[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:07

Zou er inderdaad z.s.m. een dierenarts bijhalen. Vind de pony ook totaal niet vrolijk ogen, eerder lusteloos. Zijn de hoeven warm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:10

Nee hoeven zijn niet warm. Ik kan ook niet een pols vinden in de koot, en hij gooit zn gewicht ook niet op de achterhand.

Hij ziet er totaal niet vrolijk uit inderdaad, het is echt een zielig hoopje pony nu :(

Hij kan zaterdag al geschoren worden! Wordt voor hem en mij de eerste keer scheren, ik denk dat het verstandig is hem geheel te laten scheren (dus benen ook) en dan eventueel een dekentje op? Of liever snachts op stal? Of met dekentje op stal?

Wat voor een deken zou er op moeten? Ik heb een fleece gevoerde regendeken en een staldekentje (200 gram geloof ik). En nog gewone fleece dekentjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:37

Waarom zou je die pony nu scheren? Het dier krijgt daar alleen maar extra stress van en wat de oorzaak van dat vreemde loopje ook is, stress zal zeker niet aan herstel bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:38

Ik zou hem dan bij redelijke temperatuur en droog weer met een dekentje op de wei zetten.
Ik zou dan de fleece gevoerde regendeken pakken. Als het dan toch regent staat je pony er niet zeiknat onder.

Morgenochtend meteen bellen, meestal komen ze dezelfde dag nog (hier tenminste wel).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:47

Wanneer een paard aan 4 benen bevangen is gaat het ook niet op de achterhand hangen. Dan doen al zijn voeten evenveel pijn. Hopelijk kan de dierenarts verlichting geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:28

heeft die van mij ook nooit gedaan, dat typische hangen. Maar ik denk dat als je lang genoeg wacht , dit vanzelf wel gaat gebeuren. Ziet er niet goed uit shanna, zorg nou eerst eens dat de DA vandaag nog langskomt en ga met de da dan na diagnose in overleg of dat scheren de dag erna wel zo een goed idee is. Hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:59

Morgen komt de dierenarts, ik heb gevraagd naar de arts die hem eerder gezien heeft en die kan morgen pas.
Dat is tevens ook de paardenarts bij hun op de praktijk. Vandaar mijn voorkeur voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:03

Oh dat is lekker dan zeg! En dan zaterdag tarief gaan rekenen, terwijl pony nu een dag langer met pijn loopt? Vind het niet kunnen, had mooi een ander gebeld...
Bij verdenking op hb, mag een DA echt geen dag wachten hoor, die horen echt direct te komen, al is het maar om de juiste medicatie te geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:11

Nee ik hoef geen weekend- tarief te betalen. Ik heb toch liever de paardenarts er bij dan een algemene vee-arts. Andere kliniek is sowieso al 2 keer zo duur (daarom ben ik ook gewisseld van praktijk) en ik vind de artsen daar nog meer koeienartsen..
Ik denk ook niet dat ik mn pony er plezier mee doe hem nu in de trailer te zetten om naar de paardenkliniek in wapenveld te rijden. Hij is morgen-ochtend gelijk aan de beurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:18

Shanna, wil je niet aanvallen, maar vind dat je al te lang gewacht hebt en nu nog een dag.. Wat nu als hoefbeen kantelt? Dan moet je hem in laten slapen! Is ook niet wat je wil denk ik.
Snap dat je wil wachten op de paardenarts, heb je geen telefoonnummer van die arts zodat je in ieder geval kunt vertellen wat er aan de hand is en dat ze zonodig medicatie klaar zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:42

Ik heb geen telefoonnummer van die arts nee, kan dat kantelen zo snel gaan? De pony loopt nog wel gewoon uit zich zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:52

Centraal topic hb? Heb je daar nu al eens gekeken en gelezen? Want no offense maar wedden dat je dan een stuk adequater had gereageerd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:30

HB is een spoed geval, mijn ervaring is zelfs dat een paar UUR extra laten lopen zonder iets te doen duidelijk verschil kan geven in herstel (op negatieve wijze dus). Laat staan als je hem een paar dagen laat lopen.

Het haar achter leunen gebeurt lang niet altijd, heb er meer gezien die het niet doen dan die het wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:52

Mijn pony deed dat hangen ook niet, want zij was vooral achter bevangen. Dat kantelen kan echt snel gaan...

Kun je niet opnieuw bellen en vragen om zijn telefoon nummer of wat ze adviseren? Zou anders gewoon de koeien arts laten komen, die weten er ook echt wel wat vanaf.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:29

Weten ze bij die praktijk niet dat HB altijd spoedgeval is?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:44

Even tussendoor een vraag over HB (sinds ik weet dat mijn shet Cushing heeft, ben ik met alles heel voorzichtig)...

Puck mag van mij niet meer op de wei, en ik ga nu ook niet meer met hem grazen. Maar helemaal zonder gras is zeer moeilijk. Overal waar gras staat moet hij me mee trekken. Er zijn dus wat onbewaakte ogenblikken dat hij toch wat plukjes gras mee eet.
Dit zou toch niet heel veel kwaad kunnen?

Verder loopt hij helemaal prima en goed door.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:01

Een enkel plukje kan echt geen kwaad

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:13

Als hij het verder prima doet is af en toe een plukje echt geen probleem.
Mijn cushies lopen gewoon (beperkt) op het land. Mijn IR/zomer eczeem pony heeft meer last van het gras dan mijn cushies. Groep staat bij elkaar, dus allemaal lekker beperkt gras (ook mijn gezonde jeugd).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:30

Mooi, dan word het gewoon gecontroleerd gras eten voor mijn kleine. Ik vond het al zo sneu voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:55

Vanochtend eindelijk weer eens heerlijk gereden op mijn pony. Ging hartstikke goed, ben super blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:34

Ik ben momenteel aan het wachten op de dierenarts.. Hij deed vandaag ook een drafje naar me toe dus ik twijfel echt of hij nou wel of niet hoefbevangen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:09

Dierenarts is inmiddels geweest, en hij heeft ook geen idee wat Sedje heeft. Hij is niet hoefbevangen (in tegendeel, de dierenarts heeft nog nooit een shet met zulke mooie hoefjes gezien haha! Toch wel fijn om te horen dat ik toch iets wel goed doe, en de hoefjes zijn wel wat lang, maar wel mooi qua vorm en model en groeiringen (of beter gezegd het ontbreken van groeiringen)), heeft geen koorts, loopt wel gigantisch houterig maar de dierenarts kan zo niet vinden waar dat van komt. Hij denkt aan misschien een tikkeltje spierbevangen dat Sed een gekke bui in de wei heeft gehad o.i.d.. Ik mocht Sed ook gewoon weer bij de rest op het gras zetten want hij vind hem ook mooi op gewicht (schat hem op 100 kilo), en hij is het er wel mee eens dat scheren goed voor hem zou zijn. Dus dat laat ik toch maar door gaan.

Sed heeft een lichte pijnstillende pasta gekregen welke ik nog een paar dagen moet geven en daarna kijken hoe hij het zonder doet of eventueel weer duivelsklauw geven.

Fijn dat hij niet hoefbevangen is, maar ik vind het wel erg lastig dat ik nu niet weet wat hij wel heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:40

Je moet anders met sb, zo ongeveer de zelfde maatregelen nemen als met hb; op water en hooi zetten, van het gras af, even zo weinig mogelijk verplichte beweging, want verdomd ; hij heeft wel gelijk je DA hoor, vind het nu ik voor de 2e x kijk ook echt het typische sb loopje...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:52

Het wordt wel weer wat kouder. Is het dan handig je sb shet te scheren nu? Ik vraag me dat een beetje af.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:03

Hier is mijn merrie ook 2 keer sb geweest maar die mocht van mijn DA echt absoluut niet op gras. Eerste 12 uur zelfs helemaal geen eten en daarna alleen hooi, en water uiteraard.

Toch apart dat elke dierenarts toch net even anders te werk gaat.