Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
henshem schreef:Mijn paarden hebben grote regelmaat; komen overdag in de paddock, 's nachts op stal en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking; + 3x per dag krachtvoer waarin geen granen inzit. De ene heeft nooit last van zijn maag en de ander bij het minste geringste.
Een goed management is belangrijk maar het ene paard is er duidelijk gevoeliger voor dan de ander en daar moet je dan ook een oplossing voor zien te vinden. Voor mij is dat op dit moment de medicatie van Abler. Verder blijf ik speuren naar een supplement dat voor hem werkt.
Damelza schreef:Ik heb het vermoeden dat mijn paard een maagzweer (of meerdere?) heeft ivm het knarsen wat hij doet tijdens het rijden, singelnijd wat hij de laatste tijd heeft (enkel als hij vaststaat) en het gapen wat hij zo nu en dan doet (veelal voor het rijden). Nu wil ik graag een endoscopie laten doen en ik zat aan de Raaphorst te denken. Iemand die ervaringen heeft met klinieken in de omgeving van Amsterdam?
fargo schreef:henshem schreef:Mijn paarden hebben grote regelmaat; komen overdag in de paddock, 's nachts op stal en hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking; + 3x per dag krachtvoer waarin geen granen inzit. De ene heeft nooit last van zijn maag en de ander bij het minste geringste.
Een goed management is belangrijk maar het ene paard is er duidelijk gevoeliger voor dan de ander en daar moet je dan ook een oplossing voor zien te vinden. Voor mij is dat op dit moment de medicatie van Abler. Verder blijf ik speuren naar een supplement dat voor hem werkt.
Ik zou minder krachtvoer geven en dan liever mueslie dan bix. Mueslie heeft structuur en daar moet langer op gekauwd worden. Veel ruwvoer. Hoeveel krachtvoer doe je per keer?
Damelza schreef:pff, dat is nog best prijzig
martinique schreef:Hoi allemaal!
Mijn merrie heeft 30 december een maagscopie gehad en bleek toen flink maagzweren te hebben, wat ik al vermoedde. Ze heeft erge voernijd, reageert heel heftig op singels en poetsen op buik, inrijden ging niet, bij druk op haar schoft werd ze erg boos, op een gegeven moment ging ze tijdens het eten naar achteren of richting haar buik trappen en ze gaapte vrij veel. Ze werd echter totaal niet mager, at prima, veel en snel, dus dat waren nogal tegenstrijdige dingen. Maar erg blij dat ik toch die scopie heb doorgezet. Ze heeft 3 weken gastroguard gehad, 1week hele spuit per dag, 2 weken halve per dag en sindsdien maagcompositum. 30 januari weer scopie en toen was haar maag schoon en rustig
Ze is echter nog altijd heel chaggo met eten en trapt vaak nog tijdens het eten. Nou is het ook wel een paard met een karakter. Hebben jullie ervaringen op de lange termijn? Ik ben erg benieuwd of dit soort dingen nog weg zullen gaan. Ze heeft er denk ik erg lang mee rondgelopen, wij hebben haar sinds november 2012 en de voernijd en chagrijnigheid heeft ze altijd gehad.
In ieder geval gaan we nu de goede kant op buiten de stal
Ik lees hier over bietenpulp, wat doet dat en waarom zou het goed zijn voor paarden met maagzweren? Mijn paard is snel dik, zou ze van bietenpulp aankomen? Daar ben ik namelijk bang voor. Ze krijgt wel een paar keer per dag luzerne zonder melasse en ze krijgt verder Metazoa, geen ander krachtvoer meer.
Anniick schreef:hoe gaat het met de maagzweer paardjes hier? ben benieuwd naar tweety?
ik zit momenteel weer een beetje met mijn handen in het haar, flip zit duidelijk niet goed in zijn vel. Hij heeft mei vorig jaar erge maagzweren gehad, met gastroguard behandeld maar ik heb voor controle geen scopie kunnen doen en ik ben met de dierenarts uitgegaan van zijn gedrag. hij leefde weer helemaal op. in de winter kreeg hij erg last van mestwater naast goede mest. toen overgegaan naar 3x per dag 1 kg sanequi colon, daar deed ie het erg goed op maar heb dat toch afgebouwd ivm de kosten. ga ervan uit dat dat wel relatie heeft met de zweren, het zal allemaal wel een klap gehad hebben en daar heeft hij nu nog steeds wat last van. maar verder leek ie nergens last van te hebben, alleen nu sluipen er steeds meer dingen in. hij is een stuk chagrijniger met poetsen en singelen, minder speels met de paarden en enorm suf. met rijden met been geven oren in nek en boos naar achter kijken en niet vooruit te branden. hij krijgt trouwens 2x per dag 3/4 biks en 1x per dag 1 lucerne en 1 sanequi colon en 2 schepjes moeder aarde. en 2x per dag erg mooi kuil.
wat denken jullie bij het lezen van dit verhaal? toch weer iets met de maagzweren te maken of moet ik in een andere hoek zoeken (zijn rug bijvoorbeeld?) ben benieuwd naar jullie advies voordat ik de dierenarts er misschien maar weer bijhaal..
Anniick schreef:hoe gaat het met de maagzweer paardjes hier? ben benieuwd naar tweety?
ik zit momenteel weer een beetje met mijn handen in het haar, flip zit duidelijk niet goed in zijn vel. Hij heeft mei vorig jaar erge maagzweren gehad, met gastroguard behandeld maar ik heb voor controle geen scopie kunnen doen en ik ben met de dierenarts uitgegaan van zijn gedrag. hij leefde weer helemaal op. in de winter kreeg hij erg last van mestwater naast goede mest. toen overgegaan naar 3x per dag 1 kg sanequi colon, daar deed ie het erg goed op maar heb dat toch afgebouwd ivm de kosten. ga ervan uit dat dat wel relatie heeft met de zweren, het zal allemaal wel een klap gehad hebben en daar heeft hij nu nog steeds wat last van. maar verder leek ie nergens last van te hebben, alleen nu sluipen er steeds meer dingen in. hij is een stuk chagrijniger met poetsen en singelen, minder speels met de paarden en enorm suf. met rijden met been geven oren in nek en boos naar achter kijken en niet vooruit te branden. hij krijgt trouwens 2x per dag 3/4 biks en 1x per dag 1 lucerne en 1 sanequi colon en 2 schepjes moeder aarde. en 2x per dag erg mooi kuil.
wat denken jullie bij het lezen van dit verhaal? toch weer iets met de maagzweren te maken of moet ik in een andere hoek zoeken (zijn rug bijvoorbeeld?) ben benieuwd naar jullie advies voordat ik de dierenarts er misschien maar weer bijhaal..
Anniick schreef:thanks voor de tip!! was die omeprazol nog niet eerder tegen gekomen. ga me eens in verdiepen!
pro-biotica ook wel geprobeerd, dit had verder geen merkbaar effect.
odetje92, had je paard ook last van mestwater? en is dat er ook mee verholpen? want dat lijkt mij meer een probleem van de dikke darm.
Femke_Tweety, jeetje, wat ben je lang aan het kwakkelen zeg.. en nu maar hopen dat zijn nieuwe plekje goed aanslaat!! Dat was bij flip dus ook, ik heb hem ook terugverhuisd naar zijn oude plekje en het gaat nu weer 'goed'.