[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:31

brudoe schreef:
Kunt beter vragen wat niet geprobeerd.
Door jaren heen heeft er vanalles opgezeten van middeltjes tot shampoo tot deken.Niks helpt helaas.

Stal je hem wel op savonds? En heb je een goede deken die alles afsluit?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:32

Deken sluit alles af Ja Op stal gaat niet wegens artrose.Hij moet 24-7 op de wei(is met pensioen)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:35

doe je de deken wel vroeg genoeg op?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:44

Deken heeft hij al behoorlijke tijd op Lachen
Vorig jaar ook maar hij uiteindelijk is hij nog kapot van het krabben.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:44

Tja, ik vind toch de beste remedie om de paarden smorgens na 9 uur naar buiten te doen en rond een uur of 5 weer naar binnen. Mijn friese merrie heeft ook een hele erge vorm van zomerexceem maar op deze manier houden we het al jaren heel goed binnen de perken. Je ziet helemaal niet dat ze exceem heeft. Ik hou wel de hele dag door in de gaten of ik ook veel vliegjes zie, zo ja, dan ga ik er ff met de spuitbus veerust heen, dan is het weer goed.
En als ze wel jeuk heeft spoel ik haar lekker lang af met de tuinslang met koud water, dat helpt ook heel goed.

Misschien is het toch beter om je pony s'avonds op stal te zetten en af en toe even een stukje met haar te lopen vanwege de artrose? Dan heeft ie vast een stuk minder jeuk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:45

Martiine schreef:
Mijn verzorgpaard heeft ontzettende jeuk, nu heb komt de eczeemzeken morgen aan, maar omdat ze al jeuk heeft moet ze ook behandeld worden met een anti jeuk middel. Het punt is dus dat de eigenaar er absoluut niks aan doet en dat ik door de investering in de deken niet het geld heb om vannalles uit te proberen. Wat kunnen jullie me aanraden? En zijn er ook nog bepaalde huismiddeltjes tegen de jeuk? Zoals bijvoorbeeld wassen met kamiile thee? Ik hoop dat jullie kunnen helpen, ze zakt bijna door de benen als je haar krabt..

Staart en manen wassen met anti roos shampoo en goed naspoelen met water met een scheutje azijn erin.
Eczema balm werkt ook erg goed trouwens. Flesje kost 12 euro (welkoop, divoza etc.)

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:47

aisie schreef:
Tja, ik vind toch de beste remedie om de paarden smorgens na 9 uur naar buiten te doen en rond een uur of 5 weer naar binnen. Mijn friese merrie heeft ook een hele erge vorm van zomerexceem maar op deze manier houden we het al jaren heel goed binnen de perken. Je ziet helemaal niet dat ze exceem heeft. Ik hou wel de hele dag door in de gaten of ik ook veel vliegjes zie, zo ja, dan ga ik er ff met de spuitbus veerust heen, dan is het weer goed.
En als ze wel jeuk heeft spoel ik haar lekker lang af met de tuinslang met koud water, dat helpt ook heel goed.

Misschien is het toch beter om je pony s'avonds op stal te zetten en af en toe even een stukje met haar te lopen vanwege de artrose? Dan heeft ie vast een stuk minder jeuk.

Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om een paar x per dag erheen te gaan.Toen ik hem nog binnenhaalde liep hij stuk slechter dan hoe hij nou loopt.Vandaar dat ik hem liever niet binnenhaal..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:47

ben je met dit paard ook bij iemand als eric laarakker geweest?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:51

brudoe schreef:
Deken sluit alles af Ja Op stal gaat niet wegens artrose.Hij moet 24-7 op de wei(is met pensioen)

Ik vind het trouwens al heel wat dat je je afvraagt of je je pony nog moet laten lijden Ach gut .
Om zijn artrose moet hij lekker in de wei, maar daar wordt hij gek van de jeuk.
Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat voor mij de grens bereikt zou zijn, hoe vreselijk ik het natuurlijk ook zou vinden. Ik hoop dat je nog een gouden tip krijgt! Knipoog

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:52

ellepel schreef:
ben je met dit paard ook bij iemand als eric laarakker geweest?

Nop.
Da heeft allerlei middeltjes gegeven.Maar na 2 jaar is het moeilijk nog iets te vinden..

Shera:
Ik heb hem gehouden om hem lekker van zijn pensioen te laten genieten.Vraag me nou alleen sterk af of het lekker genieten er nog is..

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:04

Hoi,

Die van mij staat ook s'nachts buiten. Ik heb een paal met daarop een borstelframe in het land staan. Daar maakt ze dankbaar gebruik van.

Op de vorige pagina heb ik foto's staan van haar manen. Is wel een deel van afgeschuurd maar ze heeft niet zo'n jeuk dat ze er gek van wordt. Voordat ik die paal had, liep ze heel veel rondjes in het land. Nu staat ze rustig.

Ook smeer ik haar manen in met uierzalf met tea tree druppels erdoorheen en spray ik haar met vliegenspray.

Mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:06

mirtje27 schreef:
Hoi,

Wat zouden jullie met deze manen doen, het eerste deel heeft ze flink geschuurd. Vraag me of of ik ze eraf knip of dat ik het zo moet laten. Ik vind het eigenlijk zo een lelijk gezicht.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Mirjam

Wat zouden jullie doen?????. Mirjam

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:11

ik heb geen idee.
ik heb de rambo sweet ich hoody, maar voor ziten riempjes en daar kijgt zinaldo plekjes van omdat het erlangs schuurt terwijl het redelijk zacht is.
wat kan erin gemaakt worden watvoor spul?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:20

@mirtje27. Die van mij vorig jaar ook een gedeelte van de manen afgeschuurd en het andere stuk was dus wel lang. ik heb het toen op een bepaald moment toch een beetje gelijk gemaakt. Ik vond dat zelf wel mooier lijken. Nu groeien de manen weer gelijk, hij heeft tot nu toe nog niet geschuurd...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:35

Ik zou ze handbreedte doen!

Mijne had allemaal nieuwe maanharen gekregen aan de zijkanten, heeft ze altijd na de winter en dat staat dan altijd zo lekker springerig omhoog. Alleen nu door de deken is het helemaal platgedrukt. Ziet er zo saai uit vind ik, zo netjes.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:47

Ik zou ze opknippen,heb ik vorig jaar ook bij puck gedaan.
Vond het eerst wel jammer,maar kon wel veel beter bij zijn manenkam om in te smeren(scheelt behoorlijk wat creme)
En het resultaat was een zeer stoere shet.(foto in profiel)
Ze zijn nu ongeveer 10-15 cm lang,en hoop dat ik ze kan laten groeien zoniet zet ik de schaar er weer in.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:36

Piaffe schreef:
Helaas staat mijn twenter ook aan zijn staart te schuren Verdrietig Iemand hier ervaring met Midge Off van Naf? (paardendrogist) Of andere goede smeersels?

Yep, ik gebruik het sinds een maandje en ben zeer tevreden. Mijn extreme eczemer is nog heel en een stuk relaxter. Gisteren nog een testje gedaan. Een beetje van de midge-off op de dekenhals gesmeerd. Ze vlogen er wel maar landden niet, terwijl de rest van de deken helemaal vol zat met die k..-muggen.
Boos!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:18

Ik heb mijn shet maandag ook geknipt, een paar lange plukken en een paar korte plukken en af geschuurde stukken het zag er niet uit. Nou ziet het er tenminste gezond en mooi uit. Ik ga zo gelijk even kijken of de deken het heeft overleeft!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:23

Hoi,

Hoe kan je de manen dan het beste knippen?. Moet wel een beetje gelijk zijn natuurlijk. Hebben jullie tips?.

Mirjam

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:36

Puck zijn manen knip ik gewoon kort tot zo`n 4 cm,en later ga ik met mijn manenmesje er bij langs zodat ik de hakken kwijt ben.

Martiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:38

shera schreef:
Martiine schreef:
Mijn verzorgpaard heeft ontzettende jeuk, nu heb komt de eczeemzeken morgen aan, maar omdat ze al jeuk heeft moet ze ook behandeld worden met een anti jeuk middel. Het punt is dus dat de eigenaar er absoluut niks aan doet en dat ik door de investering in de deken niet het geld heb om vannalles uit te proberen. Wat kunnen jullie me aanraden? En zijn er ook nog bepaalde huismiddeltjes tegen de jeuk? Zoals bijvoorbeeld wassen met kamiile thee? Ik hoop dat jullie kunnen helpen, ze zakt bijna door de benen als je haar krabt..

Staart en manen wassen met anti roos shampoo en goed naspoelen met water met een scheutje azijn erin.
Eczema balm werkt ook erg goed trouwens. Flesje kost 12 euro (welkoop, divoza etc.)

Dankjewel! Heb het meteen gedaan. Denk er toch over om wel iets van liberate shampoo bijvoorbeeld te halen. Iemand ervaring met Liberate shampoo? Of helpt dat alleen als je ook de créme gebruikt?
En de geschuurde plekken invetten met iets van uierzalf of vaseline? Of sluit dat de huid juist teveel af?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:43

Ik ben wel benieuwd hoe het nu met jullie eczemers gaat.
Het valt mij op dat er in het dorpje waar mijn paard staat, ontzettend veel paarden met eczeem staan.
(lees: 1 rondje stappen en je komt er 6 tegen), en op stal zijn er nu ook intotaal 4 met eczeem. En dan hebben we dus nog niet eens het hele dorp gehad.
En het is zo'n klein boerendorp, en er zijn zóveel!. Is dit nou toeval? of zijn daar nou extra veel vliegjes ofzo?
En wie heeft z'n paard 24/7 buiten staan? en hoe gaat dat? Want mijn paard gaat volgende week weer 24/7, kan ik dan het beste de vliegenkap op doen? of niet..?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:13

Otello staat 24/7 in het land met eczeemdeken.
Helaas schuurt hij wel wat aan de waterbak/pomp (automatisch), maar gelukkig is dit stomp, dus wondjes heeft hij niet (klopt af!!).
Hoofdkap helpt bij hem niet. Hij of zijn weidegenootjes zorgen er wel voor dat deze weer af komt.

Als Otello wel een hoofdkap op kon, had ik het zeker gedaan!
Met Otello gaat t prima. Hij schuurt dus wel, maar kan het nog rustig houden.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:30

@corinagirl: nog even over dat bandje (sorry voor mijn late reactie) mijn pony draagt 24/7 een halster, ik heb een lusje gemaakt aan de hals van de deken en zo sluit ie perfect aan aan het halster. Het stuk achter de oren ligt dus niet bloot.
Zou zoiets misschien een oplossing kunnen zijn?

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:35

mijn haflinger heeft ook best erg last van zomereczeem.
ze heeft een tijdje een deken gedragen maar daar ging ze alleen maar harder van schuren met warm weer (ik had het idee dat het ging schroeien onder het deken met warmte) dus nu draagt ze het deken niet meer. Ik smeer haar manen 2x per dag in met Sweet Itch en dit is echt een héél goed middeltje, werkt super! Kost ongeveer 16 euro en kan je online bestellen op http://www.paardendrogist.nl echt een aanrader!