Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:15

Wat sneu Zinzi, maar fijn dat het met de merrie naar omstandigheden goed gaat :)

Hoe is het gegaan met Naomi, Focussed?

Mooi topic Imago, zat met tranen in mijn ogen je hele verhaal te lezen :o
Zijn nieuwe plek ziet er echt super uit!

Ik zet het toch maar hier online op bokt.
Vorige week is de DA geweest voor Cushing en IR te testen en vandaag komt de uitslag (als het goed is) terug.
Maar wat als er een negatief resultaat uitkomt? :\

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:51

Urselin , met beide valt te leven . Hoewel het niet altijd makkelijk is .
Je hebt wel een puzzel completer . En dat schept duidelijkheid in de verzorging van je paard .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:17

Imago, wat ziet z'n plekje er geweldig uit zeg !!!!! Respect dat je hem daar heen hebt gebracht _/-\o_ _/-\o_
Hoe gaat het met hem nu? Is hij al een beetje gewend?

Met Naomi gaat het erg goed!! Ze staan rustig samen! Ze is nog wel wat argwanend en als hij te dicht bij komt dan maakt ze snel plaats, maar ze is niet in paniek en ze staan verder rustig te grazen! Dus hopelijk blijft het zo goed gaan! :D :D

Ze staan nu samen op een strook gras zodat de rest kan aangroeien, was eerst bang dat het misschien te klein was (normaal staat ze er natuurlijk alleen op) maar gaat echt super +:)+ Ze hebben ook nog de paddock waar ze op kunnen dus als ze elkaar uit de weg willen kan dat.

Ziet er wel leuk uit, het senioren duo (hij is 20) met hun muilkorfen _O-
Afbeelding

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:34

IMAGO Wat een schitterende plek heb jij je vriendje gegeven! Ik denk dat hij zich daar zeer zeker thuis gaat voelen. Dat maakt het verdriet misschien ook dragelijker!

ZINZI Wat fijn dat je merrie wat lijkt op te knappen.

FOCUSSED Wat een leuk plaatje!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:41

Thanks, ze hebben zelfs al 5 seconden elkaar gekriebeld *\%/* *\%/*

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:46

Zinzi_jewel schreef:
Urselin , met beide valt te leven . Hoewel het niet altijd makkelijk is .
Je hebt wel een puzzel completer . En dat schept duidelijkheid in de verzorging van je paard .

Ik bedoel ook meer als de test negatief terugkomt (als in: geen Cushing of IR aangetoond) :j
Heel dubbel, aan de ene kant wil ik graag een verklaring voor de symptomen hebben.
Maar aan de andere kant Cushing is wel progressief en zit je vast aan medicatie..

Wat een leuke foto Focussed :)
Werken die graasmaskers goed? (muilkorfen :') )

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:47

Aah zo , Ja dat dilemma zit ik ook mee .
Bloedbeeld negatief voor cushing terwijl dok wel overtuigd is van cushing .
Sta nu ook voor keuzes waarvan ik niet weet of het de goede zijn .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:52

Geweldig duo Focussed ! :D The oldies dream team !
Gaat dat lang goed met die muilkorf bij Naomi ? Ik had dat hier ook geprobeerd voor mijn zwarte merrie vorig jaar...helaas hebben die muilkorven een gemiddelde levensduur van 3 dagen gekend... :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:13

Graasmaskers werken hier heel goed! Naomi gaat niet meer zonder op het land, vorig jaar bevangen geweest (van de prednison) en heeft de aanleg om dik te worden, dus lekker overdag met masker op het land en 's nachts op de paddock met hooi. Zonder masker zou ze het hele zomer dag en nacht op de paddock moeten, en nu kan ze toch nog lekker op het land.

De Fjord heeft een maat te klein dus die eet er nog wel wat langs hier en daar. :D :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:17

urselin: Het probleem is dat een negatieve uitslag nog niet perse betekent dat je paard geen Cushing heeft. Zeker in de beginfase komt het voor dat er vals negatief gediagnosticeerd wordt met de bloedtest.

Wellicht is het dan een optie om in overleg met de DA (wanneer het paard veel symptomen heeft) Provarium Breeding of toch een lage dosis pergolide te starten om te kijken of dat helpt.

Hier in het topic zit een iemand (waarvan ik het weet) met een paard dat negatief getest werd en het super doet op pergolide en dus daar ook gewoon mee behandeld wordt. Weet even haar naam niet maar misschien als ze meeleest dat ze weet dat ik het over haar heb :D

W.b.t. hopen op een bepaald uitslag, dat herken ik wel! Aan de ene kant hoop je natuurlijk niet dat je paard Cushing heeft, aangezien het inderdaad progressief is (mijn vriend noemt de verzorging van Naomi gekscherend palliatief :') ), aan de andere kant hoop je het weer wel, omdat het in ieder geval behandelbaar is. Zonder diagnose is het ook lastig te behandelen en weet je het op een gegeven moment ook niet meer waar je het zoeken moet....

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:43

Ja precies, heel dubbel is het! Gelukkig zijn de symptomen van mijn pony niet 'ernstig', maar mijn gevoel wijst toch richting Cushing..
Mocht de test negatief zijn, ga ik in overleg met de DA.
Wel heel fijn (geruststellend) om te horen dat er wel mogelijkheden zijn als de test Cushing niet bevestigt :j

Helaas had de DA nog geen complete uitslag terug van het lab.
Hopelijk morgen de uitslag, wil niet meer in spanning zitten :))

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:53

Mijn Zinti is ook niet ernstig .
Ze heeft veel symptomen die richting IR wijzen . Ze is ook IR bevestigd .
Maar sinds een jaar komen er dingen bij die typerend zijn voor cushing .
En de aangewezen IR behandeling doet weinig .
Maar moet toegeven .
Geen vers gras , wel hooi uit plastic en droog hooi , krachtvoer krijgt ze Pure Feed Balancer en kwart schepje Care 4 Life .
Daardoor 10 chlorella tabletten en 3 mariadistel capsules .Ze krijgen in de avond hun krachtvoer hapje . Een eczeemdeken op .
24/7 buiten en 3/4 x per week werk .
Ze doet het tot nu goed .
Op het melk geven na en de rare wegval links achter in het werk, ze heeft vet boven de ogen .
Haar opgeblazen buik is stuk minder sinds granen en geheel melasse vrij voeren .
Ze mag nog kg, s kwijt maar dat moet ik met trainen doen .het eerste dat wegvalt is de bovenlijn namelijk .

Prik mij maar lek als het geen beginnende cushing is !
Of een variant die er zeer dicht bij staat .

Dok komt deze week even babbelen heeft eea uitgevogeld wb de provarium breeding ook .
En Annika van Den hoek zal vrijdag wel met iets komen .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:16

Hallo , ik vrees dat ik mij ook even moet melden in dit topic.
Kreeg net de bloeduitslagen binnen van mijn kwpn ruin van 10 jaar en het lijkt erop dat hij cushing heeft.
Hij heeft verder geen verschijnselen , is alleen tot nu toe 3 keer met insultachtig beeld aangetroffen.
Zo , nu kan ik dit topic tenminste terug vinden , en ik heb heel wat te lezen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:59

Welkom in dit topic, 10 jaar is nog wel jong!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:15

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:26

Wat vervelend Nammie!!

Gisteren is bij Anne weer bloed afgenomen, om te kijken of de waardes genoeg gedaald zijn om de Prascend te halveren :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:54

'Helaas' is mijn pony niet positief getest op Cushing, de waardes waren normaal.
Alleen de uitslag van insulineresistentie laat op zich wachten.
Even DA gesproken over de opties wanneer alles negatief blijkt te zijn, supplementen voor het verharen en dieet aanpassen.

Ik weet niet zo goed hoe ik me bij de uitslag voel :\

Welkom Nammie, ik had je topic van de week gelezen, wel 'fijn' dat de oorzaak van die aanvallen is gevonden bij je paard! Helaas wel jong, tien jaar :(:)

Spannend Jacyntha, hopelijk zijn de waardes gedaald! Leuk trouwens dat je je in het Brabant topic gemeld hebt :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:02

Je voelt je hetzelfde als ik van de week .
Je hoopte een puzzel compleet te krijgen door de bloed test .
Die van mij gaat iig of op de provarium of op de prascend . Wacht daarvoor even het belletje van Den Hoek af .

Je kan voor het verharen proberen lijn olie door het voer te doen .
En ik koos daarnaast voor een Granenvrij en Melasse vrije voeding .
Pure Feed Balancer . Eigenkijk wat te hoog in suikers naar mn zin . MAAR granen vrij en Melasse vrij en dat doet al veel .
De opgeblazen buik is al stukken minder . En het verharen gaat eigenlijk goed . Gelijk op met onze pony die deze winter voor het eerst buitenpaard is geweest dus een vreemde vacht heeft en ons Mini paard Annelie .
Alleen mn jonge merrie is volledig uit dr wintervacht .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:32

ik heb van de week met mijn veearts overlegd, hij vond het extreem gespannen gedrag niet direct passen bij het beeld van cushing, maar meer hormoongerelateerd, dus hij vond het niet nodig om te testen.
Later nog met een andere veearts overlegd en die gaf hetzelfde aan, wij gaan dus nog even niet testen en naar andere oorzaken/oplossingen zoeken...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:03

Zoals door sommigen al vermeld. Een negatieve uitslag wil helaas niet zeggen dat het dier geen cushing heeft.

Ik snap heel goed dat je een antwoord wil hebben op de vragen en dan is slecht nieuws soms nog beter als de onzekerheid. Gelukkig kunnen ze met de nodige medicatie en zorg een goed leven hebben.

Hoe dan ook het is nooit leuk als je vriendje zich niet lekker voelt. Echter als ik sommige verhalen hier lees dan besef ik des te meer dat ik het "getroffen" heb. De vage klachten bij mij komen dus ergens vandaan en hoort ook nog eens bij zijn leeftijd.

Ik ben heel benieuwd wanneer ik veranderingen kan gaan zien bij de mijne. Hij staat nu 2 wkn op de pergolide. Helaas deze week niet geweest ivm ziekte van mijzelf en mijn jongste zoon. Gelukkig wordt Vos goed verzorgd en hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Morgen en anders overmorgen maar eens even kijken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:18

Ik heb een vraagje , en misschien dat het ergens beschreven staat , maar heb nog niet alles doorgelezen.
Houden jullie ook rekening met de seizoensgebonden schommeling van het acth gehalte?
Geven jullie van augustus tot oktober minder pergolide? en van november tot juli meer?
Tenminste dat is de seizoensschommeling die op mijn labuitslagen staan...

En het heet geen pergolide meer maar...ik kan die naam niet onthouden sorry....

Wordt niet echt vrolijk van dit topic trouwens. Wel van de steun die iedereen elkaar geeft! das mooi om te lezen.
Maar de dilemma's waar jullie voor gesteld worden , en uiteindelijk het in laten slapen...
Jullie zetten ook echt alles op alles om het jullie pony/paard zo fijn mogelijk te maken. Petje af!!!

Stel , er komt weer zoon paardje op jullie pad , zouden jullie zonder pardon hetzelfde traject weer in gaan?
Dit is een gewetensvraag , ik worstel daar nu ontzettend mee namelijk.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:26

Bedankt voor jullie begrip :)
Ik zie het niet zo zitten om supplementen te geven en lijnzaadolie voer ik ook al jaren, maar ik zie geen verschil (zie juist dat het elk jaar moeilijker gaat).
Ik voel me ook niet zo serieus genomen omdat anderen de symptomen niet zien zoals ik.
Meer drinken, meer plassen, dikke harde manenkam, laatste vier jaar moeilijker verharen en dit jaar is de vachtstructuur heel anders: plukkerig, bij zweten en regen komt er een krul/slag in en nu plaatselijk een slag zonder regen of zweet.

Nammie, bedoel je als je paard overleden is en er komt dan weer een paard op je pad met soortgelijke symptomen?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:31

urselin schreef:
Nammie, bedoel je als je paard overleden is en er komt dan weer een paard op je pad met soortgelijke symptomen?

Ja , de energie , het verdriet , de dilema's , het je in allerlei bochten wringen om het je paard zo goed mogelijk te laten hebben...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:37

Na mijn pony stop ik ermee sowieso mee, dan ben ik er wel klaar mee :)
Achteraf gezien had ik misschien zelfs niet voor deze pony gekozen (rugklachten, hoop trauma's, daardoor vervroegd op pensioen).
Dus op jouw vraag zou ik zeker antwoorden dat ik het niet zo doen :n

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:44

Ik kan me dat zo goed voorstellen...
Toch worstel ik met het idee dat als ik dat eerste paard nou niet had gehad , dan had ik waarschijnlijk veel meer in het tweede paard gestoken. Is dat wel eerlijk naar het tweede paard toe?