[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:21

Ja nou niet echt plekjes zo nu en dan heeft hij die maar misschien 1x in de 2 maand of zo.
Wat is dat dan percies voor spul en wat zijn de kosten daarvan ?
Weet ook nog meer mensen hier wat van ?
En bedankt voor je reactie natuurlijk!

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:27

Heel dit topic wordt steeds gesproken over Derfen ;-)
kijk maar eens op www.vidoma.nl daar vind je antwoord op al je vragen.
Als er wel eens plekjes zitten is het de moeite waard om Derfen te proberen!

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:30

hahaha, stom van me !
okee harstikke bedankt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:24

Over derfen is ook een youtube filmpje :)

staat precies bij hoe je het aan moet brengen etc.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:46

intel_1x schreef:
Het wordt wrsch erger, omdat je hem niet beschermd door middel van een deken. De allergie zal alsmaar erger worden, je moet echt voorkomen dat je paard gestoken wordt. Ik vind erge jeuk al voldoende reden om een deken te gebruiken. Zal echt niet wachten tot er plekken ontstaan...
Misschien kun je toe met Derfen? Dan kan hij dekenloos blijven.
Met het mennen kun je hem echt heel goed insprayen met vliegenmiddel, ook onder de buik. Niet alle vliegenmiddelen werken voldoende tegen zomerexceemvliegjes. Ik heb tot nu die redelijk resultaat met de groene van welkoop.

Weet je wel zeker dat je paard zomerexceem heeft? krachtvoer kan bijv ook jeuk veroorzaken of rijke kuil.

Bedankt voor je antwoord! :-)

Derfen is misschien inderdaad wel een optie.

De jeuk werd erger door bv Pavokoeken of krachtvoer. Daarom zijn we eind vorig jaar op het basisdieet van Nicolette Hebing overgestapt. De jeuk verbeterde toen zo goed dat hij weer normaal voor de wagen kon lopen. Maar nu lijkt het weer iets toe te nemen. Hij is met mennen erg ontrustig met z'n staart en heeft duidelijk jeuk.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:58

Wij gebruiken derfen maar ons paard kan zeker nog niet dekenloos staan. Het haar groeit wel sneller terug maar met veel vliegjes moet ze onder de deken anders schuurt ze zich nog steeds kapot.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:05

hihi grappig, nooit geweten dat er een filmpje van bestaat :P
Ik vind dat het wel een hele grote kliederboel is daar op het filmpje, althans op de manen. Snap ook niet zo goed waarom ze geen schenktuitje gebruiken op het filmpje?
Smeren jullie ook zoveel?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:14

Kort vraagje: als mijn pony een deken op heeft heeft hij eigenlijk geen last van wondjes en dergelijke, je ziet er dus eigenlijk niet aan dat hij ZE heeft (als hij geen deken op zou hebben zou hij zich wel open schuren). Is Derfen in zo'n geval ook nuttig/handig? Of eigenlijk overbodig? Hij heeft volgens mij wel jeuk, ook met deken, maar niet in die mate dat hij daar echt mee gaat schuren (af en toe wat krabben). Op dit moment mist hij voor het eerst een stukje manen, dit heb ik nog nooit gezien en vraag me nu af waar dit vandaan komt, maar misschien is dit eerder door de jeukaanval waar hij ondertussen voor behandeld is (een infectie, had niks met de ZE te maken).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:35

opisop_shop schreef:
hihi grappig, nooit geweten dat er een filmpje van bestaat :P
Ik vind dat het wel een hele grote kliederboel is daar op het filmpje, althans op de manen. Snap ook niet zo goed waarom ze geen schenktuitje gebruiken op het filmpje?
Smeren jullie ook zoveel?!?

http://www.youtube.com/watch?v=Z2-ga4aA3gk

Filmpje staat er inderdaad al langere tijd op, nog voor de 'tuitjes-tijd'. :P

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:07

Nogmaals mijn vraag:

Fiero6 schreef:
Ik heb even een vraagje.
Mijn jaarling fjord heeft veel jeuk bij zijn manen en in wat mindere maten in zijn staart.
Net achter zijn oren en beide kanten heeft hij een klein wondje geschuurd. Verder zie je wel een beetje dat hij schuurt maar niet heel erg. Als ik hem poets maakt hij duidelijk dat hij erg veel jeuk heeft bij zijn manen, en dat hij het erg fijn vind om gepoetst te worden. ( ook over de rest van zijn lijf kriebelt het een beetje).
Hij krijgt een vitamine brok (2 handjes) krijgt s'avonds graszaadhooi en overdag gras met strookbegrazing. ( hij is eerder te stevig voor een jaarling dan te dun).
Zou het exceem kunnen zijn?

Tussen zijn manen is niets te ontdekken buiten wat schilfertjes en zwarte vlekjes op de manen ( maar het zijn zeker geen beestjes ofzo). Ik heb hem ook al een keer gewassen met betadine shampoo...

Hebben jullie advies?? dankjewel!

Dankjewel

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:34

klinkt idd als zomerexceem. probeer eens een vliegendeken, als de jeuk dan over is weet je direct dat het door de vliegjes komt.

huishoudhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:33

Hoi, misschien is de gel van insect free, wat voor je, ik hoor alleen maar goede berichten

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:58

Hey :)
Ik heb, net zoals veel meer bokkers in dit topic waarschijnlijk, wat vragen over zomereczeem.
Sinds vandaag denk ik vrij zeker te weten dat mijn paard zomereczeem heeft. Het is nu een paar dagen erg warm geweest en meneer is volop aan het schuren. Hij mist inmiddels een groot stuk van de manen (er miste al langer een hap uit de manen, maar sinds een paar dagen is het verdubbeld) en ook de bovenkant van de staart is bijna helemaal kaal.
Het valt mij echt op dat hij alleen schuurt als de temperatuur boven de 25 graden komt. Als de temperatuur lager is lijkt hij er geen last van te hebben.
Vorig jaar had hij slechts een kleine hap uit zijn manen en wisten we niet waar het vandaan kwam, want we hebben hem toen nooit zien schuren.
Het jaar daar voor stond hij ergens anders en schuurde hij alleen soms aan zijn staart. Dit was slechts een paar dagen en de haren aan de boven kant waren dan alleen een beetje 'kapot'
Dit jaar lijkt het echter ineens veel erger te worden.
Sinds twee jaar staan ze nu ook vlak bij de ingang van een bos. Zou dit mee kunnen spelen?

Ik ben volledig nieuw in het onderwerp 'zomereczeem' en mijn vraag is dan ook. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zodat mijn paard er eventueel minder last van krijgt?
Is een deken de beste oplossing? Of een shampoo o.i.d.?
Het zou fijn zijn als jullie mij wat tips kunnen geven! :)
Alvast bedankt!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:03

ik zou het liefst zo snel mogenlijk een deken op doen. en kijken welke zalf goed werkt bij je paardje

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:10

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:29

Ik heb weer een experiment op touw gezet: Bregh staat onder zo'n QHP zweetburka, en omdat ze eigenlijk toch niet echt schuurt heb ik de buikflap eraf gehaald en vandaag een losse dekensingel eraan gefabriekt. Flink in de Bremsen gezet net nog, dus ben benieuw hoe ze de nacht door komt. Heb hem volgens mijn gevoel niet te los niet te strak gedaan, tongetje werdt niet blauw dus ga ervanuit dat ie los genoeg zat. Kan morgen in de namiddag pas naar stal toe, dus we wachten maar even af. Meer mensen ervaring mee?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:19

met dekensingel om hem op zn plek te houden bedoel je? Volgens mij waren er hier wel meer toch?
Op zich, als de deken niet te lang is en met buikflap wel goed blijft zitten, moet het zonder buikflap ook wel redelijk blijven liggen lijkt me.
Heb je het vanwege de warmte eraf gehaald, of omdat ze de buik niet schuurt?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:16

ben benieuwd of het werkt? laat het weten,ik ben de buikflap ook zat.
ik ben 5 dagen weggeweest,pony 5 dagen de deken niet afgehad...25 cm manen foetsie.....lijkt wel of de boel gewoon afbreekt waar ik derfen op spuit...waar geen derfen zit,volle bos manen.
:(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:17

doe je er niet teveel op? Is het nog steeds nodig met deken op, om Derfen te smeren?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:18

Ik kan me hier helaas ook melden :(

Heeft iemand hier ervaring met die homeopatische druppels?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:28

opisop_shop: ik had haar overdag zonder deken(van 10 tot 5 uur en daarna weer op) om de 3 dagen derfen spuiten(in spuitje,dus alleen op de manenkam waar het kaal is)
in juli is haar eczeem altijd het ergst,nu dus niet,lang leve ook het graasmasker,scheeld ook in jeuk...
maar 5 dagen op vakantie geweest.....niet gesmeerd en....baal als een stekker nu....ze heeft enorme jeuk en helaas mijn andere welsh heeft nu ook een kale staartwortel,ze gebruiken nu elkaar om te schurken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:33

opisop_shop schreef:
met dekensingel om hem op zn plek te houden bedoel je? Volgens mij waren er hier wel meer toch?
Op zich, als de deken niet te lang is en met buikflap wel goed blijft zitten, moet het zonder buikflap ook wel redelijk blijven liggen lijkt me.
Heb je het vanwege de warmte eraf gehaald, of omdat ze de buik niet schuurt?

Eigenlijk beide redenen. Ze kan zo denk ik haar warmte beter kwijt en ze schuurt eigenlijk niks. Geen staart, niks. Dus dan liever zo min mogelijk burka :D . Enige is dat ze met rollen (en dat is dan zowel met als zonder flap) haar deken schuin trekt, naja het is zo. Misschien is het een hint dat ik haar wat vaker moet poetsen... :P

happytime schreef:
ben benieuwd of het werkt? laat het weten,ik ben de buikflap ook zat.
ik ben 5 dagen weggeweest,pony 5 dagen de deken niet afgehad...25 cm manen foetsie.....lijkt wel of de boel gewoon afbreekt waar ik derfen op spuit...waar geen derfen zit,volle bos manen.
:(
Zoals het er nu uitziet, lijkt het te werken. De singel zat wel iets verder naar achteren, maar dat is met de flap ook. Ik zit er wel sterk aan te denken om volgend jaar weer een RSIH te kopen, en dan evt 2 maten te laten komen en als degene die breed genoeg is te lang is gewoon in te nemen net zoals de QHP nu. Balen van je manen, ik heb geen ervaring met Derfen maar kan me voorstellen dat je wel kon janken toen je het zag. :(:)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:00

Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee en heb toch een vraag over eczeemdekens.
Ten eerste als jullie een deken hebben welke bevalt jullie het beste?
Ten tweede, ik heb eerst een deken van pagony gehad maar die beviel dus echt niet.
Nu heb ik een deken van een duits merk (http://www.reitsport-zillke.de).
Maar die is af, nu heb ik zelfde van dat merk maar dan een maat kleiner maar die schuift naar achter en gaat helemaal strak zitten bij de manen dus dat is ook niks.. :n
Nu heb ik goede ervaringen gelezen over de boett deken en de Rambo Sweetitch Hoody.
Maar mijn pony heeft een redelijk brede boeg(?) en kortere dikke speknek.
En ik heb ook gehoord dat de boett daar gauw gaat knellen.
+ dat de helft van de manen vanaf de schoft gezien heel erg dun word of gewoon helemaal niks meer van overblijft..

Ik hoop dat een idee hebben,
Alvast bedankt.
:)

Edit: het liefst wel een deken met buikflap, dat zit aan de rsih niet ofwel?
Laatst bijgewerkt door Vionaa op 06-08-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jenzilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:03

Mijn paard heeft ook veel last van zomerexzeem en schuurde de manenkam voor de helft eraf.
Ik gebruik nu al een tijd heel wat middeltjes verder Leovet huidolie! SUPER. Manen zitten nog mooi erop en de staart blijft ook mooi, heb meer mensen dit doorgegeven en zijn er allemaal tevreden mee.
Met dat mijn paard gaat schuren en ik doe dat erop, stopt ze meteen. Het is wel behoorlijk vettig, maar ja beter dat dan jeuk toch! Hopelijk heb je er wat aan, succes ermee..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:21

Ik heb de RSIH, bevalt super! sterk en toch goed drogende stof. Geen buikflap, maar door de langere zijflappen is grootste deel van de buik wel bedekt.