Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:11

@ Siem succes vandaag met het ophalen van je beestje!

Hier nog even een update.
Ben die van mij toch maar maagcompositium gaan geven en hij krijgt nog vloeibaar ijzer. Daarnaast 3 maal daags muesli met luzerne. Daar doe ik dan nog lijnzaadolie en probiotica in.
Hij krijgt kuil en ook een klein beetje hooi dat verdeel ik over 4 keer.

Tot nu toe gaat het goed. Hij is wakker en erg fijn met rijden. Minder sloom. Dus het gaat de goede kant op. nu even geen vage klachtjes meer, maar ik hou hem in de gaten en mijn telefoon ook......

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:02

Help... Heeft iemand van jullie een tip ?

Mijn pony staat sinds vanmiddag thuis, maar kreeg net een belletje dat ze aan het vlas eet. Normaal staat ze op vlas met daaroverheen stro. Ben als de dood dat ze koliek gaat krijgen !!
Ga zo naar stal, al het vlas eruit halen en een heel klein beetje vies vlas op de plasplek neerleggen. Is niet ideaal, maar ben zo bang voor koliek nu.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:22

Na de operatie moet je haar op houtkruimels zetten, vlas mag inderdaad voorlopig niet!!! En later eerst wennen met vlas die vies is, door de houtkruimels heen.
De onze staan normaal ook op vlas maar dat mocht dus niet voor de mijne en stro ook niet! Houtkruimels zijn gewoon geperst per pak te krijgen, even in de buurt informeren bij voerleveranciers. Dan ongeveer 1 pak als basis in je box gooien en per halve week ongeveer een half pak opstrooien. Ruikt heerlijk en ze eten het niet en als ze het wel eten is het licht verteerbaar!

Voor vannacht bij gebrek aan houtkruimels, vieze vlas in de box doen zodat ze geen behoefte heeft om te eten - desnoods uit andere boxen halen!

zal je dit ook nog even in PB sturen...

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:56

Merrie is gister weer voor t eerst onder het zadel geweest en ging prima. Het klopt inderdaad ook wel dat je onder het zadel beter over haar rug kunt rijden maar we vonden het zo snel gaan om er na zon korte tijd alweer op te gaan! Ze pakte het rijden gister super op dus dat is wel fijn.

Het is toch wel spannend dat ze nog drachtig is .. De dierenartsen hebben gezegd dat het echt geen kwaad kan omdat ze tegen de tijd dat ze gaat bevallen weer sterk genoeg is. Maarja die huid gaat wel weer helemaal uitrekken natuurlijk. We blijven haar goed in de gaten houden!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:15

Fargo: bedankt voor je pb !

Lyanne_sanne: Fijn dat het weer goed gaat. Lijkt mij ook spannend, drachtig en dan een koliek operatie.. Hoelang geleden is die van jou geopereerd.

Net weer langs m'n pony geweest, lijkt of ze niet van de bodem eet nu hij heel vies is. Probeer nu 2x per dag een klein beetje schoon vlas erdoor te mengen. Even stappen vind ze echt heel fijn, ze stapt flink door en af en toe een gil, maar als het zo blijft is het te doen met de gekkigheid.

Net ook Utrecht nog gebeld. Arts niet gesproken, maar wel een medewerker. Ze adviseren dan toch om de stal viezer te houden, zodat ze er niet van eet. De 6 kilo ruwvoer, mag voorzichtig aan opgebouwd worden. Ze stond vanochtend weer te knars tanden. Ze heeft erg veel honger. Zoals hij het letterlijk zei: 'liever iets te veel ruwvoer, dan dat hij zich vol eet met vlas'. Dus ga voorzichtig per dag iets meer ruwvoer geven en dan goed in de gaten houden of ze van het vlas afblijft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 11:32

Ik zou inderdaad niet zo snel al schoon vlas erbij doen, ze krijgt er echt niets van als ze op een beetje vies vlas staat maar wel als ze van schoon vlas gaat eten.
En ze zijn echt super slim om het schone vlas tussen de vieze vlas uit te zoeken en op te eten...

Hoeveel bix of slobber mag ze dan? Ik mocht 3 x daags slobber geven, dat geeft ook wel verlichting qua honger had ik het idee.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:35

SIEMxFUNNY, ze is eind mei geopereerd dus al weer best een flinke tijd terug. Het is inderdaad behoorlijk spannend dat ze nog drachtig is. We waren natuurlijk heel blij toen we dat hoorde maar we zijn ook bang dat er iets gebeurd tijdens de dracht of bevalling. Het is toch heel wat als je buik zo lang open heeft gelegen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:51

lyanne_sanne schreef:
Merrie is gister weer voor t eerst onder het zadel geweest en ging prima. Het klopt inderdaad ook wel dat je onder het zadel beter over haar rug kunt rijden maar we vonden het zo snel gaan om er na zon korte tijd alweer op te gaan! Ze pakte het rijden gister super op dus dat is wel fijn.

Het is toch wel spannend dat ze nog drachtig is .. De dierenartsen hebben gezegd dat het echt geen kwaad kan omdat ze tegen de tijd dat ze gaat bevallen weer sterk genoeg is. Maarja die huid gaat wel weer helemaal uitrekken natuurlijk. We blijven haar goed in de gaten houden!

Dat had ik ook hoor dat ik verbaasd was dat ik er weer op mocht. Sterker nog het advies was HET LIEFST EROP en dan eigenlijk gewoon elke dag ;-) Ik had gedacht dat ik er misschien af en toe op mocht.. Nee, gewoon erop 15 minuten in totaal en 5 minuten draven. Ik was super verbaasd maar ook wel blij. En anders moest ik longeren, goed bijgezet.
En dus elke week 5 minuten draf erbij. Moet zeggen dat het wel goed werkte, hij werd ook zo steeds een beetje sterker. en ik met de stopwatch op paard om mijn draftijden bij te houden ;-) en de totale tijd natuurlijk %) _O- .

Kan me voorstellen dat het ook best eng is dat ze nog drachtig is. Aan de ene kant kunnen paarden veel hebben aan de andere kant weer niet ... Een merrie van een vriendin van mij heeft verschrikkelijke koliek gehad, had zichzelf echt heel erg beschadigd, zijn allerlei injecties en dingen ingegaan om merrie te redden. Het veulen is helemaal gezond geboren en is nu 12 jaar oud en ruim Z+

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:06

Bizar idd dat ze zo snel aan het werk mogen.

Die van mij is nog niet onder het zadel, dus ben benieuwd wat voor opbouw ze dan geven. Wel voor de wagen, maar daar loopt ze niet zo mooi laag ;)

Na overleg met Utrecht, heb ik een laagje houtkrullen in de stal liggen nu. Dit lijkt beter te gaan gelukkig! Ik geef haar 2x per dag beetje slobber.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:57

Siem, ja dat is dan wel na 3 maanden stalrust en tijdens laatste maand mocht hij al weer extra stappen aan de hand.

Ik denk dat je zult moeten gaan longeren met de jouwe ;-)
Fijn dat ze nu op houtkrullen staan, geeft toch meer rust lijkt me! Hoe doet ze het verder? Is ze nog moe geweest na de reis eigenlijk? En is ze vrolijk en fit? Zo te lezen wel?!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:01

3 maanden is een lange periode. De overstap 'klinkt' zo groot. Maar snap wel dat als ze lang en laag onder het zadel kunnen stappen dat goed is. :)

Longeren, ben ik niet zo van, maar als ze dat adviseren, ga ik het zeker proberen. O:)
Ik heb haar geen enkel moment moe gezien. Alleen de eerste 2 dagen na de operatie, vanaf dag 3 stond ze al weer erg wakker. Vanochtend met stappen, was ze aan het blazen, kop erop. Verder bleef ze gelukkig netjes naast mij. Ben blij om te zien dat ze zich iig zo goed voelt. :D
Dat moment van hevige koliek voelde zo machteloos.

Houtkrullen geeft idd wat meer rust!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:38

Ja ik vond het echt bizar hoe snel je er na 3 maanden niets doen weer op mag! Maargoed ze is vandaag weer gereden en pakt het super goed op. We zaten natuurlijk na die 2,5 maand ook nog met het veulen dat eerst gespeend moest worden. Tegen de tijd dat ze toen rustig genoeg was zijn we gaan longeren en opbouwen. Wel elke keer met een goede bijzet en af en toe aan het halster voor de afwisseling.

Een paard kan inderdaad wel veel hebben ja .. Maar die buik is natuurlijk helemaal open gesneden en daar groeit nu dan weer een veulen in. Echt spannend!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:57

Ja dat lijkt me wel dubbel spannend ja dat er nu een veulen in zit, maar des te meer reden om haar buik zo sterk mogelijk te laten zijn lijkt me! Fijn dat het rijden goed gaat! Vaak willen ze ook best wel aan de slag heb ik het idee.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:51

SIEM, hoe is het nu met je merrie?

Het is wel lastig om uiteindelijk uit te vinden op welk dieet je paard het goed doet. De een heeft weer grof hooi nodig, de ander weer fijn hooi. De een kan niet tegen krachtvoer, de ander weer wel. Ik zat van het weekend naar ER Animal te kijken. Ging over een kliniek in Engeland en daar werd ook een paard aan koliek geopereerd. Daar zaten de darmen net als bij Cil vol met mest. Ik moest wel even een traantje laten toen ik dat zag. Ik merk dan pas hoeveel impact het allemaal op mij heeft gehad. Tijdens de operatie voelde ze echter een kankergezwel in de darmen. Weghalen was geen optie want ze konden er niet bij. Dus paard dichtgemaakt en opgestart met gras. Dat paard kreeg dus een laxerend dieet van gras in de hoop dat de mest langs dat gezwel ging. Helaas bleek dat de mest zich toch weer aan het ophopen was en is het paard ingeslapen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

Damian: Lijkt allemaal erg voorspoedig te gaan!!
Heb haar vandaag uitgebreid buiten even gepoetst, vond ze heerlijk. Ze staat super rustig op stal (andere paarden gaan overdag naar buiten)
Ze krijgt nu 5x per dag een hooinet, totaal ongeveer 8 kilo. Dit gaat prima. Het lijkt al of ze iets minder geforceerd staat te eten. Ze neemt nu rustig de tijd. :) Met klein stukje stappen is ze druk, maar wel controleerbaar. Ze doet onwijs haar best en dat waardeer ik echt ! <3
Haar mest is wel wat aan de dunne kant, maar dat heeft zij altijd gehad. In de kliniek ook. Ligt nu een heeel klein laagje houtkrullen in de stal. Ze staat daar een stuk minder in te 'rommelen' dan in het vlas. Doe nu 2x per dag een klein beetje schoon bij. Hoop zo steeds meer inhoud in de stal te kunnen hebben. Elke dag dat ik haar vrolijk en wakker aantref op stal, geeft mij wat meer rust dat het goede kant op gaat.

Lijkt me een interessant onderwerp! Kan mij voorstellen dat je even een traantje moest laten :(:)
Had jou paard een verstopping door mest ? Weet je hoe dat is gekomen ? Heb je dan nog steeds dat z'n darmen gevoelig(er) zijn voor koliek ? Zegmaar voor verstopping door vlas / stro of iets .. ?

Ik vind dat nog wel erg lastig. Op de kliniek hebben ze gezegd dat als ze volledig is hersteld, ze even veel / weinig kans heeft op koliek als elk ander paard. Ik zou haar dan weer gewoon precies hetzelfde willen houden als dat ik altijd al deed. Dus 3 voerbeurten, maar wel onbeperkt hooi. Weinig krachtvoer en een stro bedje. En in de zomer 24 / 7 op de wei. De overgang van stal naar wei deed ik altijd al heel goed opbouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 00:11

@Siem - Probiotica is wel een heel goed hulpmiddel ook tegen dunne mest. Ik weet niet of ik mijn aan koliek geopereerde paard ooit weer op stro zou durven zetten.. (dan zou ik het eerst nog voorleggen aan de kliniek want in eerste instantie werd stro zeker afgeraden bij hem) Gelukkig hebben ze bij ons op stal vlas. Je zou eens een paar dagen yakult kunnen geven als test en kijken of haar mest daar al steviger van wordt.. Is toch een opkikkertje voor de flora en fauna in de darmen.
Fijn dat ze het met 8 kg goed lijkt te doen!
Mijn Whizz staat in de zomer wel weer hele dagen gewoon op de wei zonder problemen, maar daar had hij voor de operatie ook nooit problemen mee en gelukkig is dat zo gebleven ook na de operatie. Bij ons staan ze 'snachts wel altijd binnen.

@Damian - kan me voorstellen dat die operatie op tv herinneringen naar boven bracht.. en emoties.. :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:38

Fargo: ik denk dat het houden van een paard die een koliek operatie gehad heeft erg afhangt van wat de oorzaak is geweest. Ik probeer al mijn vragen te onthouden, zodat als ik weer een keer bel ze allemaal kan stellen. In principe hadden ze gezegd, omdat het bij die van mij domme pech was, niet zozeer de gevoeligheid, dat als ze hersteld is weer gewoon haar 'oude' leven kon hervatten.
Over evt controle afspraak hebben ze niks gezegd. In het topic had ik gelezen dat sommige van jullie na een maand of 2 / 3 een scan hadden gemaakt.

Fijn dat jouw paardje hele dagen op de wei kan :)
Probiotica ga ik is naar kijken, thanks !

Ben erg 'benieuwd' naar de rekening van dit alles. :roll:

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 02:47

Hoi ik meld me ook...
Mijn paard heeft in 2009 een hele zware koliek operatie gehad met een lange nasleep...
Hier is het hele verhaal te lezen: [MD] United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie

Hij had onder andere meerdere perforaties van de dunnedarm en een retentiemaag (uitgerekte maag), daarna zware bloedvergiftiging en alle denkbare complicaties. Het is ontstaan uit een verstopping, en door zijn extreem hoge pijngrens heeft hij niks aangegeven en is minimaal 24 door blijven eten... met alle gevolgen van dien.
Niemand had gedacht dat hij dit zou overleven, maar hij heeft het puur op wilskracht gered.
Na de zware bloedvergiftiging, waarbij nieren en lever uitgevallen waren stond meneer er nog bij alsof er weinig aan de hand was... daaro was het besluit ipv direct inslapen, een transfusie met bloedplasma, dit was allemaal proberen en gokken omdat het nooit echt was geprobeert bij een paard in zo'n vergevorderd stadium... maar wonderwel werkte het als een soort kickstart en begon alles langzaam aan weer te werken.
Na bijna 2 maanden kwam hij were thuis. Als een uitgemergeld brookshospital-waardig paard, waarvan de lappen huid eraf lagen door de bloedvergiftiging.
Afbeelding

De insteek was dat hij weidevulling zou worden, mede door de aangetaste buikspieren.
Maar toen ook die opeens weer aan gingen groeien, werd hij recreatiepaard.
Maar met rijden en het opbouwen begon hij enorm aan kracht te winnen en ik voelde dat het voor hem niet genoeg was dus zijn we na een jaar weer gericht gaan trainen erna anderhalf jaar hadden wij onze eerste wedstrijd met meteen een eerste plaats :D Nu gaan we samen bijna het Z onveilig maken en maken regelmatig bosritten en strandritten van meerdere uren :)
Afbeelding

Na veel gepuzzel en leren met vallen en opstaan kan hij nu alles weer doen wat hij daarvoor deed.
Hij heeft een heel uitgebalanceerd dieet. Kan alleen door het snelle vormen van gas (door o.a. verklevingen en verstoorde darmfunctie) niet te lang op het land (max 3 uur per keer) staan en moet veel beweging hebben. Paddock, uitgebreid trainschema en veel extra wandelen bieden hierin de uitkomst.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2929_n.jpg
Maar toch heeft hij nog wel eens last van koliek... meestal is het wat gasvorming, wat met colosan te verhelpen is, maar soms ook een verstopping en dat wordt dan wel een utrecht bezoek.
Hij is sinds 2009 volgens mij 6x terug geweest in Utrecht.
Door de zware operatie en de wonderlijke genezing kennen ze hem ook allemaal wel daar geloof ik :')
Ook de klpd is ons niet onbekend met de raceritten met de veewaggel over de vluchtstrook :oo
De situatie is niet ideaal, graag had ik hem 24/7 op het land gehad, maar dit is niet haalbaar... en hij lijkt onder deze omstandigheden ook erg gelukkig.
Afbeelding

Zijn dieet is nu (gegeten gras niet erin opgenomen):
3x dd 1kg cavalor sportbrok met daardoorheen pavo daily plus (gras/lucerne achtige mix)
1x dd 1kg cavalor strucomix meusli, met een scheut olie (afwisselend lijnzaadolie en zonnebloemolie, wisselt om de week) en een schep NAV thrive.
Stuk of 4 was penen
1x dd plak stro
1x dd pluk kuil
Onbeperkt hooi

Hier doet hij het nu goed op, maar het blijft altijd opletten.
Ook omdat hij bijna geen ongemak of pijn aan geeft... het zijn echt hele kleine dingen waar je aan kan zien dat hij koliek heeft... zo doet hij dan soms aan z'n oor krabben met een achterbeen... verder zie je niks. Ademhaling en hartslag blijft ook rustig, totdat het echt mis is, dan gaat hij wat meer stampen en zwaarder ademhalen. Hartslag blijft overigens altijd laag.

Dat was wel zo'n beetje mijn hele verhaal rondom mijn koliekertje :+:
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 12:22

C_alsemgeest, ik herinner me jouw topic en jouw paard, dat was inderdaad erg heftig. Goed dat hij er weer zo goed voorstaat. De mijne was voor de tijd al gevoelig voor gaskoliek. Na de tijd is het beter geworden mede dankzij het geven van probiotica. Misschien een idee om een schepje toe te voegen aan je dieet? De mijne doet het er in ieder geval heel goed op. Vroeger (voor de operatie) mestte hij nooit zulke grote hopen, nu met de probiotica komen er echt grote hopen mest uit - niet altijd maar veeeeel vaker dan vroeger en hij heeft gelukkig veel minder last van gas.
Super dat jullie weer zo stoer aan het rijden zijn!!
Overigens: jij mag dus gewoon stro voeren? Heb je enig idee waardoor zijn verstoppingen nog steeds ontstaan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:48

Probiotica erbij werkte voor die van mij niet, maar die heeft een erg aangetaste darm en maag maar normaal wordt dit zeker wel aangeraden. Volledig op stro staan kan die niet, want hij eet zich dan dood. Doordat z'n maag uitgerekt is geweest voelt hij ook niet wanneer hij vol zit. De plak die hij krijgt is tegen het verzuren en gassen... Wanneer hij meer last heeft krijgt hij er ook nog gastroguard bij, maar meestal is de hoeveelheid stro voldoende dempend.
Toevallig had hij vanmiddag een kleine gas ophoping, na was colosan en een ritje door een eng buitengebied (spanning en bokken = scheten laten) :') was het snel weer weg :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:01

@ Fargo, welke pro biotica gaf jij ook alweer? Waar haal jij dat?

c_alsemgeest ik herrinner mij jouw topic ook nog wel. Allemaal erg herkenbaar.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:49

Jeetje c_alsemgeest: Wat een verhaal. :oo
Hij ziet er goed uit nu! Dat je toch zo vaak nog heb moeten gaan naar Utrecht. Heel rot. Daar schrik ik nog wel van.
Ben blij dat je er nu nog van genieten, en dat je paard onder de omstandigheden ook gelukkig is :)
Die laatste foto is echt <3

Kee dr hoofd zegt genoeg. De blik van 'ik heb mij heel rustig gehouden en doe goed mijn best, toch O:)
Afbeelding

Van de week sprong ze echt torenhoog boven mij uit. Zo dat ik even dacht dit wordt 4 weken op stal staan voordat het fout gaat (met de wond ook) -O-
Vandaag toch weer geprobeerd met stukje stappen. Ze deed het zoveeel beter. Paar kleine hupjes maar. Ze krijgt ook door dat als ze gaat springen dat ze dan stil staan moet staan, en wanneer ze braaf is ze lekker mag doorstappen.

Bij deze mijn nu 13 dagen geleden geopereerde pony <3 She's feeling good. *\o/*

Wat ze vanaf min 2.20 doet heeft ze vorig jaar ook regelmatig gedaan, maar dan echt hoooog. Voor en achter. Toen heb ik ze steeds een heeeel stuk naar achteren laten lopen en was de lol er snel vanaf :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:20

_Luziream schreef:
@ Fargo, welke pro biotica gaf jij ook alweer? Waar haal jij dat?

c_alsemgeest ik herrinner mij jouw topic ook nog wel. Allemaal erg herkenbaar.

Ik heb probio forte van groene os, dat is tijdelijk alleen onder de menselijke variant te krijgen, als je even op mij zoekt dan zul je een aantal keer een post moeten vinden met de andere naam en hoe dit te bestellen. Het is precies het zelfde product, maar onder andere naam.
Hier is de link fargo @ [MD] Tips gevraagd verstoorde darmflora

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:34

c_alsemgeest, ik kan me jouw verhaal ook nog goed herinneren. Ik was in jouw topic belandt toen Cil net geopereerd was en ik aan het googlen was naar andere koliekverhalen. Maar dat jouw paard nog steeds onbeperkt ruwvoer kan eten. Die van heeft traagwerkende darmen en als ik hem onbeperkt hooi zou geven loopt hij iets vast, waardoor hij gaskoliek krijgt (hij raakt dus niet helemaal verstopt, maar de mest blijft dan wel te lang hangen om gas te veroorzaken). Ik mocht eigenlijk ook maar maximaal 3 uur weidegang geven, maar toen hij in juli dit jaar met maagzweren stond mocht ik van de internist weidegang gaan opbouwen naar een heel dagdeel. En dat ging dit jaar eigenlijk super goed. Wel was bij ons het weideseizoen 1 oktober gestopt ivm het sterk wisselende fructaan in het najaar.

Siem, nadat cil geopereerd was heb ik geen dieet meegekregen. Hij mocht onbeperkt hooi en weidegang. Ze konden ook geen oorzaak vinden (hij was verstopt). Echter, 1,5 jaar daarna heeft hij een entrepment gehad en toen heeft hij een weekje in de kliniek gestaan. Toen is het ze opgevallen dat zijn mest te lang in de darmen bleef zitten en dus traagwerkende darmen heeft. Hierna is hij op dieet gegaan. Beperkt hooi en een speciale Mueslie (moest ik maar liefst 3,5 kilo van voeren). Ik ga echter stoppen met het voeren van krachtvoer. Ik heb nu nog 1,5 zak liggen en zodra die op is stap ik over naar een suplement. Ik was trouwens zaterdag naar paard en koest en daar stond een stand van de pavo. Ze hebben een nieuw product. Care4live. Het is geen mueslie, maar een structuurrijke kruidenmix met vitaminen en mineralen (ik zag luzerne en stukjes wortel). Het sprak mij wel erg aan. Er zat ook Inuline (prebiotica) en Yea-sacc (probiotica) in. Je hoeft er maar 1 kilo per dag van te voeren. Ik zit er aan te denken om dit te gaan voeren ipv een supplement.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 12:21

Luziream, die probio forte is normaliter dus gewoon bij de paardendrogist te krijgen, maar doordat de wetgeving iets wijzigt zijn ze bezig om het middel weer voor paarden geregistreerd te krijgen. Dus de link verwijst naar exact het zelfde product maar dan met het etiket voor mensen. De producent is een drogisterij die tevens de Groene Os produceert ;-)

Vrijdag zouden wij een dagje weg, even langs stal om hapjes klaar te zetten. Paarden buiten en ineens bleek whizz een beetje hangerig en liggerig, wel rustig. Een colosan erin voor de zekerheid en hup hij was in de benen en aan het rondlopen en 10 minuten later zocht ie gelukkig alweer naar snoepjes en pepermuntjes. Pffff dat doet die gekkerd nou altijd op dat soort dagen :j