Myour, nu misschien nog lichtjes wassen en een zalfje gebruiken; het seizoen is immers toch al bijna over, een deken zal nu niet veel nut meer hebben sowieso denk ik.
Myour, ik zou ook de schilfers weg wassen en alles maar vettig houden.
Hier stond van de zomer een paardje met een pleeborstel staart en milimeter manen, zo erg eczeem, incl wonden. Toevallig maakte ik een week later kennis met de eigenaar en kregen we het erover. Toch maar een deken geadviseerd. Paard werd in de nacht opgestald en daar schurrde hij zich helemaal kapot. Hij heeft de hele zomer alsnog zonder deken gelopen, want ze vonden een deken te warm in de zomer. Het dier had al 4 anti jeukspuiten gehad in juli en verder werd het gevet met uierzalf. Sommigen willen er gewoonweg niet aan, helaas.
Nou, shadow heeft niet gehoest aan de longe JIPPIE!!! Medicatie slaat dus aan, gelukkig. Maar beest ziet er echt niet uit, schuurt haar hele manenkam, en is ontzettend opgeblazen, rotmedicijnen.
SpecialLove
Geplaatst: 19-10-09 16:22
mijn merrie heeft dit jaar voor het eerst geen last gehad van haar zomereczeem
_CS_
Geplaatst: 19-10-09 16:31
Het scheelt dat ze nog wel een beste bos haar heeft, en dat het dus wel even duurt voordat ze daardoor heen komt. Maar nog steeds baal ik er wel van, hele zomer geen jeuk, geen overgevoeligheid voor vliegjes, geen geschuur, en dan nu dit.
Foto's van vandaag, met een coupe die ik net weer in fatsoen had gebracht.
hele hap eruit
gefatsoeneerd
Nog even haar lieve koppie, die voorpluk, die was vorig jaar er helemaal bijna af
SpecialLove
Geplaatst: 19-10-09 16:33
ik vind dat ook altijd zo zonde als ze alles eraf schuren. mijn vriendin heeft een fries die ook zomaar ineens zomereczeem kreeg... alle lange manen zo ineens weg
Dowski
Geplaatst: 19-10-09 16:34
@speciallove: en hoe heb je gezorgt dat dat zo kwam?
fijn carolshadow, dat beter gaat. het trekt dalijk vast weer bij als ze weer van de medicijnen af mag. ik hoop tenminste niet dat ze het voor de rest van dr leven aan moet blijven.
net nog bij mijn shadow geweest. schrok best wel toen ik in zijn stal keek. Hij heeft een raam aan de acherkant en ik zag een hoop sprietjes opsteken in het licht en dacht dat hij flink aan het schuren was geweest, maar dat was gelukkig niet zo zn manen liggen nu niet meer zo plat en de kortere haartjes stonden overeind
hij heeft nergens geschuurd en heeft ook geen tekenen van jeuk, dus ik ben helemaal blij, ben helemaal trots op z'n 'lange' manen
Dowski: dit is een beste antibiotica, no way dat ze daar aan moet blijven. We maken de kuur wel af, maar daarna is het genoeg geweest voor d'r lichaam.
haha, zo vond ik laatst een hele pluk zwarte haren in shadow haar stal, ik schrok me wezenloos, hele peerd na gekeken. Bleek van een ander te zijn, was haar stal ingewaaid haha. Schrok me echt dood toen.
SpecialLove
Geplaatst: 19-10-09 16:38
ik zal ook schrikken hoor... gelukkig was het van een ander knollie
Meert
Geplaatst: 19-10-09 16:40
Senna had vandaag toch jeuk aan haar manenkam. Dus goed ingesmeerd en maar weer de hals erbij op gedaan. Ik denk dat het eerder van veel schilfers komt en ze staat nu een week op nieuw voer. Ze gaat dus van dit voer af en ik denk dat D&H Safe & Sound gaat krijgen. Ook ga ik zo even Drainage Compositum bestellen.
@CS: Shadow's manen zien er nog steeds harstikke goed uit voor een eczemer. Bij Senna is de helft van haar manen weg vooral door verstikking en schuren deken + klein beetje zelf schuren.
Shadow heeft op zn schoft een hoop afgebroken manen, dat heb ik ook maar kortgeknipt toen, komt door de deken, maar verder hebben de manen weinig te lijden gehad van de deken. ze gingen alleen zo raar hangen de voorste helft helemaal naar voor, de achterste helft naar achter, had ie precies op het midden zo'n scheiding die begint er nu uit te trekken
ik vrees alleen dat zn manentop nooit veel zal worden ik weet niet wat hij met dat ding doet is echt zo'n toefje
Ze hebben hem nu een regendeken omgedaan met staartflap, maar ik zag vandaag dat z'n hals er ook niet fijn uitzag, met kleine wondjes en flink dik. Ik zal toch nog eens zeggen dat een deken echt een fijne oplossing is, maar verder moeten ze het toch echt zelf weten..
ik heb sinds kort mij dekentje eraf. Maar nu heeft Yesta toch weer super erg haar manen geschuurd. Ik was van plan morgen de manen er gewoon een heel stuk eraf te knippen zodat het weer gelijk groeit. Oook heeft ze haar staartwortel weer toegetakeld, dus ik ga daar de langste plukken die uitsteken ook maar afknippen. ik dacht dat we er wel vanaf zouden zijn
dids zag er weer redelijk uit vanavond alleen zijn wintervacht gaat eraan doordat de beschadigingen die anders in z'n deken zouden zitten nu rechtstreeks aankomen.. hele happen eruit enzo.. (stomme winny-bijt-pony)
Er zit nog wel behoorlijk wat vliegen en dat soort spul in de lucht. Zie menig paard nog wel wat schuren, of stampen en slaan.
DA die waarschuwde mij dat ze bij deze antibiotica gigantisch last van zandvliegen (geen idee hóór, hij zegt het) zou krijgen. Nou, geen beesten te zien om haar heen, weard!
Anoniem
Geplaatst: 20-10-09 01:08
Nou, ik was even bij Flint, de voorpluk is bijna weg en het stuk achter de oren ook Ik heb het idee dat hij nu meer jeuk heeft dan in de zomer. Hij schuurt zijn neus en bles echter niet mee, deken blijft nog maar even op.
sophie zelf is erg rustig, maar het is haar weidegenootje die haar toe takelt baal wel want ze heeft net iets boven de schoft een aantal wondjes zitten..
shadje vandaag ook weer goed, denk dat ik er nu niet meer voor hoef te vrezen. Eens kijken hoe zn manen eruit zien na de winter ben nou toch wel nieuwsgierig tot welke lengte ze kunnen komen
Nou, die van mij wederom weer wat geschuurd. Maar weet voor 99% zeker dat het van die medicijnen komt. Ik maak me er dus niet meer druk om, het zij zo. Volgend jaar hopelijk wel een goede afsluiter van de zomer.
Ik word gek van dit weer. Gisteren wemelde het echt van de muggen terwijl de nachten koud zijn. Vandaag geen mug te bekennen maar toch maar de deken om gelaten. Geloof niet dat ze nu jeuk heeft. Ze heeft echt een soort jeuk aanval gekregen toen ik haar op een ander stuk gras zette. Heeft alleen wel 60 cm manen gekost. Maar goed, goede les voor volgend jaar, niet meer in het najaar op een ander stuk gras. Ik hoop dat ik haar dan eens echt het hele seizoen zonder deken kan houden.
Meert
Geplaatst: 20-10-09 22:02
Senna had vandaag echt hele erge jeuk aan manen en staart. Heel apart dat ze ook jeuk aan haar staart heeft, want daar ligt gewoon een deken overheen. Ik denk dat het echt komt door het nieuwe voer wat ze heeft gekregen icm kuil. Ze is dus meteen van dit voer af, eczeemdeken + regendeken om en vanaf morgen weer drainage compositum. Heel haar manenkam was dik en hard. Jammer hoor, het is eigenlijk de hele zomer goed gegaan en dan nu op het laatst onwijze jeuk.
Vies heeft ook kleine jeukjes, maar dat komt denk ik niet door de eczeem. Hij heeft wat schilfers op zijn schoft en langs de manenkam, maar de schouders jeuken ook een beetje en een bepaald plekje op zijn billen. De staart jeukt weer niet, dus ik denk dat het van het wisseling van het weer komt of door het verharen. Als het vanmiddag niet al te koud is wil ik hem wassen met tea tree shampoo.
Die van mij heeft ook echt heel veel schilfers nu. Dat is eigenlijk altijd in het najaar zo. Toch vind ik dat gek want ze heeft van de zomer helemaal geen jeuk gehad, alleen nu de laatste weken dus het is niet zo dat de huid nu schilferig is van irritatie ofzo. Denk ook wel dat de schilfers jeuken icm met het doorkomen van de wintervacht. Maar goed nog een paar weekjes ga ik vanuit en dan weer klaar voorlopig met de jeuk. Al met al heeft ze er dan eigenlijk maar een paar weken echt last van gehad dit jaar. Daar ben ik dan wel weer trots op. Nu nog een keer een drainage kuur en dan in het voorjaar weer met goede moed er tegenaan. Het gaat wel steeds beter met haar dus ik blijf moed houden.