[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:06

@Flosje446 en Madeliefjes: Ik lees dat julie nu een drainage kuur geven. Zou het uberhaupt niet goed zijn om 'schoon' de winter in te gaan? De mijne (bijna 3) heeft zo'n kuur nog nooit gehad. Wat adviseren jullie qua toediening. Ik heb een flesje in de voorraad staan....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:21

Ik ben 2 weken geleden gestopt met drainage. Die kreeg ze vanaf begin juli dacht ik. Toen die op was, stond Sen al 2 weken niet meer op het land. Eczeem leek onder controle en ik dacht ze zal wel schoon zijn. Maar de afgelopen dagen is het ineens helemaal mis. Waarschijnlijk door het andere voer en daarom geef ik haar weer een reinigingskuur. Als het nu goed gaat met je paard, zou ik eerder in januari/februari/maart met een kuur beginnen zodat ze schoon het eczeemseizoen in gaan.
Nu Senna ineens zo onwijs heftig reageert op een voerverandering vraag ik me wel af of ze echt alleen maar ZE heeft. Ik heb ergens gelezen dat ZE paarden vaak ook insulineresistent zijn en dat vermoed ik dan ook een beetje. Ik kan haar jammer genoeg niet helemaal van het kuil halen, maar ga wel vragen of ze 's avonds alleen hooi mag krijgen ipv een combi hooi/kuil. Ze staat er voor de rest harstikke goed bij; alleen is haar buik weer aardig aan het groeien.

Weet iemand nu ik drainage er bij ga geven of ik nog wel andere supplementen kan geven zoals appelazijn en omega-olie?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:23

Ben hier lange tijd niet meer geweest, omdat het eindelijk zo goed ging met Auke en zijn eczeem.
Helaas schuurt hij sinds een tijdje toch weer behoorlijk :(
Hij leek het zo goed te doen op Safe and Sound, maar begin nu toch weer te twijfelen.

Iemand hier bekend met het basisdieet van Nicolette Hebing? (van boekje Zomereczeem opgelost met voeding)
Zit erover te denken dat maar te gaan proberen.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:34

Ik heb het boekje van Nicolette ook. Heb het afgelopen seizoen gekocht maar me er nog niet heel erg in verdiept. Dat ga ik deze winter maar eens doen en kijken hoever ik het door kan voeren komende tijd.
Ik heb mijn paarden niet aan huis en ben dus wel afhankelijk van de staleigenaar met bepaalde zaken. Maar dat zullen de meeste hier wel kennen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:42

@Flosje446 en Madeliefjes: Ik lees dat julie nu een drainage kuur geven. Zou het uberhaupt niet goed zijn om 'schoon' de winter in te gaan? De mijne (bijna 3) heeft zo'n kuur nog nooit gehad. Wat adviseren jullie qua toediening. Ik heb een flesje in de voorraad staan....

Het mooiste is als je 2 keer per jaar een drainage kuur geeft. 1 keer in het voorjaar en 1 keer in het najaar. Voor paarden met echt hele erge klachten kan je het zelfs voor langere termijn geven. Wat de dosering betreft kan je gewoon de dosering op het flesje aanhouden.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:47

@Flosje446
Je kan gewoon andere supplementen gebruiken naast drainage compositum. Ik ben er van overtuigd dat bijna alle paarden met zomereczeem in meer of mindere mate insulineresistent zijn. Wat je ziet is dat er extra vet wordt opgeslagen in de manenkam, vetweefsel is een weefsel wat in een constante lage ontstekingstoestand verkeerd en bij eczeem komen er dus makkelijk ontstekingen door prikjes van insecten maar ook door het schuren zelf. Kuilgras is ook een bekende trigger.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:32

Madeliefjes schreef:

Het mooiste is als je 2 keer per jaar een drainage kuur geeft. 1 keer in het voorjaar en 1 keer in het najaar. Voor paarden met echt hele erge klachten kan je het zelfs voor langere termijn geven. Wat de dosering betreft kan je gewoon de dosering op het flesje aanhouden.

ok bedankt, ga ik doen! Na het uitwerken van de Cavalesse schuurt ze flink.... Hier (Veluwe) zijn de vliegjes zeker nog niet weg, ondanks de koude nachten van een paar dagen terug.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:36

Mijn pony heeft de hele zomer door drainage gehad.
Heb nog nooit zo'n goede zomer gehad (nou ja, mijn pony dan)

Ik vind het goed spul.
Hiervoor deed ik 2 kuren per jaar, voor en najaar.
Hielp geen ene drol.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:47

Het is echt heel paard afhankelijk inderdaad. Sommige hebben genoeg aan 1 kuur per jaar en andere moeten er de hele zomer aan. Doe je wel af en toe stop weken inlassen??

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:50

yup, ik gaf ongeveer 2 en halve maand, 3 maand en dan een tussenstop, en dan opnieuw.

Uiteindelijk zelfs af kunnen bouwen na 1x daags 20 druppels, daar deed ze het super op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:12

Madeliefjes schreef:
@Flosje446
Je kan gewoon andere supplementen gebruiken naast drainage compositum. Ik ben er van overtuigd dat bijna alle paarden met zomereczeem in meer of mindere mate insulineresistent zijn. Wat je ziet is dat er extra vet wordt opgeslagen in de manenkam, vetweefsel is een weefsel wat in een constante lage ontstekingstoestand verkeerd en bij eczeem komen er dus makkelijk ontstekingen door prikjes van insecten maar ook door het schuren zelf. Kuilgras is ook een bekende trigger.

mee eens!!!!

ap is dit jaar echt zoveel mogelijk "suikervrij"gehouden wat gras betreft en dit is het eerste jaar in 10 jaar dat ik echt helemaal blij ben :D
hij eet momenteel wel kuilgras,maar staat dag en nacht buiten dus krijgt wel voldoende beweging zodat hij daar weer wat van verbruikt.

maar toch wil ik wel even een opmerking plaatsen:
als je drainage gaat gebruiken dan vind ik het juist verstandig om op dat moment zo schoon mogelijk je paard te hebben.
dus alleen geven aan voer wat nodig is en laat de supplementen even achterwege..
de drainage moet het lichaam helpen op te schonen, en dan scheelt het volgens mij wel als je dan niet teveel extraatjes er in gaat stoppen..

ik heb gelukkig dit jaar nog geend rainage nodig,mmaar als ik dat deed liet ik alle supplementen even achterwege.
ben er sowieso wel een voorstander van om je paard af en toe een paar weken helemaal niks te geven.
zomerperiode alleen gras voor een week of 4-5 en pas daarna weer beginnen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:17

Klopt wat je zegt ellepel.
Mijn pony kreeg er niets naast, alleen die drainage.

sowieso krijgt ze vrij weinig, streng dieet hé.
Maar het helpt wel.

Owja, pony is stapelgek op dat spul, alsof ze zelf al zoiets heeft van, dat is goed voor mij.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:18

@Ellepel: Dat dacht ik ook al. Als je een reinigingskuur geeft is het misschien verstandiger om al die andere extra's even achterwege te laten. Ik moet natuurlijk wel even kijken of Sen het wel goed blijft doen, want ze doet het momenteel met de omega-olie en appelazijn wel heel erg goed. Halen jullie je paarden dan ook van het krachtvoer af? Ik heb nu een zak Safe & Sound voor haar. Ze krijgt krachtvoer, maar één keer per dag en maar een kwart schep (misschien van S&S wat meer, omdat het heel ander voer is).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:30

die van mij kreeg drainage, klein handje brok 2x daags (voor vitaminering e.d.), kuil en weidegang.
Weidegang wel redelijk beperkt en op kort spul

Geen andere supplementen of snoepjes e.d.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:43

Ok, dan gaat ze wel gewoon krachtvoer krijgen. Bij ons krijgen ze in de paddock kuil en 's avonds kuil + hooi. Misschien als ik de pensionhouder lief aankijk dat ze 's avonds alleen hooi krijgt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:45

Doe het dan wel met mate dat krachtvoer haha.

Hooi hoef ik bij die van mij niet aan te komen, eet ze niet.
Dus ze is wel op kuil aangewezen.

Probeer je wel te beperken tot alleen dat, en dus ook geen ander overbodig voedsel aanbieden als wortels en appels e.d.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:23

Helaas is die van mij toch ook weer wat gaan schuren, maar ik leg de deken niet meer op. Hij reageert nu ook gewoon even wat heftiger op alle vliegen, zelf de gewone huisvlieg stampt hij weg alsof er een hele zwerm om hem heen zit. Misschien moet hij er dus gewoon aan wennen.

Ik heb de manen en staart wel even in de teatree shampoo gezet vandaag en blijft er verder zo min mogelijk vanaf. De brokken zijn iets verhoogd en ik heb drie dagen terug een vitamine-spuit gegeven, kan allebei de oorzaak zijn van de jeuk natuurlijk.
Gelukkig valt de jeuk nog redelijk mee, dus ik houd het voorlopig nog zo. Ik heb de deken wel nog op stal liggen, just in case.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:33

Hier vandaag ook weer heel licht iets geschuurd.
Meerdere paarden op stal eigenlijk ook.
Seizoen is nog niet helemaal veilig.
Deken gaat hier ook niet meer op hóór.
Die medicatie verpest toch een hoop.

Volgend jaar hopelijk toch wel eenzelfde zomer met wel de juiste afsluiting.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:56

Met Diaz gaat het eigenlijk super goed.. Zie haar niet rollen of schuren en ook op stal is ze rustig..
Enkel wanneer we het behandelen vind ze het heerlijk en zie je dat ze nog wel jeuk heeft maar niet meer extreem..
Staart en manen lijken alweer een beetje te groeien en de haren op haar wang/jukbeenderen zijn al helemaal terug gekomen :-)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:42

Dat is fijn, Roos. Wat heb je er nu allemaal aan gedaan?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:45

Ze staat momenteel op een flinke ontgiftingskuur en uitwendig smeren we groene leem en zinkzwavelpasta van de groene os.. Wanneer deze kuur op is gaan we haar inwendig nog reinigen met 3 leemsoorten en dan zullen we zien of de eczeem blijft bestaan of dat de oorzaak ergens anders lag..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:57

Kas z'n manen groeien echt heel snel :oo ze beginnen nu alweer te hangen en zijn alweer zo'n 7cm lang! Bij de schoft wel iets korter.

Gisteren is er weer een naald in z'n hals gezet, weer niets eruit. Ze verdenken hierom nog steeds simpel oedeem in plaats van abces, moet nu overstappen van de metacam op weer een week antibiotica. Ben benieuwd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:01

Hier gaat net nog steeds super :) deken is nu meer dan 2 weken af en pony heeft nergens last van en ziet er super uit.

Zo is mijn haf momenteel :)

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:13

Ziet er goed uit Yvank!
Heb je haar al onder de winterdeken staan? Ze ziet er nog zo mooi glad uit :)

Ik heb Storm gister weer de hele ochtend in de paddock gehad (om half 10 zelf gereden en om 2 uur pakken we hem weer voor de voltige met de kids, in de tussentijd staat hij dan in de paddock) en hij ging op den duur een beetje met zijn kont tegen de container schuren. Hij had zijn regendeken wel op, dus geen schade verder en hij stopte er vanzelf mee. Afgelopen week deed hij het ook al even. Hij is momenteel erg kriebeleig aan zijn hals met poetsen en aaien, dus er zit nog wel jeuk maar kan me voorstellen dat dit van de opkomende wintervacht komt?
Ookt kriebelt hij denk ik niet met de anderen in zijn wei, dat zijn allemaal chagrijnige tantes! Volgende week komt er een jonge fjord van een vriendin bij in, hopelijk kan hij daar lekker mee kroelen (hoewel deze oude dames mijn deken en manen wel mooi heel laten...hihi)

Wisse gaat goed, begint nu eindelijk wat meer vacht te kweken en hij reageert ook niet meer zo erg op borstelen.

Roos, die leem kan dat wel met een chip?
Ik wilde dat zelf ook doen maar door de waarschuwing was ik toch wat huiverig om het te gebruiken.
Welke gebruik jij precies?

CS ik baal echt enorm voor jou, het ging de hele zomer zo top!
Echt supersupersuperstom :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:18

Ja dat hoor ik van iedereen :D , maar nee ze staan nog onder 150 grams. Wou de winterdeken pas na het scheren opdoen. Maar als ze zo in de vacht blijft hoeft dat helemaal niet :)) Dan gaat die gewoon op.