[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:42

Hier ook nog bloot
Ik heb mijn paard nu bijna een jaar toen ik hem kreeg had hij geen zomerexceem hij had dan ook mooie lange manen.Na een tijdje bij mij begon hij teschuren voornamelijk zijn buik waar z n navel zit.
Met dekens ging dit goed.Maar nu heb ik het over een andere boeg gegooid.Ik heb het boekje zomerexceem oplossen met voeding gekocht.Ik voer nu al de hele winter knoflook en zeewier voornamelijk graszaadhooi en een beetje weidehooi.Ik probeer zo weinig mogelijk suiker tevoeren krachtvoer ook met zo min mogelijk suiker.De wei ga ik ook niet spuiten tegen onkruid.Ik ga doorzaaien met alleen gras en geen engelsraaigras.Met compost bemesten.Ben dus heel benieuwd hoe dit zal gaan deze zomer.Het duurt wel een tijdje eer je wei weer helemaal goed is maar je moet toch ergens gaan beginnen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:21

Na de aanschaf van m'n shetlander eczeemdeken zoek ik nu ook zo'n hoofdkap voor een kleine maat shetlander.... deze bijvoorbeeld:

Afbeelding

Ik weet dat ik deze ván de shetlandshop afgehaald heb en mogelijk is het dus een goede, maar ik heb geen idee welke maat dit daadwerkelijk is... Er staat 'shet' maar qua hoofden kan daar nogal een verschil in zitten en Flip heeft zo'n kleine snoet..

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:56

Mijn paardje heb ik nu ook een jaar had geen zomerexceem bij de vorige eigenaar maar bij ons is het begonnen :n
Gisteren een deken erop gedaan, ook ik heb haar zeewier,knoflook en gedroogde brandnetel gevoerd.
Nu maar afwachten of dit heeft geholpen. En de wei niet bemest wel kalk erop en straks eigen compost.
Vraag mij alleen af als je straks buiten wilt rijden ( bos) is het dan wijsheid om een vliegendeken te gebruiken?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:49

Sammyoo schreef:
Durante schreef:
Mijn haflinger bleek afgelopen zomer(heel raar, pas aan 't eind van de zomer/begin herfst)ook manenexzeem te hebben.
Een handlengte manen is eraf geschuurd, erg zonde, ze waren zo lang ;(
Gelukkig heeft ze 't niet over in hele manen, en haar staart een klein beetje.
Heb van de vorige eigenaar nog een exzeemhalsdeken gekregen, en die toen opgedaan.
Kan zo even niet op de naam komen,maar ik vond 't niet echt een geweldig ding, draaide steeds heel raar om haar hals heen, en haar manen braken er sneller vanaf, en zo'n ding zat best strak.
Nu lees ik over derfen(bestaat natuurlijk al langer,maar ik ben nog niet zo bekend met zomereczeem :o )
Ik denk dat ik dat spul ook maar 's ga halen.
Je hebt er lotion van en zalf zie ik, wat is 't beste?
Mocht dit helemaal geen resultaat geven dan zal ze toch zo'n eczeemdeken omkrijgen...

Durante, de witte manen van je Haflinger worden wel erg vies van Derfen. Je zou ook TKC kunnen proberen. Werkt iets minder als Derfen, maar werkt bij mijn bonte met witte manen prima!

Worden ze er zo vies van?
Je hoeft dat derfen toch alleen bij de inplant van de manen in te smeren?
:o

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:51

Stille meelezer

En ondanks alle muggen hier , Nog niet betrapt op schuren *\o/* , wel al een vliegendeken op

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:54

ZusJacobs schreef:
Ivanhoe? Die zitten best strak, heel elastisch.

Ja die heb ik,en die zit idd best strak....

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:58

Hallo, ik heb hier al een tijdje meegelezen. Sinds ongeveer 2 weken hebben wij een nieuwe fries. Helaas heb ik de indruk dat hij toch een beetje begint te schuren. Nou zit er een deken bij, maar hij staat 24/7 buiten en heeft ook nog een beetje wintervacht. Is een deken dan niet vervelend vanwege het verharen? En kan ik de deken 24 uur per dag op houden?
Hij heeft volgens mij deze deken: http://www.tuigonderdelen.nl/eczeemdeke ... paard.html

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:58

@ AnneJa : Het kan zijn dat hij jeuk heeft omdat hij aan het verharen is. Heb je de deken erbij gekregen ? Dan denk ik inderdaad aan eczeem.. Je kan deze deken gewoon om doen en dan regelmatig even de haren verwijderen. 24 uur per dag de deken om is juist bij een eczeempaard nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:00

Hier is ze ook goed aan het verharen, deken wat vaker uitkloppen en lekker poetsen! Ik zet vaak ook de tuin slang erop en laat haar dan eerst even rollen voor de deken opgaat. Nooit geschuurd dus daar geen problemen mee (gezien het toch zo los zit).

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:19

Bedankt voor de reacties!

Hoe verwijder je de haren? Met borstels of alleen uitkloppen? En de tuinslang op het paard? Maar is dit niet te koud met wintervacht?

Sorry voor al de vragen, heb niet echt ervaring met eczeem...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:21

Met dit weer? Ik zet ze geen eens vast, ze staan echt te genieten! Staan ze in de paddock en ik zet het water dan gewoon aan :P

Ja de deken gewoon even uitkloppen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:33

E_Nalanta schreef:
Na de aanschaf van m'n shetlander eczeemdeken zoek ik nu ook zo'n hoofdkap voor een kleine maat shetlander.... deze bijvoorbeeld:

[ Afbeelding ]

Ik weet dat ik deze ván de shetlandshop afgehaald heb en mogelijk is het dus een goede, maar ik heb geen idee welke maat dit daadwerkelijk is... Er staat 'shet' maar qua hoofden kan daar nogal een verschil in zitten en Flip heeft zo'n kleine snoet..

De vliegenmaskers van Bucas gaan tot XXXS. Heb ik ooit zonder na te denken de kleinste maat van gekocht, was dus mooi te klein :)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:20

Ik heb deze zondag de deken er ook maar weer opgedaan.. Ben ook aan het kijken voor een vliegenmasker met oren, dus volg dit even. Vind het nogal lastig welke nou goed zijn en welke minder ;)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:24

De "nieuwe" deken bevalt een stuk beter:
Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:52

Durante, Derfen is olie-achtig, als je de manenkan inmseert drupt het ook langs de manen. Je zou ook voor de creme kunnen kiezen, maar ik denk niet dat je daar de manenkam goed mee ingesmeerd krijgt.

Ondanks het mooie weer overdag moet ik hier nog iedere ochtend het ijs van de ramen van mijn auto krabben. De knutten overleven de nachtvorst toch niet?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:15

Oh die overleven dat wel hoor, ze zijn alleen niet actief bij die kou. Maar als het dan overdag richting de 20 graden gaat..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:29

Jammer, ik hoopte dat ze overdag ontwaakten en vervolgens in de nacht doodvroren :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:31

Volgens mij moet de winter echt stervenskoud zijn willen ze doodvriezen, zal ik even opzoeken.

Citaat:
'Kans bestaat dat knutten overwinteren'
De kans is aanwezig dat knutten die de ziekte blauwtong overdragen in Nederland weten te overwinteren. Dat stelt Kees Booij die als entomoloog is verbonden is verbonden aan de Plant Science Group van Wageningen UR. Hij is mede-coördinator van een onderzoek dan momenteel wordt gedaan naar de knutten die in Nederland voorkomen.
Booij acht de mogelijkheid reëel dat knutten de winter weten te overleven, vooral wanneer het een milde winter wordt met nauwelijks vorst. Knutten verdragen geen vorst, maar kunnen rond boerderijen plekken opzoeken waar ze niet bevriezen en daar hun eieren te leggen. Het is daarmee niet gezegd dat het virus daarmee ook aanwezig blijft. Er hoeft echter slechts één rund door een besmette overwinterende knut te worden gestoken om een nieuwe haard te doen ontstaan.

Gaat dan even over blauwtong maar goed :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:36

Gister zijn RSIH omgedaan.

Ik heb hem van de winter in een jacht patroon geschoren. Alleen nu is zijn "bovendek" wel heel dik dus denk dat ik hem morgen helemaal scheer en was. Misschien helpt dat ook in zijn voordeel met zijn zomereczeem zodat hij dan niet die verharing hoeft door te maken.

Zijn er meer mensen die dit doen of hebben gedaan. Wat waren de voor en nadelen om nu nog te scheren?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:38

Ik zit er ook overna te denken om hem te scheren ( was daar eigenlijk al over uit.. maar heb nog geen scheermachine gevonden )

Grote voordeel zou zijn dat de verharingsjeuk weg is.. nadeel zou zijn dat er nog eventjes een dikkere deken op moet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:41

Ik deed het vaak met de Shetlanders, het verhaar proces gaat natuurlijk net zo snel als normaal maar het is wel veel minder warm. (al kunnen die kleine haartjes ook ernstig jeuken in de deken..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:47

Ik ben van plan om vrijdag onze merrie te scheren, daarna de eczeemdeken op. Verharen onder de deken vind ik niet echt fijn voor d'r en met deze temperaturen overdag is deken + wintervacht ook wel erg warm.

Speelt ook mee dat deze pony altijd al wat slechter door de vacht komt en al wat ouder is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:57

Vanaf zaterdag wordt het weer koud. Zatd regen en ze verwachten volgende week sneeuw...
Nou zegt dat niet alles, want van de voorspelde horrorwinter is ook weinig terecht gekomen. Maar als maart echt zn staart roert, dan gaat dit weekend de regendeken weer op..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:03

Ik zou ook echt nog eventjes afwachten wat het weer gaat doen :P Maart kan nog zoveel raars doen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:04

Jotoma schreef:
Vanaf zaterdag wordt het weer koud. Zatd regen en ze verwachten volgende week sneeuw...
Nou zegt dat niet alles, want van de voorspelde horrorwinter is ook weinig terecht gekomen. Maar als maart echt zn staart roert, dan gaat dit weekend de regendeken weer op..

De KNMI weet nog van niets.. Ik hoop dat zij gelijk krijgen :=