[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:25

Over de EJ deken loopt al een topic, gebruik maar eens de zoekfunctie ;-)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:23

Het gaat hier trouwens goed met de jeuk, ofja, de jeuk is er weinig/niet! Vrees wel voor de warmte volgende week, zal wel weer jeuk komen! Gisteren wel prefentief gesmeerd, liever dat dan nadat ze weer verschrikkelijk staat te schuren. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:45

Ik twijfel hier eventjes, Bregh had wat gebroken haartjes op haar staart. Alleen hoorde ik van de eigenaresse van haar weidegenootje dat ie haar als krabpaal had gebruikt, dus nog even uitvissen of het daarvan kan zijn of dat ze toch weer wat jeuk heeft.

Ben gisteren niet geweest en vandaag weinig tijd dus kon verder niets doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:10

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:24

Als het paard erg schuurt, maar de boel redelijk heel laat, zouden jullie dan de deken op doen? Harlie heeft al enkele jaren last van jeuk en het wordt elk jaar erger lijkt het wel.
Toch gaat het niet open, laatst na een wormenspuit had hij zijn staart wel open gekrabt, maar dat is weer dicht.
Vooral tijdens het mennen slaat hij met z'n staart onder z'n buik en lijkt last te hebben van de staartriem en vliegen onder z'n buik. Onder z'n buik zit ook een plekje met wat korstjes.
Ik heb van de week een deken opgedaan, maar vraag me af of het wel nodig is.. dilemma..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:35

Het wordt wrsch erger, omdat je hem niet beschermd door middel van een deken. De allergie zal alsmaar erger worden, je moet echt voorkomen dat je paard gestoken wordt. Ik vind erge jeuk al voldoende reden om een deken te gebruiken. Zal echt niet wachten tot er plekken ontstaan...
Misschien kun je toe met Derfen? Dan kan hij dekenloos blijven.
Met het mennen kun je hem echt heel goed insprayen met vliegenmiddel, ook onder de buik. Niet alle vliegenmiddelen werken voldoende tegen zomerexceemvliegjes. Ik heb tot nu die redelijk resultaat met de groene van welkoop.

Weet je wel zeker dat je paard zomerexceem heeft? krachtvoer kan bijv ook jeuk veroorzaken of rijke kuil.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:59

Hey iedereen,

ik heb een aankoop gedaan op een mooie haflinger merrie. Haar karakter is gewoon geweldig en ze is zooo ontzettend braaf. omdat ik een vrij angstige ruiter ben, en zij echt heel erg verkeersmak is, en nergens van omkijkt is ze een perfect paardje voor mij. Het mindere is is dat ze last heeft van zomerexceem. Ik realiseer me wat ik doe, ik koop een paard aan waar meer verzorging aan nodig is, en dat ik er streng in moet zijn met een goede deken te gebruiken. Ik ben ook van plan Derfen lotion te gebruiken (maakt me niet uit dat de staart er bruin van word, of dat het gaat stinken, zolang er maar geen geschuur is). Nu staat deze haflinger wel op een plek met ontzettend veel water, waar ook heel erg veel van die kleine vliegjes zijn die zo gaan irriteren. Nu snap ik dat hier in limburg ook wel vliegen zijn, maar lang niet zo erg als daar. En hier is ook amper water, beekjes, of riviertjes. Het dichtsbijzijnde water is het kanaal was dik 5 km verderop ligt. Daarom denk ik dat het paard minder last zal hebben bij mij van de exceem dan bij de eigenaar waar ze nu staat. Ik zou graag jullie mening erover horen :) groetjes en alvast bedankt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:23

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! ik denk zeker dat de jeuk wel kan verminderen als de omgeving droger is. Dat vinden die vliegjes niet zo fijn.
Maar ze zitten ook graag bij mest, vochtige boomwallen, en plassen water in gras. Ik denk wel dat je preventief maatregelen moet nemen, maar dat was je ook al van plan :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:29

Jha de mesthoop ligt wel in de buurt, bomen hebben we ook niet, daarvoor moet je ook al een stuk rijden, plassen water in gras kunnen altijd komen. maar in de echt warme zomerdagen is het gewoon kurkdroog hier. alleen hebben we wel de gewone vliegen hier vrij erg, maar niet van die kleine irritante vliegjes. ook gaat ze pas NA zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen :)

een exceemdeken heb ik gelukkig al, nu alleen nog een fles derfen zoeken :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:45

M_hartje_M schreef:
een exceemdeken heb ik gelukkig al, nu alleen nog een fles derfen zoeken :D

www.vidoma.nl

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:47

dankjewel :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:49

ik ga me de proefverpakking bestellen, kost maar 2 euro :) wil toch eerst even weten of het werkt aangezien het niet zoooo super goedkoop is :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:52

Dat is wel handig, maar je kunt ontzettend lang met Derfen hoor. Heel dun opsmeren, echt druppelen. Vele mensen doen het te dik op. Dat verstikt de huid.

Het werkt wel goed, vergeet de handschoentjes niet, want het stinkt echt heel erg!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:54

die bestellen ze mee
stinkt het echt zoo erg dat je het over de hele stal ruikt ? aangezien ik op een pensionstal ga staan, en daar zullen ze niet zo blij mee zijn :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:00

aangezien angel in september naar mij komt en de exceem dan al ver weg is, ga ik de proefverpakking voor de eigenaar bestellen en dan kan zij het nu uit testen :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:15

Dat is een slim plan Hartje! Derfen stinkt wel, maar zelfde als bijv Anti-Daas spray. Maar geur blijft veel beter hangen aan je kleding en huid omdat het waterresistent is. Wel handig met paarden want die hoef je niet vaker dan 1 keer per drie dagen in te smeren, en sommigen zelfs 1 keer per 10 dagen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:18

Angel is trouwens een mooie Haflinger, heel veel plezier met haar; je zal wel moeite hebben met wachten tot dat ze bij je komt te wonen ;-)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:19

Ik doe met een 250 ml fles Derfen wel zo'n 2 á 3 maanden, maar is gewoon enorm afhankelijk van hoe het seizoen is en zoals we allemaal weten is het nooit hetzelfde. :)

Hier gaat het super goed! Heaven d'r manenkam is super rustig. Ze kriebelt wel eens samen met weidegenootje, maar sinds de plekken door de Derfen dicht zijn is er geen nieuwe plek weer terug gekomen! D'r staart was ook even slechter, maar inmiddels herstellende! Ben nog altijd zeer te spreken over Derfen. :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:20

okee, nou atex daasspray heb ik ook altijd gebruikt en daar hebben ze ook nooit om geklaagd. Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik mt derfen zonder deken kan staan :)

ze schuurt alleen een beetje bij de manen en de schoft, dus daar een paar druppeltjes en ik denk dat het goed zal zijn :)

Okee.. hier komt echt een hele domme vraag misschien, maar... als de paarden overdag (in de warme maanden, waarbij ze last hebben van exceem) niet op de wei kunnen vanwege welke redenen dan ook (werk aan de weides, of gewoon een dag niet naar buiten omdat er geen plaats is, ik zeg maar wat) moet ze dan alsnog de exceem deken op? (ze staat dan op de stal)

wachten tot dat ze hier is zal idd lang worden haha! ben nu al als een gek aan het aftellen :D

groetjes

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:26

Nee, op stal hoeven paarden geen exceemdeken op. De vliegjes zitten niet graag in stal nl.
Op stal is schuren wel verleidelijker, dus de deken zou ook zomaar kapot kunnen gaan.
Ik hoop dat je het met Derfen op redt, het zou fijn zijn als dat afdoende is!

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:29

Ik heb even een vraagje.
Mijn jaarling fjord heeft veel jeuk bij zijn manen en in wat mindere maten in zijn staart.
Net achter zijn oren en beide kanten heeft hij een klein wondje geschuurd. Verder zie je wel een beetje dat hij schuurt maar niet heel erg. Als ik hem poets maakt hij duidelijk dat hij erg veel jeuk heeft bij zijn manen, en dat hij het erg fijn vind om gepoetst te worden. ( ook over de rest van zijn lijf kriebelt het een beetje).
Hij krijgt een vitamine brok (2 handjes) krijgt s'avonds graszaadhooi en overdag gras met strookbegrazing. ( hij is eerder te stevig voor een jaarling dan te dun).
Zou het exceem kunnen zijn?

Tussen zijn manen is niets te ontdekken buiten wat schilfertjes en zwarte vlekjes op de manen ( maar het zijn zeker geen beestjes ofzo). Ik heb hem ook al een keer gewassen met betadine shampoo...

Hebben jullie advies?? dankjewel!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:35

intel_1x schreef:
Nee, op stal hoeven paarden geen exceemdeken op. De vliegjes zitten niet graag in stal nl.
Op stal is schuren wel verleidelijker, dus de deken zou ook zomaar kapot kunnen gaan.

okee super bedankt! als het nu al goed gaat werken bij de eigenaar, dan kan ze bij mij zeker weten zonder staan :) en dat zou echt super zijn :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:57

intel_1x schreef:

Ik laat hem juist wel op omdat de deken hem ook beschermt tegen wondjes door het schuren, nu heb ik een RSIH en die is toch wel een eind sterker als die pagony achtige dingen

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:07

Hallo alle bokkers

Ik leesde dit centraale topic hier en daar wat. En nu heb ik ook
een vraag over jeuk of eczeem.
Als ik niet op de juiste topic zit moeten jullie het zeggen hoor! Alleen kom niet zo
vaak op bokt.nl dus weet niet alles zeg maar.
Ik heb een pony net geleden gekocht. Nu heeft ie op z'n voor hoofd niet
veel haar maar ik zie hem bijna nooit schuren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie niet schuurt want dat kan
hij ook doen als ik er niet bij ben. Maar hij heeft het alleen op zijn voorhoofd en het hele jaar door
het word niet minder maar ook niet erger.
Er zit gewoon wat minder haar op zijn voorhoofd dan op de rest van zijn lichaam.
Weten jullie misschien wat dit is ?
Of wat ik moet doen >?
Misschien wassen met betadine shampo ?
Alleen dat is een beetje moeilijk om de ogen of niet ?
Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes, Lipkje

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:20

Heeft hij ook plekjes bij zijn voorpluk? Sommige paarden hebben gewoon een erg dunne voorpluk. Voorpluk kan ook eerst vol zijn en steeds dunner worden. Je kunt Derfen proberen alleen bij de voorpluk (proefflacon), dan kun je het een tijdje aanzien of het beter wordt. Maar haar op de voorpluk groeit vrij langzaam om direct resultaat te zien.
Wassen zou ik niet doen ivm de ogen idd.

Voor de rijdende/mennende mensen:
Ik ga overigens NAF Midge proberen, dat schijnt erg goed te werken als je het voor rijden of mennen opsmeert. Het is speciaal tegen zomervliegjes ontwikkeld.