Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:58

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:21

Wij staan wat verderop, en heel weinig paardenverkeer, een enkeling gaat met pony naar een andere locatie. Maar toch gaat stalhouder wat extra voorzichtig zijn. Hij was wel verbaasd over de verpichtingen of eigenlijk het gebrek eraan bij deze ziekte. Bij koeien gaat alles op slot, strenge verboden en controles en hierbij alles op vrijwillige basis.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:59

Larrisse schreef:
Tss, de poll van gisteren in de Gelderlander.... De stelling was: Paarden die drager zijn van het virus dat Rhinopneumonie veroorzaakt moeten uit voorzorg gedood worden.
Aantal stemmen was 700. En nu viel mijn mond echt open: 48% eens en 52% oneens... Iemand zei een paar pagina's geleden dat als dat zo is, alle mensen met herpes ook geruimd moeten worden. En als het waar is dat bijna alle paarden het virus al bij zich dragen maar het nooit 'uiten' dan hebben we hier binnenkort niet zoveel paarden meer.

Ik denk dat meer dan de helft die dat ingevuld heeft of geen verstand van paarden heeft of ze gewoon niet leuk vind.
Dat zie je vaker. Mensen zijn zo vreselijk kortzichtig.
Het ruimen opzich is gewoon vaak niet nodig, MKZ gaat ook gewoon over als je even wacht...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:17

MissCharlie schreef:
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd geloof ik ;)

MissCharlie schreef:
Wie weet hoe het nou zit met overdracht via je kleren?
Hoe lang overleeft het virus zeg maar? Ik had ergens een uur of 8 gelezen maar kan het niet terugvinden. Ik vind het zo wat om elke paar dagen mijn jas te wassen bijvoorbeeld, maar als er nou voldoende tijd zit tussen het naar de ene en de andere stal gaan dan hoeft dat hopelijk niet.

Een stal waar het heeft geheerst moet twee weken na het laatste koorts geval dicht blijven.
Ik vermoed dus dat het twee weken kan overleven

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:18

Nee, de incubatietijd kan 2 weken zijn.. of korter

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:19

er is een paard beter aan het worden op de stal waar het besmet is

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:22

Op de ene site lees ik enkele uren, op andere site staat twee weken

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:23

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:23

challenger3 schreef:
er is een paard beter aan het worden op de stal waar het besmet is

Ja in Berg en Dal. Die had/heeft de neurologische vorm en is gelukkig aan herstellende hand :j

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:25

Dat is goed nieuws.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:28

De vergelijking tussen het ruimen van koeien, varkens, etc. en paarden gaat naar mijn mening wat scheef. De ziektes waarvoor bij die dieren tot ruiming overgegaan wordt, zijn daadwerkelijk een bedreiging voor de volksgezondheid. Ofwel door mogelijke besmetting van de mens, ofwel door besmetting van het vlees dat we eten, ofwel doordat de vleesproductie bij grote uitbraak gevaar loopt.
Paarden zijn geen consumptiedieren en het Rhinovirus is niet overdraagbaar op mensen. Voor eigenaren zelf is het een vreselijke toestand, maar de rest van Nederland heeft geen last ervan.

Andere huisdieren worden ook niet geruimd, met uitzondering van Rabiës geïnfecteerde honden aangezien Rabiës ook levensgevaarlijk is voor mensen.
Meldingsplicht en een vervoersverbod lijken me wel heel verstandig, maar het lijkt me goed dat te initiëren vanuit de paardenwereld zelf. Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld verzekeraars hier wel wat over te zeggen zouden willen hebben, net als grote(re) commerciële paardenhouderijen. Uiteraard ook iedereen die een paard heeft voor de hobby, maar voor die groep is het lastiger draagvlak te creëren.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:30

MissCharlie schreef:
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd geloof ik ;)

MissCharlie schreef:
Wie weet hoe het nou zit met overdracht via je kleren?
Hoe lang overleeft het virus zeg maar? Ik had ergens een uur of 8 gelezen maar kan het niet terugvinden. Ik vind het zo wat om elke paar dagen mijn jas te wassen bijvoorbeeld, maar als er nou voldoende tijd zit tussen het naar de ene en de andere stal gaan dan hoeft dat hopelijk niet.

Het virus kan in de buitenlucht wel 7 uur overleven. Hoe kouder, hoe langer!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:51

Goede berichten uit Berg en Dal dus. Hoop dat het herstel voorspoedig gaat :j

Verder nog niks meer bevestigd...?

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:52

-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:59

Pizzazz schreef:
De vergelijking tussen het ruimen van koeien, varkens, etc. en paarden gaat naar mijn mening wat scheef. De ziektes waarvoor bij die dieren tot ruiming overgegaan wordt, zijn daadwerkelijk een bedreiging voor de volksgezondheid. Ofwel door mogelijke besmetting van de mens, ofwel door besmetting van het vlees dat we eten, ofwel doordat de vleesproductie bij grote uitbraak gevaar loopt.

Mee eens, maar heeft vaker nog een economische oorzaak. Daarom mag ook niet worden geent. Het vlees kan dan niet meer worden geexporteerd.

deve1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:13

Fijn om ook weer wat goede berichten te horen!
Ik denk dat iedereen wel wat paniekerig is/was, mensen die hier posten zijn
Paardenmensen en houden nou eenmaal van hun paarden.

Uitslag van de pol in de gelderlander vind ik trouwens best schokkend!

Alle mensen met zieke paardjes heel veel sterkte!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:40

Bailey's temperatuur was perfect, hooi was op en ze was weer mooi alert :D Opluchting vanaf deze kant dus, we zijn natuurlijk wel nog wat meer alert dan normaal maar dat is logisch.

Ook een goed bericht uit berg en dal! Helemaal fijn.

De uitslag van de Gelderlander is indd best zorgwekkend :=

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:41

Hier at die van mij ook gewoon, was niets opvallends. Dus straks even temperaturen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:46

liempje schreef:
Chaos schreef:
Telefoon blijft gaan en mailtjes blijven binnenkomen. Op Nijgraaf is 4 weken geleden bronchitis vastgesteld. Er zijn nu veel vermoedens door verhoging en dikke benen dat dit toch geen bronchitis is.

quote]

Is er al meer bekend over de Nijgraaf?

dierenarts is gister geweest en het is geen RHINO!

amaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:15

Enjoy_s schreef:
Lees net in een ander topic dat het inderdaad Rhino is en dat er op een stal al 3 paarden overleden zijn!

Dat is op de stal waar mijn verzorgpony staat, gelukkig staat zei in de weide, en hebben de binnenpaarden last van de ziekte, geen van de buitenpaarden heeft iets.
Een van die paarden, lobke kende ik best goed..

amaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:17

Hoi iedereen,
Misschien willen jullie nog wat meer info krijgen over de stalling waar er 3 paarden aan rhino overleden zijn?
mijn verzorgpony staat daar, gelukkig heeft ze niets..
maar ik kan jullie goed op de hoogte houden (;

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:11

Ik wilde een nieuw topic openen met een vraag maar kwam toen dit tegen. Jullie hebben daar vast een mening over.

Bij mijn stal in de buurt is een pensionstal met droes (ik weet dat het niet hetzelfde is maar wel beide heel naar). Vastgesteld door een veearts.

Vanaf wanneer ga je als staleigenaar je klanten verbieden om het terrein af te gaan voor bv een wedstrijd ? En dan bedoel ik dus een stal waar nog niks aan de hand is. Meer ala voorzorg.

Even iets duidelijker neergezet
Laatst bijgewerkt door Yvon op 25-02-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:17

Larrisse schreef:
youngster schreef:

Tss, de poll van gisteren in de Gelderlander.... De stelling was: Paarden die drager zijn van het virus dat Rhinopneumonie veroorzaakt moeten uit voorzorg gedood worden.
Aantal stemmen was 700. En nu viel mijn mond echt open: 48% eens en 52% oneens... Iemand zei een paar pagina's geleden dat als dat zo is, alle mensen met herpes ook geruimd moeten worden. En als het waar is dat bijna alle paarden het virus al bij zich dragen maar het nooit 'uiten' dan hebben we hier binnenkort niet zoveel paarden meer.

Ik denk dat meer dan de helft die dat ingevuld heeft of geen verstand van paarden heeft of ze gewoon niet leuk vind.
Dat zie je vaker. Mensen zijn zo vreselijk kortzichtig.
Het ruimen opzich is gewoon vaak niet nodig, MKZ gaat ook gewoon over als je even wacht...

Dat is denk ik ook wel waar. Maar degene die de stelling heeft bedacht _-:(

Ja als ze dan mening willen van ´nederland´ laat ze dan iets vragen over bijv. verplicht enten ofzo.
Ik heb een paar jaar geleden in Italie gewoond daar was een soort gelijke epidemie aan de gang met West Nijl virus
daar hebben ze toen strenge regels gemaakt : verplicht enten , verplichte jaarlijkse test op alle stallen. Als je op wedstrijd gaat dan worden bij alle paarden de boekjes gecontroleerd. Is er iets niet compleet dan kom je het terrein niet op. Controles op stallen en maneges : is er een paard niet geent of getest dan word de stal preventief gesloten voor 1 of 2 maanden. Hele strenge regels dus maar wel goed vind ik :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:18

mijn paard had een temperatuur van 38.3 in rust, gister 38.4 na het rijden. Wel goed uitgestapt en voelde ook niet warm aan toen. Ik hou hem in de gaten. Verder eet hij wel als normaal. Maar weet ook niet hoe zijn temperatuur normaal is aangezien hij verder nooit gemeten is.
De pony had 37.9 dus dat is sws wel goed.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:21

Ik hoorde net van de hoefsmid dat de Lingebrug in Zoelen inderdaad bevestigd is met de abortusvariant.