[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 05:59

ohw ja bij ap moet de flap er wel omheen,juist op zijn buik is hij het gevoeligste

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:59

piiaffe: heeft die rambo niet veel te strak om de hals gezeten dat er zulke plekken zijn ontstaan?
Ik heb twee paarden onder deze deken en ik kan nog geen schuurplekje ontdekken gelukkig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:39

Afbeelding

Hoe lang duurt het voordat manen weer een beetje groeien, stoor me aan het kale plekje Tong uitsteken
Deken werkt wel goed! Heb hem nu ook dag en nacht opgedaan, wil dit zowiezo een aantal weken volhouden zodat ik echt kan zien of het nou zomereczeem is of niet. Ik heb haar namelijk nog geen 1 keer zien schuren, voor de deken ook niet. Ik merk wel op dat ze met haar hals tussen de houten omheining gaat om grasjes en zo erbuiten te eten en dan komt precies die kale plek tegen de bovenste plank.

Ik smeer altijd gewoom heel simpel uierzalf op oude wondjes op de huid dan groeit het haar sneller, zou dat bij manen ook gelden? Iemand ervaring mee?

De huid is echt kaal gewoon op dat plekje, nog geen teken van nieuw maanhaartjes Vriendjes zijn?
En die wil ik zo graag!! Tong uitsteken
Ik vind die platgedrukte manen door de deken géén gezicht en nu heeft ze ook nog eens een vreselijke scheiding waardoor je die kale plek ziet. (zonder deken zag je die niet omdat ze zo mooie springerige manen had, maar ja zonder deken had ze misschien nog wel meer er af gejeukt Tong uitsteken )

Verder (nog?) geen verdere tekenen meer van jeuk of schuren.
Smeer wel elke keer het hoofd oren, maantop en 1e stukje manen in met vliegenspul + benen, tussen voorbenen en voor het uier.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:37

@Bojangles: Mijn pony staat in een potstal/loopstal, daar hebben ze een buis waar ze onderdoor moeten met eten. Gevolg: Groot stuk manen weg Verdrietig Echt helemaal kaal, ong. 10 cm lang. Daar smeerde ik gewoon uierzalf of levertraanzalf op, om het soepel te houden. Nu ze weer 24/7 buitenstaan groeit het echt heel erg snel. Smeer er nou niks meer op. Maar binnen een paar dagen was er alweer haar te zien Haha!
Moet er toch maar wat op verzinnen als ze in de winter weer op stal komen Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:30

henny_w schreef:
Lennox schreef:
Knoflook door het voer is niet goed voor paarden. Dat breekt rode bloedcellen af bij paarden (niet bij mensen dus).

Knoflook kan wel degelijk.
Jammer dat dat verhaal keer op keer de kop opsteekt.

Knoflook geeft pas bij een bep. dosis per dag bloedarmoede.
Ik meen boven de 240 gram per dag en dan ook nog minstens 3 maanden achtereen gevoerd.

Dat komt neer op 4 a 5 bollen per dag. (dus niet het aantal teentjes)
Wie geeft er nou 4 a 5 bollen per dag ???? Dat is gauw zo'n 40 a 50 teentjes.

Ik geef de zomermaanden tussen de 5 en 8 teentjes knoflook dagelijks.
Zodra de paarden flink beginnen te zweten tijdens het werk laten de dazen de paarden met rust.
Geef ik geen knoflook dan blijven de dazen wel.

Tja dat verhaal steekt de kop op door adviezen van holistisch dierenarts Erik Laarakker...ik verzin het niet zelf hoor. De mijne krijgt het in ieder geval zeer zeker niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:49

henny_w schreef:
Knoflook geeft pas bij een bep. dosis per dag bloedarmoede.
Ik meen boven de 240 gram per dag en dan ook nog minstens 3 maanden achtereen gevoerd.

Dat komt neer op 4 a 5 bollen per dag. (dus niet het aantal teentjes)
Wie geeft er nou 4 a 5 bollen per dag ???? Dat is gauw zo'n 40 a 50 teentjes.

Lennox schreef:
Tja dat verhaal steekt de kop op door adviezen van holistisch dierenarts Erik Laarakker...ik verzin het niet zelf hoor. De mijne krijgt het in ieder geval zeer zeker niet.

Er is in Engeland uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Ik heb zo geen site voor je maar daar heb ik eerder de gegevens over knoflook van overgenomen.

Ik geef knoflook al jaren aan mijn paarden. Ben daar ongeveer 15 jaar geleden mee begonnen.
Er is tussentijds wel eens bloedonderzoek gedaan om andere redenen en dan liet ik ook op bloedarmoede checken. Omdat 2 van de paarden intensief in de endurancesport hebben gelopen.
Geen van mijn 4 paarden heeft tot op heden ooit bloedarmoede gehad.

Ik denk dat je het zo moet bekijken.
Alles waar TE voor staat is slecht.
Zelfs TE veel gras is voor een paard niet goed Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:35

Maar zit er dan verschil qua werking in de poeder/snippers of verse knoflook, want ik heb voorgaande jaren ook knoflook gevoerd (poeder) en ik merkte er echt niets van. Ook niet als het paard zweette. Alleen tijdens het voeren stonk het, maar dat was ook maar tijdelijk...

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:51

Wij geven knoflookolie, een eetlepel of twee per dag ofzo. Volgens mij werkt het ook wel bloedzuiverend. Verder merk ik het niet zo. Welllicht dat er minder vliegenspul op af komt...

Ben het helemaal met henny_w eens, TE is nooit goed.
(Misschien dat sommige paarden er een reactie op vertonen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:37

ik denk dat het idd het stukje " waar te voor staat is niet goed is "
en er zijn wel degelijk paarden die er gevoelig op reageren ,
die moet je ook gewoon in de gaten hebben
ken iemand die dus idd knoflook (ik granulaat of vlokvorm) is gaan bijvoeren, dier werd jeukeriger...
stoppen met knof, jeuk trok weer weg
maar dat is dus ene kwestie van proefondervindelijk uitzoeken of het dier wel of niet gevoelig is voor ...
en dat geld weer voor alles wat je er in stopt natuurlijk...

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:55

@ shera : nee hoor, zat juist.
Ik heb hier ook al meerdere paarden mee zien lopen, die er dan weer wel goed mee omkonnen, maar voor ouate was dit deken echt een afrader...

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:20

Hoe wassen jullie de deken ook alweer?

Hoeveel graden, wel of geen waspoeder/ wasverzachter.
Is het niet slecht voor de trommel die gespen tegen de kant?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:40

ik was hem op 30 graden, en dan extra spoelen. Wel met wasmiddel en zeker met wasverzachter (helpt tegen dat lekkere 'statische' gevoel ) Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:43

Hallo allemaal,

Ik kom even binnenvallen. Heb een ijslander die exceem heeft. Bij vorige eigenaar niets aan de hand en bij mij vorig jaar ook niet. Dit jaar, om te huilen..zo ontzettend erg kapot onder haar manen. Zo erge jeuk dat ze haar deken aan flarden had gescheurd..arm paardje.

Nu heb ik haar paar weken terug laten enten tegen schimmel, welke je na 2 weken moet herhalen en dan rest van het seizoen niet meer. Het is een ongevaarlijk middel, wat bij andere middelen gebruikt kan worden..
Wilde dit even met jullie delen, want het werkt zo supergoed! Ze staat nu zelfs zonder deken al sinds 4 weken en dat met de broeierige warme dagen die we gehad hebben Lachen

Let wel, 1e keer dat ze enting kreeg, kreeg ze s'avonds een enorme aanval. na een dag was het over. Bij de herhaling kreeg ze weer s'avonds een enorme aanval, maar ook dat hield na 24 uur op bij zonsondergang en opgang..

Veearts zei dat de meningen er erg verschillend over zijn, bij het ene paard werkt het wel en bij de andere niet, das een gok die je neemt. Heb €38 moeten betalen en het heet Insol...nogwattus, je dierenarst weet wel hoe het verders heet Tong uitsteken

Afijn, wilde dit graag met jullie delen. Ben enorm opgelucht dat het met mijn paardje nu goed gaat. Ze heeft af en toe wel jeuk, maar kale plekken en kerven en puswonden heeft ze niet meer Lachen

En nee, heb geen aandelen in dit product Tong uitsteken

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:47

Hier even foto's van hoe ze eruit zag. Zodra ik mn camera weer op pc heb geinstalleerd zal ik foto's plaatsen van hoe ze er nu uitziet..

Afbeelding
Afbeelding

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:51

nog even een inval Bloos

Amy, ik heb het de afgelopen 2 jaar laten doen, omdat mijn shetlanders een schimmelinfectie hadden. Volgens de dierenarts hielp Insol ook tegen zomerecezeem. Helaas hadden mijn merries die jaren méér jeuk dan anders.
Ik ben heel blij dat het bij jouw ijslander wel helpt, maar helaas dus niet bij alle paarden.

Mijn ijslander en shetlander zijn van plek verhuisd, uit het bos vandaan. Ze staan nu volop in de wind. Toch heeft mijn shet vandaag haar manenkam kapot geschuurd. Verdrietig Tot nu toe alleen haar hoofd wat. De afgelopen week hebben de paarden 3 dagen wat teveel gras gehad. Ik vermoed dat de jeuk toch voornamelijk daarvan komt, terwijl het onbemest gras was.
Morgen krijgt ze haar eczeempyama weer aan.
Ik heb trouwens slechte ervaring met TKC. Wat bij mijn paarden tot nu toe het beste werkt, naast een eczeemdeken (Everline voor mijn ijs, Pagony voor de shet) is Huidemulsie van Aphytom.
Laatst bijgewerkt door skessa op 26-05-08 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:52

Heeft iemand van jullie ervaring met een exceempony verhuizen na zee?Helpt het?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:20

Die van mij is van Belgie naar IJmuiden verhuist (vlakbij zee) en eigenlijk is het alleen maar erger geworden, maar dat komt denk ik omdat ik in het bos sta. Hiervoor heeft ze op een soort dijkje gestaan met veel wind, dat is erg goed voor de eczemers. Ik denk dat als je een paar echt vlakbij de duinen zet of vlakbij de zee het wel goed helpt, maar dan ook echt heel dichtbij.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:30

@ Amy77 jeeeeee wat een arm dier joh. Verschrikkelijk... Die van mij heeft dan wel heel erge jeuk maar het is bij haar manenkan nooit zooo erg geweest. Wel op haar buik overigens. Goed vet insmeren. Wij hebben vorige week elke dag jeuk en schuurspray van Premium Care erop gespoten. Volgens mij hielp het aardig...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:37

zweetvos schreef:
Hoe wassen jullie de deken ook alweer?

Hoeveel graden, wel of geen waspoeder/ wasverzachter.
Is het niet slecht voor de trommel die gespen tegen de kant?

ik doe hem echt niet in de wasmachine, met al dat zand wat er in zit gaat dat ding denk ik kapot en dat vind ik zonde.
ik doe hem in een speciekuip en spoel hem een paar keer uit...dan is hij wel redelijk schoon

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:05

ik klop hem uit, op 30 graden in de machine met wasnoten
geen wasverzachter
en daarna gewoon even drogen over de schutting/traphek ...

ik was hem trouwens niet vaak gewoon af en toe goed uitkloppen zodat haar en zand etc niet uit de hand lopen op/in de deken
en verder word ie toch wel vies van smeersels etc , dus schoonhouden dat is niet te doen
heb hem nu gewassen omdat edda de oude mee heeft naar de hengst ,
nu grote kansd dat ik hem pas weer was in de herfst of als het seizoen aflooptof als hij stuk is en ik hem moet repareren
naaimachine vind zand ook niet tof namelijk

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:23

Tnx voor reacties over wassen.
Heb wel eens gelezen dat vieze dekens minder snel drogen na de regen. Hij was erg vies en ze mest soms over de achterkant dus nu is ie weer voor even schoon. De deken kwam al droog uit de wasmachine!

Mn ouders waren er gisteravond niet dus heb de deken en 2 shabrakjes in de nieuwe wasmachine gegooid Bloos.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:20

hihihi, dat is het voordeel van op jezelf wonen, dan kun je dat gewoon standaard doen wanneer je wil
maar als ouders even een dagje wegzijn is het idd ook en kans die je aan moet grijpen Haha!

maar idd, tegen de tijd dat als je de deken op de grond kunt zetten en hij in de vorm van je paard blijft staan, dan word het hoog tijd voor een wasbeurt Knipoog
want vuil en vet etc zal de ademende kwaliteiten van een deken niet ten goede komen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:30

Ik kom eigenlijk niet meer zo vaak in het topic Bloos het gaat echt zo snel hier Clown

Maargoed,
Mijn paard begint nu wel haar staart te schuren, dat kan je zien aan dat de bovenkant helemaal rossig word.
En ze vind het volgens mij echt niet leuk om die deken om te hebben, want ze gaat aldoor irritant doen als we de deken op doen en ze word altijd helemaal bij en hyper als hji af gaat.
En ze krijgt ook kale plekken bij de borst, zou zo'n borstbeschermer/paardenbh(?) daar ook tegen helpen?
(het gaat trouwens om de rambo)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:32

ik heb dat ook met die plekken dat mag niet gebeuren, ik heb gemaidl naar divoza geen antwoord:P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:34

als een deken niet goed past krijg je schuurplekken en ik kan me voorstellen dat een paard daar behoorlijk kriegel van word Knipoog
denk dat je dus zal moeten zoeken naar een oplossing zodat de deken wel goed past, stuk er tussen naaien ofzo..
ap zijn deken is 1 maat te groot,valt daardoor dus lekker ruim en zo heeft hij geen schuurplekken.

het is echt net een pyama Haha!