[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:28

Hhmm twijfel een beetje ben sinds een week zo'n half uurtje aan de hand laten grazen. Maar zijn witte lijn is aardig verbreed en extreem aan het verzolen, maar dit kan ook gewoon met het voorjaar te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:28

Furi schreef:
ohjajoh6 schreef:
MiniMe gaat weer stuk beter hoor, ze is nog wel wat gevoelig op dat ruggetje, maar het wassen heeft wel goed geholpen, ook de schone dekentjes doen hun werk, vermoed ik.
Ze had mij daarnet anders weer eens goed tuk even;
Loonwerkers zijn bezig op het land en normaal is het alleen mijn grote die dan half hysterisch van kiet kan gaan, zie ik nou toch die kleine steeds weer als een volleerde showpony langs komen sjeezen joh, hahaha! Tjonge jonge wat kan die kleine bokken ook zeg! Daar blijf je echt nooit niet op kunnen blijven zitten... ~~}>

Filmmateriaal voorhanden? :D

Nee ik stond eerst even blond toe te kijken, zo verbaasde mij die hittepetit actie van haar, maar der is ook nogal niet een pak vacht af uiteindelijk, die loopt er tegenwoordig ook gewoon naast mij al bij alsof ze een MiniArabischHengstje is ipv van een lekkere dikkerd van een shettenmerrie...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:58

Jalenka, tot september 2014 wel. Toen raakte ze bevangen en zijn we enorm aan het klooien met voeding en lichte kreupelheden. Ik hoop er wel weer op te kunnen klimmen maar tot welk niveau, wie zal het zeggen...

Vandaag heb ik na precies zeven weken de plakbeslagjes onder Megan's voeten vandaan gehaald. Er was één lip helemaal los en ik vond het wel welletjes met die dingen, de hoeven waren alweer aardig gegroeid. Ik heb 1,5 uur lang staan werken om de hoeven bij te snijden en te vijlen, wat is die zool hard!

Afbeelding

Na bekappen
Afbeelding

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:10

Wat heeft dat goed gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:15

Nou zeg, ziet er ook niet uit alsof ze afgesleten zijn? Kan je die er nou gewoon nog een keer onder plakken?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:25

Ja als ik er nieuwe lippen op maak kunnen ze vrolijk nog een ronde mee. We hebben er alleen maar mee gewandeld dus het is ook niet aan veel slijtage onderhevig geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:31

Hmmm.. Zn hoeven zijn koud en in zn koot voel ik geen pols.
Ik ga wel opzoek naar een scheerder in de buurt, kan met die dikke vacht zo moeilijk oordelen of hij nu wel te dik is of niet..

DeEnigeEchte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:36

Mijn verzorgpony Sasha heeft nu eindelijk cushing-medicatie gekregen, het gaat nu stukken beter met haar. Met name de wintervacht begint weer normaal stijl te worden en los te laten, ik heb er zo ongeveer drie matrassen vanaf geborsteld.

Echter tijdens het borstelen kwam ik erachter dat ze twee kale 'strepen' heeft onder haar manen van pakweg 5 centimeter lang en 1 centimeter breed. De plekken worden bedekt door de manen en nog wat overgebleven lange haren, dus ze blijven droog, maar ik maak me er toch zorgen om. Er staat me niet bij dat dit een symptoom is van cushing of cushing medicatie, klopt dat? Ze is 23 dus het kan ook door de ouderdom komen natuurlijk, maar het bevalt me nog steeds niets.

Alvast bedankt voor advies/hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:26

Hey, komt mij niet bekend voor die kale plekken... Ze loopt niet toevallig ergens tegenaan te schuren wat de plekken kan veroorzaken?

Apart die plakbeslagjes! Waarom heb je die er onder gezet? (ben echt een leek op dat gebied, sorry :o )

Vandaag even veearts bij mn pony gehad... Ze is niet meer hoefbevangen. Ze struikelt veel onder het rijden, maar daar kon hij zo geen oorzaak voor vinden. Hij adviseerde om het rijden weer op te pakken.
Maar vindt het erg lastig, en ook wel een beetje eng als ze zo struikelt, ben al 2x samen met haar gevallen, dat was niet echt grappig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet Sed er momenteel uit, ik zal kijken of ik ook een filmpje kan plaatsen van hoe hij loopt, hij is echt pijnlijk stijf aan alle benen (arme pony) :(

Filmpje lukt me zo niet, kan hem eventueel wel doormailen?

Wat denken jullie zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:52

scheren, ik denk dat dit op alle fronten zal gaan schelen, ook wat het energielevel betreft, moet je trouwens wel dekentjes hebben hoor, maar op basis van foto's kan ik in ieder geval niet zien wat hem mankeert aan het beenwerk.... Ja nu ik nog een keer kijk, vind ik de hoeven vrij lang? Maar dit kan ook vertekend beeld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:04

Scheren zou inderdaad wel goed zijn. Filmpje mag je mij wel even mailen, wil er wel even naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:16

Volgens mij is het filmpje toch gelukt?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:20

Ik twijfel of dit hoefbevangen is. Lijkt wel of beide achterbenen niet goed zijn. Ik zou toch zo snel mogelijk een dierenarts laten komen, want dit ziet er echt niet goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:26

Ik heb hem vandaag ook voor de eerste keer duivelsklauw gegeven om de scherpe randjes van de pijn te halen. Ben benieuwd hoe hij morgen loopt. Ik kijk het even het weekend aan, en anders laat ik inderdaad maandag de dierenarts komen. De hoefsmid is al gebeld, hoeven zijn inderdaad wat lang (ze zijn allemaal weer aan de beurt haha), maar het lijkt me niet dat hij daardoor zo slecht kan gaan lopen toch? Heeft hij nog nooit gedaan van lange hoeven..
Denken jullie (aan de hand van de foto's) dat ik hem op streng dieet moet houden of kan hij weer bij de rest van de kudde op het gras?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:32

Shanna@Dit ziet er inderdaad uit als bevangen...duivelsklauw kan ondersteunend werken maar ik denk niet in dit stadium.Beter is de dierenarts erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:35

De reden dat ik tot maandag wil wachten met de dierenarts is omdat ik mijn pony dit weekend nog geschoren wil hebben, dan kan de dierenarts eventuele verdikkingen e.d. beter zien. Of is dat niet aan te raden?
Dekentjes heb ik voor hem, hij kan eventueel ook snachts op stal.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:37

Shanna, als ik jou was zou ik niet het weekend afwachten met de dierenarts laten komen. Stel hij is wel hoefbevangen (en als ik dat filmpje zie dan is dat zeer aannemelijk) dan moet je er zo snel mogelijk een dierenarts bij halen. Erg belangrijk dat de ontsteking zo snel mogelijk geremd wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:39

Paardje loopt zeker niet goed. Ik zou me vooralsnog niet druk maken over eten en wel/niet op de wei - maar me wel erg zorgen maken over dat loopje en de komst van de DA niet uitstellen.
Een handige DA kan ook met vacht wel zien wat er aan de hand is en verdikkingen zijn te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:42

Ik mail mn filmpje wel al naar de dierenarts toe, dat hij morgen als ik bel er ook een beeld bij heeft. Voor nu laat ik hem dan lekker in de kale crosswei staan met wat hooi, en toch kijken of hij al geschoren kan worden.
Is het afspoelen van zn benen wel of niet aan te raden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:46

Op dit moment heeft niks zin - zolang er geen diagnose is, moet je niet aanrommelen.
Hoe lang loopt het paardje al zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:51

Enkele dagen pas, hij bleef ook op het zand bij de waterbak staan in plaats van bij de rest in de wei. Ze staan overigens het gehele jaar door buiten in de wei, dus het is niet dat het plots wennen is aan de wei.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:54

Als het dier zelf al de wei niet op wil.. is dat niet genoeg reden om morgen een DA erbij te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:57

Ik denk inderdaad dat ik niet ga wachten tot na het weekend, maandag is het koningsdag dus dat gaat hem ook al niet worden vrees ik. Ik heb inmiddels het filmpje en de foto's doorgemaild, en ga morgen-ochtend gelijk bellen (dan heeft de dierenarts beeld bij de klachten) en hoop dan maar dat hij nog voor het weekend kan komen, of dat ik langs kan komen met de pony op de kliniek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-15 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:57

Als het wel hoefbevangenheid is is er zeker een da bezoek nodig. Hoefbevangenheid moet je zien als spoedgeval. Want als je te lang wacht kan het hoefbeen kantelen, of erger een sincker ontstaan en dan is het einde verhaal.