Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:52

Ik twijfel nog steeds de provarium breeding of de prascend !
Maar ben bang dat Provarium het dan net niet doet en ik nog geen beeld heb .
Maar goed , doc komt een dezer dagen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:37

Even een vraagje aan de mensen die hun paardje recentelijk geschoren hebben...doen jullie een regendeken op als er regen voorspeld wordt ? Of gaan ze gewoon zo naar buiten? Is misschien domme vraag, maar ik kom er niet zo gemakkelijk uit...Als het wat warmer is en ze heeft een regendeken op en de zon schijnt een uurtje, zweet ze zich te pletter onder die jas. Zonder deken heeft de DA mij afgeraden omdat die zg vetlaag mee weggeschoren is en ze dan snel kou krijgt als ze nat wordt....
Aangezien ik niet elk half uur van de dag hier thuis beschikbaar ben om deken op of af te doen, is dit dus mijn dilemma... :j
Herkenbaar voor iemand ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:56

Ik zou me zeker bij de huidige temperaturen er niet zo'n zorgen om maken. Paarden hebben een hele andere temperatuurbeleving dan mensen en een buitje regen kunnen ze best weerstaan. Tenzij het een hele dag giet, de temperatuur laag is ( tussen 0-10), harde wind en het paard oud is, kun je het dier gerust zonder deken laten lopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:08

Heb onze beide mini paarden geschoren . Niet omdat ze cushing hebben . Maar omdat hun dichte vacht hun ongemak bezorgde . En zij hebben het niet koud .
Moet wel zeggen dat ze zelf binnen en buiten kunnen als ze willen .

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:19

Is hier iemand die ervaring heeft met het ontstaan van kale plekjes...
Sinds gisteren worden de oren van mijn merrie kaal.
Ook heeft ze schilfertjes op haar benen en manen...het is geen luis.....ze schuurt niet

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:21

Zinti heeft kale oortopjes . Dat doen de vliegen of mugjes . Heeft met haar eczeem te maken .

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:30

Zinzi;
Okey dan....misschien dan nu toch eczeem.....
Wat doe je daartegen?
Ze heeft een vliegendeken met hals op en een vliegenmasker (zonder oren)

Anderen:
Het is dus geen bijwerking van de Pergolide?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:42

Ik heb nog geen ervaring met pergolide . Maar mijn paard heeft dit sinds 3 jaar . En dan mn deze tijd .
Ik smeer de oortopjes in met MTG tegen de jeuk . En smeer ook soms wat tegen de vliegbeesten .
Maar gaat wel een hoofdkap om krijgen .
Zoek een Boett maat 7/8 donkerbruin . ( sorry hoort niet hier te staan )

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:47

Dankjewel.
Mijn merrie heeft hier nooit eerder last van gehad....maar nu wel; wrs doordat haar afweersysteem het laat afweten.
Ik ben al ff aan het rond speuren op andere topics. Het schijnt momenteel nogal veel voor te komen.
Vanavond heb ik haar lekker afgespoeld met water....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:57

Mag ik me ook alvast melden hier? Mijn DA vermoed cushing bij mijn 8 jarige shetlandmerrie en we vergeleken alle symptomen en kwamen alleen op dit uit eigenlijk... Morgen word er bloed afgenomen en gaan ze testen.

Nou ben ik dus vergeten te vragen hoelang het duurt voor je uitslagen hebt;
die van de nieuwe ACTH test die pas een jaar bestaat, bedoel ik
en die om aansluitend uit te zoeken of ze diabeet/suikerziekte/IR heeft
?

En nu wilde mijn DA natuurlijk nog niet te veel kwijt maar ze zei wel dat cushing patienten best nog oud kunnen worden, met o.a. pergolide maar dat als ze diabeet blijkt medicijnen geen zin hebben en ze vermoed dit wel, ik ook want ze drinkt en plast veel en veel te veel....

Maar wat zijn haar verwachtingen? Wat is dan het ziekteverloop? Of moet ik dan om haar verder leed te besparen haar zo snel mogelijk laten inslapen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:01

Ik moest een week wachten op de uitslag van het bloedonderzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:02

oliebol zeg...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:02

Als ze diabetes ofwel insuline resistentie heeft zijn er middelen die haar helpen de glucose op peil te houden . Zoals gluco balance . En suiker arm voer . Weinig of beter nog geen gras . En bijna continu wat hooi kunnen eten zodat ze geen suiker pieken krijgt .
Dat vele plassen past m.i. meer bij cushing als bij Insuline resistentie !
Uitslagen kunnen een week duren .
Maar zoals hier ook genoemd ook al wijzen de bloed waarde niet op cushing het kan toch zo zijn .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:08

Plassen past goed bij IR (denk aan diabetes bij mensen) maar ik heb je al in je andere topic gesproken, ze zou heel goed beiden kunnen hebben, ook gezien haar bevangenheid..

Ik had de uitslag destijds met 4 dagen. Helaas heb jij er een weekend tussen..

Die van mij kreeg kale plekken tussen zijn billen.
Ik dacht eerst dat het door transpiratie kwam, omdat hij destijds zo slecht door zijn gaat heen kwam..
Later werd alles me duidelijk natuurlijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:08

minimelona: Ze wachten bij het lab tot ze voldoende monsters binnen hebben voor ze gaan controleren. Afhankelijk van hoe druk het is heb je dus binnen 2 tot 7 dagen de uitslag.
Ik had met 3 dagen de uitslag uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:16

ze drinkt en plast dus ontzettend veel,
heeft op afwisselende plekken bijna altijd wel onverklaarbare wondjes met dikke opgedroogd wondvocht korsten ,
hb geweest een jaar geleden, 2 weken geleden niet volgens de oude DA omdat ze niet reageerde op die knijper op voetjes maar maar DA2 (waar ik ook nu steeds contact mee heb, jonge verse veearts) er dus wel af en aan pulstaties voelde en ik dus ook.
en ze loopt afwisselend links en rechtsachter niet goed; blijken te strakke kniebandjes te zijn, die knietjes op slot doen gaan? iets met spierafbraak? Artofie zo even uit mijn hoofd gezegd?
Da noemde wondjes in mond en ik heb laatste tijd idd niet in mond gekeken, maar mij wel weken terug verbaasd over het feit dat haar lippen ietwat naar buiten stonden en ik er idd plekjes opzag. En het is me opgevallen dat ze sinds een week of 2 ontzettend veel gaapt, weet dat dit op maagzweren duid, maar kon gewoon niet geloven dat mijn kleine bikkel daar ooit gevoelig voor zou zijn, maar dus wel als ze cushing heeft.

Maar weten jullie dan waarom het er gelijk al een stuk slechter voor MiniMe eruit zal zien als ze dus en cushing en diabeet blijkt te zijn?
En geen gras? wat voor leven heeft ze dan nog eigenlijk? Als ze dat zieke restje ervan in haar 1ntje op stukje grond moet staan, toekijkend hoe de anderen wel de wei op kunnen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:17

Mijn paard heeft ook Cushing en is ex-HBer en verdenk haar stiekem ook op IR.... En dankzij de Greenguard graaskorf kan zij heerlijk overdag het land mee op _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-05-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:21

Weinig gras of graasmasker . Er zijn mogelijkheden genoeg . Maar wacht even de uitslag af dan kun je hopelijk gerichter gaan handelen . Dan weet je hopelijk of het cushing , IR of beide is .
Mijn merrie is bewezen IR en mijn andere paardjes doen mee in haar voer regime en ze worden er niet slechter van hoor .

Zie iets over gapen . Is dat een cushing iets dan ? Mijne gaapte laatste 3 keer na het werk . Neusriem los en gaaaaaap . En die zit echt niet strak .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:23

Gapen kan wijzen op maagproblemen, zoals zweren. Naomi heeft voor haar hoefbevangenheid een tijdje op Ascal (aspirine) gestaan, en begon daarna met gapen. Alarmbellen gingen toen rinkelen maar wilde het even aankijken (wellicht toeval). Na twee weken begon ze ook slecht krachtvoer te eten, hooi at ze prima. Toen meteen de DA gebeld voor behandeling met omeprazol. Daarna nooit meer gegaapt en eet weer prima.

Ik pas wel op met het voeren van bijvoorbeeld wilgentakken, gezien dat salicine bevat (natuurlijke grondstof voor aspirine, en ligt nog slechter dan aspirine op de maag).
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-05-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:24

Focussed schreef:
minimelona: Ze wachten bij het lab tot ze voldoende monsters binnen hebben voor ze gaan controleren. Afhankelijk van hoe druk het is heb je dus binnen 2 tot 7 dagen de uitslag.

Dank je wel Focussed! LIef dat je deze moeite nog neemt na onze vorige discussie, waardeer ik zeer!

En pfff, dan ga je dus bijna wensen dat heel NL ziek en onderweg is , zodat je snel je uitslag krijgt, ik weet nu al niet hoe ik de nacht door ga komen eigenlijk...

En dat is goed nieuws ! want graaskorfje is al onderweg naar mij toe namelijk, want dat gun ik haar dus echt van harte , denk dat als dat allemaal niet meer kan , ik haar niet onnodig laat lijden, ze is nog maar 8 jaar. Ik had ons altijd juist nog samen als 2 ouwe kibbelende wijven over 20 jaar nog rond zien strompelen en nu dit...

Maar wat bedoelde de DA dan eigenlijk met dat als ze diabeet ook is dus met cushing, dat dan de pergolide niet werkt? Gaat ze dan heel snel achteruit? Ik heb geen idee wat ik kan verwachten eigenlijk...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:25

Ik hou mijn discussies altijd per topic en (probeer :D ) ze niet op de man te houden. Oftwel, ander topic, andere gespreksstof :D

Wat ik begrijp uit de ervaringen van anderen is dat de IR klachten wel afnemen van pergolide. Maar wellicht dat de anderen daar meer over kunnen vertellen! Ik durf mijn paard in combinatie met pergolide + graaskorf iig rustig 10 uur op het gras te houden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:28

Meid , maak je nog niet te druk ! Ook met IR kan ze nog 20 jaar leven en cushing is ook mee te leven !
Mijn meisje is ook pas 8 bijna 9 en dat maakt dat ik me alleen maar harder inzet voor een leuk leven voor haar .
Want helaas ben ik bang dat de uitslagen wel langer laten wachten .
Donderdag is feestdag ....
Niet leuk maar t is zo

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:31

diana1 schreef:
Zinzi;
Okey dan....misschien dan nu toch eczeem.....
Wat doe je daartegen?
Ze heeft een vliegendeken met hals op en een vliegenmasker (zonder oren)

Anderen:
Het is dus geen bijwerking van de Pergolide?

Nee het is geen bijwerking van de pergolide, eerder van de cushing zelf, zeker tijdens verharingperiode vallen er wel eens kale plekjes in de vacht van een cushing paard of als je ze scheert dat er lelijke plekken onder vandaan komen zelfs korstjes wel maar ook kale plekken. Dat gaat weer over in principe. Extra weerstand ondersteunen kan beetje extra helpen daarin.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:34

minimelona schreef:
Focussed schreef:

Dank je wel Focussed! LIef dat je deze moeite nog neemt na onze vorige discussie, waardeer ik zeer!

En pfff, dan ga je dus bijna wensen dat heel NL ziek en onderweg is , zodat je snel je uitslag krijgt, ik weet nu al niet hoe ik de nacht door ga komen eigenlijk...

En dat is goed nieuws ! want graaskorfje is al onderweg naar mij toe namelijk, want dat gun ik haar dus echt van harte , denk dat als dat allemaal niet meer kan , ik haar niet onnodig laat lijden, ze is nog maar 8 jaar. Ik had ons altijd juist nog samen als 2 ouwe kibbelende wijven over 20 jaar nog rond zien strompelen en nu dit...

Maar wat bedoelde de DA dan eigenlijk met dat als ze diabeet ook is dus met cushing, dat dan de pergolide niet werkt? Gaat ze dan heel snel achteruit? Ik heb geen idee wat ik kan verwachten eigenlijk...

Wat een rare opmerking dat pergolide niet werkt als ze diabeet is met cushing. Grote kans namelijk dat ze dan (tijdelijk) diabeet is doordat ze cushings heeft. Veel onbehandelde cushing paarden hebben (tijdelijk) suikerziektebeelden. Als de behandeling start, verdwijnen deze verschijnselen vaak binnen een maand of iets langer.
Dus beiden zijn vaak juist niet ongerelateerd maar de oorzaak van de ander of in ieder geval een versterking van de ander..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:36

Nou Fargo dan hoop ik dat het bij mijn merrie zo gaat werken .
Wordt nu wel ongeduldig wanneer doc komt met zijn pillen