[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:16

Vandaag mijn pony zijn staart gewassen met exeemshampoo, paasei wat een stinktroep.. Zijn staart had een hele rare vorm dus voor de zekerheid gewassen. Hij staat nu onder de RSIH en zijn manen zijn lekker zacht en alles groeit als kool! Hoop dat ik hem zo kan houden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:56

Ik heb nu een paar dagen de deken van Chris afgedaan... overdag zijn er naar mijn idee niet van die rottige kleine steekvliegjes... dus in de namiddag voordat de temperatuur gaat zakken en dus ook de zon, de deken weer op voor de nacht tot later in de ochtend, en dan weer af........ gaat tot dus ver goed. Hopen dat dit zo blijft... leuker voor hem, en zo houdt de deken het ook langer vol :-)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:59

MelissaV schreef:
Vandaag mijn pony zijn staart gewassen met exeemshampoo, paasei wat een stinktroep.. Zijn staart had een hele rare vorm dus voor de zekerheid gewassen. Hij staat nu onder de RSIH en zijn manen zijn lekker zacht en alles groeit als kool! Hoop dat ik hem zo kan houden.

welk merk gebruik je als shampoo? fijn dat het tot dus ver goed gaat....

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:23

ydnew schreef:
MelissaV schreef:

welk merk gebruik je als shampoo? fijn dat het tot dus ver goed gaat....

Goh geen idee, gekregen van stalgenootje. zal morgen even kijken en anders plaats ik een foto van het busje. Bij de mijne die redelijk heftig schuurt helpt het een dag of 3-4, dat wissel ik dan af met het smeren van derfen en tot op heden geen jeuk ;D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:31

Ik wilde idefix graag scheren, maar zou een exeemdekentje alleen daarna genoeg zijn om hem warm te houden?

Edit: Idefix heeft nog steeds nergens jeuk trouwens, en behandelen nog niets, ook nog geen deken

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:09

Ik vind persoonlijk een eczeemdeken alleen niet warm genoeg. Het waait best fris nu en de nachten zijn nog vrij koud... Heb onze geschoren pony 's nachts 200 gram op en overdag een ongevoerde regendeken tegen de wind. Als het weer zo'n echt warme dag is mag ze zonder regendeken.

-eczeemdeken heeft ze continu op nu, dus de andere dekens gaan er gewoon overheen :)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:13

Afbeelding
De deken van Zenith is ook wat te groot, maar dankzij z'n dikke buik, wat knopen hier en daar blijft hij (tot nu toe) goed zitten! De deken is ook niet voor hem gekocht, maar voor een paard die nu niet meer leeft.
Deken zit nu natuurlijk achter z'n oortjes :+
Ik vind alleen die eczeemdekens zo ongelooflijk warm lijken voor in de zomer!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:26

Zijn ze ook, maar het ligt er natuurlijk aan wat voor een je hebt. Mijn verzorgpaard heeft een donkerblauwe en die zweet zich rot in de zomer, vandaar dat hij als het echt heel warm is af en toe af gaat. Ik zou persoonlijk zelf een lichtgekleurde en/of een goed ventilerende stof nemen, dat zal vast schelen.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:28

Dat is waar inderdaad.. Zenith is ook m'n verzorgpony, en een lichtere zal idd beter zijn zoals je al zegt. Maar ach, als het echt veel te warm wordt kijken we in de zomer wel weer verder :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:09

Ik heb de RSIH en vind dat die in de zomer goed voldoet. Hij zweet er wel onder maar hij ventileert goed.. Ik heb een zwart paard en ik denk dat de lichte kleur van de deken wel scheelt als het echt heel warm is. Soms zet ik hem wel zonder als het 30+ is. Ik heb ook wel gehoord dat mensen de eczeemdeken nat spuiten en hem dan op doen als het heel warm is.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:01

Als je gewoon zorgt dat je paard in de schaduw kan staan is er niets aan de hand :D ik heb zelf ook een licht gekleurde. Maar idd, dat natspuiten is ook wel verkoelend voor ze :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:53

Omdat er geen schaduw op de wei is gaat onze pony deze zomer overdag op stal :)
's Nachts lekker de wei op met vriendje.

Deken afspuiten... op zich goed idee denk ik, maar er was toch iets dat je in de zomer beter niet kon afspuiten omdat dat laagje water zorgde dat ze hun hitte nog minder goed kwijt kunnen? Of haal ik nu dingen door elkaar?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:18

nee, dat klopt.
het water warmt enorm op onder de zon waardoor het erg warm kan worden op de paardenvacht.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:06

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:53

E_Nalanta schreef:
Marive schreef:
Ik kom hier even binnenvallen, denk dat jullie me wel verder kunnen helpen.

Ben voor 2 shetlanders op zoek naar nieuwe eczeemdekens, aangezien de vorige afgelopen jaar toch echt wel zo versleten/kapot waren dat we die aan het eind van het seizoen weg gedaan hebben. We hadden dekens van Ivanhoe, toen een keer een stel gekocht in de aanbieding maar ze zijn nu toch wel erg duur om weer even 2 van te kopen. Daarom mijn vraag, welke dekens zijn nu qua kwaliteit vergelijkbaar? Of in ieder geval, welke dekens kunnen jullie aanbevelen?

Er zijn ondertussen zoveel soorten dat ik het niet meer weet haha, dus hoop dat jullie me verder kunnen helpen! :)

http://hypostore.nl/master-eczeemdeken- ... maten.html
Heb je deze al gezien? Heb 'm gekocht voor m'n shet (ondermaat 105 en 115) en ben er nog steeds super blij mee. Hij rolt erin, rent erin, en het trainen gaat ook gewoon goed. Veel bewegingsvrijheid en lichte stof, toch sterk! :) Is ook in de aanbieding...... 40 euro, mocht het niks zijn dan heb je er ook niet echt een bák geld aan uitgegeven. :D

Nee die had ik nog niet gezien! Ziet er wel goed uit, en het is dus niet zo'n flubberstof zegmaar? Want dat zie je ook nog best veel en ben bang dat dat met 1x een beetje stoeien kapot is.
Hoe valt de deken verder qua maat?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:15

Van mijn moeder mag Alex de deken op, yes yes, kan hij eindelijk weer in de berm grazen om te wennen aan het verkeer en met name de fietsers :D

Dat kon voorheen niet meer, hij schuurde dan echt tot bloedens aan de bomen :(

Ik heb die deken ook, maat 110 past op mijn mini shet van 86 cm

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:26

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:48

Paard heeft nog geen deken op hiero. Hm..
Toont nog totaal geen gezwiep of jeukerigheid.

Meestal is het midden April dat de deken op moet. Met regenachtig weer doe ik hem liever ook niet op. Paard heeft in de " winter " net achter haar oren regenschurft gehad.
Heel erg vervelend. Denk toch door de combinatie vd zomer met die kap op en halster die nat blijft met regen en zweet en schuren. (van de RSIH)
Ben dr weer zo bang voor :(

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:15

Vandaag de manen weer behandeld met Derfen. Zag er allemaal rustig uit. Paard staat nog steeds onder een regendeken zonder hals.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:32

Omdat mijn Pagony dekens na 5 jaar toch wel echt op zijn, ben ik op zoek naar nieuwe. Ik kom die van Premiere tegen, die lijken er erg op (en zijn in de aanbieding). Maar... Heeft iemand deze twee merken al eens vergeleken? Zijn ze echt hetzelfde qua stof?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:44

Ik heb mijn paard gekregen met een premiere deken. En heb toen een pagony bijgekocht omdat de premiere gescheurd was.

Ik ziet het verschil niet eerlijk gezegd :+ Voelt qua stof hetzelfde aan, kleur is hetzelfde en de elastiek banden rekken even snel uit. Enige verschil is dat mijn pagony nog heel is ( maar dat ligt niet aan stof verschil verder, maar aan ouderdom en een puberende kudde)

Ben wel overgegaan naar RSIH trouwens. Omdat ik de premiere/ pagony erg vervelend vond met over het hoofd trekken steeds en het elastiek wat zo snel "lubberde" ( is dat een schrijfwoord? :P )

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:49

Dank voor het delen van je ervaring!

Dan denk ik dat ik voor de Premiere ga... RSIH heb ik nog nooit gehad maar lijkt me minder. Onze pony heeft ook eczeem aan haar oortjes en moet dus een echte kap op, bovendien denk ik dat ze de RSIH niet laat zitten bij haar oortjes. Dan de kleur nog... Heb een bruine pony en vind een bruine deken dan mooier staan.

Ik heb overigens ook een witte/grijze deken van Horze, maar die stof is echt anders (stugger) de maat valt groter en met de kleur is het echt net een alien.

Qua maat vallen Premiere en Pagony ook hetzelfde? Dus dat ze allebei kleiner vallen?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:15

Bij de RSIH heb ik inderdaad problemen met dat hij bij de oren niet blijft zitten. Maar ik heb dan ook een echte houdini :')

Ik weet eigenlijk niet welke maat de premiere is.
Ik heb van pagony een 195 genomen die hem precies goed valt. Dus dat hij kleiner valt kan kloppen.

Maar aan stof en patroon te zien.. denk ik dat ze allebei hetzelfde vallen qua maat.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:52

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:22

Die hoofdkap van Epplejeck vond ik een ramp := De ooggaten zaten niet op de juiste plek voor onze pony's en de maat S viel zo groot dat mijn haflingerkruising (met een gemiddelde maat cob) hem beter paste dan onze C-pony...

Hier mijn Hafkruising met de kap (je kunt je voorstellen dat een C-pony er in verzuipt)
Afbeelding
zie foto's in profiel voor zijn hoofd zonder kap ;)

edit: ik zie nu dat er cm maten bij staan... Ik heb 'm indertijd meen ik echt als S gekocht. Denk dat S overeenkomt met 165?
Laatst bijgewerkt door Safiera op 19-03-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt