[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:59

moos2 schreef:
alleen een boett-deken helpt en naar zee verhuizen, alle dure smeersels echt niet. Wat de jeuk kan verlichten als er eenmaal korsten zitten is amandelolie.

moos

zo, wat een wetenschappelijk onderbouwd bericht Haha! Knipoog
zelfs naar zee verhuizen helpt lang niet altijd. Verder zweer ik bij de boett deken maar er zijn ook genoeg mensen die blij zijn met andere merken.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:06

Mijn paard heeft heel zijn neusvleugel onder de wondjes zitten... Allemaal open..
Zou hij dat geschuurd kunnen hebben??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:04

Mork schreef:
zelden bij paarden onder de 3 he? Die van mij is nog geen 3..........
Hopelijk als hij over 6 weken van drenthe naar Z-holland is verhuisd heeft hij er misschien minder last van.

nja, zelden
ik ken ook echt wel veulens die het al hebben , maar bij veulens en de echte jonkies komt het echt veel, veel minder voor

hoe oud is die van jou?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:05

moos2 schreef:
alleen een boett-deken helpt en naar zee verhuizen, alle dure smeersels echt niet. Wat de jeuk kan verlichten als er eenmaal korsten zitten is amandelolie.

moos

zee helpt idd niet altijd
dat versterkt bij mij alweer het idee dat een hoop eczemers niet direct allergisch zijn voor de knut, maar dat er andere problemen aan ten grondslag liggen

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:00

Oei Mork, jouw paardje ook ZE? De mijne kreeg het al toen ze nog maar twee was.

Brute pech dus dat ze het bij ons toch op zo'n jonge leeftijd krijgen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:49

De mijne kreeg het pas op zijn vijfde, op de faculteit in Utrecht werd me destijds (nu 7 jaar geleden) verteld dat het vaak pas op vijfjarige leeftijd naar boven komt. Inmiddels zie je ook regelmatig veulens die het hebben. Het klinkt misschien heel cru maar als ik een veulen zou hebben met eczeem zou ik hem wegbrengen.

De knut komt inmiddels zelfs op de waddeneilanden voor dus een paard dat allergisch reageert op de knut zal er geen baat hij hebben.

Hoe niet onderbouwd ook, ook mijn mening is dat de eczeemdeken tot nu toe het beste resultaat geeft. Dus ik vind die opmerking niet eens zo gek. Die van mij had zijn hoofd wat kaal geschuurd en zijn benen stuk gebeten en die plekken maak ik schoon en smeer het daarna in met traumeelgel.
Zeker nu hij dit jaar een sarcoid heeft gehad, die ook veroorzaakt wordt door vliegen die troep achterlaten in wondjes, wil ik nu alle plekken goed ontsmetten en zo schoonmogelijk houden.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:02

Die van mij kreeg voor het eerst eczeem toen ze net een jaar oud was... Gelukkig is het tegenwoordig wel goed onder controle te houden.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:24

Ik ben er nu vrijwel heilig van overtuigd dat het gras een grote boosdoener is. Roos staat sinds een week nu in de paddock (vanwege haar opengeschuurde buik etc) ipv op de wei. Alles begint weer te helen en ze schuurt vrijwel niet. Ik zou er haast van gaan denken dat ze gewoon allergisch is voor gras of in ieder geval een combinatie van dingen...

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:25

Otello was 2 toen het bij hem zichtbaar werd.. Ook vrij vroeg dus!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:32

floortje82 schreef:
Ik ben er nu vrijwel heilig van overtuigd dat het gras een grote boosdoener is. Roos staat sinds een week nu in de paddock (vanwege haar opengeschuurde buik etc) ipv op de wei. Alles begint weer te helen en ze schuurt vrijwel niet. Ik zou er haast van gaan denken dat ze gewoon allergisch is voor gras of in ieder geval een combinatie van dingen...

Het gras barst smorgens van de vliegjes. Daarom jeuken de paarden veel meer dan wanneer ze in de bak of stal staan, tenminste die van mij...ik heb er een hele studie van gemaakt de afgelopen jaren.
Ik doe ze smorgens pas na 9 uur in het land en om 5 uur weer naar binnen. Al zag ik vanmorgen om half 10 ook nog hele wolken van die rotvliegjes uit het gras opstijgen toen ik de paarden erin zette. Verdrietig
Het is dit jaar wel heel extreem met die rotvliegjes.
Dus je zou kunnen proberen om je paard niet al te vroeg eruit te doen. Of in de bak houden idd, dat helpt zeker.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:44

Sonja_vR schreef:
Mork schreef:
zelden bij paarden onder de 3 he? Die van mij is nog geen 3..........
Hopelijk als hij over 6 weken van drenthe naar Z-holland is verhuisd heeft hij er misschien minder last van.

nja, zelden
ik ken ook echt wel veulens die het al hebben , maar bij veulens en de echte jonkies komt het echt veel, veel minder voor

hoe oud is die van jou?

Die van mij wordt wel 3 dit jaar maar schuurde van de winter af en toe weleens maar niet erg. Als hij het blijft houden dan maar een boetdeken.
Veearts adviseerde ook idd na 9.00 uur in de ochtend naar buiten en tussen 16.00 en 17.00 weer naar binnnen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:55

Mork,

Een hele grote aanrader is desensibilisatie. Dat is een wetenschappelijk onderbouwde techniek waarbij er eerst bloedtesten gedaan worden om te zien waarvoor hij allergisch is. daarna ga je een telkens groter wordende hoeveelheid van die stof ingespoten.

Ik heb het gedaan en mijn paard draagt nog een deken maar schuurt eigenlijk niet meer.

Hoe minder zomers ze eczeem gehad hebben op het moment dat je ermee begint, hoe beter. dus als de jouwe nog zo jong is heeft het goede kans van slagen.

PM mij maar voor info.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:55

bij valerie smeerde ik gewoon de doodnormale muggestift met citroen erop Haha!
en knoflook door het voer.
dat hielp

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 15:03

Knoflook door het voer is niet goed voor paarden. Dat breekt rode bloedcellen af bij paarden (niet bij mensen dus).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:59

Een hele grote aanrader is desensibilisatie. Dat is een wetenschappelijk onderbouwde techniek waarbij er eerst bloedtesten gedaan worden om te zien waarvoor hij allergisch is. daarna ga je een telkens groter wordende hoeveelheid van die stof ingespoten.

Ik heb het gedaan en mijn paard draagt nog een deken maar schuurt eigenlijk niet meer.

Hoe minder zomers ze eczeem gehad hebben op het moment dat je ermee begint, hoe beter. dus als de jouwe nog zo jong is heeft het goede kans van slagen.

PM mij maar voor info.[/quote]

Dit heb ik een paar jaar geleden ook gedaan. Dit ging vanuit een kliniek uit Brussel. Daar werd het bloed naartoe gestuurd en vervolgens kreeg je de uitslag en een injectiekuur voor je paard. Ik heb dit 2 jaar gedaan bij mijn zeer zware excemer. Ik zag wel resultaat. Helaas wilde onze DA er niet meer aan meedoen omdat de anderen die het ook probeerden geen resultaat hadden. Toch zie ik het nog steeds wel als DE oplossing voor exceem maar moet je het idd toepassen op paarden die het nog niet zo lang hebben en het wat langer dan een paar jaar volhouden.
Waar krijg jij je injecties vandaan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:04

Het probleem van desensibiliseren is dat je exact moet weten waartegen je dat dan moet doen. En er zijn inmiddels een aantal laboratoria die een heel eind in de richting komen, maar toch is nog niet met 100% zekerheid te zeggen of je paard allergisch is voor de pootjes van vliegje, voor zijn monddelen, voor ontlasting van het vliegje of nog tientallen andere factoren van het vliegje... Als dat ooit volledig opgehelderd is, is desensibilisatie een heel erg goede oplossing. In de humane geneeskunde wordt het ook steeds meer toegepast voor dingen waarvan dus exact zeker is dat dat deeltje bij die persoon de reactie opwekt...
Ik hoop dat de diergeneeskunde binnenkort ook zo ver is...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:11

Nickeltje schreef:
Het probleem van desensibiliseren is dat je exact moet weten waartegen je dat dan moet doen. En er zijn inmiddels een aantal laboratoria die een heel eind in de richting komen, maar toch is nog niet met 100% zekerheid te zeggen of je paard allergisch is voor de pootjes van vliegje, voor zijn monddelen, voor ontlasting van het vliegje of nog tientallen andere factoren van het vliegje... Als dat ooit volledig opgehelderd is, is desensibilisatie een heel erg goede oplossing. In de humane geneeskunde wordt het ook steeds meer toegepast voor dingen waarvan dus exact zeker is dat dat deeltje bij die persoon de reactie opwekt...
Ik hoop dat de diergeneeskunde binnenkort ook zo ver is...

Je hebt gelijk dat men er nog niet achter is welk allergeen op het culicoides mugje de schuldige is. Is waarschijnlijk de reden dat het voor sommige paarden werkt en voor anderen niet.

Mijn ervaring ermee is heel positief, mijn pony heeft nog aanleg tot schuren, zodat ik de eczeemdeken en het insecticide nog wel nodig heb. Maar als ik al mijn paarden om een rijtje zet kan jij de eczemer niet aanwijzen, zo goed ziet hij eruit. Het is de dichtste benadering van een geneesmiddel voor ZE die er nu bestaat. Frankavosje hier op bokt heeft gelijkaardige resultaten. Anderen misschien niet...

Mijn serum komt van immunopharm in Brussel. Ik ben nu 1.5 jaar bezig

Citaat:
Helaas wilde onze DA er niet meer aan meedoen omdat de anderen die het ook probeerden geen resultaat hadden.

Klant is koning bij een DA, aisie!
Als jij dat product betaalt moet hij het voor je bestellen, en anders ga je toch gewoon naar een andere DA? Ik zou het persoonlijk niet accepteren als mijn DA op eigen houtje besliste om de kuur stop te zetten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:20

Je hebt gelijk dat men er nog niet achter is welk allergeen op het culicoides mugje de schuldige is. Is waarschijnlijk de reden dat het voor sommige paarden werkt en voor anderen niet.

Mijn ervaring ermee is heel positief, mijn pony heeft nog aanleg tot schuren, zodat ik de eczeemdeken en het insecticide nog wel nodig heb. Maar als ik al mijn paarden om een rijtje zet kan jij de eczemer niet aanwijzen, zo goed ziet hij eruit. Het is de dichtste benadering van een geneesmiddel voor ZE die er nu bestaat. Frankavosje hier op bokt heeft gelijkaardige resultaten. Anderen misschien niet...

Mijn serum komt van immunopharm in Brussel. Ik ben nu 1.5 jaar bezig

Citaat:
Helaas wilde onze DA er niet meer aan meedoen omdat de anderen die het ook probeerden geen resultaat hadden.

Klant is koning bij een DA, aisie!
Als jij dat product betaalt moet hij het voor je bestellen, en anders ga je toch gewoon naar een andere DA? Ik zou het persoonlijk niet accepteren als mijn DA op eigen houtje besliste om de kuur stop te zetten.[/quote]

Nee ik was er ook niet blij mee, maar inmiddels hebben we een andere DA. Deze is zowiezo veel serieuzer wat de paarden betreft dus die ga ik nog eens vragen om die kuur nog een keer weer voort te zetten, maar dan bij mijn ruin. Die heeft het niet zo heel erg namelijk en ik denk dat de kans van slagen bij hem een stuk groter zal zijn. Hij is ook een stuk jonger.
Ik had het overigens ook via de immunopharm uit Brussel.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:22

Hoi,

Wat zouden jullie met deze manen doen, het eerste deel heeft ze flink geschuurd. Vraag me of of ik ze eraf knip of dat ik het zo moet laten. Ik vind het eigenlijk zo een lelijk gezicht.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Mirjam

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:29

ellepel schreef:
je kunt de bilriemen kruislings vastdoen, dat helpt soms ook wel.
als ap ligt dan ligt hij soms ook wel op de gesp,maar vrees dat je daar weinig aan kunt doen verder.
misschien iets losser doen?.

Kruislings is wel een idee, losser doen helpt niet omdat de gesp zelf al tegen het bot aan zit bijna. Ik ga hem zo op doen, heb haar net ff gewassen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:05

Hier even mijn PM, voor de geinteresseerden:

Je moet eerst een bloedafname laten doen, dan wordt bepaald waarvoor je paard precies allergisch is en hoe erg. Dat gebeurt best op een moment dat hij veel last heeft. Mijn pony was allergisch voor culicoides-muggen, maar ook voor bepaalde schimmels en planten. Die allergieën worden ook mee behandeld.

Daarna krijg je de eerste kuur van het serum. Ik heb het besteld via de dierenarts, het komt van de firma Immunopharm in Brussel. Je betaalt voor het bloedonderzoek en de eerste 3 flesjes ongeveer 250 euro. Je begint dan met inspuiten volgens het schema dat erbij zit. Eerst elke week en daarna minder vaak. Je geeft elkens een iets hogere dosis van datgene waarvoor het paard allergisch is, zodat hij de stof uiteindelijk weer gaat verdragen.

Je moet met de kuur beginnen op het moment dat je paard geen jeuk heeft en er geen muggen zijn. Voor dit jaar vrees ik dus dat het te laat is.

Ik ben in december begonnen in 2006. De zomer daarop zag ik al een duidelijke verbetering. Mijn pony droeg nog een eczeemdeken omdat ik die niet durf af te laten, maar de staart en manen waren volledig gaaf. Ik geef nu een injectie per maand. Dat is echt niet moeilijk. De DA heeft het me goed uitgelegd. Mijn pony weet dat hij lekkers krijgt als de spuit wordt bovengehaald dus hij blijft er braafjes voor staan.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:17

Mijn pony blijft ontzettende last van zijn exceem hebben.
Buik open,hoofd open manen en staart kapot.
Had besloten als het zo doorging hem in te laten slapen maar wanneer hak je de knoop door?
Wanneer is de jeuk te erg voor hem?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:18

wat heb je al geprobeerD?

Martiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:27

Mijn verzorgpaard heeft ontzettende jeuk, nu heb komt de eczeemzeken morgen aan, maar omdat ze al jeuk heeft moet ze ook behandeld worden met een anti jeuk middel. Het punt is dus dat de eigenaar er absoluut niks aan doet en dat ik door de investering in de deken niet het geld heb om vannalles uit te proberen. Wat kunnen jullie me aanraden? En zijn er ook nog bepaalde huismiddeltjes tegen de jeuk? Zoals bijvoorbeeld wassen met kamiile thee? Ik hoop dat jullie kunnen helpen, ze zakt bijna door de benen als je haar krabt..

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:29

Kunt beter vragen wat niet geprobeerd.
Door jaren heen heeft er vanalles opgezeten van middeltjes tot shampoo tot deken.Niks helpt helaas.