[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stalwenning

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:19

Hallo,

Wij denken dat we ook een headshaker op stal hebben, een kwpn merrie van 8jaar.
zo van de een op de andere dag begon ze te schudden.
in de zomer plast ze veel meer dan in de winter, komt dit vaker voor?
Maar ze schud altijd even veel.(alle seizoenen)

Kunnen jullie wel allemaal op jullie headshakers rijden?

De mijne is eigenlijk te ongecontroleer om op te zitten, en aangezienhaar bloedlijn zouden we er graag een veulen mee fokken.
Iemand hier ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:10

Wat is voreen?

Stal wenning
Laat het paard helemaal nakijken.
Rug, benen, hals .echt alles.
Ook je tuig goed nakijken. De mond. Je rijstijl..doet dit paard het bij andere ruiters ook en ook bij bitloos rijden?
doet ze het buiten of binnen.
Je moet echt alles na laten kijken..ik zou zelf niet met een paard fokken wat schud..zou eerst willen weten wat de merrie precies mankeert.

Ik rijd sporadisch op appie.
Als hij schud sowieso niet.vind ik niet eerlijk tegenover hem

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:25

Voreen is een cortico injectie. Vorig jaar heeft het haar een paar weken geholpen. Het doorbreekt de vicieuze cirkel, hopen wij.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:38

Ze is helemaal binnenste buiten gekeerd. Door de tandarts dierenarts. Bloedonderzoeken, enz.
Ze is bij de ostio en fysio geweest. En enige wat hielp was waren de behandelingen van Harry Hoevers.
Heeft heeft in het M gesprongen. En de zomer van 2014 begon ze te schudden.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:42

Ze was klaar voor het Z en kent de oefening van het m2. Nooit geen problemen met haar gehad. Altijd een fijn sportpaard geweest. Mijn paarden worden allemaal 2x per jaar nagekeken door de ostio. En 1x per jaar de de zadelmaker.

Dus denk dat dat het niet kan zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:56

Je hebt in elk geval al veel uitgezocht :j
De benen zijn ook goed bekeken?
Kennisje van me heeft een paard wat begon te schudden bij ik meende een hoefkatrol aandoening...

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:56

Ja ze is op de foto geweest. Niets aan te zien. Ik wou altijd al graag een veulen van haar dus vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:39

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:34

Hey wat leuk...morgen ga ik ze een filmpje sturen van appie.
Denk alleen dat ze assen te ver weg vinden...nadeel van dit soort onderzoeken is wel vaak dat ze het dicht bij houden.
Maar wie weet :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:31

Ik zag net dit topicje staan: [MD] Hoofdschudders gezocht

edit, ik zie net dat dyonne er ook al naar verwees, beetje spuitelf :o

@ellepel, is vaak een kwestie van vraag en aanbod, als ze moeilijk aan deelnemers kunnen komen willen ze vast wel een stukje rijden :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:36

Ik heb er net ook al gereageerd. Ben wel benieuwd!

joedith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:08

Hallo allemaal,

ik heb ook een vraag voor jullie over het paard wat ik rijd..
Het is een friese merrie die in maart 6 jaar word, ik heb haar met de 4 jaar ingereden, vorig jaar in mei begon ze ineens op wedstrijd met schudden/heel diep lopen en totaal geen verbinding meer hebben. Net alsof ze haar neus wil verstoppen. Als ze schud maakt ze een ja knik beweging. Ze deed dit daarna thuis ook, maar in veel mindere mate, dat ik er eerst nog weinig achter zocht. Ik dacht in eerste instantie aan een pollenallergie, ze deed het in de binnenbak namelijk niet (die aan lange zijde wel helemaal open is). Als ik haar een netje voor haar neus deed, scheelde dit aanzienlijk en na ong 5-10 min stopte ze dan ook met de knikbeweging. Op stal heb ik haar ook een paar keer zien schudden, maar ze doet dan vooral raar met haar neus/lip, net alsof ze deze omhoog trekt maar niet zover dat je haar tanden ziet ofzo. Je ziet het dan vooral aan de vorm van haar neusgaten.
Ze is nu 2x mee naar zee geweest (doen we ieder jaar in september) en we moeten dan door een natuurgebiedje naar zee stappen. De heenweg schud ze nagenoeg niet, aan zee helemaal niet en op de terugweg heel erg.. Zogauw je op het harde komt verdwijnt het weer heel snel.
Nu zijn ze op stal in de zomer van brok veranderd, van Horsefood naar Cavalor. Hier leek ze heel goed op te reageren, na ong 3 dat er gewisseld was van brok kon ik zonder netje rijden. Dus toen dacht ik weer dat het geen pollenallergie was.... Maar toen kwam het gedrag aan de zee dus weer terug..
In de wei heb ik het haar nog nooit zien doen, ook niet proesten ofzo.
Nu in de wintermaanden is het een stuk minder, tot vorige week.. Ik had haar zondag aan de longe zonder bijzet, in het begin deed ze het bijna niet. Maar na ong een kwartier werd het steeds erger, dat ik ook gestopt ben met longeren. De week erna heeft ze er geen last meer van gehad, ook nog naar het bos geweest en niet geschud.
Vandaag buiten gereden met redelijk wat wind en af en toe een drup regen. Ik merkte op stal al dat ze behoorlijk druk was en er zin in had :) Ik stapte op en ze begon meteen met het diep lopen en schudden. Ik ben vrij snel (na ong 5-7 min) aangedraafd, ze deed dit toen ook nog even. Maar na ongeveer 10 min was het helemaal weg en had ik weer een normale aanleuning en kon ik weer gewoon rijden. Vandaag had ik het idee dat ze aan de koude wind van buiten moest 'wennen' in/aan haar neus, omdat ze er na ong een kwartier helemaal mee stopte.

Ik kan er geen touw aan vast knopen wanneer ze dit gaat doen, soms zie ik het dus al wel op stal als ze raar doet met haar neus, en soms als ze heel druk is (en misschien dus stress heeft?) In de molen zie ik haar ook wel eens heel diep lopen en met haar hoofd van de wind af, heb het idee dat ze geen wind aan haar neus/hoofd kan hebben..
Haar gebit is in november helemaal gecontroleerd, en aangepast waar nodig. Ik heb totaal niet het idee dat ze ergens pijn heeft, ze loopt op het moment super en ook omdat ze er zomaar een dag last van kan hebben en het dan weer verdwijnt geeft mij totaal niet de indruk dat ze pijn heeft..

Sorry, het is een heel verhaal geworden :o maar hoop dat iemand er iets van herkent!
Laatst bijgewerkt door joedith op 08-02-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:20

Kun je er een filmpje van maken?

joedith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:31

Zal ik eens proberen!! Maar ik weet dus niet of ze dit morgen of van de week of wanneer dan ook weer laat zien..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:34

Ja weet je..een filmpje geeft toch het meest duidelijk aan wat je dier doet en kunnen we beter zien of er een oorzaak voor is

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:23

Ik rijd al best wel lang op een manegepony (dressuurmatig, nageeflijk lopen) en sinds kort begint zij met haar hoofd schudden net zoals het trucje "shake". Is dit ook headshaking syndrome?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:55

Voor jou ook: Kun je een filmpje maken?

Doet het paard dit bij alle ruiters? En ook bij bitloos rijden of aan de longe of lange teugel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:20

Appie is al begonnen met schudden( het is voorjaar jippie!)
Heb alleen problemen om een filmpje vanaf mijn mobiel op Youtube te krijgen.
Zodra dat gelukt is zet ik het hier neer :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:37

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:42

Volgens mij is het linkje niet goed, kan hem niet zien.
Wel balen dat het alweer begonnen is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:54

Niet?
He gatver..kijk wel of ik het veranderen kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:57

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:16

Met mijn paard gaat het ondertussen weer iets minder . Hij leek heel goed te gaan na de behandelingen van Joey maar we raken weer wat terug bij af. We denken nu aan een herpers virus ( hij is toen ziek geweest en had tijd geleden blaasjes in zijn mond en van de week weer ). Volgende week hebben we een afspraak bij Charlotte willekens, ook zei dacht aan de klachten te horen aan een herpers virus . Joey behandelingen gaven hem veel verlichting maar als het virus elke keer terug komt heeft het weinig zin . Hebben mensen hier ervaring mee en vooruitzichten paarden met herpersvirus ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:17

Wat voor blaasjes en waar zie je die precies?

Verder heb ik geen idee hoe dat zit met herpes bij paarden

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:21

De blaasjes zitten op het tandvlees en een plekje op zijn lip , bijna zelfde plek als vorige keer .