[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:43

Hoewel ik haar niet echt heb zien schuren (stalgenoten ook niet) en haar staart er ook niet geschuurd uit zag, zag ik wel vage lijnen in de vacht op haar billen verschijnen van de houten wand waar ze vorig jaar zichzelf regelmatig aan schuurde. Afgelopen maandag is dus bij mijn ZE pony de deken op gegaan om erger te voorkomen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:47

Groot gelijk Deaglan.
Ik dacht gister in het land ook een wc borstel te zien, maar het was de wind die de bovenste haren wat omhoog waaide. Gelukkig :)
Ik doe overigens 2 jaar met 1 fles Derfen. Vorig jaar was de geur wel een stuk minder, dus toen ik dit jaar de nieuwe fles open maakte, jeeemig, wat een lucht! :+

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:39

Snap helemaal wat je bedoeld Jotoma. Voorheen vond ik een stukje rookworst nog wel lekker om te eten maar sinds ik Derfen heb gebruikt..... :r

Ik heb Derfen gebruikt in het eerste jaar dat het op de markt kwam en had er best wel goede resultaten mee. Het 2e jaar leek het wel of de manen juist door de Derfen met bosjes tegelijk uitvielen dus ben ik ermee gestopt. Vorig jaar heb ik nog eens een proefflesje gekocht maar haar huid raakte geïrriteerd en ging meer schuren dan normaal dus ben ik ermee gestopt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:42

hier begint de jeuk als ze op het gras komt, dus nu nog niks te merken :)

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:54

Ik merk dat mijn paard wat schilferig wordt en een droge huid heeft waar ik derfen smeer. Hij schuurt niet en ik merk juist dat hij er rustiger onder is, maar toch gek dat het zo'n effect heeft op de huid.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:57

Jotoma schreef:
Groot gelijk Deaglan.
Ik dacht gister in het land ook een wc borstel te zien, maar het was de wind die de bovenste haren wat omhoog waaide. Gelukkig :)
Ik doe overigens 2 jaar met 1 fles Derfen. Vorig jaar was de geur wel een stuk minder, dus toen ik dit jaar de nieuwe fles open maakte, jeeemig, wat een lucht! :+

wat is dat Derfen voor product?

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:59

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:59

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1848/49313

Derfen heeft een onmiddelijk verzachtende en verzorgende werking en voorziet in een goede hydratatie van de paardenhuid. De huid wordt weer schoon en elastisch en het haar zal snel teruggroeien. Derfen is 100% natuurlijk en bevat geen medicinale ingrediënten en is niet gevaarlijk voor de gezondheid van het dier. Derfen brengt geen veranderingen aan in het functioneren van de organen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:01

Mijn paard staat sinds afgelopen zaterdag onder z'n eczeemdeken. Hij is gewassen met teershampoo, omdat er ontzettend veel huidschilfers op de hals/manen zaten. Toch had ik nog een vraagje; mijn paard heeft in de zomer altijd jeuk op zijn hoofd, derfen helpt wel, maar vind het maar een vies goedje. Iemand enig idee hoe dit te voorkomen is? Hij krijgt vanaf mei knoflook door z'n voer en we hebben eventueel wel een masker liggen, maar iemand enig idee?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:04

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:13

@ Margot: wij hebben standaard een masker op bij onze ZE pony. De deken werkt, dus waarom zou een masker niet werken?

Probleem is wel om een masker te vinden dat goed blijft zitten en niet schuurt. Beste wat wij tot nu toe hebben is een zelfgemaakt masker van zo'n zwart-plasticgaas Harry's Horse vliegenmasker. Dan de variant zonder oren en van een oude deken daar oren en een halsflap aan maken. Halsflap met clipje in/onder de deken vastzetten en klaar.

http://s138.photobucket.com/user/Laurax ... 5.jpg.html

Zouden jullie de hoofdkap op laten overdag in de stal? En als ze 's nachts op de wei komen? Pony gaat overdag op stal staan en 's nachts op de wei straks in de zomer.
Kap op/af doen is best lastig, aangezien ik ver van stal woon en ze niet elke dag op exact dezelfde tijd binnen/buiten gaan.

Ik neig er naar om de kap standaard op te houden, omdat ik laatst in de stal ook al mugjes zag en ze buiten waarschijnlijk net in de schemering zullen staan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:25

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:36

Paardje staat vandaag bloot. Vanavond dekentje weer op.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:10

Mijn fjord staat ook nog steeds bloot.
Vandaag heb ik haar weer een paar uurtjes in de wei gezet. De wei ligt naast een rivier, dus daar valt het altijd mee met vliegende beestjes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:38

Hier een geirriteerd paard op het land. Ook op de wasplaats achterin stal zelfs gezwiep, dus voor nu eerst de vliegendeken zonder hals op.
Mijn ervaring met water is dat er juist meer ongedierte is, horzels en dazen voornamelijk.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:01

Hier staat de dame onder de deken. Af en toe gezwiep, maar geen jeuk door de muggen of andere insecten. Alleen jeuk door het verharen. Dus ik ben blij dat ik de deken er zo vroeg heb op gedaan.
Mijn ervaring is ook dat aan het water juist meer ongedierte is. Ik heb mijn paard namelijk aan het water staan.
Ik wil ook derfen gaan kopen, alleen moet ik dan de lotion of de cream kopen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:58

Wat je prettiger vind. De lotion is zo dun als water, de andere is naar mijn idee gewoon zalf met derfen (dus verdund en daarmee voor mijn gevoel duurder).
Ik gebruik de lotion alleen voor de staart en manen, rest hoef ik niet te smeren. Een buik, uier of hoofd zal met de creme misschien prettiger zijn

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:32

Ik test nu dagelijks door in Alex zijn staart en manen te kriebelen, hij heeft nog nergens last van. Ik wel trouwens, de dazen vinden mij lekkerder dan hem...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:36

Mijn pony zat vanmiddag al weer op d'r bips :P Helaas maar ze heeft echt wel kriebels!

Weer even lekker ingespoten met verdunde hertshoornolie (daarna gelijk onder de douche, bah bah wat stinkt dat toch en blijft verschrikkelijk hangen!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:47

in assen waar appie staat nog geen jeuk hoor! *\o/*

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:59

Hier ook nog geen jeuk. Ik zie wel donkere verkleuring van Jones zijn huid rond de ogen en bij zijn mond. Dat is de vooraankondiging dat zijn hoofd kaal wordt :(

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:11

Hier ook nog helemaal geen jeuk. (Brabant)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:23

Hier de eerste kriebels, woon ook in Assen. Maar met een vliegendeken te ondervangen.

Komen jullie paarden ook moeilijk door de vacht? Die van mij heeft het wel vaker, maar nu is hij wel heel dof. Qua vitaminen moet hij geen tekort hebben en hij krijgt omega369 waar ook lijnzaad doorheen zit. Dit gaf ik altijd al ter ondersteuning. Hij is verder gewoon zichzelf en niet suf, sloom en komt ook niet ziek over.
Herkenbaar? Wat zou jullie advies zijn?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:47

Misschien een keertje bloed prikken? Misschien is er toch ergens een tekort? Of iets van een reinigingsspulletje geven voor de afvalstoffen?

Hier gelukkig allemaal super in de vacht! Al gaat het verharen mij veel te langzaam :P Ging dat maar in twee dagen :D

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:01

Ik ben het helemaal met je eens. Kon het maar in twee dagen, en dan klaar. Zou voor de paarden qua jeuk ook erg prettig zijn voor ze.