[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:09

Zinzi_jewel schreef:
Grrr
Die van mij haar deken gesloopt
Net nu ik niets meer in reserve heb liggen
Internet maar eens afstruinen naar een 2e hands deken
Maat olifant

Welke maat zoek je?

Fritsfrats

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:24

Heb het schuren erg goed onder controle de afgelopen week.
Staat onder een qhp vliegendeken met buikflap en hij is een stuk rustiger en kan zo zijn staart niet kapot schuren.

Verder doe ik om de dag MCQ in zijn manen en staart. Dat dit erg heftig spul is heb ik zelf gemerkt. Druppelde het in zijn manen en paardlief ging schudden voor een vlieg en ja toen kwam het in mijn ogen...
Pas er dus mee op want het brand en piekt heel erg!
Hij krijgt ook nog equi total balance door zijn voer.

Denk dat deze combinatie werkt voor hem en we houden het goed in de gaten!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:41

Bij de mijne gaat het weer helemaal fout, dit jaar voornamelijk zijn staart. Is al bijna helemaal kaal, ik mag er amper aan komen. Mijn veearts begon over een langwerkende cortisonen injectie, hoe staan jullie daar tegenover?

Ik ben er geen fan van, maar op een gegeven moment moet je wat.. Heb gezegd er nog eens over te denken, het kan sowieso niet komende 3 weken ivm inenting.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:02

Sta zelf negatief tegenover spuiten. Kans op hoefbevangenheid is mij te groot.

Je hebt eerder aangegeven dat hij last heeft als hij op het gras komt, als is het beperkt qua hoeveelheid.
Ik zou het dus veel meer zoeken in het voer.

Kan hij niet van het gras af? Liever geen geschuur dan gras zou ik denken.
Pavo er uit gooien qua krachtvoer en over op bv Marstall oid? Puur druppels gaan voeren?

Denk dat je met ander voerbeleid nog best winst kan halen. Verder goed smeren met welk middel maar werkt voor jullie en wat de staartwortel hydrateert.

Z-itch / Tektonik al geprobeerd?

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:21

Ik heb een schwarzwalder fuchs die een aantal jaar geleden is begonnen met schuren.
We hebben al vanalles geprobeerd maar niks helpt echt, zelfs niet onder de deken.
Dit jaar zijn we begonnen met finecto voeren, en tot nu toe werkt dit goed.
Ook was ik hem elke keer als hij jeuk lijkt te hebben, daarna is het een paar dagen weg en dan komt het weer terug.

Hebben jullie misschien nog tips of dingen die zouden kunnen helpen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:37

Faylan schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Grrr
Die van mij haar deken gesloopt
Net nu ik niets meer in reserve heb liggen
Internet maar eens afstruinen naar een 2e hands deken
Maat olifant

Welke maat zoek je?

205 of groter
Maar moet royaal vallen van voor , van opzij en in de hals

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:00

xMathilde schreef:
Bij de mijne gaat het weer helemaal fout, dit jaar voornamelijk zijn staart. Is al bijna helemaal kaal, ik mag er amper aan komen. Mijn veearts begon over een langwerkende cortisonen injectie, hoe staan jullie daar tegenover?

Ik ben er geen fan van, maar op een gegeven moment moet je wat.. Heb gezegd er nog eens over te denken, het kan sowieso niet komende 3 weken ivm inenting.

Ik heb twee keer een paard met cortisonen laten spuiten tegen ZE:

paard 1 had de oorhuid en gehoorgang ontstoken door de ZE, dat is behandeld met eenmalig droogzetters(AB) in het oor en een spuit cortisonen omdat ze alleen te behandelen was als ze gesedeerd was door de pijn aan haar oren.
Door de spuit is ze goed opgeknapt.

paard 2 heb ik laten spuiten toen ze aan het eind van het seizoen op 2,5 jarige leeftijd ZE ontwikkelde in de opfok. Hiermee heb ik het de tot de winter kunnen overbruggen en kon ze in de 24/7 buiten groep blijven zonder jeuk.
In zoverre heeft het wel gewerkt, maar ze had wel een flinke dikke rand in haar hoef. Later is ze door een andere reden licht hoefbevangen geweest, deze gevoeligheid is voor mij reden om te veronderstellen dat ze door de cortisonen ook licht bevangen is geweest maar dat wij dat niet opgemerkt hebben doordat ze op de wei liep en daar ook niet uit kwam omdat ze nog te jong was om mee te beginnen.

Beide paarden zijn warmbloeden.

Dus ja het werkt wel, maar nee ik zou het niet nog een keer doen i.v.m. het risico op hoefbevangenheid. Een pony of koudbloed zou ik sowieso al niet aan beginnen omdat die doorgaans nog gevoeliger zijn voor HB dan warmbloeden.

Edit: voor de toekomst kan je beter je paard niet in het ZE seizoen laten enten. ZE is een stoornis in het immuunsysteem en door het enten zet je het immuunsysteem extra aan het werk. Beter kan je in januari een inhaal enting doen en daarna jaarlijks in januari enten.
Het immuunsysteem heeft dan tijd om weer rustig te worden voor het nieuwe ZE seizoen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:12

Maar om nou midden in de winter een beroep op de weerstand te doen vind ik ook niet het beste plan. Ik ben van sept, naar aug, maar mei gegaan maar ik merk geen verschil tov de eczeem.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:22

Als je paard niet verkouden/ziek is op het moment van enten hoeft enten in de winter geen probleem te zijn. En een ziek dier moet je sowieso niet enten.
Paard met ZE uitbraak is "ziek" dus dan niet enten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:40

Maar met een verminderde weerstand hoef je niet gelijk ziek te zijn. Mijn voorkeur heeft het in elk geval niet en bij mijn paard verloopt elke eczeemperiode vrijwel identiek, ongeacht wanneer er geënt is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:46

Appie zijn hoofd staat er momenteel zo voor

Afbeelding

Afbeelding

En nou heb ik dat derfen gekocht, original..maar maak de fles open..en het is een soort olie -O-
En appie kan niet tegen olie op zijn huid.
2 jaar terug zware reactie gehad op een olie dus een no go voor hem :(
zie ook topic toen.
ellepel @ [MD] Allergische reactie? Met foto's

Maar mag je dat derfen ook op het hoofd gebruiken?
Mijn tinker merrie heeft ook wat van die plekken namelijk.
Lijkt me wat raar zo een olie en dan in de zon?

Appie zijn hoofd smeer ik nu maar gewoon weer in met de sweet itch,dat gaat wel goed :j

Maar nou had hij afgelopen donderdag ook zijn staart kapot, en erg jeuk aan zijn benen.
en zal even reclame maken voor equiprotecta shampo. :P
wamt daar heb ik toen mee gewassen en nu gaat het prima.!
Maar ze staan nog schraal op het gras, steeds klein strookje er bij

.

Mathilde, als jouw paard zo ziek word van gras...want dat is die erge jeuk aan de staart gewoon.
Haal het er dan van af?
Appie word er ook ziek van, donderdag was het echt open en kapot en ontstoken.
Hij komt nu in de groep die minimaal op gras komen en dan gaat het goed bij hem
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-05-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:51

Zo is iedere eczemer anders. Ik heb de ZE behoorlijk onder controle, paard loopt veel bloot op gras en schuurt niet tot nauwelijks.

Het enten in de winter is een van de maatregelen waardoor dit kan. Daarnaast, altijd op tijd op stal en afhankelijk van het weer een deken op. Gisteren warm-droog-wind kon ze bloot, vandaag warm en vochtige grond, deken op.

Afbeelding

De tip van in de winter enten komt van Tannetje Koning, dierenarts en voorstander van "slim" inenten. Werkt vooral met honden en katten maar zelf ook paardenmens en ik heb het gelukt gehad dat ik na een lezing van haar even kon doordenken met haar over paarden met ZE.

@ellepel dit soort plekjes smeer ik graag met kamillosan zalf, dan zijn ze met twee dagen weg. Moet dan nog wel haar terug groeien.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:58

tiwi1969 schreef:
Zo is iedere eczemer anders. Ik heb de ZE behoorlijk onder controle, paard loopt veel bloot op gras en schuurt niet tot nauwelijks.

Het enten in de winter is een van de maatregelen waardoor dit kan. Daarnaast, altijd op tijd op stal en afhankelijk van het weer een deken op. Gisteren warm-droog-wind kon ze bloot, vandaag warm en vochtige grond, deken op.

[ [url=m/LrQQxe.jpg]Afbeelding[/url] ]

De tip van in de winter enten komt van Tannetje Koning, dierenarts en voorstander van "slim" inenten. Werkt vooral met honden en katten maar zelf ook paardenmens en ik heb het gelukt gehad dat ik na een lezing van haar even kon doordenken met haar over paarden met ZE.

@ellepel dit soort plekjes smeer ik graag met kamillosan zalf, dan zijn ze met twee dagen weg. Moet dan nog wel haar terug groeien.
heb je het dan over de tetanus en influenza inentingen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:01

Ja tetanus en influenza. Al is tetanus niet ieder jaar nodig, ook niet verplicht voor wedstrijden, een keer per drie jaar is ruim voldoende om een goede bescherming te hebben. Tetanus is ook een titer voor beschikbaar, maar daar is nog weinig ervaring mee en niet iedere DA kan een titeruitslag goed aflezen/interpreteren.
Als je je DA van te voren vraagt kan hij ook een enting zonder tetanus bestellen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:05

@ellen: je kan derfen niet smeren en dan in de zon zetten. Ik smeer buik, benen, staart en manen 's avonds in en dan deken erover.
Op t hoofd alleen de voorpluk, plekjes op t hoofd met calendulan of zinkzal. Al lijken ze alleen maar erger er meer te worden.
Hoezo olie? Ik heb nog een twee jaar oude original en dat is zo vloeibaar en dun als water. Zag bij de nieuwe wel een andere verpakking.. hoop niet dat de samenstelling is verandert.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:11

Derfen bevat wel degelijk olie maar is waterig dun.

http://www.dochorse.nl/animaderm-derfen-original.html

Nu is de ene olie de andere niet dus je kan best een kleinplekje/druppel smeren met Derfen om te zien of daar een reactie op komt.
Ik smeerde Derfen voor dat het donker werd en heb er nooit verbranding mee gezien, ik vind alleen het resultaat niet zodanig beter dan Kamillosan of bijv. Eczema balsem en de geur is verschrikkelijk. Heb nog een halve fles maar gebruik het niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:15

Ja was heel vet,leek wel olijfolie zo dun.
Stonk ook naar dat hertshoorn trouwens.
Las ook dat het alleen bedoeld is als ze plekken hebben en dat je het anders niet moet gebruiken?
Kelly had 2 plekken op haar kont door een ander paard wat bij haar komt kriebelen,bij haar heb ik wel even de gok genomen om het er op te doen.

Maar wat vreemd dat ze dat soort middelen als olie maken, paarden zonder deken staan toch sowieso in de zon
Dan blijft dat toch link?
Nou ja, heb voor appie ook een nieuwe fles sweet itch,dus bij hem kan ik even door

Hier staat ook wel dat er een olie in zit.
callophyllum olie
http://www.dochorse.nl/animaderm-derfen-original.html

Tiwi, ja dezelfde dus.
Bij appie durf ik het niet meer, toen dat gedoe tussen zijn benen en heb eerder eens zoiets gehad met tkc lotion.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:34

tiwi1969 schreef:
Als je paard niet verkouden/ziek is op het moment van enten hoeft enten in de winter geen probleem te zijn. En een ziek dier moet je sowieso niet enten.
Paard met ZE uitbraak is "ziek" dus dan niet enten.

Er is onlangs nieuwe onderzoeksresultaten bekend geworden met kinderen die wel en niet gevaccineerd zijn en of vaccineren nou echt beter is.
Voor dieren is het niet anders.

Een interessant artikel voor de mensen die niet wedstrijd rijden en dus niet verplicht zijn om te vaccineren.

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... ngezonder/

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:10

Hier ook een stille meelezer.
Heel veel tips en fijn dat we zo elkaar kunnen helpen!

Nu begint het topic wel erg groot te worden en ben ik nu al een tijdje aan het rond spitten, maar kan niet meer terug vinden wat ik zoek.

Welk voer geven jullie je paarden?
Ik kom wat info over Vitalbix Daily Complete en Cavalor Fibreforce en bietenpulp tegen.
Wil mijn paard ook langzaam gaan overzetten naar voer met zo weinig mogelijk suikers en zetmeel, maar vind het moeilijk een keuze te maken. (Vooral omdat ik het niet meer kan terug vinden in dit topic)
Zit er in dit voer ook voldoende mineralen en vitaminen?

Alvast bedankt!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:17

Sinds januari jl. ben ik overgestapt op Vitalbix daily complete. Omdat onze paarden een paar supplementen extra nodig hebben meng ik alles door een klein beetje geweekte bietenpulp.

Voor het eerst sinds jaren zie ik de echte mooie valkkleur terug komen bij hen. Dit jaar zijn ze voor het eerst weer helemaal mooi door de verharing gekomen. Ook stalbenen zijn drastisch verminderd. Ik rij ze recreatief en ze kunnen prima toe met 250 gr. per dag van de Vitalbix qua werklust.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:20

Fabj3 schreef:
Hier ook een stille meelezer.
Heel veel tips en fijn dat we zo elkaar kunnen helpen!

Nu begint het topic wel erg groot te worden en ben ik nu al een tijdje aan het rond spitten, maar kan niet meer terug vinden wat ik zoek.

Welk voer geven jullie je paarden?
Ik kom wat info over Vitalbix Daily Complete en Cavalor Fibreforce en bietenpulp tegen.
Wil mijn paard ook langzaam gaan overzetten naar voer met zo weinig mogelijk suikers en zetmeel, maar vind het moeilijk een keuze te maken. (Vooral omdat ik het niet meer kan terug vinden in dit topic)
Zit er in dit voer ook voldoende mineralen en vitaminen?

Alvast bedankt!

Vitalbix Daily compleet is juist een brok waar alleen de nodige vitaminen en mineralen in zitten. Ze halen er dus niet mega veel energie uit omdat er geen granen, suikers etc in zitten. Die van mij wordt echter 4 keer per week gereden, zo'n 1,5 tot 2 uur per keer. En heeft aan vitalbix alleen voldoende.

Cavalor Fibreforce is krachtvoer, daar moet je dus voldoende van voeren om er voor te zorgen dat ze alle vitaminen en mineralen binnen krijgen. Is wel laag in suiker en zetmeel. Die van mij krijgt elke dag Vitalbix en in de winter een handje Cavalor Fibreforce bijgevoerd als extra.
Bietenpulp heb ik geen ervaring mee.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:27

Onze kleine excemer gaat echt super goed! Zo lang mogelijk gerekt om bloot te kunnen lopen maar toen zijn manenkam iets verdikking aangaf meteen de deken op. De verdikking was zelfs weer wat aan het slinken. Bij ons heb ik het te danken aan onze homeopathe. Ik ben niet zo van de hocuspocus maar ik kabn er niet onderuit. Ik zie de 2 paarden, 1 met copd en de xcemer echt zienderoog opknappen. Ook onze poes met vage kale klachten geeft nu al verbetering. verder voeren we de paarden niks anders dan grgras en hooi en soms wat vitaminebrokjes. De excemer krijgt als ondersteuning soms wat lavendelolie op de manenkam.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:23

Dankjewel henny_w & Kayleigh327 !!

Dan ga ik over naar Vitalbix Daily compleet als basisvoer.
En hoop hiermee dat ze wat minder aantrekkelijk word voor de knutjes.
Cavalor Fibreforce houd ik achter de hand mocht ze echt krachtvoer te kort komen.

Ik gebruik trouwens momenteel de Cojosol Superspray Profix.
Dit doe ik iedere dag met een kwast op vanaf haar manen een streep over haar ruggengraat tot haar staart.
De fles was 1 dag zoek geraakt waardoor ik het niet kon gebruiken, en de volgende dag had mijn paard direct jeuk en had haar staart door de deken heen een stuk kapot geschuurd.

Dit heeft mij overtuigd, maar hoor ook van anderen dat het bij hun paard niet werkt.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:33

ellepel schreef:
Mathilde, als jouw paard zo ziek word van gras...want dat is die erge jeuk aan de staart gewoon.
Haal het er dan van af?
Appie word er ook ziek van, donderdag was het echt open en kapot en ontstoken.
Hij komt nu in de groep die minimaal op gras komen en dan gaat het goed bij hem

Bedankt allemaal voor de tips! In de winter is hij zeker goed fit dus zal het inenten meer naar voor halen volgend jaar. Ik ben ook zeker niet van plan om in de nabije toekomst cortisonen te gaan spuiten. Tectonic/Butox heb ik ook over zitten denken maar dat is tevens belastend voor de lever, vandaar mijn twijfels.

Hij is nu zeker al gehalveerd qua gras. Ik vind het alleen extreem lastig omdat hij aan huis staat en hij ruim een half hectare weiland tot zijn beschikking heeft. Helaas krijg ik nogal wat weerstand uit mijn omgeving als ik hem compleet van het gras haal. Maar goed hebben zij pech. Ik wou dit jaar proberen om hem kleine stukken lang, onbemest gras te geven. Tot nu toe niet het gewenste resultaat helaas, dus ik ga weer minderen. Ik ben er ook niet 100% zeker van dat gras de oorzaak is van zijn jeuk en dat hij daar zo ziek van wordt, ben wel zeker dat het een (grote) rol speelt.

Overigens ben ik sinds afgelopen week over gestapt van Pavo naar vitalbix en krijgt hij daarnaast puur culico druppels en een supplement voor manen en hoeven, Biozin. Plus onbeperkt hooi. Dus we sukkelen maar weer verder.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:54

Help! Ik zoek met spoed een goede hoofdkap met lange flap richting hals en goede oorbescherming. Misschien Boett?Hoe zit de Boett kap vast? Is die aan een andere deken vast te maken? Paard sloopt vakkundig de oorschelpen met haar hoef...