Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:47

Ik weet niet wat je haar voor ruwvoer voert,maar ook al zeggen er veel mensen hier dat je je ruwvoer niet moet verminderen,ruwvoer wat erg eiwitrijk is kan dus wel schadelijk zijn wanneer je er te veel van voert en het dier te weinig beweegt.

Ik zie echt een paard wat veel te dik is en dat is ook niet bevoordelijk voor haar artrose.
Zou dan over gaan op minder eiwitrijk ruwvoer zoals graszaadhooi en een paard met artrose zou je glucosamine kunnen geven.
Voor de darmen zou je haar aangemaakte zemelen kunnen voeren.

Heeft jouw dierenarts zelf niet de opmerking gemaakt dat ze te zwaar is?
Het is ook niet de bedoeling dat ze binnen een week 50 kg afvalt maar wel geleidelijk aan laten afvallen.

Waarom denk je dat ze iets aan haar rug heeft,heb ik gemist dan denk ik?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:54

timokyana schreef:
Zojuist het verslag van de kliniek in Merelbeke binnen gehad.
Na het twee keer te hebben gelezen en als eerste reactie boosheid nu alleen verdriet.
Verdriet om dat er staat dat mijn paard obesitas heeft en volgens hun 120 kg mag afvallen..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:55

yvonnedv schreef:
timokyana schreef:
Na het twee keer te hebben gelezen en als eerste reactie boosheid nu alleen verdriet.
Verdriet om dat er staat dat mijn paard obesitas heeft en volgens hun 120 kg mag afvallen..

Oh kijk dat verandert de zaak,heb ik niet gelezen namelijk,vond het al raar dat een dierenarts hier niks over gezegd zou hebben,nu gaat bij mij in iedergeval wel een lichtje branden en vallen de puzzelstukjes op zijn plek,vandaar al die bijkomende kwalen.

Nu maar hopen dat TS er iets aan gaat doen voor het te laat is voor het dier,is namelijk zonde van zo'n leuk dier,ook de andere dieren in achtnemen,zoals ik zie aan de foto's in het profiel staan er daar ook een aantal op het randje van....!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:09

ik zie een paard die het heerlijk vind om wat te doen dus denk dat dat wandelen hartsikke goed is voor haar en als je er een keer op gaat zitten zonder zadel voel je ook weer eens hoe ze beweegt als is het maar 5 minuten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:26

Fijn om te horen dat het nu allemaal wat beter gaat!!
Is het bijtgedrag nu ook helemaal weg?
Als je op IR wil laten onderzoeken dan kan je DA een testset aanvragen bij de GD Deventer - de meeste DA's zijn bij hen aangeslotenen dat betekent dat ze op de dag van de bloedafname met een koerier het bloed komen ophalen bij de praktijk. Het paard moet voor de test nuchter zijn,dwz geenkrachtvoer, brok oid. Eenklein beetje hooi mag wel.

Kyana is wel wat dik ja, maar ik zou niet meteen met allerlei maatregelen beginnen nu dat ze net weer in goede doen is. Als het lopen nu goed gaat dan zijn dagelijkse wandelingen ( wel doorlopen, niet slenteren!) een goede start!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:07

ik las deze post van 18 november nog eens door:
timokyana schreef:
Ik nodig echt iedereen uit om naar mijn merrie te komen kijken en vooral te voelen....
Ook volgens de osteopaat en anderen word mijn merrie een gratenpakhuis indien ze dat gewicht moet afvallen.
Ze valt al zo in bij de flanken.... ik zie een hoop afvalstoffen in haar lichaam terug,hun noemen het vetophopingen..
Misschien moet ik mijn 'bril'een afzetten en meegan in hun advies......echter dat kan ik niet...waar ik zie dat zeker mijn andere paarden mogen afvallen zie ik het bij haar niet...

In de brief staat dat als ik een mri zou willen van haar hoofd,dat ik naar parijs kan gaan.

De uitslag van het biopt zit er nog niet bij,al heb ik wel uitslagen van na de inspanningstest.
Als kanttekening staat er in de brief dat het opvallend is dat mijn paard de inspanningstest niet vol kan houden (20 minuten draven).

Het bijten zou komen doordat mijn merrie het poetsen zou associeren met het rijden/werken,wat zij door zou linken aan pijn..

bah...ik heb er even geen woorden voor..

Hoe belangrijk het voor me is de 30 nov die naderd....ongelooflijk...net of alles valt en staat met die dag...de dag waarop ik uit het diepste van mijn hart hoop dat ze iets vinden,dat ze me serieus nemen en vooral naar mijn paard kijken/luisteren...
Ik ken haar door en door...en heb zo onderhand het idee dat ik dingen in mijn hoofd haal die er niet zijn....
maar nee..ik ken ze..zo goed..ik weet dat er iets aan de hand is en ik zal niet rusten eer mijn merrie geen klachten meer heeft en/of de oorzaak gevonden is.....................

Ik denk dat je die dag al heel dicht bij de oorzaak van alle problemen zat.
Waarom is het voor jou zo moeilijk om deze verklaring serieus te nemen. Waarom stel je geen vertrouwen in geschoolde artsen en wel in zelfopgeleide- en zelfbenoemde genezers? waarom wil je hiertoe geen maatregelen te treffen?
Je paard wordt heus niet ziek wanneer je haar op een rantsoen van onbeperkt schraal ruwvoer zet en af en toe een vitamine koek bijvoert. Ik denk ook dat ze er jusit van op knap wanneer je iedere dag een urtje met haar zou gaan wandelen, misschien kleine stukjes draf tussendoor. Natuurlijk moet je zo iets serieus aanpakken en zie je pas na een maandje of 3 wat het resultaat is. Maar de fysieke toestand van je merrie is ook geleidelijk met de tijd helemaal uit de hand gelopen.
Als de oplossing zo eenvoudig is dan is dat toch altijd het proberen waard!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:06

Omdat bovenstaande niet een atactisch beeld verklaarde.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:23

Als je de rest van het topic goed leest kun je zien wat Kyana en de andere paarden te eten krijgen..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:46

Sorry voor de korte reactie ben niet zo handig met gsm. Laptop wil even niet meewerken.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:31

abacab: de merrie krijgt al bijna onbeperkt hooi, wat zeer schraal is, graszaad zou beter zijn dat klopt, maar daar is aan deze kanten niet aan te komen of kost een gods vermogen.
verder krijgt ze sinds een kleine maand zemelen bij waar de vitaminen korrel doorheen gaat, dus alles wat jij zegt dat wij zouden moeten doen, dat gebeurt al.

als je de begin post nog eens doorleest, zie je dat het begonnen is met bijten en een gedragsverandering, kort gezegd van een enthousiaste lieve merrie zowel naar mens als dier, naar een merrie die niet meer op of om keek-amper een ander paard omzich heen kon hebben- en niet aangeraakt wilde worden.

dit is gebeurd terwijl zij wel wekelijks haar beweging kreeg, nee ze reed geen topsport maar kreeg heus haar beweging wel!

haar opgeblazen buik heeft zij eigenlijk al heel erg lang, al zeker een jaar zou je kunnen zeggen dat ze drachtig toont met haar buik, terwijl zij zeker voor een half jaar terug best intensief/recreatief bereden werd!

nee hier staan geen sportpaarden, geen kwpn'ers, maar koudbloeden die van lucht al dik worden, TS is door schade en schande helaas heel wijs geworden door de tijd heen qua voer en voerbeleid, beweging en werk, en doet haar uiterste om haar paarden een gezond maar ook een gelukkig leven te geven. met zoveel mogelijk natuurlijke benadering.
ze staan hier 24/24 7/7 buiten in een paddock paradise, ze lopen heel de dag, jagen elkaar wat op, spelen met elkaar, galloperen door heel de trek, het gebeurt dagdagelijks.
het zijn geen dieren die 4u op een dag buitenkomen op een stukje van 50/20m en daarna op stal gaan voor de overige 20u in een ruimte van 2.5/3m.

voor ons is het duidelijk dat deze merrie niet te dik is, en wat jullie benoemen is niet eens vet, het is huid.
en de plaatsen die vol zouden moeten zijn zoals bij een vet paard die zijn kaal en leeg en hol.
kom hier naartoe en kijk en vergelijk.

we stellen al jullie meningen zeer op prijs,
maar er is tot nu toe nog niemand die hier naartoe is gekomen, zelfs niet in haar slechtste tijd toen wij zeiden : kom maar en kom kijken, en oordeel dan.
het hoeft niet jullie moeten niks maar maak geen loze verwijten, daar heeft deze merrie niets aan.

wat ik verder heb geleerd is dat een foto altijd dikker maakt dan werkelijkheid, (heb een paard gekend letterlijk vel over been, was kwpn, 1,80m schoft en woog 380kg en toonde op foto ook veel voller dan ie was. maar dat is weer een ander verhaal.)

beetje lange tekst geworden maar wilde het proberen duidelijk uit te leggen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:36

maar waarom benoemden ze het paard dan obese in Merelbeke?
Ik vind haar prachtig maar ze is echt iets te zwaar hoor,het is jammer dat jullie dat blijven ontkennen.
IR kan haar dood worden.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:45

in merelbeke zeiden ze in 1 oogopslag dat ze maar moest afvallen en ze wilden niet eens naar al de rest luisteren.

en we zeggen niet dat ze niet te zwaar is, maar dat ze niet vet is, wij denken eerder aan opgestapelde afvalstoffen die niet wegkunnen ipv vet.
IR zijn ook niet alle typische symptomen van bij deze merrie, we hebben een ruin staan waar we verdenken IR die heeft ze allemaal,
maar kyana heeft geen vaste manenkam, geen pockets, geen bevangenheid,....

wij vinden het jammer dat iedereen zich vast bijt op het gewicht en het gewicht plaatje terwijl er zoveel andere dingen zijn die absoluut niets daarmee te maken hebben, iedereen probeert alles in hokjes te plaatsen afzonderlijk van elkaar, terwijl het voor ons 1 geheel is. alles komt samen op, volgt elkaar op en verdwijnt dan weer samen.

zeker mag ze meer spier krijgen, zeker is het geen totaal beeld, zeker klopt het niet, maar het is gewoon geen vet. daar hebben we een tijdlang een mooi voorbeeld van gehad hier dat duidelijk vet was, dit is zo anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:50

crazyshar/timokyana...zijn er eventueel ook foto's van kyana toen ze slanker was als nu of juist nog dikker?
klopt wel dat een foto niet alles zegt hoor,maar dan kun je misschien wel vergelijken.
foto's van opzij genomen zijn altijd nog het duidelijkst :j

ik heb even zitten nadenken of ik mijn bericht zo wilde neerzetten,maar ik doe het wel
op zich heb ik twee foto's van kelly om iets wat duidelijker te maken?
kelly is ouderwetse type tinker,lekker breed,met een flinke buik waar al 8 veulens uit zijn gekomen.

op zich vond ik haar hier wel mooi,afgezien van haar bolle buik
https://lh4.googleusercontent.com/-yHjb ... i20091.JPG
(ik doe de foto's ff in link,omdat ik denk dat foto;s van een ander paard hier zo niet passen)
maar ze heeft daar dezelfde "volle" plekken als die je bij kyana ook ziet,buik,schouder,billen en rug.
ook loopt ze na bekappen standaard 3 weken erg moeilijk en word ze ook gevoerd alsof ze IR heeft.
ik vind haar er in elk geval verdacht veel van hebben

zo kan kelly ook zijn:
https://lh6.googleusercontent.com/-dEyb ... 0/29-2.JPG
afgezien van het feit dat ze hier op de bovenlijn net ietsje schraal is is ze daar dus wel veel mooier op gewicht.
buik is niet meer bol en al had ik de neiging om haar juist te slank te vinden was dit dus niet zo.

je went er aan hoe je paard er uit ziet kwa gewicht.
maar bij deze twee foto's kun je best duidelijk verschil zien in wat te zwaar is en wat net goed is.
helemaal als je ze naast elkaar zet is het toch echt een heel verschil
misschien dat zo duidelijker is in hoe we kyana zien vanaf de foto's?

ohw ja voor ik het vergeet,ik had het al eerder gevraagd.
kyana was toch ook gevoelig voor hoefzweren?
hoe staat het daar nu eigenlijk mee

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:23

wat betreft de hoefzweren, daar heeft ze bij mijn weten sinds dit voorjaar geen last meer van gehad.
ikzelf heb niet zoveel foto's van kyana (meer van degene die ik verzorg ;) )
mss dat TS ze kan plaatsen als haar pc het weer naar behoren doet.

wat ik helemaal vergeet te herhalen is dat in merelbeke ook een voedingsdeskundige is geweest, omdat de DA daar dus zei dat ze obesitas had, en wij zoiets hadden nou kom maar op, alles wat we kunnen doen willen we doen!
maar die persoon kon niets veranderen aan ons voerbeleid, alles wat we deden was wat we zouden moeten doen, en zij vond kyana wel ietsjes te dik, maar dacht ook eerder aan wat anders dan echt vet, en wilde daarna de spierbiopt afwachten omdat ze aan het voerbeleid niets kon veranderen.

dus tja wat moet je dan, een DA van merelbeke zegt obesitas, die stuurt meteen een voedingsdeskundige die bij hun hoort, die vind dat ze maar een iets te dik is en zeker geen 120kg KAN afvallen en niets voor ons kon betekenen dan de biopt afwachten die uiteindelijk goed was en daar dus ook niets afwijkends aan kon zijn.
onze eigen DA heeft tijdens de foto;s maken van de benen,ook gezegd dat ze echt te veel aan het invallen was, en niet meer KON afvallen als het niet ongezond werd.
en nu is ze alleen nog maar magerder dan dat ze tijdens die foto;'s nemen.

dus op een rij: 1 zegt obesitas moet 120kg afvallen, 2 zegt iets te dik maar wss geen vet voerbeleid kan niets aan verbeterd worden, en 3 zegt dat ze niet veel meer kan afvallen.
dit allemaal op ong 3-4 weken tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:48

ze is ook niet veel te dik hoor,maar wel wat te zwaar en jullie zijn al op de goede weg dus dat afvallen zal alleen maar doorzetten.

die foto's plaatste ik alleen zodat je kon vergelijken,soms denk je van ach valt wel mee maar als je dan ziet hoe ze mooier zijn dan is dat wel een heel verschil :j
ik heb bij kelly ook wel mensen gehad die zeiden van sjee wat is dat dier vet en een ander vond het wel meevallen.

gelukkig heeft ze geen hoefzweren meer
ik meende me namelijk te herinneren dat dat wel een tijdje zo was geweest en wie weet staat een en ander wel met elkaar in verbinding.
in elk geval gaat het nu wel de goede kant op en daar gaat het ook om toch? :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:26

ik begrijp heel goed wat je bedoelt.
maar nogmaals nodigen wij iedereen uit om hier naar haar te komen kijk in real life, om haar ribben te zien, om haar holheid te zien, en te zoeken naar de pockets die jullie zouden zien.
wij zien een buik, en veel losse huid en geen bespiering.

maar ik denk dat dat een discussie punt blijft waarover we het niet echt eens zullen worden :D zolang het vanaf de pc bekeken wordt.

maar inderdaad hopen dat het nu weer beterd, alleen hebben we het idee dat het telkens dat het iets beterd het daarna eens zo erg terug komt.'
dus fingers crossed dat het deze keer niet zo is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:55

je hebt ook wel gelijk hoor,internet blijft internet en real life is toch altijd wel anders :j
blijven hopen op een stijgende lijn!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:03

40 bldzs doorgelezen,pfff ben de hele avond al zoet er mee......diep respect voor TS. En het laatste filmpje was geweldig om te zien er zit weer een stijgende lijn in van herstel.Ik hoop dat dit doorzet,misschien heeft het wat tijd nodig,en naar mijn mening ook wat rust {en dan bedoel ik niet beweging} maar rust in jou hoofd en aan het paard haar lijf.......hoe dan ook ik hoop dat Kyana zich weer volledig de mag gaan voelen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:07

Ik wil me niet volledig in de discussie mengen, omdat een foto inderdaad kan vertekenen. Maar ik zal je volgende feiten geven:

onze merrie is 1,63 m groot en woog vorig jaar december 590 kilo. Ze maakte op ons niet direct een te dikke indruk, we vonden ze eerder gewoon ogen. Ze is op dat moment zwaar hoefbevangen geworden. Resultaat: willen of niet, ze moest op dieet. Nu zijn we een jaar verder en sinds een maand of twee is ze zo goed als van de bevangenheid af. Ze voelt zich super, de speknek (die wij als "spieren" zagen) is verdwenen en ze ziet er gewoon super in form uit! We hebben haar uit interesse opnieuw laten wegen, omdat we niet het idee hadden dat ze zo heel veel vermagerd was. Resultaat: 484 kg... Dit om je maar even duidelijk te maken dat 620 kg voor een paard van 1,62 m (als ik me niet vergis, heb ik gelezen dat jouw merrie zo groot is) echt inderdaad veel te veel is! Of dat nu vet is of "afvalstoffen" zoals jullie dat noemen. Wij hebben ook een periode gehad dat ze echt inviel en we ons zorgen maakten, maar hebben doorgezet omdat het voor haar eigen goed was. Ze is terug rond geworden toen ze terug mocht werken. Als ze enkel vermageren zonder tegelijk spieren te trainen, dan vallen ze inderdaad in. Een paard kan veeeeeeeeel te dik zijn, maar toch ingevallen ogen als ze niet getraind zijn, door gebrek aan spieren. Ik wil niemand de les spellen, maar jullie moeten toch eens goed nadenken. Onze merrie loopt ook zoveel beter nu ze meer dan 100 kg kwijt is! Ze heeft souplesse en waar we haar vroeger ook niet helemaal correct of achteraan iets atactisch of onregelmatig vonden, is dat nu compleet verdwenen. Dus dat gewicht kan inderdaad heel veel van haar problemen nu verklaren. Sla het vermager advies niet zomaar in de wind. EN het is niet makkelijk. ONze merrie heeft enkel een weide van 5 op 10 tot haar beschikking, verder gewoon werken en paddock. Ze krijgt bijna geen KV maar wel hooi zoveel ze wil. De weide zal voor de rest van haar leven gelimiteerd worden, hoe erg we dat ook vinden, maar ze blijft nu gevoelig en we willen dit niet meer meemaken. Ze moet het dus verder doen met haar piepklein kaalgegeten weitje. En weet je wat? Ze is helemaal opengebloeid! Ze is van een sjagrijnige en dominante merrie die geregeld eens naar ons dreigde, beet of sloeg veranderd in een super opgewekt dier, ze zoekt aandacht, is sociaal en doet niets liever dan werken. Die weg was lang, maar het was de moeite!

Nog één ding, ik weet dat jullie dat misschien niet graag zullen horen, maar maak jezelf niets wijs: afvalstoffen hopen zich niet op onder de huid. Wat daar zit is vet. Die zogenaamde afvalstoffen die jullie altijd zo graag overal bij betrekken, bestaan eigenlijk niet. De lever is een filterorgaan, de nieren ook en als afvalstoffen ophopen, dan werken nieren of lever niet en worden de paarden gigantisch ziek en gaan ze dood. Dat geeft geen vage symptomen. Of ze er al dan niet zijn, dat laat ik in het midden, maar ze hopen echt niet op in pakketjes onder de huid...

Ik wilde enkel mijn verhaal eens vertellen omdat ik heel veel van haar herkende in onze merrie. Ik wens jullie heel veel succes met haar en hoop dat het probleem opgelost wordt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:38

JaBa schreef:
.........Nog één ding, ik weet dat jullie dat misschien niet graag zullen horen, maar maak jezelf niets wijs: afvalstoffen hopen zich niet op onder de huid. Wat daar zit is vet. Die zogenaamde afvalstoffen die jullie altijd zo graag overal bij betrekken, bestaan eigenlijk niet. De lever is een filterorgaan, de nieren ook en als afvalstoffen ophopen, dan werken nieren of lever niet en worden de paarden gigantisch ziek en gaan ze dood. Dat geeft geen vage symptomen. Of ze er al dan niet zijn, dat laat ik in het midden, maar ze hopen echt niet op in pakketjes onder de huid...

Als je paard HB is/wordt komt dat door niet goed functionerende organen zoals bijv. de lever, de nieren, de alvleesklier (suikerverwerking). De afvalstoffen die niet afgevoerd kunnen worden via het bloed, dus die worden 'gefilterd' door de lever/nieren zullen ergens moeten blijven. In het geval van HB zullen ze voornamelijk in de voeten zitten maar ook bijv. in de spieren, die doen vaak mee met HB.
Zorg dus dat je de organen weer op de rit krijgt en niet de symptomen bestrijdt door op een dieet te zetten. Natuurlijk is dit de eerste hulp die je geeft bij HB, terugzetten in het voer maar op den duur zal je paard tekorten krijgen. Zoek dus uit waarom je paard HB is geworden.
Verder is het bij een orgaan niet zo dat het 'wel' of 'niet' werkt. Als een orgaan bijv. nog maar voor 70% werkt krijg je al klachten en hoef je daar niet persé meteen aan dood te gaan.
Dus wat jij zegt ben ik het niet mee eens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 02:19

Tja, afvalstoffen onder de huid.. da's echt onzin. Simpel gezegd: als de verhouding tussen voeding en beweging niet goed is, dan worden alle overbodige suikers ( glucose) opgeslagen in de vorm van vet. Punt. Voor afvalstoffen heeft een paard een goed werkend systeem dmv o.a. lever en nieren - werken die niet meer dan gaat het paard héel ziek worden op den duur en legt-ie het loodje.
Dat Kyana 120 kg zou moeten afvallen, daar ben ik het ook niet mee eens. Da's veel te veel voor zo'n klein paard. Ik ben het even kwijt en ga niet alle bladzijden weer doorlezen, maar is ze in Merelbeke op de weegschaal geweest? En wat was de uitslag daarvan dan? In ons HB topic staat overigens een link naar een filmpje waar je precies uitgelegd wordt waar de vetjes zich opslaan en wordt ook uitgelegd hoe je de Body-scoring moet doen. Jouw paard is zeker tusen 4-5, ideaal is 3.

Singasong, ik ga je voordragen voor de nobelprijs - je bent de eerste die de wereld haarfijn weet uit te leggen waardoor hb ontstaat. :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:29

Jannepauli schreef:
Singasong, ik ga je voordragen voor de nobelprijs - je bent de eerste die de wereld haarfijn weet uit te leggen waardoor hb ontstaat. :D

Goed hè :j

Er zijn overigens nog veel meer redenen waar HB door kan onstaan maar in dit geval was het n.a.v. wanneer de voeding de trigger is.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:54

Hoi hoi, had even een paar dagen geen tijd voor bokt- is wel weer even flink bijlezen!

Ten eerste- wat een mooie filmpjes! Wat een verandering met eerst. Ongelofelijk. Ook ik vind haar achteren niet heel gek meer lopen eerlijk gezegd.
Ten tweede- wat een discussie over hoe dik/dun ze is :) Ik heb allebei de filmpjes bekeken en ook mijn gevoel zegt dat ze zeker slanker kan, maar eigenlijk zeg ik het verkeerd- dat ze anders kan zijn.
En bij mij rijst dan ook die insuline resistentie. Mijn paard heeft neiging tot IR, dus zeker geen IR en dat is wat ik ook bij jouw paardje zie ts. Die van mij was niet dik, maar had bijvoorbeeld net een beetje verdikte lendenen en wat volle schouders. Ik dacht dat de lendenen door mijn zadel kwam, maar ook met correct zadel had Pharo dit, vooral in de zomer. Toen kreeg ik uiteindelijk advies om liefst helemaal geen wortels of appels meer te geven (hij kreeg nog wel es) en kreeg ik lanchi druppels met omega 3/6 olie gecombineerd. En dat was alles wat nodig was. De verandering was nihil, maar na een tijdje was Pharo net weer dat beetje veranderd, hij zat strakker in zijn lijf. Was een rare gewaarwoording...Je zou Eveline kunnen vragen naar de druppels als ze er weer is, die kent ze misschien wel...Er zijn mensen die de druppels standaard geven tijdens het weideseizoen, vanwege het gras...

Overigens vind ik dat beoordelen van je paard met die dikke vacht erg moeilijk is. Ik vind die van mij ook ineens schraal aandoen (voel ook ribben), maar heb ook het idee is dat dat door al dat haar komt :) EN in de wind wappert dat ook nog, waardoor ze gauw wat shabby lijken heh...hihi.

Maar weet je, ik zou als ik jullie was onwijs blij zijn met wat je nu hebt. Niet teveel veranderen tegelijkertijd nu hoor. Ik denk dat als je lekker einden met haar gaat wandelen, dat ze dan al wel weer wat vooruit zal gaan. Rustigaan toch?

Hoe dan ook, nogmaals- ik ben helemaal blij voor jullie dat jullie in elk geval weer met haar konden wandelen!

Oh ja en langskomen, ik had graag gewild, maar het is net wat ver uit de richting voor mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:19

Ga haar graszaadhooi voeren, dat doe ik bij mijn veel te dikke anda en dat gaat super, hij krijgt gewoon goede grote porties maar is toch wel redelijk wat afgevallen...mijn anda staat nog niet in het werk, dus hij zal pas echt gaan afvallen als hij gaat werken. Mijn anda ziet er super uit, voor een schimmel heeft hij zelfs een mooie glans. Hij zal nooit meer anders krijgen, omdat bij te rijk voer gaat hij schuren en wordt hij moddervet.

Dan zijn er brokken in de handel die ik dus ook ga voeren als hij ze nodig gaat krijgen, hij krijgt nog steeds alleen maar graszaadhooi. die brokken worden ook met succes aan IR gevoelige paarden gevoerd. Er loopt een topic over natuurlijke brok. Deze brok bevat geen toegevoegde suikers.

[VS] Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

De brokken van equi libre bedoel ik dus...ga ze eens proberen als ze brok nodig mocht hebben, maar daar zou ik persoonlijk even mee stoppen...door gewoon genoeg hooi te blijven voeren, zal ze voorzichtig afvallen, neem er de tijd voor, want mijn paard is nu 1 jaar op "dieet", dus niet, maar gewoon op normaal voerbeleid met arm hooi.

Edit
Ik kijk je filmpje nu even, maar ze is echt veel te dik, niet een beetje, veel te...een paard dat niet gereden wordt, mist bespiering en wordt schraal...Een dikke buik is zwaar. Dan denk ik dat je paard te kort bekapt was eerst, dus een dunne zool met een zwaar lijf is pijnlijk. Toen mijn paard te kort bekapt was, is hij 2 weken kreupel geweest, toen pas was zijn zool weer een beetje aangegroeid.

Ze loopt nu gelukkig een stuk beter.

Dan loopt er een interessant topic over IR en ik denk dat je daar ook veel uit kunt halen, zeker als je kijkt hoe te dikke paarden er uit kunnen zien waar de vetkussentjes zitten..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 11:16

Internet doet het weer fatsoenlijk.
Ik leg me bij de discussie over haar gewicht neer,ik zie veel mensen die het wat dit betreft met elkaar eens zijn.Het heeft denk ik weinig zin deze discussie aan te gaan.Wel blijf ik er nog steeds bij hoe koppig ook,dat ik ze niet VEEL te dik vind en 120 kilo gaat er dus echt niet vanaf! Ze is 1.65 overigens.

Op haar voer word goed gepast.Hooi en een vitamine korrel.Beweging zullen we rustig aan weer meer gaan geven in de zin van hoe ze het aankan.

Met Kyana is alles nog steeds hetzelfde gelukkig.Ik juich nog niet te hard want ze is eerder al eens 'beter 'geweest maar kreeg later toch een terug val.

@russel, beide topics die jij adviseerd lees ik al een hele poos mee.