actief, spelen etc en heel sociaal naar mens en paard. Maar na 6mnd 1/2 prascend was daar niets van over meer. Hij was sloom en suf en ongeinteresseerd. Verder zag hij dingen die er niet zijn. Dus niet de normale bakkabouters etc, maar echt afwijkend.

Ik ben toen in 2 weken naar 1/3 en vervolgens naar 1/4 gegaan. Toen werd het beter, maar met nog wel de voordelen van weinig zweten, drinken plassen. Ik moet zeggen dat dit ook zijn enige klachten waren en dat zijn acth nooit hoger dan 99,9 is geweest en dat in de se, eind september.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, 200 gr metazoa gemengd met 150 gr care 4 life.
Verder maak ik een slobbertje van 75 gr gemalen lijnzaad, 2 eetlepels ongezoete appelmoes van Cereal en een handje natures best. Hier gaat 5 gr monnikspeper in, magnesium, groene os glucosamine extra. Zijn prascend snij ik met een pillensnijder en krijgt hij in een stukje krentenbol.

Het gaat super nu en ik hoop dat ik het lang zo kan blijven doen. Ik laat hem eind september weer testen.

Dit is wat ik doe Fortuna.
Het gaat nu heel goed, hij is bijna 20 maar heel stout en actief nog :-)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:29

kim_bjorn: dat was wat mijn paard ook had, van die rare bijwerkingen. Zij kreeg ook een half tablet, maar ze was net een zombie. Suf inderdaad en alles ging langs haar heen, sloom, en ook rare dingen zien in de bak. Schrikken van vlekken op de bakwand, schaduwen op de grond, dit was niet zoals ik mijn paard kende. Dus ook terug gegaan naar een kwart tablet en nu is ze gewoon weer het fijne paard wat lekker fanatiek aan het werk wil, die buiten nog een wedstrijdje aangaat met haar arabierenvriendje (11 jaar oud, dus dat verliest ze dik, maar ze gaat wel voorop), die buiten nog even wegspringt voor boskabouters.
Ze is dit jaar lekker vlot door de verharing heen, zweet inderdaad amper. Ze heeft wel zo'n vetophoping op haar hals en in de winter mooie slagen in haar vacht.

Fortuna22

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:09

Dank je Kim_bjorn!
Ik ga het afwachten!
Morgen ga ik beginnen met de pergolide. In overleg met de gene die mijn paarden behandeld, kijken we eerst aan hoe hij hier op reageert. Daarna eventueel verder kijken naar andere aanpassingen.
Wat is jullie ervaring mbt het rijden?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:51

CarolineCF schreef:
In bijna alle lijnzaadolie zit extra vitamine e! Het is absoluut niet zo dat je met die van hen met je extra E gift kunt stoppen helaas (hebb het ze zelf eerder gevraagd op Facebook - hoeveelheid is te verwaarlozen). De lijnzaadolie zelf is prima maar dus niet uitzonderlijk rijk aan e.

Oke dank je wel, ze doen het net lijken of er vitamine E aan toe is gevoegd dus ik dacht dat het misschien een compleet supplement zou zijn.. Niet dus -O-

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:05

@misty12 Nou maar hopen dat het lang zo mag blijven. Vraag me wel af wat het voor de toekomst betekend voor ons. Of het wel hoger kan wanneer het echt moet of dat we dan weer met dat probleem zitten. Of dat het dan anders is omdat de hoeveelheid beter aansluit. Ik hoop iig dat ik het nog lang zo kan doen.

@fortuna je moet kijken hoe het gaat. Ik rij en longeer gewoon en dat gaat gewoon goed. Ik been hem niet uit, geen zware trainingen oid. Hij vindt het fijn om wat te doen. Toen hij nog een halve kreeg heeft hij een tijd op rust gestaan, het ging helemaal niet goed en alles was erg vermoeiend. Verder kreeg hij ontzettend mok, iets wat hij nog nooit had gehad, en werd er kreupel door.

Maar nu alles goed en we zijn lekker bezig :-)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:01

Hallo, ik ben nieuw in dit topic. Mijn 24 jarige ruin zou wel eens cushing kunnen hebben. De dierenarts komt volgende week langs voor een test.
Deze winter had hij ineens een enorme vacht, en nu bij het verharen krijgt die ineens kale plekken, ik moet wel zeggen dat hij snel verhaart, op één week tijd is hij al enorm veel haar kwijt.
Heb paar foto's gemaakt. Wat denken jullie zo op foto af te gaan?

http://myalbum.com/album/TVD2NAcrGzzt

Uiteraard zal de test van de DA uitsluitsel geven. Maar omdat ik er zo weinig van weet ben ik benieuwd naar jullie reacties.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:10

Habore, als ik hem zo zie zou het goed kunnen dat hij PPID heeft. Aan de vacht te zien maar ook vanwege gebrek aan bespiering op de rug.
Maar meten is weten!

Overigens zegt het beeld aan de buitenkant lang niet alles. Aan mijn paard was nauwelijks wat te zien, ik merkte alleen dat ze rustiger en een beetje in zichzelf in zichzelf gekeerd was. Zij bleek een waarde van 239 (uit mijn hoofd) te hebben en dat is best sterk verhoogd.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:17

@fransje23: bedankt voor je reactie. Hij is wel altijd zo geweest, hij wordt ook al enkele jaren niet meer gereden.
Maar idd meten is weten, dat gaan we snel doen.
Voor de rest merk ik niet veel verschil aan hem. Als het zo is, dan is het hopelijk nog een beginstadium.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:45

kim_bjorn schreef:
@fortuna je moet kijken hoe het gaat. Ik rij en longeer gewoon en dat gaat gewoon goed. Ik been hem niet uit, geen zware trainingen oid. Hij vindt het fijn om wat te doen. Toen hij nog een halve kreeg heeft hij een tijd op rust gestaan, het ging helemaal niet goed en alles was erg vermoeiend. Verder kreeg hij ontzettend mok, iets wat hij nog nooit had gehad, en werd er kreupel door.

Maar nu alles goed en we zijn lekker bezig :-)

Fijn om te horen!
Die van mij staat behoorlijk in het werk en lijkt dat prima aan te kunnen. Qua conditie en bespiering merk ik nog geen terugval en is hij in de laatste maanden alleen nog maar beter geworden. Ik hoop maar dat het zo blijft.
Nog meer mensen hier ervaring mee?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:07

Koper schreef:
sabrina85 schreef:
@ koper ik zag in even ander topic dat je een recept opnoemde met kurkuma. Gouden pasta. Nou lees ik niet zo snel of dit nadelige gevolgen kan hebben bij gebruik van pergolide. Weet jij hier iets meer van? Ik wil dit misschien bij gaan geven i.v.m. Stijfheid en melanomen

Oei, dat weet ik niet. Maar kan ik wel voor je navragen als je wil.

Heb je dit al nagevraagd Koper? Ik ben hier erg benieuwd naar namelijk.
Mijn paarden krijgen namelijk ook golden paste.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:02

Habore schreef:
Hallo, ik ben nieuw in dit topic. Mijn 24 jarige ruin zou wel eens cushing kunnen hebben. De dierenarts komt volgende week langs voor een test.
Deze winter had hij ineens een enorme vacht, en nu bij het verharen krijgt die ineens kale plekken, ik moet wel zeggen dat hij snel verhaart, op één week tijd is hij al enorm veel haar kwijt.
Heb paar foto's gemaakt. Wat denken jullie zo op foto af te gaan?

http://myalbum.com/album/TVD2NAcrGzzt

Uiteraard zal de test van de DA uitsluitsel geven. Maar omdat ik er zo weinig van weet ben ik benieuwd naar jullie reacties.

Ik vind hem er ook wel als een typische Ppid-er er uitzien. Vacht, geen bespiering op de rug, hangbuik.
Waarschijnlijk heeft hij het ook al een aantal jaar.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:15

De vacht heeft hij toch pas van deze winter zo....
Andere jaren had hij weinig wintervacht.

Ben benieuwd naar het onderzoek van de DA.

Zij heeft hem in december thans nog gezien, toen was er niets aan te merken.
Hij heeft ook weinig andere symptomen....

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:34

Vandaag de uitslag gekregen van te test..
NEGATIEF!! :) Dus ik mag me gelukkig weer afmelden hier.
Het blijft nu alleen een raadsel wat dan de reden is van de kale plekken..
De dierenarts was erg verbaasd dat hij negatief getest werd, had ze echt niet verwacht.
Zijn ACTH was 20 en mocht in deze periode 29 zijn.

Succes/Sterkte met de PPID paarden/pony's! :(:)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:07

Gelukkig maar, goed nieuws!

Vanavond wordt mijn pony geschoren want hij komt erg slecht door zn haar. Denk dat ik een jachtpatroon laat scheren. Nu ik zijn medicatie verlaagd heb lijkt het verharen iets te verbeteren, voorgaande jaren (zonder medicatie) had hij nooit ergens last. Hij had wel een extreme wintervacht, maar verhaarde wel altijd goed in het voorjaar. Vind het wel vreemd, net of de medicatie het verharen tegenhoudt ipv andersom..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:26

Illo heb ik zondag ook een jachtpatroon geschoren. Maar maandagochtend was zijn deken afgedaan, omdat ik dat afgesproken had met personeel van stal. Want het zou 20 graden worden. Toen kwam ik om 1 uur en stond hij helemaal te bibberen. Dus ben ik gauw gaan wandelen met hem in de zon. Dus hij staat met deken, tenzij ik er ben.
Maandag had ik zijn manen ook geknipt en vanmiddag ontdek ik ineens een hele losse pluk manen. Er zat een kale plek van zo'n 6 bij 2 cm. Iemand dat al eens meegemaakt? Leek wel een beetje een mok plek. Ik heb er maar antibiotica zalf opgedaan. Had ik pas nog bij de da gehaald voor tegen mok.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:59

Ik heb vorige week MN haflinger geschoren, helemaal behalve dr benen. Ze was in november al deels gedaan en dat was al weer behoorlijk lang. Door de warmte vorige week stond ze zelfs zonder deken te zweten, dus de knoop!door gehakt en voor het eerst helemaal gedaan. Ze vergaarde overigens wel heel goed.

Maar wat een vacht kwam dr af! Echt pluis haar. Ze was ook gelijk een stuk vrolijker zonder dr vacht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:19

Wouter ga ik volgende week zijn hals eruit scheren. Hij verhaart flink maar het lijkt ook weer terug te groeien...

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:19

Solistar schreef:
CarolineCF schreef:
In bijna alle lijnzaadolie zit extra vitamine e! Het is absoluut niet zo dat je met die van hen met je extra E gift kunt stoppen helaas (hebb het ze zelf eerder gevraagd op Facebook - hoeveelheid is te verwaarlozen). De lijnzaadolie zelf is prima maar dus niet uitzonderlijk rijk aan e.

Oke dank je wel, ze doen het net lijken of er vitamine E aan toe is gevoegd dus ik dacht dat het misschien een compleet supplement zou zijn.. Niet dus -O-

Ja dat hoopte ik ook. Maar helaas ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:48

Wat een hoop negatieve testen, positief nieuws is dat!!

Sed staat ook op de warme dagen met zweet tussen zn benen, maar ik ben net de overgang van 's nachts op stal naar 24/7 buiten aan het maken dus ik ga nog maar niet scheren. Ik denk wel, als de temperatuur meer gaat oplopen en ook 's nachts hoger blijft, dat ik weer net als vorig jaar in etappes ga scheren. Eerst hals en borst vrij, daarna jacht patroon, daarna alles er af. Verharen doet hij nog maar minimaal, waar de andere al bijna klaar zijn..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:04

Zijn jullie niet 'bang' dat je, wanneer je nu scheert, je ook de zomervacht meeneemt?

Megan heeft haar zomervacht al klaar onder de losse haren, als je nu scheert is dat toch niet handig? Of blijf je dan met dekens werken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:39

Daarom heb ik een jachtmodel geschoren. Eind mei gaat hij 24/7 op de wei en dan is het weer wat aangegroeid. Maar ik zal zomers nog een paar keer moeten scheren. Want het groeit anders toch weer zo lang als een wintervacht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:03

Daarom scheer ik nu alleen de borst dan kan de rest nog tijd krijgen om te verharen. Blijft dit ook te dik gaat er in de zomer meer af.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:18

Ik blijf nu gewoon met dekens werken,zeis dus net helemaal geschoren. Het deken gebeuren weegt niet op tegen hoe blij MN merrie nu is.