[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:56

Vandaag de bloeduitslag gehad na 3 mnd prascend
Van 244 naar 22.4
Ik geef een 1/2 ik dacht misschien nu 1/4 maar moest een 1/2 blijven doen
Wat denken jullie?

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:59

Je zou kunnen proberen om terug naar een kwart te gaan en dan blijven kijken hoe die het daar op doet. Heeft je paard veel klachten? Anders zou ik het gewoon proberen

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:05

Petunia27 schreef:
Je zou kunnen proberen om terug naar een kwart te gaan en dan blijven kijken hoe die het daar op doet. Heeft je paard veel klachten? Anders zou ik het gewoon proberen

Eigenlijk alleen zijn vacht verder merkte ik niets

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:00

tine10 schreef:
manzano schreef:
Ik geef idd geen prascend meer met het eigen voer om die reden. Dan stopte ze ook met eten. Appel was een leuk idee.... appel erin, pillen spuugt ze uit. Draak ;)
Nu geef ik de prascend met een handje andere muesli en op een totaal ander tijdstip dan het voer. Dat gaat het beste. Heb het ook wel eens opgelost in slobber, dat ging ook prima, maar vind dan toch lastig of ze het wel goed binnen krijgt gelet op het geknoei met slobber.

Vanwege dat geknoei en/of het handig om pil heen eten, geef ik het dus in een spuitje in de mondhoek. Dan weet ik zeker dat hij het binnen krijgt (en houdt)

idem hier. begon met in een appel ... lust geen appels meer, 2x door zijn voer gedaan, nadat andere opties niet werkten. Resultaat: vertrouwde zijn voerbak niet meer en at er niet meer uit. Gelukkig had ik nog een andere voerbak. Dus nu al een jaar via een spuitje en dat werkt. Maar hij lust dus desondanks steeds minder/ of hij lust het maar tijdelijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:01

Als je het ergens mee mengt qua voer kan je het sowieso beter met iets droogs doen. Door prascend nat te maken wordt de vieze smaak sterker. Een appel is heel vochtig en dus niet ideaal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:53

Nooit gepost hier, wel meegelezen. Nu is dat helaas niet meer nodig, want mijn lieve oude merrie is er niet meer.
Is er iemand die interesse heeft in 23 pillen Prascend? Ik heb nog 2 volledige strips over en eentje met 3 pillen. Zo ja, stuur maar een pb'tje.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:13

VeerenAshley schreef:
Nooit gepost hier, wel meegelezen. Nu is dat helaas niet meer nodig, want mijn lieve oude merrie is er niet meer.
Is er iemand die interesse heeft in 23 pillen Prascend? Ik heb nog 2 volledige strips over en eentje met 3 pillen. Zo ja, stuur maar een pb'tje.

Sterkte❤

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:04

Dank!

Overigens zijn de pillen verkocht; hopelijk gaan ze een ander paardje het leven weer wat comfortabeler maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:08

Eigenlijk stom dat ze die pillen zo “vies” maken. Gelukkig eet die van mij ze (vaak!) goed met een handje muesli. Ik pak 1 handje muesli en doe dan over 3-4 porties in mijn andere hand gewoon geven. De ene keer doe ik al in het eerste handje de pil erbij, soms bij de tweede.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:37

Sanet schreef:
Eigenlijk stom dat ze die pillen zo “vies” maken. Gelukkig eet die van mij ze (vaak!) goed met een handje muesli. Ik pak 1 handje muesli en doe dan over 3-4 porties in mijn andere hand gewoon geven. De ene keer doe ik al in het eerste handje de pil erbij, soms bij de tweede.

Zo doe ik het ook!

Sterkte VA!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:44

Ik doe het in een stukje brood maak er een balletje van en dan gelijk een stukje peen oid zodat hij gelijk slikt

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:51

Pergosafe is filmomhuld, zit dus een laagje omheen en zal niet vies smaken. Misschien oplossing voor erg kieskeurige paarden.
Kun je dus niet breken, volgens mij te krijgen in 0,5, 1 en 2 mg.
Sterkte VA.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:42

vraagje.. sinds mijn haf op de ppid medicatie staat.. Heeft hij soms wat last van beetje mestwater.. Maar gister was het wel heeel erg..

nu kan het of medicatie zijn, maar ook toch steeds wisselen van het voer.. wat een trigger geweest zou kunnen zijn.. of een virus. Mijn haflinger heb ik al 17 jaar en laatste keer dat hij zo mestwater had was zeker 10 jaar geleden. Normaal kan hij overgangen van voer prima hebben.

Nu had ik bij pavo een proefemmer van grainfreemash en dat gaat er eigenlijk best goed in. Zou dat de trigger geweest kunnen zijn? Als ik pavo mag geloven is het vol vezels en goed voor de darmen

afijn.. ik ga hem nu op 260 gram pavo 18+ zetten en psyllium kuur geven. En hopen dat hij pavo18+ wel blijft eten. Zodat ik niet steeds hoef te wisselen van voer.. En zijn darmen meer tot rust komen. Dan maar iets meer suiker/zetmeel.. Steeds dat gewissel wordt ik niet vorlijk van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:26

Mijn pony heeft heel lang waterige mest gehad. Ik geef nu vitalbix, geen pavo meer daar zit mij te veel suiker/zetmeel in. En ik geef wekelijks psyllium op advies van de dierenarts. Nu eigenlijk altijd goede mest.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:04

vitalbix wilt hij ook niet eten.. alles wat suiker/zetmeel arm is eet hij zeer slecht... vandaar de keuze toch pavo 18+ en dan maar klein beetje voor z'n suplimenten. Maar de mestwater is nieuw bij hem.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:36

Zetten jullie je paard /pony nu sneller met een regendeken?
Sneller dan voor hij ppid had?

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:37

De mijne is al een keer geschoren vanwege zijn PPID en staat dus dan ook al onder een deken.
Er voor met dit weer meestal ook met een dek

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:03

Ik zet ze inderdaad iets sneller met een regendeken, ook omdat ik op het land geen schuilstallen heb en de bomen bieden niet jaarrond genoeg beschutting tegen regen en wind.
Maar het trutje heeft nooit van water gehouden, dus die is er wel blij mee :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:21

Ik doe een deken op als ik merk dat ze het nodig hebben. Ppid of niet

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:55

EmptyWords schreef:
Ik doe een deken op als ik merk dat ze het nodig hebben. Ppid of niet

Precies :j Ik was vroeger wat strikter met geen dekens op, maar mijn ruin heeft daar echt geen baat bij.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:59

Ik ga dit jaar voor het eerst scheren en een deken op doen. (31 jaar) vorig jaar heeft het aanmaken van de vacht vanwege ppid zijn tol geeist dus ik wil hem deze energie besparen. Ik heb alleen geen idee, hoeveel gram ik wanneer op moet doen. Volgende week lijkt het ‘s nachts +- 8 graden te zijn maar overdag 19. Hij wordt dan ergens volgende week of de week erop geschoren. Ik heb nu alleen een 200 grams liggen. Wie kan mij wat richtlijnen geven? Hij staat 24/7 buiten met loopstal

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:23

Junior2019 schreef:
Zetten jullie je paard /pony nu sneller met een regendeken?
Sneller dan voor hij ppid had?

Ja, want zijn vacht is niet meer waterdicht. Ons witte wedstrijdpaard heeft ook al een deken op, maar dat is om te proberen te voorkomen dat ik hem moet scheren. Ons voskleurige wedstrijdpaard (IJslander) staat zonder deken. Daar ga ik straks de borst van scheren. Dat is voldoende. Maar een wit paard is in de winter een drama als je op wedstrijden gaat. Wintervacht en wassen in geen goede combinatie.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:47

Mag ik jullie advies/ ervaring?

Mijn pony is afgelopen december geprikt op PPID. Haar waarde was toen 13, net iets boven wat mag. (11 is de grens)
Vorig jaar had ze heel veel klachten, maar nu is ze heel fit.
Vorige week haar waarde opnieuw geprikt, deze was gestegen naar 26.6. Dat had ik niet verwacht helaas.
Advies van de DA is te starten met Prascent.
Ik twijfel enorm omdat de medicatie echt "troep" is. En vanwege de eventuele bijwerkingen. DA zegt dit weinig mee te maken maar op internet lees ik heel veel mensen die wel bijwerkingen ervaren.
De enige klachten die ze nu heeft is jeuk ( maar dat heeft ze al haar hele leven) en veel plassen. Ze is vrolijk en fit, daar waar ze vorig jaar depressief leek, terwijl toen de waarde lager was.
Haar suikerwaarde was iets aan de hoge kant, maar geen EMS. Ik let erg op mijn voer en suikers.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet starten met Prascent? Of bijv starten met Hypobalance?
Ik twijfel enorm, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen
DA adviseerde halve tablet Prascent om de dag en dan na 2 weken een halve tablet elke dag.
Pony is 24 jaar oud.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:30

Ik ken paarden die het er goed op doen. Maar mijne heb ik nu na 6-8 weken besloten om te stoppen door bijwerkingen..

Maar ik ken er genoeg die wel goed op knappen.

Kwestie van uit proberen

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:39

De mijne doet het erg goed met de prascend, merk niets van bijwerkingen bij hem.