Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:32

Ik heb het vermoeden dat mijn paard een maagzweer (of meerdere?) heeft ivm het knarsen wat hij doet tijdens het rijden, singelnijd wat hij de laatste tijd heeft (enkel als hij vaststaat) en het gapen wat hij zo nu en dan doet (veelal voor het rijden). Nu wil ik graag een endoscopie laten doen en ik zat aan de Raaphorst te denken. Iemand die ervaringen heeft met klinieken in de omgeving van Amsterdam?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:57

henshem schreef:
Mijn paarden hebben grote regelmaat; komen overdag in de paddock, 's nachts op stal en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking; + 3x per dag krachtvoer waarin geen granen inzit. De ene heeft nooit last van zijn maag en de ander bij het minste geringste.
Een goed management is belangrijk maar het ene paard is er duidelijk gevoeliger voor dan de ander en daar moet je dan ook een oplossing voor zien te vinden. Voor mij is dat op dit moment de medicatie van Abler. Verder blijf ik speuren naar een supplement dat voor hem werkt.

Ik zou minder krachtvoer geven en dan liever mueslie dan bix. Mueslie heeft structuur en daar moet langer op gekauwd worden. Veel ruwvoer. Hoeveel krachtvoer doe je per keer?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:59

Damelza schreef:
Ik heb het vermoeden dat mijn paard een maagzweer (of meerdere?) heeft ivm het knarsen wat hij doet tijdens het rijden, singelnijd wat hij de laatste tijd heeft (enkel als hij vaststaat) en het gapen wat hij zo nu en dan doet (veelal voor het rijden). Nu wil ik graag een endoscopie laten doen en ik zat aan de Raaphorst te denken. Iemand die ervaringen heeft met klinieken in de omgeving van Amsterdam?

Knarsen, gapen en singelnijd dat vind ik wel belangrijke signalen die je paard afgeeft, ik neem aan dat je een maagscopie bedoelt? De mijne wordt morgen op Bodegraven gedaan. Hij is er vanavond heen gegaan zodat hij daar kan vasten. De Raaphorst is ook een goede kliniek, ik weet niet hoe vaak ze maagscopieën doen, maar ik neem aan dat ze dat ook kunnen..

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:10

Ik heb mijn paard sinds een week op alleen nog bietenpulp lucerne en happy summer mix van horsefood.
Ze vind het heerlijk en in mijn ogen al een stuk rustiger!!
Dus zoals ze hier ook al aan gaven probeer eerst wat aan je voer aan te passen.
Kijk wat je geeft aan suiker eiwit en zetmeel!!
Vooral geen granen!!
En voor het rijden wat hooi zodat het zuur niet kan klotsen!!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:12

Dat bedoel ik inderdaad :j

En het is ook nog eens een sensibel paard die dus snel last heeft van 'stress'.

Ik kan alleen vrij weinig vinden over maagzweren. Moeten paarden dan echt op rust of rijden jullie gewoon of enkel wandelen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:20

fargo schreef:
henshem schreef:
Mijn paarden hebben grote regelmaat; komen overdag in de paddock, 's nachts op stal en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking; + 3x per dag krachtvoer waarin geen granen inzit. De ene heeft nooit last van zijn maag en de ander bij het minste geringste.
Een goed management is belangrijk maar het ene paard is er duidelijk gevoeliger voor dan de ander en daar moet je dan ook een oplossing voor zien te vinden. Voor mij is dat op dit moment de medicatie van Abler. Verder blijf ik speuren naar een supplement dat voor hem werkt.

Ik zou minder krachtvoer geven en dan liever mueslie dan bix. Mueslie heeft structuur en daar moet langer op gekauwd worden. Veel ruwvoer. Hoeveel krachtvoer doe je per keer?

Mijn paarden krijgen krachtvoer van Pure feed dat is dus geen biks en geen muesli en ze doen daar veel langer over dan over muesli. Muesli is net als biks niet goed, zit veel te veel suiker en zetmeel in. Zoals ik al schreef krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Als ik minder krachtvoer geef, wordt mijn jongste paard veel te mager, houd hem nu al moeilijk op gewicht. Na 9 jaar tobben eindelijk alles redelijk in balans dus wijzigen ga ik niet meer.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:00

Kan iemand mij vertellen wat ongeveer de kosten zijn van een maagscopie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:14

Damelza schreef:
Kan iemand mij vertellen wat ongeveer de kosten zijn van een maagscopie?

Volgens mij, maar weet het niet helemaal zeker zo tussen de 400 en 600 eur??

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:34

pff, dat is nog best prijzig

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:17

Ik heb ongeveer 3 weken geleden bij de Lingehoeve een gastroscopie laten doen.

Ik heb de gegevens even voor je opgezocht:

Gastroscopie 177,34 euro, ex BTW (21%)
Verdoving 29,33 euro, ex BTW (21%) --> mijn paard kreeg 0,4 ml omdat hij heftig op verdoving reageert. standaard bij een paard is 0,5 ml, dus dan betaal je iets meer.

Paard moet nuchter zijn voor de gastroscopie, Tweety heeft 1 nacht voor de scoop op de kliniek gestaan, maar dat is volgens mij niet verplicht. Thuis vasten kan ook, maar dan mag hij echt niets, zelfs geen strootje of hooi in de trailer.
In geval van overnachten op de kliniek, betaal je daar natuurlijk ook voor. Dat weet ik nu even niet exact, maar ik meen iets van 42 euro inclusief de BTW. (Prijzen hierboven zijn ex)

edit, mijn paard had de dagen daarvoor al de nodige onderzoeken gehad. Ik kan me voorstellen dat er ook nog een algemeen onderzoek bij komt, als je "nieuw" op een kliniek binnenkomt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:58

Mijn paard zit vandaag een week op de Abler. Ik heb het idee dat zijn vacht wat meer glans heeft gekregen. Dit weekend wil ik hem weer proberen te rijden, niet te gek natuurlijk, maar omdat hij voor de behandeling niet gereden wou worden en nijdig reageerde op de singel denk ik wel dat dit een goede graadmeter is

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:26

Hoi allemaal!
Mijn merrie heeft 30 december een maagscopie gehad en bleek toen flink maagzweren te hebben, wat ik al vermoedde. Ze heeft erge voernijd, reageert heel heftig op singels en poetsen op buik, inrijden ging niet, bij druk op haar schoft werd ze erg boos, op een gegeven moment ging ze tijdens het eten naar achteren of richting haar buik trappen en ze gaapte vrij veel. Ze werd echter totaal niet mager, at prima, veel en snel, dus dat waren nogal tegenstrijdige dingen. Maar erg blij dat ik toch die scopie heb doorgezet. Ze heeft 3 weken gastroguard gehad, 1week hele spuit per dag, 2 weken halve per dag en sindsdien maagcompositum. 30 januari weer scopie en toen was haar maag schoon en rustig :D
Ze is echter nog altijd heel chaggo met eten en trapt vaak nog tijdens het eten. Nou is het ook wel een paard met een karakter. Hebben jullie ervaringen op de lange termijn? Ik ben erg benieuwd of dit soort dingen nog weg zullen gaan. Ze heeft er denk ik erg lang mee rondgelopen, wij hebben haar sinds november 2012 en de voernijd en chagrijnigheid heeft ze altijd gehad.

In ieder geval gaan we nu de goede kant op buiten de stal :)

Ik lees hier over bietenpulp, wat doet dat en waarom zou het goed zijn voor paarden met maagzweren? Mijn paard is snel dik, zou ze van bietenpulp aankomen? Daar ben ik namelijk bang voor. Ze krijgt wel een paar keer per dag luzerne zonder melasse en ze krijgt verder Metazoa, geen ander krachtvoer meer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:16

@Martinique, geen idee hoe lang dat kan duren en of het over gaat. Mijn paard wordt nu ook sinds ngeveer 24 dagen met gastrogard behandeld. Maar hij is nooit lelijk geweest op de singel of met voer. Heeft wel gruwelijk veel pijn gehad, beest is veels te lief eigenlijk.

Ik ga morgen via abler bestellen. Ik heb geen creditcard, maar via overschrijving kon ook (Heb gechat) Heeft niet de voorkeur, maar kan wel.
Mochten er mensen mee willen bestellen, wat mij betreft kan dat wel. Levering etcetera heb ik natuurlijk nauwelijks invloed op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:20

Damelza schreef:
pff, dat is nog best prijzig

Heb de rekening binnen, het is veel goedkoper, vergelijkbaar met die andere post 175 ex btw.

Mijn paard heeft gelukkig geen maagzweren of in ieder geval niet meer, er waren wel wat plekjes op 1 locatie wat littekens zouden kunnen zijn.

Bietenpulp bevat veel pectine en dat is heel goed voor de maag en darmen van je paard. Dat is bijvoorbeeld wat er ook in Pronutrin zit een geneesmiddel/supplement voor de maag.
Speedibeet van PAVO is ontsuikerd dus minder rijk dan gewone bietenpulp. Ik heb het idee dat het goed voor mijn paard is, hij wordt mooier in zijn lijf en spieren zonder dat hij er dik van wordt.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:51

Femke_Tweety: Hoor je vaak, dat paarden vrijwel geen pijn laten zien hè. Bij mij is het ook puur intuïtie geweest dat ik het wilde laten onderzoeken, singelnijd ed had ik er niet aan kunnen linken en daarbij is ze niet ingereden en heeft ze een moeilijk karakter dus dacht ik dat het daar vandaan kwam. Kan nog steeds natuurlijk, vind het erg lastig.
Moet Tweety nu nog langer op omeprazole?

Fargo: Dank voor de info. Speedibeet zal ik eens naar kijken, heb een beetje het idee gekregen dat het gewoon bietenpulp is in een duur jasje, maar als ik jou hoor is het de moeite om er eens naar te kijken. Sowieso kan ik pulp proberen, zeker als die pectine iets is wat ook in Pronutrin zit.

Bij mij was de gastroscopie gelukkig ook wel wat goedkoper dan €177 ex btw :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:33

martinique schreef:
Hoi allemaal!
Mijn merrie heeft 30 december een maagscopie gehad en bleek toen flink maagzweren te hebben, wat ik al vermoedde. Ze heeft erge voernijd, reageert heel heftig op singels en poetsen op buik, inrijden ging niet, bij druk op haar schoft werd ze erg boos, op een gegeven moment ging ze tijdens het eten naar achteren of richting haar buik trappen en ze gaapte vrij veel. Ze werd echter totaal niet mager, at prima, veel en snel, dus dat waren nogal tegenstrijdige dingen. Maar erg blij dat ik toch die scopie heb doorgezet. Ze heeft 3 weken gastroguard gehad, 1week hele spuit per dag, 2 weken halve per dag en sindsdien maagcompositum. 30 januari weer scopie en toen was haar maag schoon en rustig :D
Ze is echter nog altijd heel chaggo met eten en trapt vaak nog tijdens het eten. Nou is het ook wel een paard met een karakter. Hebben jullie ervaringen op de lange termijn? Ik ben erg benieuwd of dit soort dingen nog weg zullen gaan. Ze heeft er denk ik erg lang mee rondgelopen, wij hebben haar sinds november 2012 en de voernijd en chagrijnigheid heeft ze altijd gehad.

In ieder geval gaan we nu de goede kant op buiten de stal :)

Ik lees hier over bietenpulp, wat doet dat en waarom zou het goed zijn voor paarden met maagzweren? Mijn paard is snel dik, zou ze van bietenpulp aankomen? Daar ben ik namelijk bang voor. Ze krijgt wel een paar keer per dag luzerne zonder melasse en ze krijgt verder Metazoa, geen ander krachtvoer meer.

Mijn pony heeft vorig jaar maagzweer gehad, kleine zweren . Ze heeft ook op gastrogard gestaan en daarna maagcompositum. Helaas is mijn merrie erg gevoelig en hier behoorlijk wat aan overgehouden, in de zin van boos worden op zadel en singel, heel lang dwars gereageerd op mijn been, en als een vreemde haar buik voelt wordt ze boos. We zijn nu een jaar verder en nu pas lijkt ze het weer een beetje te accepteren allemaal. Heel jammer want toen ze maagzweer kreeg was ik bezig met doorrijden, en vond het juist zo belangrijk dat we er vooral veel lol aan hadden . Dat proberen we nu weer terug te krijgen maar het is een lange weg..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:34

Ik was overigens rond de 250 euro kwijt inclusief 3 overnachtingen op de kliniek (dit was niet noodzakelijk maar mijn taxi kon niet eerder)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:28

hoe gaat het met de maagzweer paardjes hier? ben benieuwd naar tweety?

ik zit momenteel weer een beetje met mijn handen in het haar, flip zit duidelijk niet goed in zijn vel. Hij heeft mei vorig jaar erge maagzweren gehad, met gastroguard behandeld maar ik heb voor controle geen scopie kunnen doen en ik ben met de dierenarts uitgegaan van zijn gedrag. hij leefde weer helemaal op. in de winter kreeg hij erg last van mestwater naast goede mest. toen overgegaan naar 3x per dag 1 kg sanequi colon, daar deed ie het erg goed op maar heb dat toch afgebouwd ivm de kosten. ga ervan uit dat dat wel relatie heeft met de zweren, het zal allemaal wel een klap gehad hebben en daar heeft hij nu nog steeds wat last van. maar verder leek ie nergens last van te hebben, alleen nu sluipen er steeds meer dingen in. hij is een stuk chagrijniger met poetsen en singelen, minder speels met de paarden en enorm suf. met rijden met been geven oren in nek en boos naar achter kijken en niet vooruit te branden. hij krijgt trouwens 2x per dag 3/4 biks en 1x per dag 1 lucerne en 1 sanequi colon en 2 schepjes moeder aarde. en 2x per dag erg mooi kuil.

wat denken jullie bij het lezen van dit verhaal? toch weer iets met de maagzweren te maken of moet ik in een andere hoek zoeken (zijn rug bijvoorbeeld?) ben benieuwd naar jullie advies voordat ik de dierenarts er misschien maar weer bijhaal..

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:45

Anniick schreef:

ik zit momenteel weer een beetje met mijn handen in het haar, flip zit duidelijk niet goed in zijn vel. Hij heeft mei vorig jaar erge maagzweren gehad, met gastroguard behandeld maar ik heb voor controle geen scopie kunnen doen en ik ben met de dierenarts uitgegaan van zijn gedrag. hij leefde weer helemaal op. in de winter kreeg hij erg last van mestwater naast goede mest. toen overgegaan naar 3x per dag 1 kg sanequi colon, daar deed ie het erg goed op maar heb dat toch afgebouwd ivm de kosten. ga ervan uit dat dat wel relatie heeft met de zweren, het zal allemaal wel een klap gehad hebben en daar heeft hij nu nog steeds wat last van. maar verder leek ie nergens last van te hebben, alleen nu sluipen er steeds meer dingen in. hij is een stuk chagrijniger met poetsen en singelen, minder speels met de paarden en enorm suf. met rijden met been geven oren in nek en boos naar achter kijken en niet vooruit te branden. hij krijgt trouwens 2x per dag 3/4 biks en 1x per dag 1 lucerne en 1 sanequi colon en 2 schepjes moeder aarde. en 2x per dag erg mooi kuil.

wat denken jullie bij het lezen van dit verhaal? toch weer iets met de maagzweren te maken of moet ik in een andere hoek zoeken (zijn rug bijvoorbeeld?) ben benieuwd naar jullie advies voordat ik de dierenarts er misschien maar weer bijhaal..

Die signalen die jouw paard afgeeft zijn haast identiek aan de mijne en voor mij de reden geweest om een behandeling te starten met Omeprazol. Ik heb hem niet laten scopen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:50

@Anniick, ik zit nog te kort in het hele maagzweer-verhaal om goed te kunnen inschatten of dat nu bij Flip het probleem kan zijn. Ik weet wel dat maagzweer paarden daar gevoelig voor blijven, en dat je vaak wat klachten terugziet. Dus onmogelijk lijkt het me zeer zeker niet.

Met Tweety, tsja wat moet ik daar nu van zeggen. Heel verhaal eigenlijk, maar het komt erop neer dat hij de afgelopen 5 weken niet goed gegaan is.
Maagzweer symptomen lijken minder, maar hij is echt, echt niet in zijn hum. Wisselt per dag, ene dag redelijk, volgende dag drama. Naast zijn maagzweren heeft hij ook darmproblemen, alleen wat precies is niet duidelijk. Al van alles geprobeerd, onderzocht en bekeken ondertussen. Soms staat hij ineens met een enorm opgeblazen buik, soms wat minder. Soms ineens veel tekenen van pijn, soms minder. Paar heftige momenten gehad, waarbij Tweety haast apathisch leek. Maar dan een dag later ineens wel weer redelijk fit toont. Afgelopen week ineens als een idioot begonnen met zand eten. Ook al zo beroerd, want zonder krachtvoer om mee te mengen krijg je sandclaer er dus haast niet in.

Afgelopen 5 weken nog nèt niet dagelijks contact met de Lingehoeve, 2 keer opgenomen geweest, en al weken gastrogard.
Maar MEDISCH gezien is er eigenlijk niet zo veel aan de hand met zijn darmen... Mogelijk wat nasleep van de maagzweerklachten, maar daarvoor is hij eigenlijk te slecht. Maar iets pathologisch (Draaiing, scheur, tumor) is het ook niet, daarvoor is hij niet slecht genoeg.
Afgelopen donderdag een lang, en goed gesprek gehad op de kliniek.
Tweet heeft tot afgelopen september altijd op een plek gestaan waar hij hele dagen, of zelfs dag en nacht, naar buiten kon. Wegens omstandigheden heb ik hem moeten verhuizen. Fijne plek, fijn meedenkende mensen, iedere dag naar buiten met 2 andere paarden. Maar vrij kort buiten, 1 a 1,5 uur. De rest op stal. (En wandelingen/rijden)

De veearts gaf het advies om Tweety terug te zetten op het regime waar hij het altijd goed op gedaan heeft. Dus veel naar buiten, hele dag beetje scharrelen. Om eens te zien wat dat zou doen. Hij schat de kans groot dat dat voor Tweet het verschil gaat maken.
Helaas kan dat niet op de plek waar Tweety stond.
Vanochtend is Tweety dan ook verhuisd naar een plek waar dat wel kan. Het was wel even zoekwerk naar een plek waar hij iedere dag láng naar buiten kan, waar ze droog hooi hebben, waar hij met regen indien gewenst droog kan staan, en waar ze rekening willen houden met medicatie en speciaal voer. En dan ook nog eens een plek waar ze een paard willen opnemen dat op dit moment dus niet in orde is.

Dat is dus gelukt, en ik hoop, ik hoop echt enorm van harte, dat dit voor Tweety gaat werken.
Eigenlijk is het erop of eronder, afgelopen week heb ik meermaals serieus de gedachte gehad dat ik hem zou moeten laten gaan...
Het is een beetje een soort laatste kans dus, maar de veearts denkt eigenlijk dat het wel een goede kans heeft. Dat de kans groot is dat dit het verschil gaat maken.
Duimen, duimen duimen dus...
Mocht dit werken, dan gaat Tweety waarschijnlijk al vrij snel opknappen. Als het niet werkt, kan die laatste beslissing altijd nog genomen worden.

Ik vind het heel heftig, een paard dat dus toch als stress-problemen heeft verhuizen en introduceren in een nieuwe groep. Maar zoals de veearts al zij: zoals het nu gaat, gaat het niet. Dus wat heb je te verliezen?
Hij krijgt nu wel weer een paar dagen volle spuiten Gastrogard, als hij rustig lijkt over een paar dagen weer halve spuiten en dan afbouwen. Mits alles een beetje oke gaat natuurlijk..

Ik wou dat ik een leuk positief verhaal had, met een paardje dat al weer de sterren van de hemel loopt. Op dit moment helaas nog niet, wie weet over een paar weken, als dit gaat werken....

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:58

Anniick schreef:

Ik zou je paardje zsm van de biks afhalen; dat is echt vragen om problemen bij paarden met dit soort problemen. Liever geen biks dan maagzweren van de biks, zou ik zeggen. Mijn paarden krijgen ook mooi droog kuil (onbeperkt), omdat één longproblemen krijgt als ik hooi geef, maar hooi heeft toch in het algemeen de voorkeur omdat het minder zuur is dus minder maagproblemen geeft. Verder zijn de Abler-zakjes met omeprazol wellicht een optie of een pro-biotica tegen het mestwater. SUCCES!!!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:33

thanks voor de tip!! was die omeprazol nog niet eerder tegen gekomen. ga me eens in verdiepen!
pro-biotica ook wel geprobeerd, dit had verder geen merkbaar effect.

odetje92, had je paard ook last van mestwater? en is dat er ook mee verholpen? want dat lijkt mij meer een probleem van de dikke darm.

Femke_Tweety, jeetje, wat ben je lang aan het kwakkelen zeg.. en nu maar hopen dat zijn nieuwe plekje goed aanslaat!! Dat was bij flip dus ook, ik heb hem ook terugverhuisd naar zijn oude plekje en het gaat nu weer 'goed'.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:57

Anniick schreef:
thanks voor de tip!! was die omeprazol nog niet eerder tegen gekomen. ga me eens in verdiepen!
pro-biotica ook wel geprobeerd, dit had verder geen merkbaar effect.

odetje92, had je paard ook last van mestwater? en is dat er ook mee verholpen? want dat lijkt mij meer een probleem van de dikke darm.

Femke_Tweety, jeetje, wat ben je lang aan het kwakkelen zeg.. en nu maar hopen dat zijn nieuwe plekje goed aanslaat!! Dat was bij flip dus ook, ik heb hem ook terugverhuisd naar zijn oude plekje en het gaat nu weer 'goed'.

mijn paard mest normaal, als je dat tenminste bedoeld met mestwater

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:58

@Anniick, ik heb jouw verhaal nog een keer echt rustig en goed doorgelezen. (hectische dag vandaag)

Als ik kijk naar Tweet, in het verleden ook gedoe met darmwater. Voor Tweety zit dat in het kuil. Hoe jammer ook, hij kan daar dus echt niet tegen. Heel droog voordroog, of hooi, dat werkt voor Tweety wel. Paardenkuil of zelfs koeienkuil is drama. (De allereerste darmproblemen afgelopen zomer zijn daarmee begonnen) Toen hij -na die verhuizing dus- op droog hooi kwam, was hij in 3! dagen van het mestwater af.

De afgelopen periode heb ik gemerkt dat hij bij het wisselen van een pak hooi (grote pakken) wel eens een dagje wat mestwater had, maar nooit meer zo erg als op de zware kuil. (Echt niet vergelijkbaar)
Kuil schijnt ook bij maagpatiënten slecht te gaan.
Tweet krijgt dat iig niet meer, ook niet als hij erbovenop mocht gaan komen.

De sanequi colon is inderdaad niet heel goedkoop. Er qua krachtvoer en muesli's wel goedkopere varianten, met heel weinig suiker (Belangrijk voor maag) Ik ken ze nog niet allemaal, zo lang ben ik natuurlijk nog niet bezig. Maar ik hoor iig goede verhalen over pavo care4life en cavalor strucomix sensitive.
Tweety kreeg in het verleden geen krachtvoer, maar enkel 1 pavo vitaminenkoek per dag. (Naast veeeeeeel ruwvoer)
Omdat Tweety het daar in het verleden goed op deed, is dat hetgeen waar we nu in eerste instantie weer naartoe werken.

Ik zal eens kijken of ik wat beeldmateriaal kan plaatsen de komende dagen. Ik hoop nog steeds de filmpjes van zijn maag te krijgen (Lukt waarschijnlijk deze week, heb daar nog niet echt fanatiek achteraan gezeten)
Ik heb daarnaast ook filmpjes van zijn idiote zandeetgedrag, en foto's van een opgeblazen buik.

Ik weet niet welke daarvan precies in dit topic passen. Gastroscopie sowieso, van de andere dingen is het niet helemaal duidelijk of het met de maagzweren te maken heeft, of met bijkomende problemen.

Mocht iemand iets hebben van "dat hoort niet in dit topic" laat maar even weten, dan haal ik ze gewoon weg.
Voor mijzelf is het gewoon niet helemaal duidelijk wat zweer-gerelateerd is, en wat niet. Het hele zaakje qua klachten hangt wel aan elkaar vast, maar waar oorzaken zitten, wat gevolg is etc dat is 1 groot ? Waarschijnlijk grootdeels stress dus.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:02

Omeprazole is het werkende bestanddeel in Gastroguard ;) Maar kan dus via internet uit Amerika veel goedkoper besteld worden.
De signalen die Flip geeft zouden maagzweren kunnen aanduiden, maar het zou ook iets anders kunnen zijn. Denk dat dat ook het lastige is met maagzweren. Mijn paard heeft ook nog steeds symptomen, maar heeft een schone maag. Lijkt dus ook gewenning te zijn..

Anne_bento, jij bent dus echt al heel lang aan het tobben... Het lijkt zo iets simpels, maagzweren, is vaak goed op te lossen, maar kan dus een hoop inwerking hebben helaas.

Jeetje zeg wat een zorgen met Tweety! Hopelijk gaat hij opknappen op de nieuwe stal. Sterre was in de zomer ook wel een stuk relaxter, denk ook vanwege het voortdurend eten en buiten zijn. Dus kan me voorstellen dat de andere stal een positief effect kan hebben. Laten we het heel erg hopen!

Ik las laatst een onderzoek naar maagzweren en dat een groot deel van de paarden met maagzweren ook zweren in de 'hind gut' (volgens mij bedoelen ze dikke darm of blinde darm daarmee) heeft, en dat dat bijna niet aan te tonen is en ook niet te behandelen is met omeprazole. Hebben jullie daar wel eens van gehoord?