[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:14

yvonnedv schreef:
Phylos schreef:
(moet volgend jaar eigenlijk wel echt een eczeemdeken, maar die zijn zo onhandig, vind ik, met op en af doen enzo)

Dat valt met de Rambo SIH reuze mee. Onze dochter van 10 kan het

oke, moet ik daar eens naar kijken. We hebben aan het begin van het eczeemseizoen wel een eczeemdeken mee genomen van de ruitersport zaak. Maar die moest je helemaal over het hoofd 'aantrekken' (zo'n bruine, je ziet ze erg veel) Ik vond het niet te doen (met andere woorden: ik kon er niet mee overweg) en pony vond het ook 3x niks. Ik wil gewoon iets met gespen die je makkelijk op en af kunt doen.

Dowski

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:25

dat is inderdaad met de Rambo niet :n en er zijn meer die dat niet hebben, even onderzoek doen :j dan vind je er wel 1 die bij je past :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:48

appie zijn manen zijn momenteel zo:
Afbeelding

bij de schoft dus wel wat uitgedund.maar ik ga niks knippen.zie wel hoe het verder groeit

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:39

Ik heb al wat foto's voorbij zien komen van lange manen dus ik dacht, laat ik er ook eens wat neerzetten 8-)

De wagen zit net vast.
Afbeelding

Ik men vanaf het spatbord.
Afbeelding

En nu al bovenop de wagen *\o/*
Afbeelding

De foto's zijn gemaakt omdat Freya vanmorgen voor de tweede keer voor de wagen ging dus wat dat betreft zijn ze off topic, maar zo kan ik wel even haar mooie lange manen en staart laten zien ;-))

Ze was trouwens echt superbraaf *D

Mooie lange manen heh?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:41

Dowski schreef:
dat is inderdaad met de Rambo niet :n en er zijn meer die dat niet hebben, even onderzoek doen :j dan vind je er wel 1 die bij je past :j

ik ben meteen gaan zoeken en heb wel wat gevonden denk ik. Iemand ervaringen met de Prohorse flybuster http://www.agradi.nl/product?sssc=Vlieg ... ssc=Dekens

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:43

Heb al een poos niet gepost hier maar het ging een hele tijd goed met het schuren van Valesca. Helaas is ze nu weer begonnen met schuren en ben ik erachter gekomen dat ze een hele verdikte manenkam heeft, nog niet echt hard maar wel erg dik...
Nu kwam een stalgenoot met het idee dat ze misschien wel insulineresistentie heeft.
Ze is namelijk de laatste tijd ook erg lusteloos, continue honger en niet willen werken enzo. Ze heeft nu ook overgewicht.
Hebben jullie hier ervaring mee? En misschien informatie om erachter te komen is het dit ook daadwerkelijk is? Een bloedonderzoek bij een da misschien? Ik lees namelijk dat het zo kan worden vastgesteld en dat het een dure test is maar wat noemt men duur?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:50

Aline die manen zien er goed uit! Mooi vol!

De manen van Ap groeien ook als kool. Knappe pony is het toch!

Ik heb vandaag meegedaan aan de peelrandtocht en dan komen we altijd langs een wei vol friezen. Deze staan altijd rond maart al met de eczeemdekens op (wel nog zonder hoofdkap en buikflap rond die tijd) en deze hadden bijna allemaal nu nog steeds de dekens op. Ik denk dus dat er nog best wat paarden zijn die nu nog steeds klachten hebben. Wel vervelend hoor! En vreemd ook dat het bij de een al gestopt is, terwijl het bij de ander nu pas begonnen lijkt :?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:53

Ow Aline dat ziet er echt goed uit! Wat is ze mooi voor de wagen! :)

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:22

We zijn begonnen met de deken aan het begin van het weide seizoen.
daarvoor heeft hij ook een andere deken opgehad met hals en masker.
Nu heeft hij de zogenaamde Ivanhoe.
Helaas schuurt hij deze helemaal aan flarden en is al een aantal keren hersteld.
best zonde want het zijn niet de goedkoopste dekens.

zijn stal is een container en met flinke scherpe randen.
Ik heb de randen dus al met tape afgeplakt maar meneer schuurt er gewoon doorheen.

Rubber? tja dat eet hij op?
Plastic: zelfde verhaal.
we willen er alles aan doen maar we weten echt niet wat.

hij is naar een andere stal gegaan waar hij overdag naar buiten kan, in de wei is er namelijk niets waaraan hij kan gaan schuren.
Maar zodra hij naar binnen gaat dan gaat hij weer.

Wat gebruiken jullie tegen de jeuk??
Laatst bijgewerkt door mizzwizzy op 25-10-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:31

De ijslander van onze stalhouder schuren aan de zijkanten van de stal. Zij hebben dit weten te beperken door er pvc buizen tegenaan te schroeven. Ze snijden die buizen aan 1 kant open en drukken de opengesneden kant dan over de scherpe rand heen. vervolgens schroeven ze dit goed vast. Bij hun lijkt dit goed te helpen. Verder hebben ze bezem borstels aan de muur geschroefd zodat ze zich daaraan heerlijk kunne schuren zonder dat het kapot gaat.

Kun je je er iets bij voorstellen? Bij hun lijkt het in ieder geval te helpen.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:37

wat aline4 zegt bedoelde ik eigenlijk met plastic :j pvc buizen.. maar op een container weer lastig te bevestigen.
Wij hadden ook een container, maar die deurposten waren niet scherp :n
mijn paard haalde zich daarbij open aan het rondje waar de schuif van de deur in moest. Dat was een beetje geroest, daardoor zacht en buigzaam geworden en door de druk verbogen waardoor een scherp puntje was ontstaan. De deur dicht doen was ook geen optie, want dan ging hij vrolijk verder met de deurklink.

konden ze nergens anders schuren dan zochten ze een plekje op de wei op waar stenen lagen en gingen ze daarop liggen rollen :roll:

Als je paard door de deken heen schuurt (en hij lag er op tijd op) dan lijkt het mij dat de ZE niet (alleen) door de mugjes kwam. Dan kun je beter een bloedonderzoek laten doen en naar zijn voer kijken of het daar niet misschien aan ligt.

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:38

ik heb zelf al aan pvc buizen zitten te denken .
Ik zal het eens voorleggen.

die bezems? houd hij dan wel zijn manen?
Hij heeft al niet veel meer en wat hij nog heeft wil ik graag houden.

bedankt in ieder geval voor de tip

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:41

ik heb geen ervaring met die borstels, maar volgens mij schuren ze dan nog wel de manen en staart stuk, maar in ieder geval niet de huid.
Met schuren gaan ze met hun hele gewicht ertegen hangen, dan kunnen die haren gewoon niet aan en zullen breken.

Heb mijn paard 1x met zn kont tegen de muur betrapt, ik dacht echt dat ie onderuit zou gaan, hij hing helemaal met zn kont tegen de muur en kon bijna zn achterbenen optillen :n toch erg als ze zo'n jeuk hebben :(:)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:50

mij paard schuurt ineens aan zijn manen, het is maar op een stukje, vorigeweek bloedden het ik heb het al met vanalles gewassen en ingesmeert maar niks helpt. hij doet t soms de hele dag en soms weer 2 dagen helemaal niet :( ;(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:56

Phylos schreef:
Dowski schreef:

ik ben meteen gaan zoeken en heb wel wat gevonden denk ik. Iemand ervaringen met de Prohorse flybuster http://www.agradi.nl/product?sssc=Vlieg ... ssc=Dekens

Dit lijkt me niet echt een eczeemdeken.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:07

Dat is de RSIH ook niet, maar voor mijn paard werkt hij omdat de staart en manen bedekt zijn. De mijne heeft het niet over zijn hele lijf.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:25

Als iemand er nog over na denkt om een rambo SIH te kopen, bij horsewaredekens.nl zijn ze €129.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:36

Dowski schreef:
Dat is de RSIH ook niet, maar voor mijn paard werkt hij omdat de staart en manen bedekt zijn. De mijne heeft het niet over zijn hele lijf.

De Rambo Sweet Itch Hoody is wel degelijk een eczeem deken. Daar issie speciaal voor gemaakt. Of begrijp ik je verkeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:59

MissRoxyy schreef:
Heb al een poos niet gepost hier maar het ging een hele tijd goed met het schuren van Valesca. Helaas is ze nu weer begonnen met schuren en ben ik erachter gekomen dat ze een hele verdikte manenkam heeft, nog niet echt hard maar wel erg dik...
Nu kwam een stalgenoot met het idee dat ze misschien wel insulineresistentie heeft.
Ze is namelijk de laatste tijd ook erg lusteloos, continue honger en niet willen werken enzo. Ze heeft nu ook overgewicht.
Hebben jullie hier ervaring mee? En misschien informatie om erachter te komen is het dit ook daadwerkelijk is? Een bloedonderzoek bij een da misschien? Ik lees namelijk dat het zo kan worden vastgesteld en dat het een dure test is maar wat noemt men duur?

overgewicht gaat vaak samen met een dikke manenkam.
appie krijgt al een tijdje voordroogkuil (wat hij dus eigenlijk helemaal niet hebben mag,maar mijn stalhouder snapt dat geloof ik niet helemaal :+ )
die had gister ook weer een dikke manenkam,en vetjes op zijn lijf,die is ook alweer te dik
hij lijkt wel weer zwanger :P
http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SuVLm ... CT0044.JPG

je dier moet op dieet!
ik weet niet wat je nu allemaal voert en hoeveel beweging je dier krijgt?

de syptomen die jij beschrijft klinken ook heel erg als selenium tekort,dat kun je door bloedonderzoek aantonen.
IR zou ook kunnen,dat komt wel vaak voor bij dieren die te dik zijn.
anders toch overleggen met je veearts voor een bloedonderzoek?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:20

Aline4 schreef:
Dowski schreef:

De Rambo Sweet Itch Hoody is wel degelijk een eczeem deken. Daar issie speciaal voor gemaakt. Of begrijp ik je verkeerd?

voor mij is de sweet itch een luxe vliegendeken die je kunt gebruiken als eczeemdeken. Voor mij is een eczeemdeken eentje die een buikflap heeft en veel beter afsluit. Eczeempaarden die ook gevoelig zijn aan de buik en de liezen zullen aan de sweet itch namelijk niks hebben.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:21

Hebben jullie nog tips voor het flink laten groeien van de manen? :)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:29

niet knippen :+

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:55

Dowski schreef:
niet knippen :+

:')

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:56

manengroei wordt van binnenuit geregeld
goede gezondheid en dan komt dat vanzelf goed
je kunt er wel 3uur per dag 10 kilo aan hangen maar daar worden ze niet langer van :n
evenals kijken, helpt ook niet ;)
kortom, heb je weinig over te zeggen :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:13

Oke :)
En wel kammen of gewoon even met je vingers uitpluizen? :)