is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:15

Snap zeker wel dat de rug niet perfect is. Wilde alleen aangeven dat elk mager er ineens anders uitziet. Daarnaast zijn er heel wat paarden die niet aan het ideaalbeeld voldoen maar wel kunnen functioneren. Wellicht moet je daarmee rekening houden maar dat hoeft niet altijd. Wil daarmee niet zeggen dat er met dit paard wat gedaan kan worden, dat zal nog moeten blijken.

Ik heb nog even de fotos bekeken van de eerste pagina TS en niet die van je eerste post maar later op die pagina zie ik toch een foto met een normale schoft met een een beetje karperrug lijkt mij. Daarom ben ik toch wel benieuwd hoe ze er uit ziet in normale conditie. Een verkeerde bouw wordt echt niet verbloemd door een paard dat in normale conditie verkeerd.

Nog even een vraagje. Er was toch iets gebeurd met je paard? Had ze een ongeluk gehad, weet niet meer wat er was en wanneer dat was en hoeveel dat dan van invloed is geweest.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:22

Lees net dat ze al wat aangekomen is en graag naar buiten wil *\o/* .

Dat in conditie komen gaat vast goed komen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 08:57

mistiquem schreef:
Snap zeker wel dat de rug niet perfect is. Wilde alleen aangeven dat elk mager er ineens anders uitziet. Daarnaast zijn er heel wat paarden die niet aan het ideaalbeeld voldoen maar wel kunnen functioneren. Wellicht moet je daarmee rekening houden maar dat hoeft niet altijd. Wil daarmee niet zeggen dat er met dit paard wat gedaan kan worden, dat zal nog moeten blijken.

Ik heb nog even de fotos bekeken van de eerste pagina TS en niet die van je eerste post maar later op die pagina zie ik toch een foto met een normale schoft met een een beetje karperrug lijkt mij. Daarom ben ik toch wel benieuwd hoe ze er uit ziet in normale conditie. Een verkeerde bouw wordt echt niet verbloemd door een paard dat in normale conditie verkeerd.

Nog even een vraagje. Er was toch iets gebeurd met je paard? Had ze een ongeluk gehad, weet niet meer wat er was en wanneer dat was en hoeveel dat dan van invloed is geweest.

Ze was achterover gevallen in de trailer

Mungbean

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:55

Heb je na die val eigenlijk foto's laten maken?
Want bij achterover vallen wil je schoft nog wel eens breken, dat zou de vergroeiing wel kunnen verklaren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:16

hoe kan een paard achterover vallen in een trailer?Misschien een domme vraag.
Het zou inderdaad kunnen dat dat de breuk heeft veroorzaakt,wat Sizzle@schrijft.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:21

geerke schreef:
Het zou inderdaad kunnen dat dat de breuk heeft veroorzaakt,wat Sizzle@schrijft.

Klassieke fout van al voor vastbinden zonder dat de stang er al achter zit? In paniek lostrekken en dan achteruit en achterover van de klep afstuiteren? Iets anders kan ik me niet voorstellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:16

Het ging toen nog om een veulen he, dus die hebben genoeg ruimte om om te klappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:42

maikeltje schreef:
geerke schreef:

Klassieke fout van al voor vastbinden zonder dat de stang er al achter zit? In paniek lostrekken en dan achteruit en achterover van de klep afstuiteren? Iets anders kan ik me niet voorstellen.

Als een paard "wil" kunnen ze zelfs met de klep dicht (en stang erachter) achterover klappen.
Heb 1 x zo een paard aangetroffen, (was gelukkig niet de mijne), maar dan sta je echt raar te kijken.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:49

Sizzle schreef:
Heb je na die val eigenlijk foto's laten maken?
Want bij achterover vallen wil je schoft nog wel eens breken, dat zou de vergroeiing wel kunnen verklaren.

Het lijkt mij ook aannemelijk dat dit aan de vergroeing heeft bijgedragen. Het hangt er van af wat je er toen aan/mee gedaan hebt, weet je hoe de schoft rug er aan toe was na die val, is er iets aan gedaan e.d.

Dat alles lijkt mij belangrijk om de vergelijking met hoe het er nu voor staat te beoordelen. Is het hetzelfde, verslechterd of misschien verbeterd? Natuurlijk is het belangrijk dat ze weer aan komt, maar lijkt mij ook goed om te weten hoe het er van binnen aan toe is voor je er op gaat. Vrij of aan de longe zal ze gewoon kunnen functioneren lijkt mij maar rijden is misschien weer wat anders. Bij een trauma (ongeval) als dit kan er iets beschadigd zijn en dat is belangrijk om te weten. Zal eens kijken of ik in het topic terug kan vinden wat Utrecht er van vond. Daar zijn toch ook foto's gemaakt?
Ook al zijn er beschadigingen (geweest), als dat genezen en gesettled is, hoeft het niet onmogelijk te zijn om er toch wat mee te doen, maar dat zal een dierenarts wellicht kunnen vertellen of het paard zelf zal dit duidelijk maken. Dierenartsen weten ook niet altijd alles. Bij een paard blijft het lastig om goed aan de binnenkant te kijken.

Laat je weten hoe het gaat?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:21

Ik vraag mij af waarom je een dergelijk dier zou aanhouden. Ze is ernstig misvormd, dit is niet zomaar een beetje ! Dat krijg je met supplementen of training nooit goed. Voor de fok gebruiken lijkt mij uitgesloten, en gebruik als sportpaard zit er ook niet in.
Mijn mening is dat je beter je tijd en geld en energie in een gezond paard kunt steken, dan in dit dier. Als je plaats genoeg hebt, kun je haar houden als weidegarnituur, maar moest dit mijn paard zijn, liet ik haar gaan naar de eeuwig groene jachtvelden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:01

sevke schreef:
Ik vraag mij af waarom je een dergelijk dier zou aanhouden. Ze is ernstig misvormd, dit is niet zomaar een beetje ! Dat krijg je met supplementen of training nooit goed. Voor de fok gebruiken lijkt mij uitgesloten, en gebruik als sportpaard zit er ook niet in.
Mijn mening is dat je beter je tijd en geld en energie in een gezond paard kunt steken, dan in dit dier. Als je plaats genoeg hebt, kun je haar houden als weidegarnituur, maar moest dit mijn paard zijn, liet ik haar gaan naar de eeuwig groene jachtvelden.

misschien omdat je van het paard houdt?Vreemde reden als je bedenkt dat een paard almeer een gebruiksvoorwerp is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:10

Waarom een gebruiksvoorwerp ? Het is voor ons allemaal een hobby, en de bedoeling dat we er plezier aan beleven. Dit is een misvormd dier, en je kunt er zeker van zijn dat ze binnen afzienbare tijd last zal gaan krijgen van die rug. Nu is ze nog maar vier en erg schraal. Laat ze eens wat ouder worden en wat voller, zodat er meer gewicht aan die rug gaat hangen. Bovendien zal ze er quasi zeker arthrose in gaan ontwikkelen, omdat de gewrichten zo dicht op elkaar zitten. Soms is "houden van" ook bepaalde keuzes durven maken.
Dat heeft dan niks met een gebruiksvoorwerp te maken, maar wel met realist zijn. Ik vind het egoistischer om maar met zo'n dier te blijven aanklooien, en te experimenteren met supplementen en training dan om ze gewoon te laten gaan. Het echte leven is niet als in de penny. Dit wordt nooit een bruikbaar paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:38

als je het hebt over de bruikbaarheid van een paard, dan is het woord gebruiksvoorwerp toch niet heel ver.
Het paard lijdt niet nu,als ze dat wel gaat doen is TS bij de tijd genoeg om stappen te ondernemen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:04

Ik vraag me dus af of dit paard niet lijdt. Paard zal zich een bepaalde houding aan meten in hoe ze het beste pijnloos loopt. Paard zal waarschijnlijk bepaalde delen van het lijf overbelasten om andere delen te ontzien. Dus krijg je vroeg of laat slijtage. Op het moment dat je dit paard gaat trainen dan worden er spiergroepen aangesproken waardoor het paard anders moet gaan belasten. Net als met een gezond jong dier die te kampen heeft met een natuurlijke scheefheid. Dan komen er mijne inziens echt problemen aan het licht die je niet kunt gaan oplossen.

En als weidegarnituur zal het paard ook problemen gaan krijgen door het ontzien van bepaalde delen in het lichaam. Dat lijkt me een logisch gevolg.

Vandaar dat ik het voorstel van ik weet niet meer wie om pijnstillers te geven een gedurende periode, geen vreemd idee. Paard schikt zich nu in de mogelijkheden en beperkingen die dat lijf met zich meebrengen waardoor TS dat aanziet voor "normaal" weidegedrag.
Maar ik zou heel graag willen weten wat goede pijnstilling met dit dier zou doen. Pas dan heb je een objectief beginpunt lijkt mij.

En die post van sevke begrijp ik heel goed.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:59

geerke schreef:
sevke schreef:

misschien omdat je van het paard houdt?Vreemde reden als je bedenkt dat een paard almeer een gebruiksvoorwerp is.

Houden van is ook laten gaan en niet blijven doormodderen omdat je zelf geen afscheid kunt nemen.......
Dat het paard zo slecht eet en mager is geworden lijkt me een heel duidelijke aanwijzing dat dit dier lijdt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:56

Hoeveel spiertrainingen je er ook in steekt, de misvorming van de botten zal er echt door niet beter van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:32

Iets subtieler verwoorden mag ook wel......
Ik denk dat het wijs is om aan een goede paardenfysio/dierenarts/iemand met écht verstand van zaken eens te vragen in hoeverre het paard zélf iets aan training heeft. Dat helpt misschien met bepalen of het überhaupt zinvol is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:34

volgens mij is dat al gebeurd.. Utrecht zag er geen heil in en paard is al eens door osteo (oid) behandeld en dat heeft duidelijk ook niks uitgericht

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:50

Ik kan niet helemaal begrijpen waarom mensen hier van achter hun computer stellig durven beweren dat dit paard pijn zou moeten hebben. Volgens TS is ze inmiddels al een stuk bijgekomen en springt ze vrolijk door de wei (en als mensen even de moeite nemen om het profiel van TS te bekijken kunnen ze zien dat het paard inderdaad weinig beperkingen in het lijf lijkt te hebben).
Het lijkt tegenwoordig wel erg stoer als je je paard in laat slapen als "ze het even niet meer doen" of niet beantwoorden aan het ideaalbeeld van sportpaard.
Als de norm is dat ieder paard dat wat scheef of stijf loopt ingeslapen moet worden omdat er daardoor slijtage ontstaat dan denk ik dat het binnenkort erg rustig gaat worden op alle wedstrijden. -O-

Daarbij komt nog dat je ook aan andere dingen plezier kunt beleven met je paard dan alleen rijden, denk aan betuigen, vrijheidsdressuur of gewoon vertroetelen. Gezien erg veel topics hier op bokt zijn dat de doeleinden waar de meeste paarden van boktleden voor worden gebruikt en dit kan het paard van TS zonder problemen waarmaken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:52

Ik heb geprobeerd om het netjes neer te zetten...
Nog maar een keertje dan?!!!!

Mijn mening...in laten slapen is een enorm zware/pijnlijke/moeilijke beslissing , zelfs als je er 100 % achter staat.
Persoonlijk vind ik , IK , dat je die eigen mening pas mag delen als iemand daarom vraagt.
Het getuigt van verminderd inlevings vermogen en empathie als je die mening ongevraagd toch ventileert.

Het is een proces welke elke eigenaar zelf door moet , en uiteindelijk zal er een moment zijn dat een eigenaar graag een mening wil horen en daar om zal vragen , als de eigenaar die mening nodig heeft om een beter beeld te kunnen schetsen waardoor de eigenaar een betere beslissing kan nemen.
Tot die tijd zou ik geen ongevraagd , zeer pijnlijk , advies geven , maar de eigenaar steunen in haar beleving die de eigenaar gebaseerd heeft op de mening van dierenartsen en eigen waarneming.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:57

Er wordt hier zoveel geregeld op bokt door de mods.
Ik snap niet dat er zomaar elke keer geroepen mag worden dat het paard beter af is als hij dood is terwijl de eigenaar niet om dat advies vraagt!
Het is onnodig kwetsend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:22

Volledig met Nammie eens.
Ik denk idd dat je dat bij de eigenaar moet laten. Wat je kunt doen is raad geven hoe TS het het paard zo comfortabel mogelijk kan maken, maar ik vind sommige reacties onnodig hard en kwetsend.
Ik denk wel dat je realistisch moet zijn, zeker, de optimistische reacties over die paard als rijpaard lijken me idd wel érg optimistisch, dat lijkt mij niet helemaal reëel. Anderzijds kan het goed zijn dat het paard met of zonder pijnstilling nog een goede tijd kan hebben, en als je daar ruimte voor hebt, en budget, lijkt me dat prima, daar heeft het dier zelf totaal geen last van, en je kunt iets meer zelf bepalen wanneer je afscheid neemt. Dan raad ik wel een tweewekelijkse test met bute aan, dan weet je óf ze pijn heeft.

Ik weet ook dat het paard dan niet meer geslacht mag worden, maar ik vermoed dat op bijna elke vorm van medicatie, en dus op pijnstilling, een wachttijd zit, dus zou je kiezen voor de slacht, betekent dat dus dat het paard de laatste weken geen medicijnen toegediend kan krijgen, dus ook geen pijnstillers, dus de laatste weken pijn. Wat je met die info doet, is mijn zaak uiteraard niet, maar even ter overweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:28

Nammie schreef:
Ik heb geprobeerd om het netjes neer te zetten...
Nog maar een keertje dan?!!!!

Mijn mening...in laten slapen is een enorm zware/pijnlijke/moeilijke beslissing , zelfs als je er 100 % achter staat.
Persoonlijk vind ik , IK , dat je die eigen mening pas mag delen als iemand daarom vraagt.
Het getuigt van verminderd inlevings vermogen en empathie als je die mening ongevraagd toch ventileert.

Het is een proces welke elke eigenaar zelf door moet , en uiteindelijk zal er een moment zijn dat een eigenaar graag een mening wil horen en daar om zal vragen , als de eigenaar die mening nodig heeft om een beter beeld te kunnen schetsen waardoor de eigenaar een betere beslissing kan nemen.
Tot die tijd zou ik geen ongevraagd , zeer pijnlijk , advies geven , maar de eigenaar steunen in haar beleving die de eigenaar gebaseerd heeft op de mening van dierenartsen en eigen waarneming.

+1, Amen, Nammie

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:25

Helemaal met Nammie eens,

Hoe weten jullie nou beter dan de TS zelf of het paard wel of niet lijdt? Hoe weten jullie nou dat dit nooit goed komt? Een beetje optimistisch blijven mensen, het paardje is 4 jaar oud en groeit als een tierelier, kan nog alles mee gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:37

Dit komt nooit meer goed. Helaas.
Ik wens de TS veel wijsheid toe en hoop dat zij een juiste beslissing gaat maken voor haar paard.
Sterkte TS.