[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:26

ik weet het niet, staan wel veel meer paarden onder een halsdeken als ze bv alleen de manen schuren?
Misschien dat het via het bloed niet perse voor de jeuk zorgt, maar meer op de plaats waar ze geprikt zijn (net als bij ons, dat we een jeukbult krijgen als een neefje je prikt (sorry, mug. Even Groningers onder mekaar ;) ).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:27

Als ik door een mug gebeten wordt is de bijtplek waar ik jeuk krijg, niet elders op mijn lijf.
Kan me ook een post van tug? herinneren waar iets stond over verschillende soorten muggen, voorkeursplekken om te bijten en dat veel seme paarden maar voor 1 of 2 muggensoorten allergisch zijn.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:35

Maar mijn paard heeft nooit een jeukebult. Volgens mij zijn eczeemdekens niet voor niets allesverhullend.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:21

Mindim schreef:
Maar dat snap ik niet, een mug kan toch overal prikken? Als de knut in de kont prikt, komt dat toch ook in de bloedbaan?

De Culicoide-soorten die de allergische reactie (dus ZE) veroorzaken steken vooral bij de manen en staart (en soms onder de buik). Dit zijn hun voedingsplekken. Dus de manen en staart bedekken is bij de meeste paarden voldoende. Een paard die bijvoorbeeld ook jeuk heeft op de schouders, kont of benen heeft waarschijnlijk geen ZE of heeft naast ZE nog iets anders.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:53

Flosje446 schreef:
Mindim schreef:
Maar dat snap ik niet, een mug kan toch overal prikken? Als de knut in de kont prikt, komt dat toch ook in de bloedbaan?

De Culicoide-soorten die de allergische reactie (dus ZE) veroorzaken steken vooral bij de manen en staart (en soms onder de buik). Dit zijn hun voedingsplekken. Dus de manen en staart bedekken is bij de meeste paarden voldoende. Een paard die bijvoorbeeld ook jeuk heeft op de schouders, kont of benen heeft waarschijnlijk geen ZE of heeft naast ZE nog iets anders.

Kan het niet zijn dat een paard die naast manen, buik en staart ook de rest schuurt, gewoon zo gek word van de jeuk, dat ie overal schuurt? dat het een soort van 'gewoonte' schuren word? of dat de omliggende plekken (in de buurt van de bekende schuurplekken) ook meegepakt worden en jeuk veroorzaken door beschadiging en wondheling van de huid, wat ook jeukt! vizeuze cirkel dus laat maar zeggen..?

En (beetje blond misschien) is er nu echt bewezen eigenlijk dat het om mugjes gaat die ZE veroorzaken?

edit: als ik Flosjes reactie lees wel, maar zijn er her en der nog meningen over die verschillen of zijn het echt de mugjes?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:20

@zwelgje27: Sommige paarden schuren de kont/ hals kapot, omdat ze er zo mee bezig zijn om van de jeuk af te komen bij de staart/ manen dat het niet uitmaakt dat ze andere delen kapot schuren, maar dan komt de jeuk echt van de manen en staart. Je hebt ook paarden die hun schouders kapot schuren, omdat de jeuk daar echt vandaan komt, dat is dan hoogst waarschijnlijk geen ZE. Als een Culicoide steekt dan spuit het speeksel bij het paard naar binnen zodat het bloed in de snuit van de mug niet kan stollen. Op dit speeksel kunnen paarden dus allergisch reageren. Je hebt paarden die gewoon allergisch zijn voor dit speeksel, maar je hebt ook paarden die deze allergie ontwikkelen door onderliggende oorzaken, zoals een verkeerde voeding. Bij deze laatste groep kan ZE dus opgelost worden door voeding, maar bij de eerste groep niet (de allergie kan er wel milder door worden, maar het zal niet verdwijnen).

Ilse_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:01

Hoi allemaal, helaas heeft mijn Fjord ook last van zomereczeem. Hij heeft zijn deken inmiddels alweer een paar weken op. Maar wat ik wilde vragen: weet iemand een ideale hoofdkap? Ik gebruikte tot vorig jaar de Itch off hoofdkap van de Meulenkamp, met gaas. Dat was een superding, maar vorig jaar kreeg ik er opeens een die veel minder sterk was. Het gaas voor de ogen was binnen een week kapot geschuurd, terwijl dit normaal minstens een paar maanden meeging. Het was ook duidelijk van een ander soort materiaal. Ik heb de Meulenkamp toen gemaild of ze niet meer de oude versie van de hoofdkap hadden, maar hier heb ik nooit antwoord op gekregen. Dus nu moet ik op zoek naar een nieuwe oplossing. Ik heb de pagony eczeemdeken, maar de bijbehorende hoofdkap heeft gaten voor de ogen, en ik wil er graag gaas voor hebben. Ook wil ik dat er oren aan zitten, en dat de kap tot net boven de neusgaten komt. Hij moet dus helemaal ingepakt worden.
Ik heb al op internet gekeken en al een paar mooie gezien, maar ze zijn allemaal zo duur... Weet iemand een goedkoop en goed alternatief??

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:14

de manen en staart zijn ideale plekken om te steken, omdat de haarstructuur hier heel anders is en de huid veel opener ligt dan bij de rest van het lichaam.

Het schuren kan wel degelijk routine zijn, en een paard kan zo gek worden dat ze alles gaan schuren, puur omdat ze niet van de jeuk afkomen, gooien ze zich letterlijk in de afgrond.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:45

Ilse_lalala schreef:
Hoi allemaal, helaas heeft mijn Fjord ook last van zomereczeem. Hij heeft zijn deken inmiddels alweer een paar weken op. Maar wat ik wilde vragen: weet iemand een ideale hoofdkap? Ik gebruikte tot vorig jaar de Itch off hoofdkap van de Meulenkamp, met gaas. Dat was een superding, maar vorig jaar kreeg ik er opeens een die veel minder sterk was. Het gaas voor de ogen was binnen een week kapot geschuurd, terwijl dit normaal minstens een paar maanden meeging. Het was ook duidelijk van een ander soort materiaal. Ik heb de Meulenkamp toen gemaild of ze niet meer de oude versie van de hoofdkap hadden, maar hier heb ik nooit antwoord op gekregen. Dus nu moet ik op zoek naar een nieuwe oplossing. Ik heb de pagony eczeemdeken, maar de bijbehorende hoofdkap heeft gaten voor de ogen, en ik wil er graag gaas voor hebben. Ook wil ik dat er oren aan zitten, en dat de kap tot net boven de neusgaten komt. Hij moet dus helemaal ingepakt worden.
Ik heb al op internet gekeken en al een paar mooie gezien, maar ze zijn allemaal zo duur... Weet iemand een goedkoop en goed alternatief??

Ik ga de Boett-kap kopen in het wit. Ik zag op de site van Atorka een masker van 35 euro:
http://atorka.shopfactory.com/contents/nl/p799.html
Ik vind bij deze alleen het gaas te hoog zitten. Bij de Boett twijfel ik alleen weer of er geen vliegen het masker in kunnen vliegen, omdat op veel foto's de neus te ruim is bij de paarden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:14

De staart en manen zijn favoriete plek van die mugjes, maar als ze worden ingepakt gaan ze ergens prikken waar ze wel bij kunnen en dan krijgen ze daar jeuk, tenminste, onze wel, bovenbenen zijn ook nog errug lekker bij ons peerd.
Wij hebben voor ons paard de goedkoopste kap trouwens, die vonden wij het meest bedekt en sterker dan het gaasspul, de pasvorm vind ik idd ook niet zo kloppen bij de duurdere.
Ook vind ik de prijs nogal hoog voor een kap die waarschijnlijk na een paar maanden weer gesloopt is...belachelijk duur zijn sommigen zeg!(je koopt er een hele eczeemdeken voor)
Ik vind het niet zo erg om een keer iets duurder te kopen maar het gaat allemaal zo snel stuk daar wordt ik niet vrolijk van, als die van 15euro kapot gaat koop ik (bijna)lachend een nieuwe :P
Je kan deze kap ook combineren met een gaaskap voor de ogen, wij hebben een rambo die is erg sterk behalve de oren die waren de eerste dag al kapot.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:24

Flosje446 schreef:
Ilse_lalala schreef:

Ik ga de Boett-kap kopen in het wit. Ik zag op de site van Atorka een masker van 35 euro:
http://atorka.shopfactory.com/contents/nl/p799.html
Ik vind bij deze alleen het gaas te hoog zitten. Bij de Boett twijfel ik alleen weer of er geen vliegen het masker in kunnen vliegen, omdat op veel foto's de neus te ruim is bij de paarden.

vliegen komen er echt niet in hoor, en beter iets te ruim dan te strak want als te strak zit gaat het schuren !
en ik heb mijne bv nog stukje opgerolt 3 cm ofz en daardoor zit die in dichter..
maar ik heb al 4 jaar een ruime kap en nog noooit een vlieg erin gezien

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:30

Ik heb dus de losse halsdeken van Ivanhoe:
Echter heb ik haar nooit alleen met die deken opstaan, of er zit een winter- of regendeken overheen, of ze heeft de hele eczeemdeken op. Volgens mij stond er ook zoiets in de gebruiksaanwijzing van het ding.

Afbeelding

Hij zit hier wel heel "snug". Inmiddels is dat wel iets minder.

Mijn merrie krijgt snel wondjes op haar hoofd van hoofdkappen, dus ik heb nu een hele zachte:
Afbeelding

Die maak ik dan met een vetertje aan de bovenkant vast aan de hals van de deken. Blijft dan mooi zitten en trekt niet. Ideaal... maar ik hoop stiekem het dit jaar zonder kap af te kunnen. Met de kap wacht ik wel het liefst zo lang mogelijk...

Op dit moment staat mijn merrie met die Ivanhoe halsdeken en een ongevoerde regendeken op. Haar navel was laatst iets onrustig, maar verder is alles nog kalm. Afgelopen vrijdag heb ik haar voor het eerst gewassen na de winter, lekker met de ZT-shampoo. Hele fijne shampoo vind ik dat. Het viel me wel op dat de dag erna er nog steeds veel schilfertjes waren...

Mijn merrie schuurde overigens zonder deken op haar hoofd, bij haar navel en bovenop de kont, niet eens zozeer de staartwortel zelf (in die periode had ze ook altijd een veulen aan de voet, dus van hengstigheid was geen sprake). Toen ik haar onder een deken gezet had, begon ze toch aan haar hoofd en net achter de oren te schuren, terwijl dat eerder nooit een schuurplek was. Met de hengstigheid merk ik helaas echt nadelen, dan is ze toch jeukeriger..

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:39

heeft iemand ervaring met verschillende soorten shampoo een het prikken ervan?
IK heb zelf wel eens teershampoo gebruikt merkte niet echt heel veel verschil moet ik eerlijk zeggen.
Nog meer ervaring over verschillende shampoo's?

En mischien is het handig om een lijsje te maken over het soort shampoo en de werking ervan (verzachtend jeukstillend groeibevorderend)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:57

Ik twijfel tussen de Itch Off en De Boett deken.
Op dit moment ligt er een Everline op maar ik wil graag een extra deken.
Het belangrijkste is dat de buik heel goed ingepakt is maar sinds vorig jaar schuurt ze helaas ook dr manen..
Pony is vrij breed. Welke deken zouden jullie aanraden?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:14

Bevalt de Everline niet, dat je daar geen tweede van wilt hebben?
Al eens nagedacht over een Meulenkamp deken? Die vind ik ook erg fijn! Vind het dezelfde kwaliteit als de Boett maar dan iets goedkoper ;)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:02

Hoi allemaal, ik heb ondertussen een maat groter besteld (pag 13). Hij zit iets losser maar niet zo los als de foto die ik hier voorbij zag komen van die shetlander. De sluitingen bij zijn oren heb ik ook helemaal los, omdat ik nog steeds vind dat die strak zit. Misschien is dit maar iets wat in mijn hoofd zit,maar ik heb het idee dat hij anders niet kan ademhalen ofzo :D
Ik twijfel of hij al aan het schuren is, soms zie ik wel dat hij aan zijn manen heeft gezeten alleen de volgende dag is het weer weg, heel raar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:10

denk dat een maat groter nu een stuk beter zit, of niet :)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:15

opisop_shop schreef:
Bevalt de Everline niet, dat je daar geen tweede van wilt hebben?
Al eens nagedacht over een Meulenkamp deken? Die vind ik ook erg fijn! Vind het dezelfde kwaliteit als de Boett maar dan iets goedkoper ;)

De Everline bevalt zeker wel alleen is maat S eigenlijk net iets te lang en de XS is te strak.

Everline S is ruglengte 115-125
Boett stokmaat 135 is ruglengte 110
en Itch Off stokmaat 135 is ruglengte 115.

Als ik kijk op de site van Meulenkamp dan zie ik dat ze de Itch Off deken verkopen. Zal dat niet dezelfde zijn?
Die lijkt me inderdaad wel wat ja. En scheelt 80 euro met de Boett!
Ik ga vanavond mn pony nog eens goed meten en dan vooral de rug.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:24

nathalie25 schreef:
heeft iemand ervaring met verschillende soorten shampoo een het prikken ervan?
IK heb zelf wel eens teershampoo gebruikt merkte niet echt heel veel verschil moet ik eerlijk zeggen.
Nog meer ervaring over verschillende shampoo's?

En mischien is het handig om een lijsje te maken over het soort shampoo en de werking ervan (verzachtend jeukstillend groeibevorderend)

Ik heb deze shampoo: ZT Shampoo van Sectolin.
Zwavelteer shampoo met tea tree en amandelolie. Door zijn specifieke samenstelling heeft het een reinigende, ontstekingsremmende en jeukstillende werking.
Ruikt (in tegenstelling tot veel andere teer-shampoo's) ook niet super vies...

De Meulenkamp deken is idd de Itch Off :).

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:38

Heeft er iemand ervaring met frontline en maneneczeem.
Ik heb sinds kort een shetlander die verwaatloosd was. Zwaar hoefbevangen geweest en div schuurplekken. Ik dacht de oorzaak van de schuurplekken gevonden te hebben namelijk luis. Maar goed, luis is ondertussen 2x behandeld toen schuurde ze niet meer maar sinds een paar dagen weer aan het schuren. Nu heb ik er maar weer behandeld met frontline. Deels om te voorkomen dat het toch nog een paar luizen zijn die haar pesten, maar ook met het idee dat ik gelezen heb dat frontline die mugjes wel eens weg wilt houden.
De huid ziet er verder wel gaaf uit eigenlijk, alleen ze schuurt hele plekken haar weg, bij haar billen maar nu ook weer aan 1 zijkant (vlak achter haar manen).
Ik heb een geit die last heeft van die mugjes en die behandel ik met Surolan, wat de huis wel rustiger maakt, maar die huid ziet er echt uit als een allergische huis en die van de shet dus niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:45

natasja:
wij hebben ook shetten, begonnen ook te schuren en we vonden luis.
ook 2x behandeld met sebacil en we dachten dat het weg was.
echter beginnen die nu ook weer te schuren dus we gaan ze zaterdag weer behandelen met sebacil.

typische plekken voor luis zijn de billen en onder de manen.
zou toch weer behandelen tegen de luis.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:58

Of schimmel misschien, dan even wassen met Imaverol?
Gewoon betadine wil ook wel helpen tegen allerlei dingen.
Darren was als veulen ook ziek, werd letterlijk gek van de jeuk (midden op straat liggen om te rollen, alleen maar om zich heen slaan en rennen van de jeuk) en hij bleek regenschurft te hebben. Het jaar erop weer hetzelfde riedeltje, toen was het geen regenschurft (geen kale plekken, geen mijt etc) hij is echt overal voor behandeld en er is niets uitgekomen maar ging vanzelf weer over >;)

Dingen die ik zou proberen zijn;
* betadine
* Imaverol
* Sebacil

Met name de Sebacil, die is wel voor meerdere dingen geschikt.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:05

Ik ben zeer tevreden over mijn Meulenkamp deken. Gaat nu z'n tweede seizoen in. Enkel vervelend dat mijn merrie meer spieren heeft gekregen en dan vooral rond de borst en hals opdat de deken nu wat strakker zit vooraan. Ik denk dat ik hem wel drie tot vier keer per dag goed moet leggen...

Sanet, dat lijkt me een fijne hoofdkap? Welke is het, en waar te bestellen?

De kap van Meulenkamp zit me iets te strak rond de neus, ik ben bang dat die gaat schuren en durf hem daardoor niet te gebruiken.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:17

wat ik gisteren toch hoorde...
iemand bij een menles waar ik keek had een merrie met erge eczeem. Ze zijn haar, na een tip, dagelijks een blokje bakkers-gist gaan geven (ze hielden een bak bij de Warme Bakker voor euro 2,50 met blokjes/bolletjes bakkersgist) en paardje nooit geen jeuk meer.

Iemand hier ooit van gehoord?

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:26

IndianaJones schreef:
wat ik gisteren toch hoorde...
iemand bij een menles waar ik keek had een merrie met erge eczeem. Ze zijn haar, na een tip, dagelijks een blokje bakkers-gist gaan geven (ze hielden een bak bij de Warme Bakker voor euro 2,50 met blokjes/bolletjes bakkersgist) en paardje nooit geen jeuk meer.

Iemand hier ooit van gehoord?

Kan me niet voorstellen dat dat paard exceem had het zal eerder een verstoorde darmflora geweest zijn waardoor dat paard erge jeuk had.
Want als het zo simpel had geweest had geen enkel paard meer seme