Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:41

hwn schreef:
R12312 schreef:
Maar je gaat er vanuit dat er pijn zit op een rontgenologische bemerking, maar dat hoeft dus helemaal niet.

Idd als er een vergroeiing zit zonder ontsteking of geblokkeerde zenuw of zo, zal het paard pijnloos lopen.

Is ook zo, hoe soepeler je de spieren van het paard kunt houden, hoe minder last ie zal hebben van die KS (hoorde ik van de zoveelste osteo die donderdag a.s. komt). Ik merk het ook met mijn eigen rugproblemen (hernia) dat ik minder last heb nu ik weer aan het werk ben, ook al is het rechtstaand werk (horeca).

danoesje schreef:
Heb het niet per definitie over een paard in het bijzonder, maar de een loopt nu eenmaal sneller door met pijn dan de ander. Ik denk dat als paarden konden praten, ik ga schrikken hoeveel er met pijn door blijven lopen, ongeacht welke aandoening..

Daar vrees ik ook voor. Vaak zie je het in de ogen, al is het niet altijd duidelijk of het pijn of stress is.

Ben ik inderdaad iok bang voor...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:16

hwn schreef:
Idd als er een vergroeiing zit zonder ontsteking of geblokkeerde zenuw of zo, zal het paard pijnloos lopen.

Pas als er een onsteking onstaat krijgt een paard op die plekken pijn. Daarvoor niet, als je alle paarden helemaal op de kop zet, vind je er geen een die 100% gezond is op de foto.

hwn

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:13

Klopt, voor mij moeten mijn paarden niet perfect te zijn op foto (keuring voor aankoop is natuurlijk iets anders, daar zou ik thermografie doen, en als die geen probleem aangeeft, dan eventueel röntgen).

Maar bijv. het geval van mijn merrie (en ook het geval van TS), en thermografie toont een "hot spot" op een pijnlijke plaats, dan is het wel interessant om weten of die pijn veroorzaakt wordt door bijv. knellend zadel (ook perfect te testen met thermografie trouwens) of door artrose/KS.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:46

Mijn paard is bij aankoop 10 jaar geleden volledig op de röntgen geweest en compleet gezond verklaard... Dat geeft dus ook geen enkele garantie.
2 jaar geleden is er een pony bijgekomen(als project en inmiddels weer verkocht) en die is niet gekeurd en mijn huidige 2e paard is ook niet gekeurd. Ik vind het een onnodige kostenpost geworden door de ervaringen met Calypso en als ik denk dat het nodig is, kunnen er altijd nog foto's gemaakt worden.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:20

Ijssnuiver, ik wens je heel veel sterkte...

Hierbij een update over mijn paard met KS. Het gaat super met hem. Ik kan op dit moment niet merken dat hij ergens last van heeft onder het zadel. Ik denk dat juist het trainen bij hem het meest geholpen heeft. Zijn grote lijf komt steeds meer in balans en hij wordt rechter, soepeler en sterker. Daarnaast ben ik zelf bezig met de opleiding sportmassage voor paarden, waardoor ik iedere kleine spierblokkade direct kan aanpakken. Ook kan ik met deze kennis beter zien wat de training voor hem doet en het eventueel aanpassen op wat ik voel in zijn spieren. Ik ben op dit moment dolgelukkig en trots op mijn reus!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:34

Super Kirian. Zo zie je maar dat KS niet altijd echt een probleem hoeft te zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:45

Ik heb nu weer op mijn merrie gezetten. ze houd wel snel haar rug vast. het duurt lang voordat ze hem los laat.. kan dat ook duiden op pijn? verder heeft ze na het rijden echt spierpijn, maar dat gaat over zodra ze gelopen heeft.

bovendien is ze nooit eerder echt gereden, dus het kan ook jongepaarden spierpijn zijn ;)

wel heeft ze echt moeite met buigen... dat lukt me niet goed aan de longe, maar ik hoop dat ik dat onder het zadel wel kan bewerken... hoe gaat het met jullie knollies? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:55

femo schreef:
Ik heb nu weer op mijn merrie gezetten. ze houd wel snel haar rug vast. het duurt lang voordat ze hem los laat.. kan dat ook duiden op pijn? verder heeft ze na het rijden echt spierpijn, maar dat gaat over zodra ze gelopen heeft.

bovendien is ze nooit eerder echt gereden, dus het kan ook jongepaarden spierpijn zijn ;)

wel heeft ze echt moeite met buigen... dat lukt me niet goed aan de longe, maar ik hoop dat ik dat onder het zadel wel kan bewerken... hoe gaat het met jullie knollies? :)

Hoeft niet meteen met pijn te maken te hebben, kan ook gewoon rijtechnisch zijn door moeite met balans of kracht. Zou ik me niet te druk om maken, maar anders je instructrice er naar vragen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:57

thnks joolien! dat wou ik even horen! het is natuurlijk een jonkie. en zo scheef als een banaan. laten we het hopen dat dit een van de paarden is die dus geen last van de KS heeft.

:)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:17

Ik meld me hier ook 'alvast' maar. Ben er erg bang voor met mijn paard, woensdag naar de kliniek (Bodegraven). Sinds vorige week staken, steigeren en alleen maar hard willen. bij van de hoefslag af en/of zachter vragen dus 180graden draaien, steigeren kop omlaag en 'achterlijk' doen. 4 dagen volgehouden en toch maar de kliniek gebeld maandag, vooral omdat hij bij t longeren nergens last van lijkt te hebben. Tandarts laatst geweest, zadel ligt als een huis(ook net geweest) en voor t rijden nergens last van. Na t rijden is hij heeeel gevoelig op zn rug. Maandag bij t longeren stijve achterbenen en een hinkje links voor. Ben erg bang dat het uit zn rug komt... En misschien wel KS is maarja ik ga altijd van t slechtste uit :+
Maarja woensdag dus naar de kliniek.. Eerst kreupelheidsonderzoek, misschien rijden en mocht er niets of juist iets te zien zijn, rontgen/scans...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:21

Femo, scheefheid is natuurlijk een groot risico op allerlei stijfheden dus ik hoop met je mee! Lekker rekken en strekken maar :P

Celiien, wat vervelend voor je!
het hoeft natuurlijk geen KS te zijn, al komt het uit de rug. Er zijn nog heel veel andere (en minder) heftige mogelijkheden, zoals bijv een kneuzing, rug vastzetten door scheefheid of iets totaal anders.
Ik ga voor je duimen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:24

Celiien schreef:
Ik meld me hier ook 'alvast' maar. Ben er erg bang voor met mijn paard, woensdag naar de kliniek (Bodegraven). Sinds vorige week staken, steigeren en alleen maar hard willen. bij van de hoefslag af en/of zachter vragen dus 180graden draaien, steigeren kop omlaag en 'achterlijk' doen. 4 dagen volgehouden en toch maar de kliniek gebeld maandag, vooral omdat hij bij t longeren nergens last van lijkt te hebben. Tandarts laatst geweest, zadel ligt als een huis(ook net geweest) en voor t rijden nergens last van. Na t rijden is hij heeeel gevoelig op zn rug. Maandag bij t longeren stijve achterbenen en een hinkje links voor. Ben erg bang dat het uit zn rug komt... En misschien wel KS is maarja ik ga altijd van t slechtste uit :+
Maarja woensdag dus naar de kliniek.. Eerst kreupelheidsonderzoek, misschien rijden en mocht er niets of juist iets te zien zijn, rontgen/scans...

Wat vervelend zeg. Goed dat je naar Bodegraven gaat! Houd je ons op de hoogte? Het hoeft geen KS te zijn, kan ook een irritatie/ontsteking van bepaalde rugspieren zijn.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:25

I know, maar zoals ik zeg doemdenker en denk meteen aan artrose/KS := moet ook zeggen dat ik er sinds februari/maart al heel erg mee in mn hoofd zit, stel dat hij t gaat krijgen. En nu ga ik woensdag naar de kliniek :+ maar we gaan t wel zien, kan inderdaad een trap zijn geweest of ene verschoven wervel oid! Maar lees t topic gewoon even door, weet ik wat t eventueel zou kunnen inhouden voor mijn paard :+

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:34

Inlezen kan natuurlijk nooit kwaad. Het voordeel van meer kennis over KS is dat je het altijd toe kan passen om je paard goed te houden/krijgen. Eigenlijk is dat de juiste manier om je altijd je paard te trainen, alleen komt het net wat nauwer en is er wat minder marge voor fouten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:40

Jaa precies! Hij was zo woest tijdens t rijden hij heeft echt ergens pijn. Als ik eraf ging oortjes naar voren maar zodra ik erop zat was t echt gewoon gevaarlijk :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:44

Ja dat klinkt niet goed. Goed dat je naar Bodegraven gaat. Hoop voor je dat het meevalt.
Heb je je paard al lang en was er daarvoor gewoon niets aan de hand?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:48

Vorige week maandag gereden (hij was anderhalve week niet gereden door het weer en hij 24/7 in t land staat. zondags gelongeerd maandag erop niks aan de hand wel rustig aan gedaan en vooral lange teugel en veel stappen en wendingen rijden. Dinsdag bijrijdster erop en toen begonnen tm afgelopen zondag, met zaterdag rustdag. Maandagochtend kliniekgebeld, 's avonds bij t longeren liep hij niet rad :n
Heb hem nu 5,5 jaar, en met de af en toe staak, ik heb geen zin meer, niks aan de hand. Ja als hij bij t buitenrijden de andere kant op wilde (richting huis) en hij kreeg zn zin niet, steigeren. Hij bokt niet, hij steigert :+ nu twijfel ik of dat hij toen al niet aantoonde dat he tniet goed zat, 3 weken geleden met bijrijdster bleef hij namelijk steigeren toen hij op t kruispunt kwam en naar huis wilde ipv door gaan ..

Andere kant het kan ook een onwijs nukkig beest zin dus ach :=

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:51

Blijft altijd een hele grote puzzel als er wat mee aan de hand is, en geloof inderdaad wel degelijk dat hij wat aangeeft. Want waar heeft ie last van (gehad)? Konden ze maar praten of het gericht aanwijzen he!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:54

Je bedoeld in t verleden qua blessures? Helemaal niks op af en toe verstapt na :+ wel afgelopen jaar veel zadelprblemen gehad, nu een zadel wat perfect ligt! Maar hij geeft het altijd aan als t zadel niet goed is dmv bokken. Enige keren dat hij dat doet dus weet meteen dat t niet goed ligt :+ maar nu ligt hij, bevestigd door meerderen, als een huis..

En ik ken mijn paard en dit gedrag.. Ken ik absoluut niet. Het is ook echt opstappen en gevaarlijk, afstappen en poeslief...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:00

Celiien, als jij denkt dat er iets niet klopt, is dat ook zo, die kans is heel groot. goede beslissing om uit te laten zoeken wat dat waarschijnlijk is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:20

Precies en daarom maar gelijk Bodegraven opv fysio of ostheopaat terwijl ik niet weet wat en hoe

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:22

ben erg benieuwd wat eruit komt. Train je nu gewoon door vanaf de grond? En is ze dan wel regelmatig?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:28

Ik heb maandag gelongeerd op een wat hardere ondergrond, achterbenen heel stijf en ergens aan de voorkant ene hinkje. Vandaag wil ik hem weer longeren om te kijken. Dus alleen geknuffeld, gepoetst en in principe rondje drafbaan gewandeld, maar andere kant hij staat nog steeds lekker buiten :+ dus hij krijgt beweging genoeg. Maar wil het in de gaten blijven houden. Als ik nu zn rug voel niks aan de hand. Zodra gewicht erop is geweest: met/zonder zadel) 'krimpt' hij in elkaar zegmaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:59

Celiien schreef:

Naar welke dierenarts ga je?
Kan ook nog weleens wat anders zijn, eerst de kliniek maar afwachten. Heb je een filmpje toevallig van het onregelmatig gaan?
Mijn pony ging ineens ook wat staken. Hoewel het heel voorzichtig was, want hij bleef voorzichtig met zijn ruiter. Achteraf waren er meer tekenen van bijvoorbeeld niet zo'n mooie balans onder het zadel (maar ja, jonge pony, dus dan mag dat). Mijn pony heeft geen KS, zelfs een keurige rug op de foto's. Dat was een opluchting na de spondylose van mijn merrie. Helaas wel een rugblessure. We zijn nu heel wat maanden verder, maar mogen weer opbouwen. Vorige week weer op de kliniek geweest.
Alleen het trainen vind ik nog lastig, dat is de reden dat ik hier weer wat actiever mee ga lezen. Ook wij moeten de rugspieren trainen. Komende tijd nog onbelast.
Ondanks dat ik niet zo'n pessoa fan ben, heb ik hem er toch maar opgedaan op aanraden van de dierenarts.
Afbeelding
Hij mag nu per hand ook een paar rondjes galop. Eerst was dat moeizaam, maar gaat steeds beter.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:10

Dyonne, fijn dat je vooruitgang ziet zeg! Ziet er goed uit voor de toekomst voor jullie!

Ik ben helemaal fanatiek met lange teugelen tegenwoordig. Gewoon lekker rustig aan, met veel stap. Vanaf volgende week ga ik ook lessen in werken aan de hand. Is eigenlijk voor ieder paard goed natuurlijk, maar zeker voor die maandagmorgenmodellen van ons ;)
Verder 2 keer in de week longeren met touwtjes eraan (los) en ook een dagje cavaletti en wat kleine sprongetjes. Hij wordt er niet gevoelig van maar wel bloedfanatiek dus goed voor het koppie!
Laatst bijgewerkt door danoesje op 26-05-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt