Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:10

Een gewetensvraag idd.
Ik bijvoorbeeld heb de dochter staan van mijn merrie .
En als ik wijs was zocht ik een ander baasje met meer tijd voor haar . Want veel tijd en energie gaat in mijn zorgen paard Zinti . Aan de andere kant ben ik egoïstisch want Zinti leeft al 3 jaar in extra tijd ( zie verhaal in profiel ) .
En houdt ik Finesse omdat ik iets van Zinti wil hebben als het wel fout gaat .
Kom er nu wel achter dat ik te weinig tijd heb voor Finesse die deze maand 3 jaar wordt .
Heb mijn oude bijrijder gevraagd of zij interesse heeft om Finesse te leasen bij mij op lokatie .

Een volgend paard , als ik van te voren weet dat ik door datzelfde traject moet ...... Nee dan begin ik er niet aan .
Ik ben van mening dat een paard niet zomaar op je pad komt . Zinti heeft mjn kennis zoveel groter gemaakt en geleerd verder kijken als je neus lang is .
Maar nee dezelfde speurtocht liever niet .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:13

Of ik bewust weer een paard met een aandoening zou nemen? Dat ligt eraan: hoe leuk ik het paard vind en welke mogelijkheden ik erin zie. Ik zie 'ziekte' overigens niet als 'gedoe'- ik vind het juist een uitdaging en ik heb door mijn paarden veel geleerd. Ik vind dat waardevol en een verrijking.
En ja, gezond of ziek.. het verdriet komt toch wel, in de meeste gevallen overleef je je paard en ooit komt er een afscheid.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:19

Als mijn volgend paardje cushing zou krijgen zou ik het meteen opnieuw behandelen. Maar ik zou niet bewust een paardje kopen met cushing. Nu ga ik ervan uit de heeel veeel paarden cushing krijgen dat dat het heel goed mogelik dat mijn volgend paardje het ook krijgt op termijn

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:22

Zinzi_jewel schreef:
Een gewetensvraag idd.
Ik bijvoorbeeld heb de dochter staan van mijn merrie .
En als ik wijs was zocht ik een ander baasje met meer tijd voor haar . Want veel tijd en energie gaat in mijn zorgen paard Zinti . Aan de andere kant ben ik egoïstisch want Zinti leeft al 3 jaar in extra tijd ( zie verhaal in profiel ) .
En houdt ik Finesse omdat ik iets van Zinti wil hebben als het wel fout gaat .
Kom er nu wel achter dat ik te weinig tijd heb voor Finesse die deze maand 3 jaar wordt .
Heb mijn oude bijrijder gevraagd of zij interesse heeft om Finesse te leasen bij mij op lokatie .

Een volgend paard , als ik van te voren weet dat ik door datzelfde traject moet ...... Nee dan begin ik er niet aan .
Ik ben van mening dat een paard niet zomaar op je pad komt . Zinti heeft mjn kennis zoveel groter gemaakt en geleerd verder kijken als je neus lang is .
Maar nee dezelfde speurtocht liever niet .

Jeetje wat een verhaal! Heb even je profiel gelezen. Ongelofelijk wat die Eric toch elke keer voor elkaar kan krijgen!
En dat wetende....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:25

Jannepauli schreef:
Of ik bewust weer een paard met een aandoening zou nemen? Dat ligt eraan: hoe leuk ik het paard vind en welke mogelijkheden ik erin zie. Ik zie 'ziekte' overigens niet als 'gedoe'- ik vind het juist een uitdaging en ik heb door mijn paarden veel geleerd. Ik vind dat waardevol en een verrijking.
En ja, gezond of ziek.. het verdriet komt toch wel, in de meeste gevallen overleef je je paard en ooit komt er een afscheid.

Nee niet bewust , gewoon een paard wat op je pad komt , en blijkt iets te mankeren , bv Cushing.

Ik zie ziekte als iets slopende , wat altijd aan je vreet , elke keer als je naar buiten kijkt je je zelf af vraagt of het nog paardwaardig is.
Maar goed , dat is mijn eigen ervaring .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:30

Als een volgend paard het krijgt behandel ik ook . Met het paard goed in de gaten houdende.
Maar zal niet bewust kiezen voor een paard wat het heeft .
Mijn merrie blijft haar leven lang bij mij dat is duidelijk

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:34

dookia schreef:
Als mijn volgend paardje cushing zou krijgen zou ik het meteen opnieuw behandelen. Maar ik zou niet bewust een paardje kopen met cushing. Nu ga ik ervan uit de heeel veeel paarden cushing krijgen dat dat het heel goed mogelik dat mijn volgend paardje het ook krijgt op termijn

Als ik jullie reacties zo lees , dan is het heel bepalend geweest hoe jullie eigen ervaring/gevoel/emotie etc met het eerste paard is geweest.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:39

Zinzi_jewel schreef:
Als een volgend paard het krijgt behandel ik ook . Met het paard goed in de gaten houdende.
Maar zal niet bewust kiezen voor een paard wat het heeft .
Mijn merrie blijft haar leven lang bij mij dat is duidelijk

In principe gaat hier ook alles alleen met de pootjes omhoog van het erf af.
En door de situatie hier nu , wordt ik gedwongen om keuzes te maken.

Ach , sorry , had deze vraag nu helemaal niet moeten stellen , ik laat me veel te veel leiden door emotie.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:48

Nammie, waarom zou je daarmee zitten, dat je emoties je aangrijpen? Dat is logisch, dat hoort erbij en dat maakt je tot wie je bent. Jouw persoonlijkheid.
Ik neem aan, dat zodra je ziet dat je paard niet gelukkig is of zelfs pijn heeft, dat je weet wat je te doen staat? Als je dat punt goed doorhebt, dan mogen emoties gerust de grootste rol spelen.
Als ik afgelopen tijd niet al mijn beslissingen had genomen vanuit emotioneel oogpunt, had Imago er niet meer geweest. Want dan baseer je kritisch en vanuit bv. financieel oogpunt.

Hak pas knopen door als je echt nagenoeg zeker bent van je zaak en probeer evengoed wel rationeel te blijven denken en te bedenken wat het beste is voor je paard.

Ik heb bij mijn laatste beslissing puur gekeken naar wat de beste optie zou zijn voor mijn paard en dat heb ik gedaan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:08

Precies , op het moment dat ik zie dat mijn meisje niet meer happy is bij mij . Gaat ze of naar een rusthuis als dat een optie is of naar de paardenhemel .
En hopelijk heb ik op dat moment het verstand om dat te doen en kies ik niet voor mezelf . Maar VOOR HAAR

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:33

Nammie schreef:
Ja , de energie , het verdriet , de dilema's , het je in allerlei bochten wringen om het je paard zo goed mogelijk te laten hebben...

Mijn paard is er nu 2 maanden niet meer Nammie, ik was er voor hem, ik heb veel voor hem gelaten, 'als hij het maar goed had', geregeld 3x per dag op stal, weet nieuwe poeders/ander voer etc. en god wat deed ik het graag voor hem, wat hield ik van hem.. Ik mis de zorg die ik voor hem had, de verantwoordelijkheid en als ik hem ermee terug zou krijgen, ja dan zou ik het zo weer doen! Daast hoef ik geen seconde over na te denken, maar voor een ander paard? Zoals ik er nu over denk niet. Voorlopig voor mij geen paard meer.. Wie weet loop ik ooit ergens tegen aan en voel ik het anders hoor, maar nu niet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:24

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:43

Nammie schreef:
Hallo , ik vrees dat ik mij ook even moet melden in dit topic.
Kreeg net de bloeduitslagen binnen van mijn kwpn ruin van 10 jaar en het lijkt erop dat hij cushing heeft.
Hij heeft verder geen verschijnselen , is alleen tot nu toe 3 keer met insultachtig beeld aangetroffen.
Zo , nu kan ik dit topic tenminste terug vinden , en ik heb heel wat te lezen!

Dus toch, ik dacht het al zoals ik al in je topic aangaf. Goed dat je hem toch hebt laten testen.
Welkom hier, al is het altijd dubbel, maar nu kun je in ieder geval wat er speelt en wat je er eventueel aan kunt gaan doen.

Zoals al eerder vermeld, ik zou in ieder geval magnesium gaan geven omdat dit ook ervoorzorgt dat hij in ieder geval minder stress ervaart en daardoor kun je al aanvallen voorkomen, naast natuurlijk behandeling met medicijne en/of supplementen als provarium breeding.
Sterkte meis!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:47

urselin schreef:
Bedankt voor jullie begrip :)
Ik zie het niet zo zitten om supplementen te geven en lijnzaadolie voer ik ook al jaren, maar ik zie geen verschil (zie juist dat het elk jaar moeilijker gaat).
Ik voel me ook niet zo serieus genomen omdat anderen de symptomen niet zien zoals ik.
Meer drinken, meer plassen, dikke harde manenkam, laatste vier jaar moeilijker verharen en dit jaar is de vachtstructuur heel anders: plukkerig, bij zweten en regen komt er een krul/slag in en nu plaatselijk een slag zonder regen of zweet.

Nammie, bedoel je als je paard overleden is en er komt dan weer een paard op je pad met soortgelijke symptomen?

Waarom zie je het niet zo zitten om supplementen te geven? Paarden met cushings zijn namelijk met name gevoelig/kwetsbaar voor ontstekingen e.d. omdat ze weerstandsproblemen hebben, die vang je voor een deel op met het aanvullen van hun weerstand met bijvoorbeeld MSM of echanicea en magnesium is bijvoorbeeld een heeel belangrijke hulp tegen bevangenheid, hulp bij de suikerhuishouding en enorme hulp bij vetverdeling maar ook bij de mentale stress en fysieke spanning die ze voelen door de overproductie van cortisol (stresshormoon).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:59

Nammie schreef:
Ik heb een vraagje , en misschien dat het ergens beschreven staat , maar heb nog niet alles doorgelezen.
Houden jullie ook rekening met de seizoensgebonden schommeling van het acth gehalte?
Geven jullie van augustus tot oktober minder pergolide? en van november tot juli meer?
Tenminste dat is de seizoensschommeling die op mijn labuitslagen staan...

En het heet geen pergolide meer maar...ik kan die naam niet onthouden sorry....

Stel , er komt weer zoon paardje op jullie pad , zouden jullie zonder pardon hetzelfde traject weer in gaan?
Dit is een gewetensvraag , ik worstel daar nu ontzettend mee namelijk.

Op het moment zijn er helaas meerdere paarden hier in het topic ingeslapen. Maar er zijn ook paarden die hier jarenlang het goed gedaan hebben. Zoals bijvoorbeeld onze willy 5,5 jaar lang een goed en leefbaar leven heeft gehad en hij was ouder
(ongeveer 24) toen hij het kreeg. Ik denk dat jongere paarden waar je snel bij bent een heel leefbaar leven kunnen hebben. Als de hormonen onder controle zijn en je de conditie op orde houdt.

En mbt je vraag, ik snap hem omdat je er in je topic op in bent gegaan dat je huidige paard ook een heel moeilijk en zorgelijk leven heeft gehad.
Ik zou het niet opzoeken denk ik, maar als er een paard van ons weer cushings krijgt, zou ik er meer op voorbereid zijn en er toch weer voor gaan zorgen. Ik heb zelf ook een paard dat geopereerd is aan koliek en dat speelde paralel aan een lastig jaar met willy ons cushings paard, het was een druk en zwaar jaar maar ik had geen van beiden willen missen. En door mijn andere paard te laten opereren heb ik ook wellicht weer een lastig traject op me genomen, maar ik zou hem voor geen goud willen missen. En ben er dus vol in gedoken.

En nee, ik zou niet de dosis tijdelijk verlagen in bepaalde seizoenen, als je eenmaal een goede balans hebt zou ik dat niet willen riskeren. Tenzij je zo hoog hebt ingezet dat je naar beneden wilt, maar zoals je misschien al begrepen hebt wil je eigenlijk met een zo laag mogelijke dosis een stabiele situatie bereiken. We hebben wel eens verlaagd, maar zijn daar eigenlijk vaak weer van teruggekomen, een paard moet een zo stabiel mogelijke omgeving maar ook medicatie hebben..

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:23

Hoi, ik meld me ook hier in dit nuttige topic. Had het nooit gelezen, want ik was er niet bekend mee. Maar mijn pony van 16 jaar is positief op Cushing getest. Ze heeft nu 3 weken Prascend en het gaat met grote pieken en dalen. Gisteren erg bevangen met kloppende aders, een trieste aanblik; vandaag een wandelingetje over de track met zelfs een drafje en vuur in haar ogen.
Dat de uitslag positief was, was inderdaad een beetje een opluchting. Vijf maanden geleden begon het met een zeer achterbeen, daarna 2 zere achterbenen, stijf, en elke keer raakte ze weer bevangen. Ze staat al een tijd in de paddock met urenlang geweekt hooi. (12 uur weken scheelt al 60% suiker!!). Geen gras.
2x veearts erbij, 3e keer wilde hij een test laten doen. Gelukkig maar. Ik hoop dat dit medicijn haar gaat helpen.

Ik heb bijna alles hier gelezen(ja echt, alle pagina's) en veel nuttige informatie verkregen hier.

Imago, ik heb zijn verhaal ook gevolgd. Ondanks dat je niet kon tuttelen en hij minder enthousiast voor jou was, moet het je toch een geweldig gevoel geven dat je echt de juiste keus hebt gemaakt. Hij ziet er intens gelukkig uit en dat was ook je doel. Prachtige foto's van een dikke vriendschap, het toverde een glimlach op mijn gezicht.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:19

FOCUSSED Gefeliciteerd!

Wat betreft een nieuw paard. Ik wil (zoals ik er nu over denk) na Vos wel graag een eigen paard weer. Ik wil graag blijven rijden en liefst op iets van mijzelf. Echter ik ga voor een jonger dier en zou dus geen paard kopen die al cushing heeft. Echter Vos is nu 23 en dat is wel een leeftijd dat ze "ziek" kunnen worden. En ik moet eerlijk zeggen dat Vos gewoon niet ziek is. Hij was gewoon anders en nu vallen de stukjes op zijn plek. Ik hoop dat de medicatie het vele plassen tegen gaat en dat hij weer wat "frisser" in zijn hoofd wordt. Volgens mij DA is de kans groot dat Vos doodgaat aan bijv koliek of zijn hart dan aan de cushing.

IMAGO Geweldige foto's!!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:25

Ik maak me dus wel zorgen over wanneer het slecht gaat met mn paard .
Ze leeft al 3 jaar in extra tijd . 13 mei wordt ze 9 .
Heb haar dochter nog . Die wordt eind mei 3 .
En zou beter een baasje zoeken met meer tijd . Maar egoïstisch als ik dan ben . Stel ik dat al tijden uit .
Want als het met Zinti niet meer gaat ....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:29

Ook hier bedankt voor de reacties , ik ga er op een later tijdstip even op in , ben druk met andere dingen...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:55

fargo schreef:
Waarom zie je het niet zo zitten om supplementen te geven? Paarden met cushings zijn namelijk met name gevoelig/kwetsbaar voor ontstekingen e.d. omdat ze weerstandsproblemen hebben, die vang je voor een deel op met het aanvullen van hun weerstand met bijvoorbeeld MSM of echanicea en magnesium is bijvoorbeeld een heeel belangrijke hulp tegen bevangenheid, hulp bij de suikerhuishouding en enorme hulp bij vetverdeling maar ook bij de mentale stress en fysieke spanning die ze voelen door de overproductie van cortisol (stresshormoon).

Supplementen voor (enkel) het verharen had de DA het over, ik kreeg het idee dat de DA Cushing uitsluit vanwege de negatieve bloedtest.
Ik heb in het verleden dure supplementen gevoerd voor het verharen, maar geen resultaat. Het gaat juist elk jaar nog slechter :=
Dan vind ik het een beetje weggegooid geld :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:20

Die van mij krijgt naast haar goed uitgebalanceerde brokjes extra Magnesiun bii . Dat lijkt al te helpen .
Zou Prascend gaan ophalen maar is niet gelukt . Morgen maar even bellen dat hij ons mee pland voor een visite .
Ondanks dat bloed zegt geen cushing gaan we het toch proberen .
Paard zegt nl met behoorlijk aantal symptomen dat het wel cushing is .

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:58

ZINZI Ik ga voor je duimen dat ze het goed gaat doen op de Prascend! Ik kan me voorstellen dat jij je zorgen maakt. Jouw merrie heeft zoveel meer last dan de mijne. Ik zou er dan ook anders tegen aan kijken. Als de jonge merrie je niet in de weg loopt en je hebt haar "goedkoop" staan dan zou ik nog niet zo snel verkopen. Ze hoeven niet perse met 3 aan het werk, 4 is ook een mooie leeftijd.

URSELIN Ik zou ook geen supplementen geven als je er geen resultaat op ziet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:59

Hallo trollenranch ( wat een grappige nickname :) ...helaas welkom hier bij het cushing clubje zou ik zeggen, maar goed, het is niet anders. Knap van je dat je alle pagina's hier doorgelezen hebt :j
Heb ( gelukkig ) geen ervaring met weerkerende bevangenheid bij cushing, dus daarin kan ik je geen raad of tips geven. Het duurt wel even voor die prascend zijn volledige werk doet, dus ik hoop voor je dat je de komende dagen echt wel verbetering gaat zien!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:26

egnie schreef:
ZINZI Ik ga voor je duimen dat ze het goed gaat doen op de Prascend! Ik kan me voorstellen dat jij je zorgen maakt. Jouw merrie heeft zoveel meer last dan de mijne. Ik zou er dan ook anders tegen aan kijken. Als de jonge merrie je niet in de weg loopt en je hebt haar "goedkoop" staan dan zou ik nog niet zo snel verkopen. Ze hoeven niet perse met 3 aan het werk, 4 is ook een mooie leeftijd.

URSELIN Ik zou ook geen supplementen geven als je er geen resultaat op ziet.

Nou ja goedkoop .
Ik huur weide grond incl 2 boxen , opslag ruimte ( die nu nog voor zeker 2/3e vol kachelhout ligt ) kraanwater . En stroom .
150 per maand . Voer 20 droge pakjes hooi per maand ongeveer a 4 € stuk . En 1 baal gesealed hooi 50 €
Verder voor een 40/50 € aan krwchtvoer en supplementen .De bijzondere dingen van Zinti maar niet meegeteld .
Heb daarvoor Zinti en dochter lopen . C pony van mijn dochter en 2 mini paardjes .
En 3 oussant schaapjes van de eigenaar van de weide .
Tja dus Finesse staag goedkoop . Want de weidehuur blijft hetzelfde .
En die paar 10tjes hooi maakt ook niet uit .
Het vervelende is dat mijn vriend en ouders daar anders over denken . Want die paar 10tjes kun je ook opsparen voor vakantie oid.
Haha grapjassen zijn het .
Nee , heb altijd het gevoel gehad dat Finesse bij me moet blijven .

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:57

ik heb even een vraagje wat betalen jullie voor prascend ik betaal 2.03 cent per stuk. Eerste keer voor 60 tabletten 121,65 en nu weer 49 tabletten 99,51 kan het goed koper? dit incl btw.