[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_Pam

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:10

Wat lees ik hier veel van jeuk al! Terwijl mijn eigen fjord er nog rustig bij staat, heb haar wel ingespuit met Farnam endure spray maar geen idee of dat invloed heeft hoor.. Sterkte er mee allen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:10

Wat ik vooral zie bij mijn ene paard is dat de manenkam droog is.
Zijn manen vallen twee kanten op en juist daar kijk je op de huid.
Zou daar zonnebrand crème verlichting brengen of maakt het dat juist alleen erger door toegevoegde rommel?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:17

Gister had mijn merrie een scheurtje in haar deken, dus even afgedaan om te repareren. Het was rond 19u, dus helaas volop vliegjestijd. Ze werd echt helemaal panisch en heeft in de 10 minuten dat ik bezig was zeker 6 keer gerold. -O- Het wordt nog een zwaar seizoen als het nu al zo erg is. Gelukkig staat er vandaag wat wind, gisteravond was het windstil.

Gebruiken jullie vliegenspray tegen de eczeemvliegjes? Sinds die met hertshoornolie allemaal uit de handel zijn genomen heb ik er nog niet weer eentje gevonden die echt helpt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:27

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:28

Ik heb een schimmel, dus dat is ook niet erg handig, maar liever bruine vlekken dan last van de vliegen. Ik spray voornamelijk op de deken.

Die excellent gebruik ik nu ook, maar dat hielp gisteravond amper. Ruikt wel fijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:29

bruintje123 schreef:
Zou daar zonnebrand crème verlichting brengen of maakt het dat juist alleen erger door toegevoegde rommel?

Heeft die van mij ook. Ik smeer normaal het in met zinkzalf voor vettig houden en tegen jeuk en probeer sinds gister calendulan omdat er al wondjes zitten.
Dus ik smeer wondjes hoofd, manenkam en benen met calendulan en dan nog extra derfen tegen jeuk en beesten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:35

Silver_Fox schreef:
Hier echt vreselijk veel jeuk, veel meer dan vorig jaar! En de nieuwe teershampoo die ik heb doet ook geen hol _-:( baal echt zo dat die teershampoo die wel heel goed werkt niet meer verkrijgbaar is.

Wil nu dus iets nieuws proberen wat hopelijk de jeuk verzacht. Skincalmin of Sweet Itch van Sectolin? Of iets anders (behalve Derfen)?

Welke teershampoo heb je nu gebruikt en welke zoek je die niet meer verkrijgbaar is?
Ik heb ze vanochtend hier alle 4 de manenkam en staartwortel gewassen met Kerato shampoo.
De bus is nu leeg dus ik moet aan nieuwe zien te komen.

Ik zag dat Agradi de Farmyard Kerato shampoo verkoopt.

Inmiddels heb ik er hier eentje onder een eczeemdeken staan plus vliegenkap. Hij schuurt net onder zijn ogen. Verder schuurt hij eigenlijk niet eens echt maar het sociaal geknabbel met de anderen gaat ten koste van zijn huid bij de staartharen en manen :-( 's Ochtends gaat bij het hooi en krachtvoer voeren de deken af en daarna kan hij een uur in een andere wei en dan kan hij alles bij elkaar een paar uur zonder deken lopen. Toch even lekker zon op de huid :)

Eén van de oude dames staat inmiddels met een Ivanhoe halsdeken. Schuurt niet echt maar is zo snel geirriteerd door mugjes als ze in de wei loopt dat ze van ergernis in de bak gaat staan i.p.v. grazen. Met de halsdeken op staat ze wel mooi rustig te grazen.

De andere 2 hebben alleen een koordjesgeval voor de ogen omdat het dit jaar bar en boos is met de zwarte vliegen hier. Ook bij de ogen. Zij kunnen gelukkig dekenloos.

Na de wasbeurt werd er vanochtend gewoon sociaal op het lijf met elkaar geknabbeld maar niet bij de staart en manen. De Kerato shampoo heeft z'n werk goed gedaan :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:01

Jotoma schreef:
bruintje123 schreef:

Heeft die van mij ook. Ik smeer normaal het in met zinkzalf voor vettig houden en tegen jeuk en probeer sinds gister calendulan omdat er al wondjes zitten.
Dus ik smeer wondjes hoofd, manenkam en benen met calendulan en dan nog extra derfen tegen jeuk en beesten.

Wondjes zijn er gelukkig nog niet.

Ja zinkzalf is wel een idee ja.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:30

Jean_Thess schreef:
Mijn dochter heeft een Fries had het echt verschrikkelijk. Met dit https://www.onlineruitershop.nl/vliegen ... &results=3

Echt niks meer. De manen groeien ze is vrolijk en echt zonder jeuk.
Staat zonder deken nou dat was echt nooit denkbaar.

Vroeg er ook al naar !
Ervaringen
Werkt het ?
Wat zit erin ?

Ben t beetje zat om tig dingen aan te schaffen die toch niet werken

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:17

Het is vast al 100x gevraagd maar, ik was toch wel benieuwd. Ik heb er eentje met lichte jeuk, met deken op niks aan de hand. Maar ik lees wel is hier mensen die m snachts op stal zonder deken hebben staan, hoe dan? Die van mij gaat dan toch echt schuren...

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:19

Er zijn in dit topic niet veel mensen hoor die de paarden met ZE zonder deken hebben staan, die moet echt wel 24/7 op want anders krijg je echt jeuk idd.
Hier ook veel meer jeuk dan vorig jaar. Maar nu ik de nieuwe deken heb, een eczeemdeken ipv vliegendeken, hoop ik dat het snel zo goed als over is. Gisteren had ze wel geschuurd, vandaag nog niet weer geweest.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:35

Bij Fenna smeer ik mesitran als ze wondjes heeft op haar hoofd. Dat werkt goed.
Vliegenspray koop ik niet meer, dat werkt maar zo kort. Ik heb voor het rijden een vliegendeken gekocht, dat werkt tenminste.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:36

Ik heb ook een lichte schuurder.
In de nacht op stal zonder deken en die schuurt dan niet. Overdag uiteraard met.
Of soms heel weinig.
Maar geen plukken haar kwijt en gelukkig ook geen wondjes.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:25

Hebben die van jullie ook zo extreem jeuk aan de ogen? En wat doen jullie hier aan?
Die van mij gaat alle paarden en mensen af om tegen aan te schuren, en schuurt met de ogen tegen haar been.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:29

henny_w schreef:
Ik zag dat Agradi de Farmyard Kerato shampoo verkoopt.

Werkelijk?? Dat is de shampoo die ik zoek! Vorig jaar kon ik hem nergens vinden en toen bleek dat ze het niet meer produceren. Nu vind ik hem ook niet trouwens als ik zoek op Agradi, kan je een linkje plaatsen? :) Gebruik nu Grand National, werkt niet.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:39

Zou mooi zijn als het klopt Silver_Fox, dan ga ik die shampoo ook eens testen!

Wat voeren jullie aan supplement en kan je mij aanraden? Ik voer nu Pavo vitalcomplete. Ben opzich wel tevreden maar zou toch nog eens iets anders willen proberen. Is vitalbix het proberen waard?

Mijn haflinger staat helaas alweer volop te schuren, mede door het gras wat hij (beperkt) krijgt.

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:32

Ik las dat iemand ze rond 21 uur savonds naar binnen haalde: dan zijn de mugjes heel actief. Rond 9 in de ochtend naar buiten en rond 18 uur naar binnen, dan heb je het minst last.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:33

Mijn paard (en je hoort het vaker) ging van pavo vc schuren.
Ik geef naar redelijke tevredenheid vitalbix en lijnzaad. Hij staat nu op rust, maar in training had hij daar niet voldoende aan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:11

Silver_Fox schreef:
Werkelijk?? Dat is de shampoo die ik zoek! Vorig jaar kon ik hem nergens vinden en toen bleek dat ze het niet meer produceren. Nu vind ik hem ook niet trouwens als ik zoek op Agradi, kan je een linkje plaatsen? :) Gebruik nu Grand National, werkt niet.

Op de gewone Agradi site kan ik het ook niet vinden maar op deze link staat bovenaan dat Agradi het verkoopt voor 8,75 per 500 ml. http://www.ruitersportartikelen.net/p/B ... 859fc7c1d3

Ik zat ook te twijfelen om 's Grand National te proberen ter vervanging maar als ik jouw verhaal lees
ga ik toch maar weer voor de Kerato als er nog aan te komen is.
Ik had gisteren nog een ietsje pietsje over en heb dat half om half gemengd met water. Toen gisteravond de ruin weer naar zijn buik zat te trappen vanwege de mugjes heb ik dat mengsel onder zijn buik gesmeerd om wat te proberen. Weg mugjes.

Het stinkt mega naar teer cq. houtskoolachtig. Kennelijk hebben de muggen daar toch wel een hekel aan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:26

Silver_Fox, ik heb net zitten zoeken maar kan de Kerato shampoo ook niet meer vinden bij Agradi.
Maar wel deze https://www.agradi.nl/sectolin-z-t-shampoo-500ml.htm
Het is ook teershampoo en de Kerato shampoo was eerder van Sectolin. Zou het misschien hetzelfde zijn?
Ik ga zo wel 's even bellen ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:29

Derfen ruikt ook naar teer, dus kan wel kloppen dat muggen dat niet zo waarderen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:31

Zojuist even met Agradi gebeld. De Z-T shampoo van Sectolin is inderdaad de vervanger van de Kerato shampoo. Er zijn een paar kleine aanpassingen gedaan aan het produkt maar verder is het volgens de Agradi medewerkster exact hetzelfde spul.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:40

@henny Oh wat fijn! Dan ga ik die maar eens proberen, heel slim van je, bedankt zeg! Als het inderdaad vrijwel hetzelfde is en net zo goed werkt ben je echt mijn held :D _/-\o_

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:46

Silver_Fox schreef:
@henny Oh wat fijn! Dan ga ik die maar eens proberen, heel slim van je, bedankt zeg! Als het inderdaad vrijwel hetzelfde is en net zo goed werkt ben je echt mijn held :D _/-\o_

Ik zag dat in de nieuwe versie ook amandelolie en tea tree verwerkt is. Beide werken positief op de huid dus wie weet is dit een oplossing. Trouwens, ze adviseren om in eerste instantie om de dag 8 dagen lang de manenkam hiermee te wassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:00

Appie had alweer zijn staart kapot -O-
En erg veel jeuk aan zijn staart,balen!!!