[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:45

Maar als hij al nooit een eczeemdeken nodig heeft gehad zoals ik je begrijp dan is het een hele milde vorm van eczeem als het dat al is.
fijn dat het helpt bij je paard

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:27

Afbeelding

Afbeelding
*\o/*

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:28

Mooi hoor, zo'n nieuwe deken! Helaas blijven ze niet zo schoon..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:30

Nee haha daarom heb ik veel foto's gemaakt :') maar qua pasvorm en bescherming vind ik hem er top uitzien!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:31

Ziet er goed uit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:34

Wat een knappe en blije poown!! *\o/*
is dit nou die shires?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:48

mooie deken inderdaad ..heb dit jaar nog 2 rsih maar iets nieuws is altijd welkom

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:42

@sodeletuut, valt deze deken hetzelfde als de rsih of valt hij wat smaller uit? Ik probeer er nl al een hele tijd aan te komen maar heb een 190 nodig en daar valt niet aan te komen :(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:47

Bedankt!! Dit is idd de shires!
En in vergelijking met de Rambo redelijk vergelijkbaar. Ik vind t lastig te vergelijken omdat Misty wel is uitgezwaard.

Afbeelding
Ik denk als ik het zo zie dat hij aardig gelijk valt, want Misty was op deze foto nog smaller en jonger.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:33

callum, ze had juist heel erge jeuk. ze rende en gooide zich op de grond omdat ze niet wist wat te doen. en overal aan schuren. ik heb toen een proefflesje okozon op gehaald bij de verkoper, en de dag na het smeren was de jeuk al minder. na een week was de jeuk zo goed als weg en het spul op. toen heb ik gelijk een pakket besteld.
ik merk dat als je het consequent gebruik het eerste jaar / 2 jaar het daarna goed blijft met minder of bijna geen gebruik van okozon. tenminste bij mij. ik hoor dit wel meer van gebruikers hiervan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:48

Dan begrijp ik niet dat ze alleen onder een vliegendeken stond. Maar goed. Fijn dat dat spul werkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:59

ze had niet meer nodig dan een vliegendeken omdat het zo goed werkte voor haar. en dan ga ik haar niet helemaal inpakken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:19

Oh ik dacht dat je voor het middel bedoelde. Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:56

Ik kom hier even binnen vallen want heb een vraag:

Vorig jaar had ik een 2 jarige merrie die midden juli is beginnen schuren. Van de 1ne op de andere dag waren gewoon haar manen weg. Dierenarts is gekomen en vanwege de harde manenkam dacht die dat het ZE was. Nu blijf ik sindsdien twijfelen. Ondanks de vele mogelijkheden tot schuren heeft ze enkel haar manen geschuurd, deze waren bijna helemaal weg, maar aan haar staart is ze nauwelijks gekomen. Dit was de laatste weken slechts een heel klein beetje. Verder vind ik dat ze meer overeen komsten heeft met eiwitintolerantie. Zo heeft ze altijd een beetje diarree en zodra ze op de wei komt heeft ze niets anders dan diarree. Nu in de winter is ze ook heel sober gevoerd met voordroog (bijna hooi) Zeker niet te veel, zelfs minder al de voorbije jaren en ze blijft de diarree een beetje houden.

Tijdens haar schuren heeft ze ook haar rug en heupen geschuurd, hier waren er ook wondjes maar die waren duidelijk op de plekken dat ze zweette. De ZE is heel laat opgekomen en was even plots weg als hij er was. Ze heeft wel langer doorgelopen op de weide en ook al waren er geen mugjes meer bleef ze wel schuren.

In haar afstamming zijn er geen schuurders. Van haar vader weten we zijn ouders niet maar die heeft nooit geschuurd. Ik lees dat er nu al paarden onder dekens staan (de extreme schuurders) en zoals haar manenkam vorig jaar weg was is ze zeker extreem. Ook al zitten er hier muggen, ze heeft zelfs nog geen jeuk gehad, tenzij van het verharen.

Ik begin hier echt te twijfelen. Ik zie evenveel overeenkomsten met ZE als met eiwitallergie, maar voor beide is er geen betrouwbare test. Het gaat hier om een merrie die veel kwaliteit heeft voor de fok en moest zij uitvallen zou dit heel spijtig zijn en voor mij een groot verlies. Weet er iemand hoe ik het 1 van het ander kan uitsluiten?

Niet onbelangrijk: Ze is een tinker, een ras waar eiwitallergie veel voorkomt.

Edit: Ze stond in de wei met een echt ZE paard en die heeft op die wei zelfs geen jeukje gehad. Uiteindelijk van pure miserie de overige manenkam afgeknipt en dit leek heel wat verlichting te brengen waardoor ik ook denk: Warm weer, zweten, veel dazen, wat jeuk, beetje schuren, wondje, wondje begint te jeuken, meer schuren en zo zit je in die cirkel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:51

lastig…. Ik zou zelf jeuk door zweten etc. niet zo geloofwaardig vinden, maar dat komt omdat ik nu mijn tweede paard met eczeem heb. Ze draagt 's winters geen dekens en heeft dus een mega wintervacht. Toch heeft ze hiervan geen last en schuurt niet bij het verharen. Dit betreft overigens een paard wat ook nauwelijks schuurt aan haar staart maar wel aan haar manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:42

Nee, maar door eiwitallergie lijkt het me wel geloofwaardig. Want de echte ZE schuurde niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:47

Dat verhaal van eiwitallergie is een beetje achterhaald vind ik.
eiwit is nodig voorveel processen in het lichaam en een tekort komt de laatste tijd steeds Vaker voor.

Het zijn juist de suikers die jeuk veroorzaken, fructaan dus.
ik bezuinig nooit op eiwit in het voer, wel op suikers en zetmeel.

om wat voor ras gaat het molenhoek?
Ik raad toch altijd wel aan om goed in de gaten te houden dat alle vitamines er wel in gaan.
juist opgroeiende dieren en zwaardere rassen hebben wel genoeg nodig.

En een verdikte manenkam kan komen doordat ze te vet staan,maar ook door een tekort aan selenium.
en die komt nog wel eens voor bij sober voeren.
heb je al wat geprobeerd om de darmen beter aan het werk te krijgen? Zand heb je ook gekeken in de mest?

Ik heb appie nog zonder deken lopen, ze staan bij ons op open veld en dus zijn er wat minder vliegjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:57

Zoals je in mijn eerste post kon lezen is het een tinker :) Ze staat constant op de weide, dus het zou kunnen dat er in het te kort gras te veel fructaan zit? Te vet is ze zeker niet. In de zomer zou er wel eens een kilo af mogen voor het mooie maar dat is het ook. Zand heb ik nog niet op gekeken omdat ik me niet kan bedenken vanwaar ze dat zou moeten halen. Of ze moet echt happen uit de grond gaan nemen maar dat zie ik ook niet. Volgens de dierenarts is ze voor de rest kerngezond.

Ga eens kijken naar die selenium. Wil gerust geloven dat het ZE is, maar ik zie te weinig kenmerken om het echt met zekerheid te kunnen zeggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:20

Sorry, niet goed gelezen.
nou weet je, kelly is ook tinker en die heeft eigenlijk ook altijd wat slappe mest.
enige wat daar nog iets helpt is heel mooi grof droog voordroog voeren.
, en dan nog blijft de mest aan de slappe kant.
nat gras of veel gras maakt het bij haar erger .
bij ons krijgen ze het ruwvoer op de grond en ze staan op kort gras dus is de kans groot dat er zand mee naar binnen gaat.
daarom geef ik nu een kuur gekookt lijnzaad.

volgens de veearts kon het ook nog zijn dat een(oude) beschadiging in de darmwand door wormen ook voor dunne mest kan zorgen...

helemaal precies weet ik het fructaan verhaal niet,maar zie wel dat als het gras gaat groeien de paarden daar toch wel op reageren met wat jeuk.
dat hele jeuk verhaal is soms zo moeilijk he, vet gras of jong gras, de vliegjes, sommige paarden krijgen weer jeuk van pollen of luis.
teveel of te weinig vitamine,,hormonen, stress. Kan zoveel zijn, vaak moeilijk om er goed achter te komen wat het nou precies is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:26

Dit is het hier net. ZE kan overgedragen worden dus dan trek ik ze uit de fokkerij. Maar als het dat niet is en het is niet erfelijk kan ze nog perfect ingezet worden. Ze is van de laatste generatie van Zippo en 1 van de weinige kleinkinderen van Djuke Janosch hier in België. Dus zo voor mij echt wel een verlies zijn. Heb ze zelf ook gefokt dus dat is natuurlijk nog specialer. Heb gelezen over testen van ZE maar ook dat deze niet echt betrouwbaar zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:27

Uitgebreid bloedonderzoek doen + allergietest daar haal je echt wel veel informatie uit.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:04

het kan best dat een paard met ZE alleen zijn manen schuurt en niet zijn staart. of alleen de staart.
je zegt dat hij ook haar heupen en rug heeft geschuurd. ook dat kan met ZE.
er is geen standaard patroon van. de ene schuurt zich helemaal, de ander op bepaalde plaatsen.

en dat het niet bij de ouders voorkomt wil niet zeggen dat je paard het daarom niet krijgt.
als ik dit lees denk ik wel aan ZE.
je kan een verzorgende creme in de manen smeren en op de plekken waar ze schuurt of speciaal voor ZE bestaande middelen proberen.

verder is het veel gezonder om voer te geven zonder granen,( =zetmeel) en extra suikers. zeker voor paarden met ZE. bijv. marstall vito of care4life , healthy herbs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:18

Ze krijgt helemaal niets van krachtvoer, dus daar moet ik eigenlijk al niet naar kijken :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:14

Afbeelding
De deken na een nacht dragen... En de oren zitten er gewoon nog door!!!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:00

Demolenhoek dan zou ik juist naar je voer kijken. Mijn tinker kreeg in principe eerst ook alleen hooi. En een mineralenblok. Maar door tekorten kreeg hij mok en jeuk. Toen ik er een vitaminekorrel bij ben gaan geven was de mok en de jeuk weg. Dus dan overwegen om een bloedje te laten trekken en controleren op eventuele tekorten.