[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:20

Ja inderdaad, mooi hoor!
Flink op tijd begonnen met deken dan of niet?
(paste hij wel goed verder? :) )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:20

opisop_shop schreef:
Roos, die leem kan dat wel met een chip?
Ik wilde dat zelf ook doen maar door de waarschuwing was ik toch wat huiverig om het te gebruiken.
Welke gebruik jij precies?

Een inwendige leemkuur kan zeker met een chip. Tegenwoordig worden die dingen zo goed ingebracht en geplaatst... Ze worden er enkel uitgewerkt als ze niet goed geplaatst zijn maar dan is de kans op 'zwerven' ook aanwezig zonder de leem..
Wij gebruiken de leem van Agriletz. De rode, groene en gele voor inwendig gebruik..
Ik gebruik het al jaren en de paarden die ik het gegeven heb hebben allemaal hun chip nog (heb ik laten controleren nog daarna)

Werd toen geadviseerd paarden die voor 1990 gechipt zijn geen leemkuur te geven maar dat zijn er maar weinig denk ik..
En na plaatsing wel een tijd wachten zodat het goed is ingekapseld..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:21

Yvank, wat ziet ze er mooi uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:23

SuperRoos schreef:
Yvank, wat ziet ze er mooi uit!!

Dankje :), zag het begin deze zomer heel somber in zo'n last als ze had :(:)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:23

@ Yvank: je paard ziet er inderdaad heel goed uit, wat een mooie manen nog! Mag je echt trots op zijn. En mag ik vragen wat voor deken je hebt op die foto?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:00

daar zat ik net ook al naar te kijken,die sluit wel mooi hoog he?
maar is wel afhankelijk van de bouw van je dier,dat verschilt onderling toch wel erg veel.

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:01

Mooie, hoge sluiting lijkt mij bij alle paarden prettiger, veel minder kans op schuren door de rand. Ik heb zelf nu een Global regendeken, die heeft ook een hoge boeg, schuurt totaal niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:05

daar schuurt het bij appie nooit,maar wel altijd op zijn schoft :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:15

Neem je een deken met een schoftbontje :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:27

op=op: dankje voor je medeleven.
Baal ook ontzettend, maar je moet gewoon kiezen tussen 2 kwaden. We hopen weer op goede tijden.
Al ben ik bang dat mijn pony weer van voor af aan moet beginnen en helemaal moet herstellen. Nou ja, we gaan het wel zien.

Volgend jaar weer goede moed :D

Dat haffie ziet er ook super uit zeg :D
Alleen die deken zou mij niet fijn lijken, beetje beknelling zeg maar. Vooral met een beste hals eronder. Kan ik me natuurlijk verbeelden hoor, heb altijd lage hals.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:36

Mij lijken van die hoge sluitingen juist helemaal niets. Senna brengt een groot gedeelte van de dag met haar hoofd vlak bij de grond door en dan lijken mij die sluitingen helemaal niet fijn zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:50

Ik durf ook nog steeds niet de deken af te nemen. Gisteren heeft ze niet staan stampen (ze heeft een uurtje zonder deken gestaan) maar ik riskeer het nog niet... Ze hangt wel flink onder de schilfers in haar manen, ondanks dat ze enkel in mei jeuk heeft gehad (woepie!!!).

Zyta blijft echter veel te dik staan... Ik probeer haar nu zo veel mogelijk op het zand te houden met hooi, maar als het gaat regenen moet ze wel met de andere paarden op de wei omdat die anders zeiknat worden. Hier moet ik volgend jaar toch echt een oplossing voor vinden.

Kan ze nu echt nog zooooo dik zijn van het gras?

Ze krijgt ook te weinig beweging hoor, zal daar ook echt eens moeten op gaan letten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:52

verkijk je niet op het gras nu hoor.
ook al groeite het bijna niet meer,door de koude nachten maakt het extra veel fructaan aan.
en precies daarvan worden ze dik..

in elk geval meer beweging geven,dat scheelt al een hoop.
ik snap alleen niet helemaal waarom ze persé met de andere paarden mee moet als het regent?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:08

vandaag niet geschuurd, jippie!!!!

Denk omdat de paddock dan te blub wordt of niet?
Beweging kan veel goeds doen met overgewicht.
Toch maar eens doorzetten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:11

Myour schreef:
@ Yvank: je paard ziet er inderdaad heel goed uit, wat een mooie manen nog! Mag je echt trots op zijn. En mag ik vragen wat voor deken je hebt op die foto?

dat is een Hps :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:12

CarolShadow schreef:
op=op: dankje voor je medeleven.
Baal ook ontzettend, maar je moet gewoon kiezen tussen 2 kwaden. We hopen weer op goede tijden.
Al ben ik bang dat mijn pony weer van voor af aan moet beginnen en helemaal moet herstellen. Nou ja, we gaan het wel zien.

Volgend jaar weer goede moed :D

Dat haffie ziet er ook super uit zeg :D
Alleen die deken zou mij niet fijn lijken, beetje beknelling zeg maar. Vooral met een beste hals eronder. Kan ik me natuurlijk verbeelden hoor, heb altijd lage hals.

Nee hoor zit juist goed zo :j Bij de lage sluitingen gaat het heel gauw schuren en regent het naar binnen, dat is bij deze niet zo. En is voldoende ruimte om met dr hoofd over de grond de scharrelen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:15

Afbeelding
Afbeelding
morgen een week zonder deken :)

zag mooie fotos van een haflinger, ziet er ook super uit!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:17

Dankje :D

Die van jou ziet er ook goed uit :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:21

ellepel schreef:
verkijk je niet op het gras nu hoor.
ook al groeite het bijna niet meer,door de koude nachten maakt het extra veel fructaan aan.
en precies daarvan worden ze dik..

in elk geval meer beweging geven,dat scheelt al een hoop.
ik snap alleen niet helemaal waarom ze persé met de andere paarden mee moet als het regent?

Omdat als het regent moeten ze alle 3 naar de inloopstal kunnen lopen, als er 1 in de paddock staat en de andere 2 vast op de wei, kunnen de andere 2 niet schuilen.

1 van de 2 paarden die geen eczeem hebben is als de dood voor regendruppels, ik heb ooit eens vergeten de draad van de wei terug open te doen en toen stond ze volledig bezweet, wevend voor de draad, toen ik die opendeed heb ik haar nog nooit zo snel richting stal zien lopen. Bezweet in de regen met een ijskoude wind erop heeft haar geen deugd gedaan. Ik ben nog een systeem aan het zoeken dat de haflinger vaker op zand kan staan terwijl de andere twee volop op de wei kunnen, maar tot nu toe heb ik nog geen oplossing gevonden.

Een paard heel het jaar door op een zandvlakte houden is toch ook niets... Als ze te lang gescheiden is van de rest springt ze helaas over de draad (die op 1.60m staat). Dus staat ze alsnog op de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 06:14

ohw op die manier,ik snapte het al niet

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:38

mmm.. Shadje had gister niet geschuurd, maar wel jeuk aan zn staart, was hem aan het borstelen en staartje kwam omhoog toen ik zn kont borstelde... :\
even afwachten wat dit gaat doen, staat nu ruim een week zonder deken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:16

Zo, het is weer rustig hier :D
Gister vond ik in shadow's stal weer een hele pluk haar.
Heb er vlechtjes in gegooid, kan ik wat beter zien van hoe of wat.

Maar gekke is, het 1ste gedeelte schuurt ze, dan weer niet, dan iets verder dan het midden wel weer en dan weer niet. 2 plekken dus waar het heeeeeel dun is, en dan ineens weer een hele dikke pluk haar.
Afijn, ik ga vandaag zien hoe de vlechtjes zitten, en anders haal ik de manen er weer helemaal af :D

Jeuk heeft zich dus wat verplaatst, maar gekke is dat haar staart nog steeds niet aangeraakt wordt.
Ze wil ook nog steeds niet hebben dat ik daaraan zit, terwijl dat voorgaande jaren wel anders was :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:49

madame hier heeft gister in de trailer haar staart bovenop kaal geschuurt :'(
manen zijn nog wel mooi, behalve net achter haar oren. daar is het wel wat geschuurt (lees: daar zijn ze nog maar 3 cm lang)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:18

Ik word wel jaloers hoor, als ik hier al die mooie manen en staarten tegen kom. Mijn eczemertje ziet er veel minder uit. Sen heeft van de week weer een stuk manen weggeschuurd (komt door heftige reactie op nieuw voer), dus er is nog een stuk dunne manen bijgekomen. Maar ik mag niet klagen. Dit is de eerste zomer dat ik alles voor Sen mag bepalen en als ik het vergelijk met de andere zomers gaat het al een stuk beter. Ik heb deze zomer veel geleerd en ik ben benieuwd wat de volgende zomer gaat brengen.