[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:36

Aha. Ik heb inderdaad gezien dat je ook dat "aansnoer" riempje vast kan maken aan het halster.
Maar dit is helaas niet geschikt voor Otello. Met halster kan hij niet in het land staan.
De andere paarden willen hiermee sprelen (bv trekken eraan) en zo krijgt Otello alleen maar meer wondjes.

Ben nog steeds van plan om een stuk stof te knippen (oud tshirt oid) en hier een elastiek in te naaien (doet moeder Clown ) en dit dan vastmaken aan het bovenste gedeelte van de deken. Dit zorgt toch voor verlenging en komen er geen mugjes bij. Maar ja, dit moet ik nog steeds doen. Tijd ontbreekt soms Knipoog

* Edit : sweet itch hebben wij ook op stal. Geeft voor Otello geen toegevoegde waarde voor de jeuk helaas. Zal per paard weer verschillend zijn...

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:41

Ja dat denk ik ook Knipoog
dat geldt ook voor de eczeemdekens :p
bij mijn pony werkt dat weer van geen meter ! en bij andre weer harstikke goed .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:55

Ik heb misty deze maand bij een pension gehad waar ze 's nacht binnen stond, en de wondjes op haar gezicht zijn verdwenen, dus ik ben heel bang dat het weer gaat gebeuren als ze volgende week terug gaat..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:23

chanwanda:
ik heb ook sweet itch, en vind het ook een heel fijn product.
maar je moet er welk elke dag mee smeren vind ik om het beste resultaat te zien

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:36

ellepel schreef:
chanwanda:
ik heb ook sweet itch, en vind het ook een heel fijn product.
maar je moet er welk elke dag mee smeren vind ik om het beste resultaat te zien

jaa dat klopt!
Toen ik op vakantie ging moest iemand anders voormij de manen 2x per dag insmeren, en toen ging het gelijk fout. Je moet echt niet zuinig zijn, want dan werkt het niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:38

wat mij er aan opvalt is dat het de huid heel mooi verkoeld.
mijn pony vind het heerlijk als ik er mee ga smeren,terwijl hij van elke andere zalf echt staat te gruwelen

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:41

okee Knipoog mooi zo.
mijne vind het ook niet erg!
ik merk alleen wel dat in haar manen allemaal stukjes sweet itch zitten Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:48

haha ja dat klopt!
ik ben op het moment helemaal niet aan het smeren,appie had wel een week last van plekjes tussen zijn billen,maar die zijn nu weg en verder heeft hij nog helemaal nergens last van.
vanaf volgende week komt hij weer in het gras te staan en ik verwacht dan ook wel dat de eerste plekjes op zijn hoofd wel weer zullen komen.

wij hadden trouwens vorige week ineens 2 paarden die allemaal plekjes op het hoofd hadden.leek wel schimmel?
nou goed veearts moest toch komen voor het pasgeboren veulen en die even laten kijken.
was geen mijt volgens haar kwam dat zelden op het hoofd voor.
kwam niet van het verharen,een schimmel dat kon.
dus nu die 2 paarden goed ingesmeerd met imaverol en dan maar afwachten of het wegtrekt..
maar het leek echt wel wat op eczeem

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:51

jaa. dat zou best kunnen. mijn pony heeft ook altijd kale plekjes op haar hoofd als er weer erg veel eczeemvliegjes zijn :S.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:57

Aangezien ik steeds tegen Zam zeg dat hij zijn pyama weer aankrijgt, heeft Zam besloten om de "pyama" eer aan te doen....en hem ook te gebruiken als pyama....

Afbeelding

Ligt wel erg lekker deze pyama...
Afbeelding

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:16

whaha die laatste foto ziet erg echt grappig uit Huilen van het lachen

mijn pony staat trouwens gewoon op het land , maar het land is wel 'eczeem proof' (een niet al te eiwitrijke dikke grasbodem, geen kunstmest o.i.d. op gestrooid)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:36

Lennox schreef:
Knoflook door het voer is niet goed voor paarden. Dat breekt rode bloedcellen af bij paarden (niet bij mensen dus).

Knoflook kan wel degelijk.
Jammer dat dat verhaal keer op keer de kop opsteekt.

Knoflook geeft pas bij een bep. dosis per dag bloedarmoede.
Ik meen boven de 240 gram per dag en dan ook nog minstens 3 maanden achtereen gevoerd.

Dat komt neer op 4 a 5 bollen per dag. (dus niet het aantal teentjes)
Wie geeft er nou 4 a 5 bollen per dag ???? Dat is gauw zo'n 40 a 50 teentjes.

Ik geef de zomermaanden tussen de 5 en 8 teentjes knoflook dagelijks.
Zodra de paarden flink beginnen te zweten tijdens het werk laten de dazen de paarden met rust.
Geef ik geen knoflook dan blijven de dazen wel.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:42

Misschien leuk om te weten voor jullie.
Ben sinds een week overgegaan van "Friese Brok" naar "Subli Zonder" .
Dit bevalt erg goed en Otello heeft voldoende energie! Zelfs soms iets teveel Haha! .
Hij krijgt hiervan een halve kilo per dag. En Otello vind het ook erg smakelijk!

Gelukkig staan de paarden op een schraal stukje land en krijgen ze 2x per dag een klein stukje gras erbij. Hier is het gras wel bemest met kunstmest en dus eiwitrijk (weet dat dit niet goed is, maar ja het is mijn eigen paard helaas niet) . Paarden worden nu ook snel dik en daarom krijgen ze wat minder gras nu. Vind dit i.v.m. Otello zijn ZE helemaal niet erg Lachen .

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:43

Mijn paard heeft gewoon nog nergens last van en haar manen zijn nog nooit zo lang geweest! Ze heeft geen typische zomer eczeem, maar heeft wel een allergie en normaal was het al ellende. Schuurt normaal haar hele lijf.

De Shet gaat ook goed, de staart is heel mooi aan het bijgroeien en is heel rustig. De manen heb ik vandaag gewassen want het is zo verstikkend onder de eczeemdeken en die zijn ook goed, behalve het bovenste, de hals van de vantiggio is ietsjes te kort. Heb ook nog een Boett voor haar en een Ivanhoe halsdeken. Mijn paard heeft de Everline gehad, die was prima en heeft nu twee Pagony's en ook prima pasvorm.

Maar zou toch wel graag hét middel hebben dat ze lekker naakt kunnen staan, maar als ik hier zo lees heb ik al geluk dat ze met de deken dag en nacht buiten kunnen staan zonder klachten...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:05

Mijn paard was vorig jaar om deze tijd doodongelukkig van de jeuk. Nu nog helemaal niets! Ik vermoed toch dat er vorig jaar meer factoren een rol hebben gespeeld. (de inenting even voor het uitbreken van de jeuk en het vette gras)
De pony schuurt wel wat aan haar staart maar ook beduidend minder dan vorig jaar. Ik smeer haar staart en manenkam wel in met TKC.
Ik hoop dat het zo door blijft gaan Ja . Ik heb ze nu 's nachts ook zonder deken op stal. Lekker in de blote kont Tong uitsteken Overdag wel de rambo op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:54

floortje82 schreef:
Ik ben er nu vrijwel heilig van overtuigd dat het gras een grote boosdoener is. Roos staat sinds een week nu in de paddock (vanwege haar opengeschuurde buik etc) ipv op de wei. Alles begint weer te helen en ze schuurt vrijwel niet. Ik zou er haast van gaan denken dat ze gewoon allergisch is voor gras of in ieder geval een combinatie van dingen...

Yep, ik vrees dat bij de meeste eczemers het gras DE grootste oorzaak is.

Momenteel krijgen mijn meiden maar krap een uur weidegang en dan ook nog in vrij lang gras.
Dit voorjaar is het heel lang te koud geweest en toen de temperatuur eindelijk omhoog ging ging het heel hard.
Dus het gras maakte een groei explosie door.
Hierdoor ontstaan in beginsel veel onvolledig onverteerbare eiwitten in de jonge grassprieten. Het paard kan deze niet optimaal verteren en daardoor krijg je afvalstoffen.
Afvalstoffen trekt ongedierte aan dus paarden die veel afvalstoffen 'uitscheiden' via de huid zullen makkelijker door die rotmugjes geprikt worden.
Aangezien de sobere en robuuste paarden vaak teveel van het nederlandse 'koeie'gras binnenkrijgen zijn zij ook een gewilder prooi voor het ongedierte.

Hoe langer het gras hoe vollediger en verteerbaarder de eiwitten worden.
Het gras wordt dan ook vezelrijker.

Verder op het zomer kunnen ze langer in het gras maar vanaf de 2e helft augustus tot 2e helft september krijg je een 2e groei explosie van het gras.
Boeren noemde vroeger augustus de 2e meimaand. Dan wordt het gras dus weer problematischer voor paarden en met name zomereczemers en hoefbevangen gevoelige paarden.
De laatste jaren is dat wat verschoven en begint de grasgroei meestal pas vanaf de 2e helft van augustus en gaat bij warme groeizame nazomers soms wel door tot ver in oktober.

Afgelopen september hebben onze meiden 8 dagen 24 uur p/d in een weide gestaan op Terschelling.
Pal aan de bosrand dus het stikte 's avonds van het ongedierte.
Echter de weide was een voormalig heidegebied. Het gras was hard, stengelig en droog. Heel anders dan het weidegras hier.
Geen van beide kreeg last van de zomereczeem terwijl ik ze hier echt niet 24 uur p/d in de wei hoef te zetten want dan gaat het wel mis.
Elders stonden op het eiland wel div. paarden onder eczeemdekens.

Voor mij een extra bevestiging dat het gras een hele grote boosdoener is.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:37

Nou, vrijdag met angst en beven de eczeemdeken voor het eerst omgedaan. Hij heeft nog steeds plekken en jeuk, dus was even spannend of hij meteen de deken kapot zou schuren. Gaat tot nu toe goed! De deken zit verder prima. Alleen de buikflap is iets te groot en schoof af en toe over zijn piemel Bloos heen. Niet wenselijk natuurlijk. Heb de buikflap nu paar slagen opgerold zodat ie wat minder breed wordt. Hopen dat het zo beter gaat.

Toevallig ook vrijdag door mijn dierenarts gebeld of ik mee wilde doen aan een landelijk onderzoek naar een nieuw middel. Geen bijwerkingen en gratis proberen. Gaan we morgen mee starten. Hoop dat het werkt!!!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:24

Ik ben echt tevreden over de rambo sweet itch hoody. Ik ben 2 weken niet bij mijn pony geweest vanwege drukte en ziek zijn. Dus vandaag weer gegaan, de rambo lag echt perfect nog, alles zat nog netjes vast, alleen de oren gaan wel steeds uit de gaten en loopt ze soms met een hoody over haar hoofd heen. Maar ik ben echt dik tevreden!

Ze glanst echt super mooi, de schuurplekken op haar vacht zijn allemaal verdwenen, de manen zijn wel wat dunner geworden. Maar dat is niet zo erg, haar hoofd schuurt ze wel behoorlijk Ach gut

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:29

mijn shetlander heeft dit jaar voor het eerst een exzeem deken op, vorige jaren had ze ook al exzeem maar toen was ze nog niet van mij dus had ik er niet veel over te zeggen Clown
Nu loopt ze dus met de deken, de manen groeien weer als kool, maar toch houd ze wel een beetje jeuk, niet heel veel want ze schuurt niet veel meer (zo goed als niet).
blijft die jeuk? of gaat dat ook niet helemaal over?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:30

Met mijn pony gaat het nu super met zijn (pagony) eczeem deken op! Haha!

Een pony die bij hem in het land staat had ook een poosje een eczeem deken op, van everline. Die mensen hadden hem nu afgedaan, omdat hij niet op kon blijven in de regen? Iemand dezelfde ervaring?
Had zelf namelijk ook interesse in zo'n everline deken omdat ik zelf het idee heb dat de hals wat langer is. (Vond de pasvorm wat mooier.)
Vandaag regende het af en toe en mijn pony heeft dus nu gewoon zijn deken op. Durf het niet aan om de deken af te halen. Hij is trouwens droger als de rest van de paarden Lachen

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:34

Nicky gaat ook super met haar pyama aan. Schuurt niet meer of wat dan ook.
Heb een S&K en QHP vliegendeken met hals. Dus geen officiele eczeemdeken.
Check haar manen;
Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:19

@kaatje89. ik heb de everliner ook en bevalt heel goed. de hals is inderdaad lang genoeg. ik laat hem ook gewoon op met regen hoor, de deken droogt snel...

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:46

eigenaars van ouate hadden een deken van kerkhaert voor hem, en zijn daar heel tevreden over, maar wouden er nog 1 bijkopen, voor als het andere moest gewassen worden ofzo.
dus hadden ze er zo 1 gekocht [foto van internet]
Afbeelding
en daar heeft hij nu allemaal schuurplekken door op z'n hals, op deze foto ziet het er al véél beter uit dan het was.. arm dier !
Afbeelding

en zijn kerkhaertdeken :
Afbeelding

We kappen nu azijn op hem, en smeren ook nog een spul op z'n hoofdje, want een hoofdkap die is na 1 nacht kapot...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:10

waarom heb je de buikflap er af?

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:41

Heeft die niet nodig.
en als het eraf kan moet je het eraf halen als ze het niet nodig hebben vind ik.
Ouate heeft zo al genoeg deken rond hem gewikkeld denk ik zo Tong uitsteken