[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:38

Ik ook ja.
Zoals jij het beschrijft klinkt het meer als ongenoegen ergens over..staat het paard bij andere paarden?
Misschien wilde het graag terug...
Was het schudden ook over op het moment dat ze terug was?

Paarden zwaaien hun hoofd vaak op en neer als ze het ergens totaal niet mee eens zijn.
Beetje moeilijk uitleggen..
Dan is het meer een beweging van het hoofd in de zij/ neerwaarts en weer omhoog.

Het echt headshaking is meer de beweging alsof ze met hun neus tegen het stroom draad komen .

Maar een filmpje geeft vaak wat meer duidelijkheid.

Ondertussen zie ik hier en daar de hazelaar in bloei komen dus ik verwacht dat appie binnenkort ook wel weer gaat schudden.
Ben heel benieuwd hoe het dit jaar gaat met hem

Marloezz

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:58

Sterkte met Appie! Hoop dat het dit jaar beter gaat!

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:55

Marloezz schreef:
Hoi! Hoe schudt ze met haar hoofd? Verticaal? Ben wel benieuwd naar het filmpje

Horizontaal, daarom weet ik het ook niet zeker en vraag ik het me dus af... Zal even kijken of ik vanavond het filmpje hier in kan zetten...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:57

horizontaal duidt niet op headshaking. Ik denk niet ook uit het verhaal wat je gepost hebt dat je pony headshaking heeft.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:05

Inderdaad, bij headshaking heb je inderdaad vaak de verticale beweging en zoals ellepel al schreef zie je een effect alsof de pony een electrische schok krijgt. Ben benieuwd naar het filmpje!

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:57

Goedenavond dames, even een vraag ter vergelijking ; Hoeveel mensen hier in de groep hebben hun headshaker ( shaken ivm overprikkeling zenuw niet allergie of rugpijn oid,dus echt ook weer gerelateerd schudden) dag en nacht buiten staan? Met alle weersomstandigheden? En hoe wordt dit ervaren? ik hoor het graag.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:43

Ik had een headshaker, oorsprong wel lichamelijk ongemak vermoed ik. Maar ook zij gaf gewoon reacties op bijvoorbeeld fel zonlicht of regen.
Ze stond 24/7 buiten, maar wel met schuilstal. Wat mij betreft veel beter dan in een stal omdat ze de keus hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:47

Appie moet buiten staan vanwege zijn bronchitis.
Geen schuilstal, maar hij doet het prima zo

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:59

Oke, goed om te weten. Ik vermoed inderdaad dat het gebruik van de schuilstal mijn paard wel echt goed doet. Ondanks dat hij nu door noodzaak even een aantal nachtjes buiten heeft geslapen lijkt zijn shaken heel mild te blijven en het was natuurlijk toch echt goed poedersuiker weer.. Ik vroeg me af of ik dus gewoon onwijze mazzel heb gehad ( op zijn vorige stal merkte ik het al in zijn shaken als er ook maar een mini weersverandering was geweest en stond hij continu te slaan met zijn hoofd als het waaide..) of dat het 24/7 buiten staan voor een shaker dan juist beter is..

ZahraSF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:56

Ik doe een onderzoek zodat ik te weten kom wat nou precies de oorzaken en behandelmethodes van het headshaking syndrome zijn. Kunnen jullie mij misschien beschrijven welk traject jullie ongeveer met het paard zijn doorlopen en als hij in behandeling is geweest, hoe deze behandeling precies in zijn werk is gegaan. Het is een werkstuk voor school.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:44

Zahra, ik ben zelf op zoek gegaan naar oplossingen. Bij mijn paard begon het in het voorjaar van 2014. Met een neusnetje en homeopatische druppels was het redelijk onder controle afgelopen zomer.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:21

Dit is nou precies een typisch geval van zoek je rot. Oorzaak kan alles zijn wat het paard irriteert. Bij mij begon het in november dus allergie was niet logisch. Toch allergietest en lymetest gedaan. En daarnaast chiropractor uitgenodigd. En nu blijkt er ook nog een stuk irritatie bij Diastase te liggen. Dus hoe pak je het aan?? Nadenken, je boerenverstand gebruiken observeren en heel veel lezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:53

Appie schud nu 14 jaar
Alleen van februari/maart tot juni en een periode in het najaar als de eikels van de bomen vallen.

Is nagekeken door een osteopaat
Een fysiotherapeut , de veearts.
Er is een holistisch arts bij geweest.en er is door middel van een pluk haar getest bij een natuurgeneeskundige.
Hij heeft bloedonderzoek gehad.

Hij heeft homeopathische druppels gehad. Voedingssupplementen.
Ik ga niet alles opnoemen want dat is veel geweest.

Het enige wat hem ooit heeft geholpen waren bioresonantiedruppels. Dat jaar heeft hij vrijwel niet geschud.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:13

Hoe gaat het met het 'hoesten' bij jullie headshakers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:12

Goed
Wel laatst bij een pak heel droge voordroog kuil dat appie na het rollen wat hoestte en witte neusuitvloeing had.
Maar verder niks meer gehoord.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:27

Bij headshaken is Cranio Sacraal een hele effectieve behandelmethode. Ik heb al vele headshakers behandeld met goed resultaat. Maureen Rogers heeft een DVD gemaakt Hope for headshakers, zeer de moeite waard. Op www.equinecraniosacral.com vind je de door haar opgeleidde therapeuten. Dit zijn mensen die kwaliteit leveren met hart voor het paard. Indien je dit niet doet wordt je door haar naar huis gestuurd en kun je de training niet afmaken. Is een therapeut door Maureen opgeleid dan levert deze kwaliteit , kunde en kennis in combinatie met hart voor het paard. Ook Margreet Bouwmeester van Alona.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:34

Zoeken jullie niet nog testpaarden O:)

Appie heeft wel zoiets gehad via de osteopaat. Maar dat haalde niks uit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:04

Die van mij heeft begin feb zijn tweede cranio sacraal behandeling. Ben erg benieuwd. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:43

(*&^%$#&*()
hier echt balen: Janouk had vandaag zo'n last van shaken. Zo sneu voor haar. Binnen heeft ze geen last, maar buiten gingen haar oren hangen en bleef ze met haar hoofd knikken of ze door stroom geraakt werd. Rijden gaf geen verlichting: ik heb haar maar op stal gezet. :(:)

De Homeopaat is gebeld en de cranio sacraal behandelaar ook: ze kunnen pas volgende week.

Iemand nog een heel slim idee, waar ik haar tot die tijd mee kan helpen?

Het is heel lang weggeweest. 2 maanden terug begon ze weer met haar neus te wiebelen. Ik heb haar toen meteen laten behandelen om te voorkomen dat ze zou gaan shaken. Maar helaas is ze nu gaan shaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:09

Wat balen zeg! Ik heb geen idee wat je verder nog zou kunnen doen..
Het is alleen buiten he...scheen de zon toevallig ook?

Appie reageert momenteel weer op de zon
Winters is dat bij hem vaak zo bij een bepaalde stand van de zon.
Bij hem werkt dan een vliegenfrontriem ..klinkt gek maar die houdt het directe zonlicht uit zijn ogen.

Er zijn ook al pollen on de lucht.misschien dat ze daar op reageert?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:12

Ik denk dat het koude wind is in haar neus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:57

Rijd dan met een neus netje?
Die houd vast wel wat tegen. :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:14

Tot gisteren had ze geen last met het rijden. Vorig jaar heb ik een tijdje met neusnetje gereden in de zomer, toen ze last had met rijden, maar ze vindt het netje op haar neus verschrikkelijk.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:24

Hoi allemaal,

Ceasar laat ook weer wiebelen met neus zien en schokken en begint ook met rijden weer met proesten. Ik denk bij hem dat het nu water wat uit neus komt bij hem irritatie geeft.. proesten is hele tijd weg geweest en begint nu weer. Ben maar weer begonnen met Puur Pollen en ga Eva Keeman maar weer bellen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:20

Vandaag haar in het donker buitengezet: en geen last van wiebelen of shaken. Niet veranderd in haar omgeving/voer/etc.
Het regende licht en het waaide. Enige verschil: geen zonlicht.

Gewacht tot het licht werd: nog steeds geen wiebelen of shaken. Ik heb er opgezadeld en gereden: ze liep super fijn en nergens last van.

Het moet dus echt de zon in haar ogen zijn.

De veearts net laten komen en die heeft geconstateerd dat er om haar linkeroog wat vocht zit en dat was vorig jaar tijdens de shake periode ook en de linker sinus klinkt wat doffer dan de rest.
Oog was goed: reageerde goed op licht etc.
Het lijkt toch dat er vocht/druk op het oog zit en dat dat de zenuw triggert, die het neuswiebelen veroorzaakt.

Daarom helpt bij haar een neusnetje ook niet dus: het is echt irritatie van de zenuw. Nu nog achterkomen hoe we verbetering kunnen brengen.

Injectie Voreen laten geven: kijken of er iets verbetering is. volgende week wordt ze weer cranio sacraal behandeld.

Op zoek naar meer puzzelstukjes.