[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:40

Dott: Maak de gaatjes ook zo snel mogelijk weer dicht, anders dikke kans dat het veel verder gaat.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:36

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom er niet helemaal uit: heeft iemand hier al ervaring met die QHP eczeemdeken waar elastische gedeelten in zitten?

Nu heb ik een fly free (dus met klittenbandsluiting voor), bevalt op zich wel, alleen is de deken best dik en al dat klittenband vastmaken elke keer kost veel tijd.
Heb nog nooit een deken gehad die je over het hoofd aan doet, is dat gemakkelijker?

Er zitten hele grote prijsverschillen in de dekens (een Boett kost in maatje 205 iets van 250 euro, en een QHP maar 85...), merk je dat navenant in de kwaliteit?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:52

Wat vinden jullie nou de beste anti-vliegen en de beste anti-jeuk spray/creme?
Ik ga morgen naar divoza dus ga even wat inslaan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:57

sprayen jullie iets voor jullie gaan rijden?

Ik ben vandaag gaan grondwerken en heb gezien dat ze toch wel regelmatig naar haar buik slaat/bijt,
waardoor de concentratie dus ver zoek is :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:08

_CS_ schreef:
Dott: Maak de gaatjes ook zo snel mogelijk weer dicht, anders dikke kans dat het veel verder gaat.

Kun je die gewoon met garen dichtmaken?

@Chipieke, ik heb vandaag wel zo'n antivlieg middel gesprayed voordat we buiten gingen rijden

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:13

nadita schreef:
EquiPhoto schreef:
Heb de grotere deken voor Mischa binnen.
Normaal heeft hij een 175, maar deze begon te schuren bij de schouders :(
Nu dus een maatje groter, denken jullie dat hij deze past of is hij écht te lang?

[img]http://img40.imageshack.us/img40/9291/20120424121400.jpg[ /img]

[img]http://img850.imageshack.us/img850/7591/20120424121337.jpg[ /img]

[img]http://img52.imageshack.us/img52/8649/20120424121407.jpg[ /img]

[img]http://img208.imageshack.us/img208/6548/20120424121411.jpg[ /img]

Zo zit de deken bij mijn Fries ook. Die heb ik ook een maatje groter, omdat anders de hals niet dicht wil. Gevolg is dat hij achter wel wat lang is, net zoals bij jouw Haf. Ik heb de dekens al voor het derde seizoen op, blijft prima zitten, ondanks dat hij wat lang is van achter.

ik heb zelfs 2 maten te groot moeten kopen voor mijn haflinger, die flappen bij zijn billen zijn bij mij ook zo lang

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:19

Laatst bijgewerkt door intel_1x op 29-04-12 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:20

Dott vervelend dat de deken al gaatjes heeft, hopelijk blijft ie verder wel heel.
Ik naai de gaatjes gewoon goed dicht met naald en draad, maar weet niet hoe anderen dat doen.

Heb nu 2 keer de TKC 97 lotion gesmeerd en het lijkt wel goed te helpen.
Vandaag stond hij helaas weer erg naar zijn buik te trappen
Na zijn buik,koker en liezen ingesmeerd te hebben had hij er haast geen last meer van leek het.
Tot zover positief dus.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:25

:9 wij spuiten altijd voor en na rijden en evt een uitrijvliegendeken alles wat maar helpt .

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:22

_KaWi_ schreef:
Dott vervelend dat de deken al gaatjes heeft, hopelijk blijft ie verder wel heel.
Ik naai de gaatjes gewoon goed dicht met naald en draad, maar weet niet hoe anderen dat doen.

Heb nu 2 keer de TKC 97 lotion gesmeerd en het lijkt wel goed te helpen.
Vandaag stond hij helaas weer erg naar zijn buik te trappen
Na zijn buik,koker en liezen ingesmeerd te hebben had hij er haast geen last meer van leek het.
Tot zover positief dus.

Die van mij krijgt onwijze schilfers van de TKC.. heeft een week geduurd tot de huid weer rustig was..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:26

hier nu vandaag ook mooi weer dus ook jeukerig helaas... zag mijn veulens die ik uit de opfok had gehaald al gelijk in de wei naar hun buik slaan.
onze pony heb ik nu onder deken, boet, maar zat even te puzzelen, want wel 2 keer andersom gedaan en weet nog niet wat binnen en wat buiten is, dus nu maar zo gedaan als mij het beste leek maar kan er op plaatjes weinig van vinden.
wat ik wel raar vind is dat ze nu wel nog op haar hoofd en benen kan jeuken want hij is vrij kort bij haar benen, klopt dat?

heb ook derfen lotion besteld, benieuwd hoe dat gaat.
jullie smeren dat gewoon overal of alleen op het geschuurde deel?

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:12

Hier een vraag van een beginneling met een paard met zomerexzeem. :? Heb vanmorgen gemerkt dat Eslie een bult heeft in de buurt van haar navel en op het dikke gedeelte van haar bovenbinnen been die was ook iets rood. Ik heb het gevoel dat ze hier geprikt was. Ze staat wel onder de exzeemdeken, moet ik de onderkant van de buik dan elke dag met spray insprayen?

Je kon er goed aankomen en ze heeft geen jeuk of pijn eraan.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:09

Ik gebruik Cavalesse en ben nog steeds erg tevreden! Wel vliegjes, maar geen jeuk!
Toch ga ik preventief wel met Endure beginnen. Mijn niet excemer heeft nl ook erg veel last van die vervelende knutten met dit weer.

*Spike, juist de buik en benen zijn bij mijn paarden ook doelwit. Daarom spray ik deze delen ook in.
*Kevje, de benen/buik/omgeving koker kun je ook inwrijven met Derfen! Het helpt erg goed. De bruine exceemdekens hebben idd korte stukken bij de benen. Daarom heb ik de Rambo SIH, die ik overigens nog steeds niet nodig heb, met dank aan Cavalesse en opstallen tussen 6 en 9.30 uur 's avonds *\o/* .

De uitrijdeken van de Paardendrogist is overigens erg geschikt voor rijden:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/116108/

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:18

Hier is alles mooi onder controle. Deken op en Derfen smeren inderdaad bij buiknavel en in liezen, en altijd een beetje in de holte onder de kaak.
Net een nieuwe RSIH besteld, 25% korting bij Divoza dus nu maar 101,- incl. verzendkosten. Dan heb ik in elk geval een wat lichtere deken voor als het straks echt warm is, onder de Boett toch vaak een zwetend paard.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:23

Meld me hier ook maar.

Gister voor het eerst exceemdeken opgedaan, hoop zo dat het gaat helpen tegen die gekmakende jeuk.
Ze wordt er zo ontzettend kriegelig van en ik uiteindelijk ook. Ontspannen bosritje is niet meer te doen, serieus bakwerk al helemaal niet...

Ben ook weer begonnen met het insmeren met Bio huidolie van haar manen en schoft en staartwortel.
Lees hier veel over insmeren met Derven. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:40

Hoi hoi,

iemand ervaring met het geven van paardenbloem aan eczemer?
Heb in een boek gelezen dat 1 of 2 bloemen per dag goed is voor vitamine A, B, C, D en kalium, fosfor, zink, magnesium en ijzer.

En nog iemand een tip betreffende een volledig vitaminesupliment?
Mijn paard krijgt daags 5 dikke plakken hooi eerste snit vorig jaar en een stal vol stro, met nog een handjevol pavo nature's best (dit wordt veranderd naar subli dieetmix over 4 weken).

Ik vind dat ze momenteel te véél hooi krijgt en wil haar dus meer stro gaan voeren,
maar dan moeten de vitamines up to date blijven.

Had al gelezen over NAF, maar dat is hier moeilijk te krijgen (België) en de verzendkosten vanuit NL zijn soms gruwelijk hoog!!!

@laetitia: derfen is een bruin product waarvan je vrij weinig nodig hebt in gebruik! Het stinkt verschrikkelijk :D Maar ik ben er tevreden van! Men zegt dat je om de dag moet smeren en dan moet afbouwen,
maar ik merk het wel dat ik regelmatig om de dag moet smeren :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:19

Ik vind het dus echt niet verschrikkelijk stinken :P Hertshoorn, dat stinkt pas!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:26

Kleine gaatjes naai ik gewoon weer aan elkaar.
Grote gaten vul ik op met een lapje stof aan de achterkant, anders gaat het trekken.

Vanmiddag bij pony gezicht behandeld met vliegenstick, zaten allemaalrond d'r ogen, daarna niet meer :D
Overigens gaat het nog prima hier :D
Wel weer een gat in de hals bovenop, maar dat is niet erg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:06

Hoe doen jullie het trainen in de vroege avonduren? Ik vind het fijn dat paardje de rsih ff afkon, maar hij had zo'n last vd vliegen.. Hoe doen jullie dat met longeren/wandelen?
Ik vind de rsih fijner dan de bruine eczeemdekens, heel raar, maar naar mijn idee deelt mijn paard die mening.
Gebruik derfen nu wat minder ivm deken die op ligt, gaat dat niet erg broeien?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:44

Mijn God, er waren ontzettend veel vliegen hier vandaag. Ik heb zijn vliegenmasker erbij op gezet.
Voor de rest is hij nog steeds jeukvrij en zijn manenkam is ook nog heerlijk rustig.
Tegen de vliegen maak ik mijn eigen brouwsel van citronella, azijn, een teentje knoflook en zo'n kruidnageltje. Stinkt als een gek en de vliegen komen niet in de buurt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:37

chipieke schreef:
Hoi hoi,

iemand ervaring met het geven van paardenbloem aan eczemer?
Heb in een boek gelezen dat 1 of 2 bloemen per dag goed is voor vitamine A, B, C, D en kalium, fosfor, zink, magnesium en ijzer.

En nog iemand een tip betreffende een volledig vitaminesupliment?
Mijn paard krijgt daags 5 dikke plakken hooi eerste snit vorig jaar en een stal vol stro, met nog een handjevol pavo nature's best (dit wordt veranderd naar subli dieetmix over 4 weken).

Ik vind dat ze momenteel te véél hooi krijgt en wil haar dus meer stro gaan voeren,
maar dan moeten de vitamines up to date blijven.

Had al gelezen over NAF, maar dat is hier moeilijk te krijgen (België) en de verzendkosten vanuit NL zijn soms gruwelijk hoog!!!

Eczemer hier is jeukvrij mits weinig gras (ong. 30-45 min. nu) en genoeg voordroog + stro. Mijn wei staat wel geheel vol met paardenbloemen en ze lusten ze graag.

Voor de vitamines/mineralen voer ik marstall force (brokje) waar weinig van nodig is en ze eten het keurig op (door handje lucernemix en spelt). Naar mijn mening (en uitslag bloedonderzoek) zit nl niet alles in hooi/gras. Ik ben tevredener over de marstall dan de pavo vital die ik eerst voerde.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:49

Sinds gisteren heeft bij ons het hele gepeupel de eczeemdekens weer op. Dat zijn er 7 waarvan er 2 van mij zijn. Nu waait het flink dus zal het allicht weer meevallen maar als ik hem eenmaal op heb laat ik hem ook op. Vanmiddag nog even lekker span gereden. Heb altijd het idee dat de rsih mijn pony voor me poetst ;-). Tweede helft van de week denken ze weer dat het kouder wordt. Maar van mij mag het nou echt wel eens lente worden.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:54

Heb vandaag de eczeemdeken gemaakt en ingesprayed met anti bijt spul want zijn weidegenoot had er weer een gat in gemaakt.. *grom*
Hopen dat dit nu helpt.
Ik denk dat ik ook maar Derfen ga bestellen, een stalgenootje van mij beval het ook al aan en lees het hier ook regelmatig :)

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:45

HIer helaas weer een leek op het gebied van zomereczeem, maar ben bang dat mijn 24 jarige pony het toch heel langzaam aan het ontwikkelen is. Ze heeft nu kleine bultjes op buik en onderkant hals precies waar de kruinen zitten. En het jeukt verschrikkelijk al krapt ze het nog niet kapot. Met haar manen en staart is gelukkig nog niets aan de hand. Smeersels ben ik weer mee begonnen (vorig jaar voor het eerst mee gestart) maar heb het idee dat ik toch echt aan een deken moet. Al lees ik hier dat ik eigenlijk al te laat ben. Het lijkt ieder jaar erger te worden en vandaar dat het me op viel dat ze in de winter geen last heeft alleen van af maart/april t/m oktober

Iemand tips qua deken? Hoofd hoeft er niet in, maar wil wel meteen iets goeds hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:53

DameBlanche schreef:
HIer helaas weer een leek op het gebied van zomereczeem, maar ben bang dat mijn 24 jarige pony het toch heel langzaam aan het ontwikkelen is. Ze heeft nu kleine bultjes op buik en onderkant hals precies waar de kruinen zitten. En het jeukt verschrikkelijk al krapt ze het nog niet kapot. Met haar manen en staart is gelukkig nog niets aan de hand. Smeersels ben ik weer mee begonnen (vorig jaar voor het eerst mee gestart) maar heb het idee dat ik toch echt aan een deken moet. Al lees ik hier dat ik eigenlijk al te laat ben. Het lijkt ieder jaar erger te worden en vandaar dat het me op viel dat ze in de winter geen last heeft alleen van af maart/april t/m oktober

Iemand tips qua deken? Hoofd hoeft er niet in, maar wil wel meteen iets goeds hebben.

Gezien de leeftijd zou ik eerst DA laten komen en bloedtest+controle huidparasieten doen. Kan net zo goed dat door ouder worden de weerstand te laag is (en dus gevoeliger voor luis/mijt/schimmel) of ze niet genoeg voedingsstoffen meer opneemt en dus een vit./min. tekort heeft.