Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:08

BI adviseert in haar bijsluiter om hoog te beginnen en dan af te bouwen. Ben ook erg benieuwd waarop dit gebaseerd is, gezien het jaren andersom wordt gedaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:16

Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Ik kan me voorstellen dat je bij een bevangeheid die niet overgaat hoog start.. maar zonder acute klachten begrijp ik het niet echt. De bijwerkingen zijn ook echt moeilijk te controleren bij paarden hè?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:24

Bij Anne ben ik met een hele tablet gestart. Haar (weinige) symptomen waren er INEENS en ook vrij heftig, waardoor we besloten hebben om met een hele te starten en af te bouwen wanneer dat kon.
Anne heeft geen last gehad van bijwerkingen. Na precies 6 weken (mijn DA vroeg zich af of ze misschien de bijsluiter had gelezen :Y) )namen haar symptomen af.. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:51

Zinzi_jewel schreef:
Die pillen gaan die op gewicht dan ?
Of begin je altijd laag en voer je evt op ?
Of begin je met heel en bouw je af ?
Zoals jullie gelezen hebben zeggen de bloedwaardes van mijn dame geen cushing . Symptomen wel .
Ben benieuwd wanneer dok komt met zn pillen .

Zodadelijk onze mini haar jas uitdoen .
Dat dier verhaart zo traag . Tegen de tijd dat ze haar winterjas geheel uitheeft , begint ze hem snel daarna weer aan te doen .
Haar vriendinnetje is geschoren en dat beestje heeft het veel makkelijker met de warmte nu .

Er is een richtlijn op basis van gewicht (hoeveel je std ongeveer zou mogen geven, niet moeten!) en verder kijk je natuurlijk naar symptomen (hoe heftig zijn die, speelt er bevangenheid mee, etc etc) en als er een bloedtest is geweest, geeft de waarde van de ACTH natuurlijk ook een indicatie van de heftigheid (waardoor je hoger zou kunnen uit komen dan de richtlijn is - maar dan nog, de richtlijn is een hele goede vuistregel).

De vuistregel/richtlijn is het gewicht van je paard x 0,002 mg = mg pergolide/prascend
Ponies zijn soms gevoeliger, daar moet je ook even goed met de dosering uitkijken.
En dat is dan dus de dosis waar je naar toe werkt, niet waar je mee start ;-) :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:09

Dank je Fargo .
Zinti weeg ca 750 kg. Zal eens een sommetje maken .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:25

Zinzi_jewel schreef:
Dank je Fargo .
Zinti weeg ca 750 kg. Zal eens een sommetje maken .

Dat zou dan betekenen dat ze 750 x 0,002 = 1,5 mg zou mogen.
Maar aangezien ze niet heel erge symptomen heeft, zou ik haar voorlopig gewoon op 1 mg zetten, daar in stapjes naar toe bouwen en kijken wat ze daarmee kan en doet. Is ze na 8 weken nog niet duidelijk genoeg aan het veranderen, dan kun je altijd weer zachtjes aan om hoog.
> Onze Willy was ook 750 (en soms dacht ik wel eens ;-) 800 kg), die hebben we best heel lang op 1 mg gehad en daar deed ie het super op. Pas na 3 jaar ofzo zijn we naar 1,5 gegaan en na weer 2 jaar ofzo naar 2 mg.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:46

Fargo , Topper dat je bent . Sneller als de wind :-D
Dank je .
Zinti weegt soms ook 800 of meer . Ideale gewicht ligt rond de 750 kg .
Dat denk ik te weten omdat ze ooit gewogen is en toen was ze schraal door ziekte en veulen zogen

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:00

Weer veel gelezen , vooral over cushing bij mensen[pub med]
Daar kom ik niks tegen over insulten oid.
Ik las in een paardenartikel wel iets over flauwvallen , maar ik noem het geen flauwvallen wat ik heb gezien van mijn paard, met als oorzaak inderdaad de hormonen die zo op de hobbel zijn.[en toch kan ik me daar ook nog steeds geen voorstelling van maken hoe dat dan op cel niveau werkt. Dat de hormonen de trigger zijn oke , maar hoe werkt dat dan?]
Heeft/kent er iemand een artikel over cushing waar het flauwvallen/insulten uitgebreider in wordt beschreven?
Mag ook medisch zijn.

En , hij hoest af en toe...echt weinig hoor , maar toen ik met mijn merrie bezig was , merkte ik dat die helemaal niet hoest tijdens werk. Dus misschien moet ik dat hoestje ook serieuzer gaan nemen? [las dat er tumoren elders in lichaam ook acth kunnen produceren , vooral eentje die in de longen zit....]
En , is op een een of andere manier een flinke bloedneus ook te linken aan cushing? of ga ik nu echt te ver.....

Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken Zinzi! Jij moet het echt van de klinische verschijnselen hebben , want acth controleren heeft bij jouw paard weinig zin.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:40

Ik kom hier ook weer even wat posten. Regelmatig probeer ik wat bij te lezen want jullie topic is interessant om te volgen :j

Ik heb onlangs weer maar eens een andere DA uitgenodigd om mijn shet te komen onderzoeken. Drie weken terug had ik het gevoel dat het was afgelopen en dat ik kon bellen om haar te laten inslapen. Ze kwam zelden recht en stond de hele tijd op hetzelfde plaatsje. De derde DA die nu kwam heeft opnieuw bloed afgenomen voor nog maar eens de waarden te bepalen voor cushing en suikeronderzoek gedaan. Dat laatste was negatief. Hij heeft ook pijnstillers gegeven en prascend verhoogt naar 1/2. De veranderingen waren spectaculair te noemen. De volgende dag stond ze weer op haar benen en was zelfs ontsnapt uit haar stal. Anders liet ik de deur openstaan aangezien ze er niet uit wou en ze is zo klein dat ze niet over de deur kan kijken.

Nu kreeg ik gisteren de resultaten van het bloedonderzoek, de acth-waarde was te laag!?! Ik moest weer minderen naar een vierde prascend. Mijn shet heeft alle symptomen van cushing, is chronisch hoefbevangen, ik snap er helemaal niks meer van...Maar terug op pijnstillers voor vier dagen en dan weer even stoppen...Dit zijn dus al drie DA die me geen duidelijk antwoord kunnen geven over wat er wél aan de hand is...en welke medicatie is de goede?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:48

Oh wat lastig.. weetje, er zijn zelfs paarden die zonder bloedbepaling pergolide/prascend kregen, puur op de klinische symptomen..
Als jouw shet het echt goed doet op een halfje.. dan zou ik het mooi zo laten! :j
Wat heeft het leven voor waarde voor jouw shetje als ie alleen wil liggen in de stal, pijn heeft en bevangen raakt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:52

Nammie: Cushing is eigenlijk niet de goede naam, bij paarden wordt het ook wel "Cushing-like syndrome" genoemd en meest gebruikte naam is "PPID" (pituary pars intermedia dysfunction). Als je daarop zoekt krijg je veel meer relevante artikelen. Het "flauwvallen/insulten" komt weinig voor. Laatst een artikel die een sample van rond de 50 paarden met PPID beschreef, en daar hadden het er maar 2, zeg ik zo uit m'n hoofd. Wellicht dat er daarom vrij weinig over geschreven wordt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:18

Wat fijn dat je shet zo goed reageert op Prascend Nieke!
Raar dat het negatief test op Cushing, maar dan wel goede reactie op de medicatie :?
Ik zou je shet dan gewoon op de medicatie laten, als ze het daar wel goed op doet, prima toch?

Dit is het stukje vacht waar ik me zorgen om maak bij mijn pony.
Misschien niet heel goed te zien, maar er zit sinds een week/anderhalf een slag in (zonder dat ze gezweet heeft óf in de regen heeft gestaan).
Afbeelding
Bij zweten of nat geregend krijgt ze dit verder over haar borst en nek.

Nog geen uitslag gekregen van IR helaas :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:23

Ziet er bekend uit Urselin, als je langer wacht, zullen dit meer duidelijke golfjes worden. En inderdaad als ze nat zijn door regen of zweet dan wordt het duidelijker zichtbaar. Meestal komen de echte krullen/slagen echt duidelijk naar voren als een paard/pony al 3 jaar!! met cushing rond loopt..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:24

Dat heeft mijn paard precies hetzelfde! Ook zo bij de manenkam. Als het erg hard geregend heeft wordt het erger en loopt het bij haar door naar de schoft en over de hals!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:28

Wilde nog een leuke foto delen met jullie delen!
Gisteren voor het eerst weer een echte buiten rit gemaakt! Was voor de medicatie echt niet mogelijk, zeer veel spanning en ze schrok van alles (was voor de Cushing bom proof). Dan ging ze stilstaan en achteruit lopen en zijn al een paar keer bijna in het water gekomen. Dus maar gestopt met buitenritjes maken.
Gisteren stoute schoenen aan getrokken en gegaan, en 1 keer geschrokken van een grote kraan, en daarna keek ze niet op of om!
Heerlijk gereden langs de Amstel en zelfs een stukje gedraafd!! Waar een mens al niet blij mee kan zijn.
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:32

Nou Focussed, kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent! Super fijn om weer naar buiten te kunnen en om zulke plaatjes te kunnen maken samen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:35

Die slag heeft mijn merrie ook als ze nog dik in de vacht zit . Net bij overgang hals naar schouder .

En Bom proof is de mijne wel geweest maar dat is ze niet meer ...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:36

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:36

Toen het geregend had:
Afbeelding

Teruggezocht in mijn oude (analoge) foto's, maar dit had ze dus vroeger niet :n

Ik vind het frustrerend dat het niet positief test, maar die vacht er wel zo raar uitziet?
Dus ga het deze week nog eens voorleggen aan de DA, dat ik er echt niet gerust op ben.
En desnoods laat ik een second opinion doen bij een andere DA :\

Wat een heerlijke foto Focussed en dat je zo'n ontspannen rit hebt gemaakt :D!
Hoe lang ben je gestopt met buitenritten?
En heerlijk koppie heeft je paard ook :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:37

Trouwens wel 'fijn' dat jullie de vacht herkennen! :)
Door die negatieve uitslag dacht ik dat ik dingen zag die er niet zijn :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:47

Zinzi_jewel schreef:
Die slag heeft mijn merrie ook als ze nog dik in de vacht zit . Net bij overgang hals naar schouder .

En Bom proof is de mijne wel geweest maar dat is ze niet meer ...

Dat ze niet langer bomproef is, is ook weer een teken aan de wand. En die slag ook..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:02

Paarden in het voorstadium testen vaker vals negatief. In Engeland zijn ze nu bezig met een test om deze paarden ook te kunnen diagnosticeren. Jannepauli weet daar meer over volgens mij!

Thanks! Heb al een jaar niet buiten gereden!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:27

Super mooie foto's Focussed en top dat jullie samen weer op rit kunnen.

Ik heb Kayleigh vanochtend nog een keer geschoren.
Dit keer een heel ander paardje onder de vacht vandaan dan eind februari *\o/*

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Album=8CDSUS6W

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:47

Zijn zeker tekens aan de wand . En weten jullie ben daarom zo blij met dit topic . Anders was ik simpelweg op het bloedonderzoek afgegaan . Maar door de ervaring hier gaan we medicatie starten en hopelijk een paard krijgen wat beter in haar vel zit .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:11

urselin schreef:
Toen het geregend had:
[ Afbeelding ]

Teruggezocht in mijn oude (analoge) foto's, maar dit had ze dus vroeger niet :n

Ik vind het frustrerend dat het niet positief test, maar die vacht er wel zo raar uitziet?
Dus ga het deze week nog eens voorleggen aan de DA, dat ik er echt niet gerust op ben.
En desnoods laat ik een second opinion doen bij een andere DA :\

Wat een heerlijke foto Focussed en dat je zo'n ontspannen rit hebt gemaakt :D!
Hoe lang ben je gestopt met buitenritten?
En heerlijk koppie heeft je paard ook :)

Je zou in dit stadium ook kunnen beginnen met Provarium Breeding, als je zo'n sterk vermoeden hebt dat het Cushing is.
Mijn paard doet het er al lange tijd heel goed op.
(niet getest - wel duidelijke symptomen, maar goed beheersbaar)