floortje82 schreef:Ik ben er nu vrijwel heilig van overtuigd dat het gras een grote boosdoener is. Roos staat sinds een week nu in de paddock (vanwege haar opengeschuurde buik etc) ipv op de wei. Alles begint weer te helen en ze schuurt vrijwel niet. Ik zou er haast van gaan denken dat ze gewoon allergisch is voor gras of in ieder geval een combinatie van dingen...
Yep, ik vrees dat bij de meeste eczemers het gras DE grootste oorzaak is.
Momenteel krijgen mijn meiden maar krap een uur weidegang en dan ook nog in vrij lang gras.
Dit voorjaar is het heel lang te koud geweest en toen de temperatuur eindelijk omhoog ging ging het heel hard.
Dus het gras maakte een groei explosie door.
Hierdoor ontstaan in beginsel veel onvolledig onverteerbare eiwitten in de jonge grassprieten. Het paard kan deze niet optimaal verteren en daardoor krijg je afvalstoffen.
Afvalstoffen trekt ongedierte aan dus paarden die veel afvalstoffen 'uitscheiden' via de huid zullen makkelijker door die rotmugjes geprikt worden.
Aangezien de sobere en robuuste paarden vaak teveel van het nederlandse 'koeie'gras binnenkrijgen zijn zij ook een gewilder prooi voor het ongedierte.
Hoe langer het gras hoe vollediger en verteerbaarder de eiwitten worden.
Het gras wordt dan ook vezelrijker.
Verder op het zomer kunnen ze langer in het gras maar vanaf de 2e helft augustus tot 2e helft september krijg je een 2e groei explosie van het gras.
Boeren noemde vroeger augustus de 2e meimaand. Dan wordt het gras dus weer problematischer voor paarden en met name zomereczemers en hoefbevangen gevoelige paarden.
De laatste jaren is dat wat verschoven en begint de grasgroei meestal pas vanaf de 2e helft van augustus en gaat bij warme groeizame nazomers soms wel door tot ver in oktober.
Afgelopen september hebben onze meiden 8 dagen 24 uur p/d in een weide gestaan op Terschelling.
Pal aan de bosrand dus het stikte 's avonds van het ongedierte.
Echter de weide was een voormalig heidegebied. Het gras was hard, stengelig en droog. Heel anders dan het weidegras hier.
Geen van beide kreeg last van de zomereczeem terwijl ik ze hier echt niet 24 uur p/d in de wei hoef te zetten want dan gaat het wel mis.
Elders stonden op het eiland wel div. paarden onder eczeemdekens.
Voor mij een extra bevestiging dat het gras een hele grote boosdoener is.