[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:01

Pandora2 schreef:
1/3 minder dan prascend klinkt aantrekkelijk, vooral omdat die pergosafe ook 2mg pillen heeft.
Maar goed, niet te krijgen dus in belgenland. :

Een refractometer ? Nee, nog nooit van dichtbij gezien. Waarvoor wil je die gebruiken dan ?

Die kan je gebruiken voor het suiker in gras en hooi te meten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:45

Ik dacht dat refractometers enkel voor substanties in vloeistoffen was. Weer wat geleerd vandaag :)*

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:16

Sanet schreef:
Bucephalus schreef:
Hoi, een vraagje. Mijn oude merrie staat op 3 tabletten Prascend, de kosten rijzen de pan uit, net weer een rekening van € 242,50 voor 160 tabletten, maar die zijn snel op. Zijn er alternatieven? Het zijn inmiddels zoveel pagina's dat ik die info er niet snel uit kan halen.

Ik lees het graag.

Weet je zeker dat je paard echt zo’n hoge dosering nodig heeft? Ik zie niet echt een andere oplossing dan je dosering verlagen of marktplaats in de gaten houden en goedkoper op de kop kunnen tikken?

Ze ziet er voor haar leeftijd top uit, glanzende vacht, heldere blik en ze galoppeert en draaft als ze de bokkenpruik eens op heeft, Ze doet het ook goed op die tabletten. We hebben het bloed laten testen, in oktober doen we dat weer een keer. Het was een jaar geleden al hoog, de veearts dacht niet dat het nog lang zou duren, hebben ook al een keer een middel gegeven, omdat ze kort liep (kan even niet op de naam komen, maar het werkt snel) maar ze heeft daarna geen problemen meer gehad, we houden het natuurlijk goed in de gaten. Als ze kort gaat stappen is dat een veeg teken. Ze krijgt een aangepast rantsoen, met o.a. zemelen (ook al zo'n product dat duur wordt. Het is van € 11 euro naar € 27 euro geschoten, in 1 jaar tijd, belachelijk!!) maar ik ga toch nadenken over wat minder tabletten en aanvullen met kruiden of een homeopatisch middel. In Brabant weet ik zou gauw geen veearts die daarin kan adviseren.

Het gras is nu dor, dat is voor haar prima. Ze staat er samen met haar maatjes een paar uurtjes per dag op, ze moet ook paard kunnen zijn, we hebben haar wel in het najaar en voorjaar in de paddock staan en houden de fructaangehalteapp in de gaten. Wij vonden 1 tablet ook het maximum, we zijn een jaar of 8 geleden al begonnen met de medicatie.... Moet je dan een verder gezond paard laten inslapen omdat de medicijnen zo duur zijn? Ze voedt als alfamerrie de jonge paarden mee op en zorgt voor rust en balans, is ook wel wat waard en we hebben haar al vanaf dat ze een jaarling was, maar er zijn grenzen.. Ze is nooit ziek, vorig jaar nog wel een kies laten trekken, zucht. Het is niet gemakkeijk.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:55

Bucephalus schreef:
Ze ziet er voor haar leeftijd top uit, glanzende vacht, heldere blik en ze galoppeert en draaft als ze de bokkenpruik eens op heeft, Ze doet het ook goed op die tabletten. We hebben het bloed laten testen, in oktober doen we dat weer een keer. Het was een jaar geleden al hoog, de veearts dacht niet dat het nog lang zou duren, hebben ook al een keer een middel gegeven, omdat ze kort liep (kan even niet op de naam komen, maar het werkt snel) maar ze heeft daarna geen problemen meer gehad, we houden het natuurlijk goed in de gaten. Als ze kort gaat stappen is dat een veeg teken. Ze krijgt een aangepast rantsoen, met o.a. zemelen (ook al zo'n product dat duur wordt. Het is van € 11 euro naar € 27 euro geschoten, in 1 jaar tijd, belachelijk!!) maar ik ga toch nadenken over wat minder tabletten en aanvullen met kruiden of een homeopatisch middel. In Brabant weet ik zou gauw geen veearts die daarin kan adviseren.

Het gras is nu dor, dat is voor haar prima. Ze staat er samen met haar maatjes een paar uurtjes per dag op, ze moet ook paard kunnen zijn, we hebben haar wel in het najaar en voorjaar in de paddock staan en houden de fructaangehalteapp in de gaten. Wij vonden 1 tablet ook het maximum, we zijn een jaar of 8 geleden al begonnen met de medicatie.... Moet je dan een verder gezond paard laten inslapen omdat de medicijnen zo duur zijn? Ze voedt als alfamerrie de jonge paarden mee op en zorgt voor rust en balans, is ook wel wat waard en we hebben haar al vanaf dat ze een jaarling was, maar er zijn grenzen.. Ze is nooit ziek, vorig jaar nog wel een kies laten trekken, zucht. Het is niet gemakkelijk.

Als je advies wil over homeopathische middelen of kruiden dan zou je eens contact op kunnen nemen met Victoire Weijers-Koperberg, dierenarts, holistische dierenarts, veterinair acupuncturist, https://www.acuvet.nl, Ze komt uit wagenberg.

Ik laat mijn paard en hond bij haar nakijken en behandelen zo nodig bij mijn paard komt ze aan stal en met de hond ga ik naar haar toe.
Mijn paard heeft ook PPID en krijgt nu ook nog Prascend via de 'gewone' dierenarts omdat ze het daar erg goed op doet ben ik nog niet aan kruiden ed. begonnen maar dit doe ik wel in overleg met Victoire als er nu iets veranderd in haar gezondheid dan kan het zomaar zijn dat we toch overgaan op kruiden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:52

CoRiNa1983 schreef:
Als je advies wil over homeopathische middelen of kruiden dan zou je eens contact op kunnen nemen met Victoire Weijers-Koperberg, dierenarts, holistische dierenarts, veterinair acupuncturist, https://www.acuvet.nl, Ze komt uit wagenberg.

Ik laat mijn paard en hond bij haar nakijken en behandelen zo nodig bij mijn paard komt ze aan stal en met de hond ga ik naar haar toe.
Mijn paard heeft ook PPID en krijgt nu ook nog Prascend via de 'gewone' dierenarts omdat ze het daar erg goed op doet ben ik nog niet aan kruiden ed. begonnen maar dit doe ik wel in overleg met Victoire als er nu iets veranderd in haar gezondheid dan kan het zomaar zijn dat we toch overgaan op kruiden.

Dank voor de tip! :)

manzano

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:05

Net terug van de DA.... Prascend was weer duurder geworden. Ruim 301 euro voor 160 pillen.
Ga volgende keer echt even een rondje bellen :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:29

Je bent goedkoper dan waar ik.het haal. 128 euro voor 60 pillen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:31

EmptyWords schreef:
Je bent goedkoper dan waar ik.het haal. 128 euro voor 60 pillen

Ja maar kleinverpakkingen zijn altijd relatief duurder. Daarom koop ik die ook niet.
(en dan moet ik veel te vaak naar de praktijk rijden).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:10

Breekt even in.
Mijn 19 jarige merrie wordt a.s. dinsdag getest.

Zijn er mensen die Glucobalance voeren icm Vitalstyle Oerbalans?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:46

Karin_deB schreef:
Breekt even in.

Had ik in mijn hoofd, maar zonder de prascend eet onze ruin niets meer behalve gras en hooi. Dus dat ga ik er niet in krijgen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:12

Annemeik schreef:
Karin_deB schreef:
Breekt even in.

Had ik in mijn hoofd, maar zonder de prascend eet onze ruin niets meer behalve gras en hooi. Dus dat ga ik er niet in krijgen.

Is dat omdat je ruin kieskeurig is of omdat hij het anders niet weg krijgt?

Ik heb een redelijk kieskeurige merrie, hangt van dr bui af (vrouw he :D).

Ik heb iig de Oerbalans besteld en afhankelijk van de testuitslag wil ik beginnen met de Glucobalance. Tenzij de DA zegt dat glucobalance geen optie is en ze meteen op de prascend zou moeten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:18

Mijn dierenarts was vrij stellig over wel starten met medicatie. Vooral omdat mijn merrie relatief weinig symptomen had, hij zei: gelijk nu starten om erger te voorkomen. Als mijn merrie bijvoorbeeld HB zou worden, dan zou dat echt dramatisch zijn in combinatie met haar slokdarm problemen, want volledig op hooi gaat echt niet goed.
Dus wij hebben ervoor gekozen om wel gelijk door te pakken om erger te voorkomen. Hoe eerder je begint met medicatie, hoe geleidelijker de verloop van de ziekte.
Tot zover de mening van de dierenarts. Dus daar ga ik dan maar vanuit.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:06

ik mag me ook melden ..mijn 19 jarige shet,waardes 500 plus.
Heb haar laten testen ivm het niet drachtig worden,haar mega lichtgekleurde Mamoetvacht
Sinds vandaag aan een halve Prascend,over 6 weken testen we haar weer om e kijken wat de medicatie doet

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:39

Wat ik nu niet snap
Ik hou al een tijd de fructaanindex in de gaten
Elke x laag en stabiel
Nu heeft het hier flink geregend de zon schijnt, nu staat hij nog steeds op laag en stabiel
Er is al een update geweest
Nu moet hij toch om hoog schieten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:03

Nee, de fructaanindex is redelijk waardeloos aangezien er maar met een paar parameters rekening wordt gehouden.
Met de aanhoudende droogte wordt bijv geen rekening gehouden maar dit heeft wel een hele grote impact op de voederwaarde van gras.

Ik vermoed dat enkel met temperatuur en zonlicht gerekend wordt.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:19

Pandora2 schreef:
Nee, de fructaanindex is redelijk waardeloos aangezien er maar met een paar parameters rekening wordt gehouden.
Met de aanhoudende droogte wordt bijv geen rekening gehouden maar dit heeft wel een hele grote impact op de voederwaarde van gras.

Ik vermoed dat enkel met temperatuur en zonlicht gerekend wordt.

Ik heb hem nu wel van de wei gehouden want in een gericht van pavo stond dus dat na regen het fructaan omhoog schiet

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:19

Het duurt wel even eer die groeispurt erin zit en het gras dus opeens rijker wordt, maar better safe than sorry inderdaad.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:39

Pandora2 schreef:
Het duurt wel even eer die groeispurt erin zit en het gras dus opeens rijker wordt, maar better safe than sorry inderdaad.

Hier word ik zo onzeker van
Ben nog een leek en dan zie ik zo n bericht van pavo
Natuurlijk beter tevroeg dan telaat
Maar nu op de paddock staat hij alleen wel paarden om hem heen
Had eigenlijk gehoopt 2 weken op de paddock en dan is het gevaar wel geweken

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:13

Ze staan hier al weken alleen op zand. Er werd ergens gezegd dat na flinke regen je nog 2 weken moet wachten voor ze op het gras kunnen. Dat was half juli, dus er werd gezegd begin september kan het weer. Maar het heeft hier nog steeds niet geregend.

Alleen vind ik het wel verwarrend. Fructaan is nu heel hoog door de droogte. Als het gaat regenen, kan het gras groeien en dan wordt het fructaan toch juist gebruikt en wordt minder. Lijkt me juist dat het dan weer veilig is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:07

Het blijft gewoon een beetje gokken met zulke extreme weersomstandigheden zoals de laatste maanden.

Augustus en september zijn elk jaar wel redelijk tricky ivm plots stijgende voedingswaarde waar je het als leek nooit zou verwachten. Dus dit jaar al helemaal.

Hier bespeur ik nog geen enkele groene grasspriet, alles is nog dor hoog hard gras.
Het heeft nu 2 nachten op rij flink geregend, dus ben benieuwd.

Ik hou mijn (gezonde) PRE een beetje als maatstaf aan :+ . Als die teveel spekjes krijgt, moet de merrie met ppid op een kleiner stuk.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:42

Ik durf mijn PPIDer maximaal een half uur per dag op de wei te zetten, ben veel te bang voor hoefbevangenheid

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:22

_yvonne schreef:
Ik durf mijn PPIDer maximaal een half uur per dag op de wei te zetten, ben veel te bang voor hoefbevangenheid

Ja, dat is een risico, de onze gaat nu sinds vorig jaar in de wintermaanden het gras op, ze verpieterde door alsmaar, en dat waren echt jaren, in de paddock te staan en de rest wel op de wei te zien. We hebben in de lente en zomer steeds met stroken gewerkt, 1 meter gras en dat telkens een stukje opgeschoven.

Ze gaat nu, als we denken dat het kan, even een uurtje of een paar uurtjes mee met de andere paarden, ze moet ook paard kunnen zijn en ze missen het contact met elkaar. We hebben het steeds maar opgerekt, maar we hebben er ons bij neergelegd dat het een keer ophoudt.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:37

Gelukkig hebben wij er nog 1 die niet op het gras mag, dus hij is niet alleen. het verschilt ook per paard natuurlijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:12

tine10 schreef:
Ze staan hier al weken alleen op zand. Er werd ergens gezegd dat na flinke regen je nog 2 weken moet wachten voor ze op het gras kunnen. Dat was half juli, dus er werd gezegd begin september kan het weer. Maar het heeft hier nog steeds niet geregend.

Alleen vind ik het wel verwarrend. Fructaan is nu heel hoog door de droogte. Als het gaat regenen, kan het gras groeien en dan wordt het fructaan toch juist gebruikt en wordt minder. Lijkt me juist dat het dan weer veilig is.

Dat klopt wel.
Alleen zet het gras de fructaan eerst om in suiker om te kunnen groeien.
Na 14 dagen is het dan weer een stuk stabieler. Maar dan moet de regen wel doorzetteb

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:26

Ninx schreef:
tine10 schreef:

Dat klopt wel.
Alleen zet het gras de fructaan eerst om in suiker om te kunnen groeien.
Na 14 dagen is het dan weer een stuk stabieler. Maar dan moet de regen wel doorzetteb

Oke, duidelijk. Nou, het gaat november worden vrees ik, dat ze weer op het gras kunnen. Hier nog steeds geen regen.