[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:52

Hier staat een paard van 24, Haidie, een draver die al een flink langharige vacht heeft en een stuk magerder is dan de rest van de kudde. Ze is tot twee keer toe getest en daar kwam idd cushing uit. Ze krijgt al geen biks meer, alleen hooi, liksteen en gras en ik bekap haar nu sinds een half jaar. Gelukkig is ze nog nooit bevangen geweest. Het is wel haar hele leven al een enorme stresskip, haar bijnaam is dan ook 'platte oren bij het hek'. Ik denk dat we formula4ft en magnesium moeten gaan bijvoeren. Wie heeft dit ook aan een cushing paard gegeven en zag resultaat?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:01

Illo zijn vacht gaat beter dan voorgaande jaren. Hij is flink aan het verharen. Vorig jaar had ik om deze tijd al 2 x geschoren. Nu november voor het laatst.

De vogels helpen ook mee
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:03

@arabesk: staat dat paard op Prancend?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:10

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:13

Arabesk schreef:
Hier staat een paard van 24, Haidie, een draver die al een flink langharige vacht heeft en een stuk magerder is dan de rest van de kudde. Ze is tot twee keer toe getest en daar kwam idd cushing uit. Ze krijgt al geen biks meer, alleen hooi, liksteen en gras en ik bekap haar nu sinds een half jaar. Gelukkig is ze nog nooit bevangen geweest. Het is wel haar hele leven al een enorme stresskip, haar bijnaam is dan ook 'platte oren bij het hek'. Ik denk dat we formula4ft en magnesium moeten gaan bijvoeren. Wie heeft dit ook aan een cushing paard gegeven en zag resultaat?

het beste resultaat had mijn paard met medicatie...prascend.Magnesium en een vitamine en mineralen supplement kreeg hij al jaren.Dat hield zijn weerstand wel hoog maar deed niets met de cushing.

Cyntiar@Hij ziet er goed uit hoor!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:16

Ik heb 2 ontplofte kruinen cavia's. Dennis zit nog wel mooi in zn vacht, wel nog lang en poef.
Judith ziet er niet uit, klit hier en daar, maar verhaart ook prima. Mn man haalde haar wel rillend uit t land vandaag terwijl er best veel haar nog op zit. Extra pluk lekker hooi er bij en uit de wind, toen was het rillen snel over. Judith was van de week knetter hengstig, ze wou echt niet bij Dennis vandaan (tja, Juud is altijd fok merrie geweest en Dennis tot zn 13e dekhengst, later deze zomer gaat t vast weer feest worden).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:16

De waardes bij dit paard in 2013

oktober 2012 rust 71 na stimulatie 249
januari 2013 rust 54 na stimulatie 78

Toen had dit paard ook al lang haar, maar er was geen duidelijke aanwijzing voor PPID

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:38

Isapaardje schreef:
Gefeliciteerd met je paardjes.
Isabella is al een tijdje volledig gestopt met verharen. Er is wel wat uit gegaan, maar vooral het lange (blekere) dekhaar blijft zitten. Geeft wel apart effect :)
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=559BB184

Terugkeer van de wolharige pony. Zouden we dan toch een kouder klimaat :brr: krijgen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:28

Haha ... ja ze lijkt wel een schotse hooglander inderdaad.

En bij Isa werd door DA nooit aan PPID gedacht, zelfs paar weken terug nog niet (met zo'n vacht en regelmatig bevangen en spierverval). Het was dat ik zelf de test 'eiste' zeg maar.
Ze heeft F4F gehad, magnesium, monnikspeper ... allemaal niet geholpen (en gaf ik ook niet meer).
Nu staat ze op Prascend sinds een paar weken (inmiddels na langzaam opbouwen, sinds een paar dagen op een halve tablet) en ziet er goed en wakker uit (zie foto), alleen beetje veel haar :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:43

Hier precies zo Isapaardje. Ik had het vermoeden al langer, DA wuifde het steeds weg. Toen die van mij bevangen was wilde ik toch echt een test. Toen hij weet goed liep liet Ik hem testen en ja hoor. Inmiddels kreeg hij ook wat kruinen en krullen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:44

Isapaardje schreef:
Haha ... ja ze lijkt wel een schotse hooglander inderdaad.

En bij Isa werd door DA nooit aan PPID gedacht, zelfs paar weken terug nog niet (met zo'n vacht en regelmatig bevangen en spierverval). Het was dat ik zelf de test 'eiste' zeg maar.
Ze heeft F4F gehad, magnesium, monnikspeper ... allemaal niet geholpen (en gaf ik ook niet meer).
Nu staat ze op Prascend sinds een paar weken (inmiddels na langzaam opbouwen, sinds een paar dagen op een halve tablet) en ziet er goed en wakker uit (zie foto), alleen beetje veel haar :+

ze kijkt inderdaad wel goed uit haar ogen :j En dat kapsel...ach,met een scheermachine is het binnen een uur een sportpony :+

Ik ben blij dat Pablo nooit echt een lange vacht heeft gehad.Wel langer als voor de cushing,maar nooit zo lang dat ik hem moest scheren.
Geerke(nog geen cushing)zit nu al in zijn zomervachtje.Ook l;ekker handig met 12 graden wind en regen :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:28

Ze lag net te slapen en nu het dekhaar van het lijf over haar benen viel, viel pas goed op hoe lang het eigenlijk is ... maar geen krullen (en dat is wat DA's kennelijk alleen maar kennen, dat de vacht gaat krullen).

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:34

Ach gossie!! Ik mis de LIKE knop ineens heel erg nu...
Maar als het nat is? Dan ook geen enkele slag erin? Want bij die van mij is het haar ook zo stijl (lijkt af en toe wel of dat zijn mijn stijltang pikt ofzo) maar zodra het vochtig word, zie je eigenlijk gelijk een slag erin komen, nou scheelt het wel 10 jaar in leeftijd van die van ons 2, maar dat zegt wat cushing betreft geloof ik ook geen ene moer...

Nogmaals dank voor de felicitaties dames, we zijn al weer 3 jaar verder, sinds dat ik weet dat MiniMe cushing heeft en goden zij dank is ze nog steeds Alive and Kicking.
Waar ik jullie allemaal voor dank ook, want ohohoh, wat heb ik veel gehad aan al jullie tips and tricks en virtuele schoppen onder mijn reet, als ik het niet meer zag zitten... :j :j :j +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-15 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:39

Dennis heeft ook gewoon recht haar. Judith zit echt nauwelijks slag in.
Roos is mijn enige met wat krul als ze gezweet heeft (nat geregend niet), maar die heeft verder geen kenmerken en word eigenlijk ieder jaar beter (nu ze super schraal gehouden word).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:39

Illo heeft ook nog recht haar. Een heel klein beetje slag op zijn benen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:46

cushing herken je ook aan de roestkleurige verkleuring van de vacht...Isapaardje@Die vacht is zo lang dat hij nieteens kan krullen :+

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:12

Hallo allemaal,

Hier meld ik mij ook even. Heb nog niet alle 390 pagina's doorgelezen, dus misschien stel ik een vraag die al ergens beantwoord is.
Sinds augustus vorig jaar heb ik na de test ook een Cushing paard. 105 was zijn uitslag.
Hij krijgt nu 1 tablet en het gaat op zich goed.
Mijn vraag is wat voeren jullie?

Ik heb het kuil weg laten halen en nu op hooi.
Sinds vorige week heb ik andere biks aan laten rukken. Marstall Vito.
Daarbij wat Lucerne.

Hij komt niet echt aan.

En misschien de meest nare vraag; Hoe lang kan een paard het nog goed doen op Pracend?
Hij is nu 21. Goede eetlust. Vacht ziet er niet lekker uit nog. Veel huidvet. Dat is eigenlijk het enige wat er niet lekker is.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:32

Marissa heeft al jaren van die lange haren, maar alleen op dr borst en tussen dr billen en dr baard is ook altijd heel vol. Had gehoopt dat het nu dat ze sinds aug. op de prascend staat minder zou zijn. Maar helaas. Ik heb de schaar er ook al in moeten zetten. Het klit samen met het losse haar, krijg je van die dreads van. Maar is dit ook een cushing ding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:02

Welkom Hippie!

Voer weet ik zelf heel weinig van helaas. Kuil is gewoon slecht voor paarden, goed dat je nu hooi voert.
Misschien voer voor oudere paarden gaan proberen? Seniores priores, speedibeet, pavo 18+...

Er is mij altijd verteld dat paarden die cushing hebben en prascend krijgen ook gewoon oud kunnen worden!

Paard heeft ook geen krul, enkel lange haren aan de benen, billen, buik en borst.
Die dreads had ze wel toen ze nog geen prascend kreeg, maar nu niet meer. Lange haren zijn wel gewoon gebleven (helaas!) Het krult trouwens wel als het nat is of als ze zweet.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 04:42

Betreffende voer zal je gewoon moeten kijken wat heeft je paard nodig en verdraag hij. Sommige paarden verdragen geen suikers, maar hebben net wat meer nodig dan zou je speedibeet kunnen voeren. Verdraag je paard wel suikers dan kan je ook senior priores voeren. Heeft je paard niks extra nodig zou ik gewoon gaan voor een vit./min. met zo min mogelijk erin van suikers.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:47

@Hippie: de mijne wordt volgende maand 27 en staat sinds zijn 22e op Prascend. Hij heeft achteraf gezien sinds zijn 12e ongeveer al Cushing.
Na 4 jaar op pergolide wordt hij toch nog steeds iets beter, dus heb geduld :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:21

Joris had ook stijl haar, maar ook heel lang en dik. De dierenarts ook al 3 jaar geleden gevraagd of dat haar wel normaal was. Maar toen was hij ook net verhuisd naar 24/7 buiten, dus ik dacht eerst nog dat het misschien daardoor kwam. Hij had wel bij zijn sokken wat slag erin. Iedereen vond hem zo mooi in het haar zitten <<) . Dit jaar komt hij echt goed uit zijn winterjas, nog wel wat van die lange piekharen ertussen. Maar vorig jaar moest ik hem echt gedeeltelijk scheren.
Hij staat nog steeds op 1 pil en ik durf eigenlijk niet te minderen.

Hippie, ik hoop dat ze nog lang een goed leven kunnen hebben op de prascend. En Cynthiar geeft mij wel hoop daarop!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:07

Nee de vacht krult niet, maar wel die roestkleur er in (terwijl ze vroeger echt gitzwart was, haar nieuwe zomerharen zijn ook weer zwart).
Yoblins vacht krult wel, bij zweten, maar ook bij nat weer. Hij vertoont ook meer kenmerken, maar met bloedprikken kwam er bij hem niets uit. Toch wil ik hem als ik Isa opnieuw laat testen over een tijdje, ook nog laten prikken.
Had hem ook paar dagen prascend gegeven, maar daar maar mee gestopt omdat ik geen verschil zag. Eerst toch maar even bloed laten trekken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:37

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:55

Isapaardje, ik zou ook echt niet zomaar 'even' de pillen proberen bij een paard waarvan je niet weet of hij cushing heeft. Een paar dagen heeft dan ook nog eens geen zin.
Het is een pil die werkt als dopamine in de hersenen, dat is niet niks!