Hallo allemaal,
ik heb ook een vraag voor jullie over het paard wat ik rijd..
Het is een friese merrie die in maart 6 jaar word, ik heb haar met de 4 jaar ingereden, vorig jaar in mei begon ze ineens op wedstrijd met schudden/heel diep lopen en totaal geen verbinding meer hebben. Net alsof ze haar neus wil verstoppen. Als ze schud maakt ze een ja knik beweging. Ze deed dit daarna thuis ook, maar in veel mindere mate, dat ik er eerst nog weinig achter zocht. Ik dacht in eerste instantie aan een pollenallergie, ze deed het in de binnenbak namelijk niet (die aan lange zijde wel helemaal open is). Als ik haar een netje voor haar neus deed, scheelde dit aanzienlijk en na ong 5-10 min stopte ze dan ook met de knikbeweging. Op stal heb ik haar ook een paar keer zien schudden, maar ze doet dan vooral raar met haar neus/lip, net alsof ze deze omhoog trekt maar niet zover dat je haar tanden ziet ofzo. Je ziet het dan vooral aan de vorm van haar neusgaten.
Ze is nu 2x mee naar zee geweest (doen we ieder jaar in september) en we moeten dan door een natuurgebiedje naar zee stappen. De heenweg schud ze nagenoeg niet, aan zee helemaal niet en op de terugweg heel erg.. Zogauw je op het harde komt verdwijnt het weer heel snel.
Nu zijn ze op stal in de zomer van brok veranderd, van Horsefood naar Cavalor. Hier leek ze heel goed op te reageren, na ong 3 dat er gewisseld was van brok kon ik zonder netje rijden. Dus toen dacht ik weer dat het geen pollenallergie was.... Maar toen kwam het gedrag aan de zee dus weer terug..
In de wei heb ik het haar nog nooit zien doen, ook niet proesten ofzo.
Nu in de wintermaanden is het een stuk minder, tot vorige week.. Ik had haar zondag aan de longe zonder bijzet, in het begin deed ze het bijna niet. Maar na ong een kwartier werd het steeds erger, dat ik ook gestopt ben met longeren. De week erna heeft ze er geen last meer van gehad, ook nog naar het bos geweest en niet geschud.
Vandaag buiten gereden met redelijk wat wind en af en toe een drup regen. Ik merkte op stal al dat ze behoorlijk druk was en er zin in had
Ik stapte op en ze begon meteen met het diep lopen en schudden. Ik ben vrij snel (na ong 5-7 min) aangedraafd, ze deed dit toen ook nog even. Maar na ongeveer 10 min was het helemaal weg en had ik weer een normale aanleuning en kon ik weer gewoon rijden. Vandaag had ik het idee dat ze aan de koude wind van buiten moest 'wennen' in/aan haar neus, omdat ze er na ong een kwartier helemaal mee stopte.
Ik kan er geen touw aan vast knopen wanneer ze dit gaat doen, soms zie ik het dus al wel op stal als ze raar doet met haar neus, en soms als ze heel druk is (en misschien dus stress heeft?) In de molen zie ik haar ook wel eens heel diep lopen en met haar hoofd van de wind af, heb het idee dat ze geen wind aan haar neus/hoofd kan hebben..
Haar gebit is in november helemaal gecontroleerd, en aangepast waar nodig. Ik heb totaal niet het idee dat ze ergens pijn heeft, ze loopt op het moment super en ook omdat ze er zomaar een dag last van kan hebben en het dan weer verdwijnt geeft mij totaal niet de indruk dat ze pijn heeft..
Sorry, het is een heel verhaal geworden
maar hoop dat iemand er iets van herkent!
Laatst bijgewerkt door joedith op 08-02-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt