[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:30

@ Jalenka
Ik begrijp dat je een beetje schrikt van 10% suiker in sojaschroot. Toch lijkt het mij dat je nu appels met peren aan het vergelijken bent.
Het advies van mij is gebaseerd op max. 350 gr. sojaschroot per dag bij een GROOT paard. Dat is 35 gram suiker voor een paard van 600-700 kilo. 2 eetlepels dus.

je geeft nu op dit moment 2 scheppen? HAP pellets met (volgens subli) ongeveer 13% suiker en zetmeel. reken eens even uit hoeveel suiker dat hij nu binnen krijgt naast de SP die je voert. Ik weet niet hoe groot je scheppen zijn maar ik denk dat je nu ongeveer 1.5 kilo HAP voert naast de rest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:01

Isapaardje schreef:
Marcella schreef:
Vind 8 ook wel een leuke over de shetlander handje daily plus en een summerfit koek. _O-

En dan een hele kennelijk :)
Heb eens pavo-adviseur aan de lijn gehad, en toen merkte ik op dat ik die koeken niet gaf vanwege de hoeveelheid suiker die er in zit (30%).
Dat vond die vrouw wel meevallen, want de 30% gold voor de hele doos, daar zaten 30 koeken in, waarvan ik maar een halve per dag hoefde te geven, dus mocht ik 30% delen door 60, en dat was dan het percentage suiker wat ik daadwerkelijk gaf.
Eh ... hahahaha ... nou deze dame even uitgelegd dat het met percentages iets anders werkt als wat ze nu zei. 30% is 30%, of het nu van de hele doos is, of een halve koek :)
En dit is dan adviseur :+

Nee joh _O- :')

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:38

Nou ik weet het dus even niet meer hoor; Heb MiniMe gewassen, wat dus al zo vreselijk gevoelig was dat de borstels en het zweetmes haar al letterlijk door haar hoeven liet zakken, ze kan echt niets meer velen op de rug. Dus daarna gewoon boos ook, als een malle aan het rollen geweest in de bak. En nu staat ze binnen met schoon dekentje weer op, nog altijd te zwiepen met die staart en te rillen van de jeuk op die rug dus vooral....
Weet echt even niet meer wat ik nu nog voor haar kan doen eigenlijk, maar vind het zo zielig...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:00

Jeuk is nog erger dan pijn zeggen ze wel eens.
Het is ook niet zomaar te bestrijden, alleen soms te verzachten, maar moet je wel weten om wat voor soort jeuk het gaat. En experimenteren bij al een gevoelige huid is ook opletten natuurlijk.

Soms wil kamferspiritus helpen bij jeuk, of mentolgel. Bij mensen, of het ook bij paarden werkt en zo, durf ik niet te zeggen; maar goed als ze gek wordt van de jeuk moet je misschien toch wat. Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:02

Hmm lastig! Zou morgen de veearts even bellen voor advies, niets is zo vervelend als jeuk.
Heb je haar gewassen met shampoo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:07

ja met tea tree shampoo. Durf ook echt niet meer verder aan te klooien nu met haar eigenlijk, begin toch te vermoeden dat die butox haar net effe genekt heeft op die toch ineens heel erg korte geschoren vacht, omdat het vooral boven op die rug het ergst lijkt te zijn en ik daar dus die pour on op heb gedaan...
Gaat morgen idd effe met de da aan de telefoon hangen, kijken of hij nog wat weet...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:58

ballistol animal olie werkt ook goed tegen de jeuk! en verzorgt de vacht ook .
anders aloe vera gel...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:54

Butox + flink zon is idd riskant. Ik smeer het altijd onder de manen en liefst 's avonds. Azijn is jeukstillend, maar of de huid dat nu kan hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:08

Ik heb het toch ook s'avonds op stal pas opgedaan? Er is geen zon bijgeweest voor minsten 12 uur + dat er ook nog eens een deken overheen lag. Ik gebruik dat spul al paar jaar , had het alleen nog niet op haar pasgeschoren velletje gedaan, voel mij toch al ontzettend stom nu hoor, ze was om 10 uur vanavond wel lekker rustig qua jeuk dus misschien heb ik geluk en heeft het wassen toch wel iets geholpen, zo niet bel ik morgen DA, weet als geen ander hoe erg jeuk kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 00:41

Denk dat het gewoon komt door dat ze net geschoren is, weinig haar dus direct op het velletje.
Spul trekt echt in de huid. We gebruiken het nog wel eens voor de koeien, heb het wel eens over mn handen gehad en het brand echt.
Weet niet wat je zo aan de jeuk kunt doen, zou morgen inderdaad gewoon even de veearts bellen voor advies.

Edit; wat gevonden.
Bij huidirritatie een huidolie of lotion met vitamine E gebruiken.
Wassen met water en zeep is goed.

Je zal er nu wel niet zo veel meer aan hebben, maar toch...

Als je zoekt op delthamethrin (de werkzame stof van butox pour on) kun je iets meer vinden.
Ik lees namelijk net ook dat er hondenhalsbandjes bestaan met delthamethrin. Dmv het bewegen van de band over de huid komt de stof vrij.
Ik vraag me af of de deken dat juist niet beter af kan, ik bedoel; als de deken constant beweegt en de stof iedere keer vrij komt, lijkt me dat de jeuk erger wordt. Of zeg ik nu iets heel doms?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:30

Ik kreeg de tip vanuit een paraveterinair om de butox op te lossen in water en dat over het gehele paard aan te brengen omdat het puur op de huid idd wat heftig werkt.

De dosering die ik kreeg is 60ml butox op 180ml water en dan met een spons over het hele paard aanbrengen.

Mijn cushing paardje krijgt het niet maar mijn eczemer ga ik het dit jaar voor het eerst proberen en mijn ruin die opgegeten word door teken heb ik het ook gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:39

Thanks voor het meedenken en zoeken dames! Het gaat geloof ik toch wel wat beter al met MiniMe. Ze stond er in ieder geval vanochtend rustig bij, begon wel even gelijk weer neurotisch te trillen met die rug toen ik haar deken afdeed, maar heb haar voor de zekerheid toch maar een vliegendeken opgedaan zodat die rug niet in de volle zon staat en ze stond er daarstraks rustig bij...
Moet volgens Marga, mijn huurbazin, duidelijk ontzegt worden in de ouderlijke paardenmacht, hahaha, die moest gewoon lachen, om hoe dat ik mezelf serieus klote aan het voelen ben, voor mijn blonde aktie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:50

denk dat het inderdaad een combi is van kort geschoren velletje en butox.En misschien ook zon?
Fijn dat ze zich alweer iets beter voelt!

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:00

Hoi hoi,
Sorry als het al eerder gevraagd is, maar wil graag jullie mening..

Mijn pony krijgt momenteel prascend, nu heb ik een aanbod gekregen van 170 pillen pergolide.
Voor de prascend betaal ik 150€ per 3 maand, de 170 stuks pergolide kan ik 340 dagen!!! Mee doen... Deze kan ik overnemen voor 70€. Wat dus betekend dat ik ruim 500€ bespaar.
Maar goed, kan ik die overstap maken? Of zeggen jullie ik zou het niet doen.....?
En zo ja, waarom niet?

Groetjes

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:04

Zeker doen ! :j Op voorwaarde natuurlijk dat de pergolide nog bijna een jaar houdbaar is uiteraard, maar dat had je zelf ook al bedacht waarschijnlijk :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:05

Zelfde werkzame stof, samenstelling is jaren veilig voor paarden gebruikt, er zijn dus geen problemen voor paarden met de gebruikte hulpstoffen in pergolide. Als het de echte is en de THT datum ver genoeg in de toekomst ligt zie ik geen reden om dit aanbod te weigeren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:21

Doen!
Zitten ze goed verpakt en is de houdbaarheid oké? Vooral doen. Kijk wel even naar de miligrammen. Die moeten wel geluk zijn aan prascend.

Heb nog even met Megan staan kroelen vanmorgen. Ze lag eerst lekker te rollen.
Ze ziet er goed uit hoor!

Hoe gaat het met mini OJJ?

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:23

Bedankt voor de snelle reacties!
De datum ga ik uiteraard checken ☺️!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:30

Wat een lucky Liindsay!!! Altijd overnemen zo een pakket pergolide, zelfs als ze maar een half jaar nog geldig zijn, want dan houd ik mij onder andere al gaarne aanbevolen, om een gedeelte over te nemen , zodat ze op tijd op komen hoor... ;)

MiniMe gaat weer stuk beter hoor, ze is nog wel wat gevoelig op dat ruggetje, maar het wassen heeft wel goed geholpen, ook de schone dekentjes doen hun werk, vermoed ik.
Ze had mij daarnet anders weer eens goed tuk even;
Loonwerkers zijn bezig op het land en normaal is het alleen mijn grote die dan half hysterisch van kiet kan gaan, zie ik nou toch die kleine steeds weer als een volleerde showpony langs komen sjeezen joh, hahaha! Tjonge jonge wat kan die kleine bokken ook zeg! Daar blijf je echt nooit niet op kunnen blijven zitten... ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:49

Sedje is volgens mij tegen hoefbevangen aan. Hij is niet bizar dik (ik vind hem zelfs redelijk mooi op gewicht al is het lastig in te schatten met zn dikke vacht), maar ligt wel weer veel en moet flink op gang komen als hij gelegen heeft. Eenmaal op gang is hij wel weer soepel. Is dit hoefbevangen of net niet?

Hij stond eerst bij de kudde op een nieuwe kleine wei, maar hij stond zelf eigenlijk alleen maar buiten de wei op het zand. Ik heb hem nu maar op de kale cross-wei gezet (echt kaal, enkel zand en een paar plukjes gras op de mest-plek) weg van de kudde en zn medicatie opgeschroefd (kreeg 1/4e tablet per dag, nu 1/2). Is er nog meer wat ik voor hem kan doen?

Ik ben nog geheel onervaren met hoefbevangenheid, ken het van naam maar niet van behandeling..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:00

Lees dan eens bij in het centrale topic voor hb, daar staat veel bruikbare info in hoor shanna, dat doe ik ook steeds weer als ik twijfel bij die kleine van mij of ze hb is of niet...
Maar voor nu kan je voelen in de koot of dat je daar een hartslag voelt, is dat het geval dan kun je er wel van uitgaan dat hij hb is...

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:27

ohjajoh6 schreef:
MiniMe gaat weer stuk beter hoor, ze is nog wel wat gevoelig op dat ruggetje, maar het wassen heeft wel goed geholpen, ook de schone dekentjes doen hun werk, vermoed ik.
Ze had mij daarnet anders weer eens goed tuk even;
Loonwerkers zijn bezig op het land en normaal is het alleen mijn grote die dan half hysterisch van kiet kan gaan, zie ik nou toch die kleine steeds weer als een volleerde showpony langs komen sjeezen joh, hahaha! Tjonge jonge wat kan die kleine bokken ook zeg! Daar blijf je echt nooit niet op kunnen blijven zitten... ~~}>

Filmmateriaal voorhanden? :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:47

Shanna, of hij heeft last van zijn spieren?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:53

Afgelopen dagen nogal druk, dus niet meer gereageerd maar zeker wel meegelezen!

Iedereen die zegt 'Liever te dun dan (veel) te dik' heeft natuurlijk helemaal gelijk! Maar ik schrik vooral van het tempo waarmee dit bij Kiya is gegaan.

@Meganyr: Wat een leuke fjord! Rij je er nog heel actief mee? Zonde dat die spieren dan weg zijn he.

@OYYO: Je hebt gelijk, alles inderdaad naar verhouding natuurlijk! Maar ik kon verder weinig informatie over sojaschroot vinden en wil gewoon goed op de hoogte zijn van wat er nu precies gevoerd wordt. En er komt in 1 keer gewoon een hele hoop op me af, ik hoop dat je dat ook kunt begrijpen.
Bij welkoop kan ik het niet halen, voerleverancier zou kijken of hij het wel kan bestellen.

Ik voer trouwens haverschilpellets extra van Arie Blok met (zoals eerder genoemd) 4% suiker en 4% zetmeel, ze krijgt daar nu 600 gram per keer van, dus 1,2 kilo per dag. Vergelijkbaar dus met de HAP van Subli maar ik heb zeker wel gerekend etc. Ik doe m'n best ;-)

@Ohjajoh6: Wat vervelend dat MiniMe (Geweldige naam :D ) zo een jeuk heeft, gelukkig gaat het al iets beter. Wel een goed teken dat die kleine haartjes ook loslaten toch?

Kiya krijgt nu sinds afgelopen donderdag een kwart pil per dag. Ze lijkt goed te gaan, geen bijwerkingen tot nu toe al is dit natuurlijk pas een korte periode. Ze eet in ieder geval goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:15

Afbeelding

Is haar officiele paspoort naam tegenwoordig....
:)) :)) :))
Blijf hem zelf nog steeds geweldig vinden die naam }>