[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:26

Silver_Fox schreef:
Hier echt vreselijk veel jeuk, veel meer dan vorig jaar! En de nieuwe teershampoo die ik heb doet ook geen hol _-:( baal echt zo dat die teershampoo die wel heel goed werkt niet meer verkrijgbaar is.

Wil nu dus iets nieuws proberen wat hopelijk de jeuk verzacht. Skincalmin of Sweet Itch van Sectolin? Of iets anders (behalve Derfen)?

Ik heb teershampoo van... de huisarts. Ook voor mezelf - Denorex Rx, zijn wel kleine flesje 200ml maar daar heb ik een goed systeem op gevonden (na jaren!). Ik heb twee lege flesjes bewaard. Doe in allebei een klein bodempje shampoo, vul deze aan met warm water. Maak ik mijn paard eerst nat met de slang en dan gebruik ik het ene flesje - na schudden - om haar manen in de masseren en het andere flesje haar staart en billen. 1x per week probeer ik dat te doen, kwartiertje in trekken en dan goed uitspoelen. Daarna manen in vlechten en deken erover. Nu nog niets geschuurd.

febe6

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:33

Hmm. Ik heb sinds deze winter een paard. Vandaag trof ik haar aan met een staart die leek op een wc borstel. Eerder deze week had ze het ook al wel een beetje, maar het word steeds erger heb ik het idee. Haar manen zien er niet geschuurd uit maar ze vind het wel heerlijk als je haar daar kriebelt. Ik heb haar zelf nooit zien schuren verder.
Bij de verkoop hebben ze niet gezegd dat ze eczeem heeft, maar is het misschien toch verstandig een eczeemdeken er op te leggen voor het geval dat?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:34

En je voerbeleid goed na kijken, teveel suikers in het gras of krachtvoer kan ook mede met de mugjes voor jeuk zorgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:39

Klopt,ik heb een tinkermerrie zonder zomereczeem,maar als die een tijd flink in het gras staat krijgt ze daar jeuk van.
Toch wat schraler voeren helpt bij haar erg goed :j

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:47

Ik was gister avond nog even geweest dacht na dat ik hier de berichten had gelezen dat ik een jeuk pony zou zien(was 2 dagen niet geweest)maar dat viel me toch reuze mee! *\o/*

Het zag er goed uit wel een klein beetje kriebelig maar niet heel erg.
Hij heeft ook nog een beetje wintervacht wat ook nog jeukt.
Wel deken op en ook maar de vliegenkap weer om gedaan.

Toch heb ik wel het idee dat de cavalesse hem wel onder steunt want de jeuk is maar matig aanwezig.
Normaal jeukt hij wel meer!
Ik hoop dat hij hiermee het seizoen goed door komt, is nog even afwachten.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:52

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds een halve schep brok met 6% suiker erin. Ik heb wel zitten denken aan overstappen op een vitamine brok, omdat die kilo basisbrok volgens mij niet volledig de vitamine aanvult en ze is inmiddels echt wel dik zat. Daar valt dan nog wel iets op te winnen.
Ze staat overdag op een weiland ('s nachts staan ze op stal) met momenteel gras tot m'n knieën. Van het gras halen gaat eigenlijk niet echt, omdat het op een pensionstal is en iedereen nu in de wei staat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:40

sunny43 schreef:
Silver_Fox schreef:
Hier echt vreselijk veel jeuk, veel meer dan vorig jaar! En de nieuwe teershampoo die ik heb doet ook geen hol _-:( baal echt zo dat die teershampoo die wel heel goed werkt niet meer verkrijgbaar is.

Wil nu dus iets nieuws proberen wat hopelijk de jeuk verzacht. Skincalmin of Sweet Itch van Sectolin? Of iets anders (behalve Derfen)?

Ik heb teershampoo van... de huisarts. Ook voor mezelf - Denorex Rx, zijn wel kleine flesje 200ml maar daar heb ik een goed systeem op gevonden (na jaren!). Ik heb twee lege flesjes bewaard. Doe in allebei een klein bodempje shampoo, vul deze aan met warm water. Maak ik mijn paard eerst nat met de slang en dan gebruik ik het ene flesje - na schudden - om haar manen in de masseren en het andere flesje haar staart en billen. 1x per week probeer ik dat te doen, kwartiertje in trekken en dan goed uitspoelen. Daarna manen in vlechten en deken erover. Nu nog niets geschuurd.

Doe zuinig aan met de denorex er zijn al een tijdje leverings problemen datum staat nu ergens in juli maar kan zomaar weer verschuiven

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:45

Heeft iemand een foto voor mij van paarden met eczeem rond de maantop?
Paard van de stalbaas verdenk ik er van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:52

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:58

Jeetje zeg.. hopelijk wordt het dit jaar niet zo erg..

De stipjes heeft ze niet al had ze wel een wondje op haar neus. Ik denk van de vliegen want die hebben ook wij heel erg op stal..

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:58

Helaas na een jaar jeukvrij te zijn geweest zonder deken en smeersels, zag ik vandaag toch weer aardig wat schuurplekken bij Wayne |( . Dierenarts was toevallig op stal dus gelijk maar weer z'n prik tegen de jeuk gegeven. Morgen z'n deken maar weer opgooien want die lag nog thuis netjes in de verpakking. Nou had ik even een vraagje, wat werkt volgens jullie nou het beste tegen de jeuk? Heb aardig wat geprobeerd maar hij jeukt er gewoon doorheen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 06:12

Eerder de deken op doen.?
Denk dat jij te lang wacht.

En deken ophouden! Niet zonder laten staan. Dat blijft het beste :j :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:14

Dan ben je inderdaad al een paar weken te laat met deken opdoen. De clou is dat je de deken opdoet voordat die kleine krengen er zijn en de jeuk begint.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:26

Dat wil niet zeggen dat een deken nu niet meer helpt, maar kan het zijn dat er nog een aantal weken, al dan niet het hele seizoen nog geschuurd wordt met deken op, is mijn ervaring.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:33

Uiteraard, die deken helpt altijd. Het is alleen zo jammer dat de jeuk er nu al is, en dat die zich opbouwt gedurende het seizoen. Dus nu sta je met 1-0 achter.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:57

Iemand ervaringen met een dunnere deken dan de Rambo? Ik vindt die nu wel erg warm!
Bijvoorbeeld die Bucas eczeemdeken?
Gelukkig kan mijn paard binnen wel zonder deken, even wat jeuk maar wordt niet achtervolgt door de mugjes.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:20

Imre schreef:
Gister had mijn merrie een scheurtje in haar deken, dus even afgedaan om te repareren. Het was rond 19u, dus helaas volop vliegjestijd. Ze werd echt helemaal panisch en heeft in de 10 minuten dat ik bezig was zeker 6 keer gerold. -O- Het wordt nog een zwaar seizoen als het nu al zo erg is. Gelukkig staat er vandaag wat wind, gisteravond was het windstil.

Gebruiken jullie vliegenspray tegen de eczeemvliegjes? Sinds die met hertshoornolie allemaal uit de handel zijn genomen heb ik er nog niet weer eentje gevonden die echt helpt.

Weet niet of het al genoemd is maar hersthoorn olie is verkrijgbaar bij de paardendrogist

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:23

Mijn twenter had vorig jaar (Als jaarling dus) bijna geen manen meer. Nu weer een mooie volle bos manen. Helaas kan hij geen deken op, omdat hij tussen de andere hengsten staat. Hij gaat deze zomer wel als enige s'avonds naar binnen, maar een deken wordt niks.. nog 1 horrorzomer voor hem dus.

Heb gister MCQ binnen gekregen dus ben heel benieuwd wat dit voor hem gaat doen. Zal het jullie ook laten weten!

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:13

ellepel schreef:
Eerder de deken op doen.?
Denk dat jij te lang wacht.

En deken ophouden! Niet zonder laten staan. Dat blijft het beste :j :j

Ja had eigenlijk gehoopt dat die na de stalverandering niet meer zou jeuken. Vorig jaar na de stalverandering een hele zomer jeukvrij geweest zonder deken smeersels en noem maar op maar helaas :( deken op en weer smeren. Vind het zo sneu

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:51

hoe doen jullie het met het rijden in de avond mijn merrie word gek van de vliegen en schud erg met het hoofd waardoor ik niet normaal kan trainen. Ik spuit haar al helemaal in met veerust.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:52

Een vliegendeken op.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:53

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:58

Ik word n beetje simpel inmiddels van alle beesten in de wei wat n ongedierte . Ponies staan weer ingepakt in boett en rsih maar ze krabben bij elkaar de staartwortel stuk:-( jullie nog tips?

Ik denk dat ik maar weer derfen ga bestellen . Zit er verschil inde clear de lotion en de originele? Ik heb alleen de laatste gehad in t verleden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:10

Originele is iets effectiever heb ik het idee van nav meerdere reacties van anderen. Ik gebruik de clear ivm de kleur van de pony. Werkt bij mij goed genoeg.

Hier voorzichtig positief over de z-itch. Zondag voor de 2e keer mee gesmeerd. 25ml. Ook zondag haar manen helemaal ontklit en gewassen. Was erg nodig. In eens gigantische in de knoop ed terwijl er niets is veranderd.
Maar goed, sinds wassen en z-itch geen manen meer geschuurd! (wel deken op). Na 4 dagen dus geen jeuk, nooit meegemaakt dus vandaar mijn voorzichtig positief.

Ff wat foto's van hoeveel haar er zondag uit is gekamd. Vlechten hebben er 3 weken in gezeten.

Afbeelding
Afbeelding

Na 2 dagen (en inmiddels na 4 dagen zagen de vlechten er zo uit

Afbeelding

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:29

Wat veel manen heeft je paard Marlies! Prachtig! Fijn dat het lijkt te werken!

Qua Derfen gebruikten wij de soft en die werkt voor ons heel goed :)

Finecto heb ik gebruikt. Had niet echt het gevoel dat het iets voor ons deed. Maar dat komt ook omdat mijn merrie meer op het gras reactie geeft dan alleen de vliegjes..

Ook heb ik twee keer een poging gedaan om mijn merrie op de Algae vitalis te zetten. Helaas krijgt zij hier (ondanks lage dosis en onbeperkt weidegang) ontzettend veel energie van. Dus hier zijn we maar weer mee gestopt. Mijn Andalusier is daar al heet genoeg voor :D

Ik ben 1,5 week geleden begonnen met het voeren van Phytonics Gluco balance. Ook omdat ik het gevoel heb dat mij merrie vooral reactie op gras geeft en daardoor weer reactie op vliegjes geeft.
We zijn 1,5 week geleden een lang weekend weg geweest en daar stond ze vol op het gras en had ze ook zoveel jeuk en last van vliegjes. Ik was al bang dat het nu voor de hele zomer verpest zou zijn. Maar niets is minder waar. Ze is weer thuis en mede door het voerbeleid hier (strookbegrazing) en dagelijks Gluco balance door haar voer heeft ze bijna geen jeuk. Ik ben echt heel erg blij!

Dus mocht iemand het gevoel hebben dat zijn of haar paard meer last van jeuk door gras krijgt. Dit valt altijd te testen. Hoop dat het voor ons blijft werken. Overigens staat mijn merrie nog steeds mooi ingepakt :D

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 508/57848/