[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:15

Rosa gaat volgende maand naar iemand voor keuringsklaar maken... nou vroegen ze of ik wel even haar manen wilde trekken.... :eeeek:

Dus daar ging mn trots... waar we zolangs voor gespaard hebben...

Het is gelukkig nu wel een mooie dikke volle bos, maar oehhh het doet wel een beetje zeer hoor...

De voor foto:
Afbeelding

En de na foto:
Afbeelding

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:32

Ik citeer mezelf even, want ik ben toch wel benieuwd met andermans ervaringen hiermee:
VeerenAshley schreef:
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Boett Suncap (http://www.boett.de/index1.html)?
Dit lijkt mij wel wat voor de paarden die om de een of andere reden geen echte hoofdkap kunnen/willen dragen, maar ik heb geen idee of dit goed blijft zitten. Misschien ga ik er maar eentje bestellen, want mijn pony heeft een gruwelijke hekel aan haar hoofdkap, en schuurt erger mét dan zonder.
Edit: zie dat de link naar de homepage van Boett gaat; de Suncap staat onder het kopje eczeemdekens geloof ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:43

staat wel heel sportief he die korte manen...ze kijkt zelf trouwens alsof ze er niet zo blij mee is Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:44

ik vind t zonde!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:01

ervaring met de suncap heb ik niet
maar het bedekt ook te weinig voor mijn merrie ,

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:20

heb een hoop pagina's door gespit maar niet helemaal gevonden wat ik lijk te zoeken.
mijn pony schuurt dus ook, en ik ben opzoek naar een fijn middeltje wat ik erop kan smeren.
ze heeft er een deken voor op,maar ondanks het deken schuurt ze nog steeds.

ik ben dus opzoek naar mensen die mij HET middeltje kunnen aanwijzen, graag met een site erbij in het nederlands.
ook voor andere tips sta ik natuurlijk open!

alvast bedankt
groetjes romy

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:22

hoi Romy,
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat HET middel niet echt bestaat en je dus gewoon moet uitproberen wat helpt bij je paard.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:26

Mork schreef:
hoi Romy,
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat HET middel niet echt bestaat en je dus gewoon moet uitproberen wat helpt bij je paard.

ja dat snap ik, maar er zijn toch wel middeltjes die bij meerdere paarden goed aanslaan?
dat bedoelde ik eigenlijk.
er zijn zoveel middeltjes te verkrijgen dat ik door de bomen het bos even niet meer zie...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:39

hoi!
Even een vraagje..
Ik heb een pony van 3 jaar op proef tot volgende week zondag, maar ze schuurt haar manen en staart, ik ben bang dat ze exceem heeft.
Haar vorige baasje vertelde me dat ze nooit heeft gescheurd en dat het de periode is van verharen!
nu mijn vraag: kan zomerexceem zomaar ineens beginnen, en is het te testen bij de dierenarts?
wie kan me antwoorden??

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:41

Ik ben pas nieuw met dit fenomeen dus ben zelf ook nog aan het uitproberen. Ik heb hetzelfde als jij weet ook niet goed hoe en wat. ben vorige week bij de paardendrogist in Roden geweest en heb me daar laten voorlichten.
Als je het echt goed wil aanpakken moet je in februari al gaan beginnen met iets inwendigs zoals homeopathische druppels. Maar omdat ik nu al een aantal maanden veredr ben en het dus lang duurt voordat de druppels zijn werking gaan doen, adviseerde zij mij de poeder van Naf. omdat deze dan sneller zijn werking zal doen dan de druppels.
mijn paard heeft een stuk van zijn manen eraf geschuurd tot aan de huid. Daar gebruik ik nu van Leovet een oliebalsem voor. Tot nu toe lijkt dit te werken. VA vertelde mij ook dat je de huid ook goed soepel moet houden.
Daarnaast wordt hij helemaal met antivlieg bewerkt. Ik weet nog niet welke het beste zal zijn maar ik gebruik nu dezelfde als wat ik voor mijn andere ruin gebruik. Zedan geloof ik.
hopelijk werkt dit.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:47

oke,dus de plekken iig vet houden begrijp ik?
ja vliegenspray daar word valerie ook helemaal mee bewerkt Lachen
verder is er iemand bij mij opstal die een heel duur middeltje erop smeert, geen idee wat de naam hiervan is, maar bij haar schijnt het te helpen.
maar ik ga niet iets duurs aanschaffen als het vervolgens niet werkt, vandaar mijn vraag hier.

ik denk dat ik haar van de week een keer ga wassen met betadine shampoo.
en dan de plekken vet ga houden en kijken hoe dat uitpakt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:11

Jentel : zomereczeem kan idd zomaar bbeginnen
het begint zelden bij veulens/paarden onder de drie, maar dat kan ook ,
tijdens het verharen kunnen ze idd ook wat schuren , maar vaak is dat niet zozeer de manen en de staart , want die verharen niet zoals de rest van de vacht ,
het zou dus best een hele lichte vorm van eczeem zijn
dierenarts kan een hoop allergie testen doen , maar die zijn niet altijd 100% betrouwbaar
maar daar zou je het beste contact over opnemen met een dierenarts
een belletje en je bent een hoop wijzer Lachen

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:34

Schuurt de rest van de paarden (zonder ZE) bij jullie ook??
Die van mij schuurt niet meer dan de rest.. Nu met deken helemaal niet, maar zonder deken evenveel.. Tja wat is zomerexceem wat niet? Kan je dat weten zonder zo'n dure allergietest?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:40

Nee die schuren niet. Maar die van mij die heel lichte (waarschijnlijk) zomereczeem is heb ik zelf ook nog nooit zien schuren.... Dus die doet (deed) het heel af en toe dan waarschijnlijk. Nu heeft ze een deken op en ik merk geen verschil qua gedrag maar misschien schuurt ze nu helemaal niet meer. Is even afwachten ze heeft de deken pas 1,5 week op ofzo, en het duurt vaak wel even voordat haar weer teruggroeit.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:10

Nou, voor mij (en uiteraard mijn paardje Knipoog ) breken de spannende tijden aan. De Ivanhoe deken is binnen. Vanavond geen tijd om er bij te blijven om te zien of het goed gaat met de deken om, dus morgenmiddag ga ik de deken omdoen en kijken hoe hij reageert. Ik vind het echt wel spannend hoor. Zie al weer allemaal nare beelden voor me dat ie achter dingen blijft haken enzo. Maar vooruit, komt allemaal goed Knipoog en hoop natuurlijk dat de deken zijn werk gaat doen. Duim maar voor ons!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:24

Nou ik heb ook een deken! haha eindelijk. Wat ik alleen wel vind ( ik heb de pagony eczema) dat die klipjes bij der benen zo erg bij der bot zitten. Als ze dan ligt dat het dan drukt en pijn doet. Ik weet niet of meer mensen dat hebben?
Ik wil deze deken als tijdelijke deken, hierna wil ik wel een boett deken. Maar aangezien mijn pony niet van dekens houd wil ik eerst dit even proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:31

je kunt de bilriemen kruislings vastdoen, dat helpt soms ook wel.
als ap ligt dan ligt hij soms ook wel op de gesp,maar vrees dat je daar weinig aan kunt doen verder.
misschien iets losser doen?.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:04

Pfff, ik vind het dit jaar wel een extreem ZE-jaar.. Nu al idd... *zucht*..

Iemand die dezelfde mening deelt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:14

Nicole10 schreef:
Schuurt de rest van de paarden (zonder ZE) bij jullie ook??
Die van mij schuurt niet meer dan de rest.. Nu met deken helemaal niet, maar zonder deken evenveel.. Tja wat is zomerexceem wat niet? Kan je dat weten zonder zo'n dure allergietest?

de twee zonder eczeem schuren wel wat , maar dat is gewoon heel oppervlakkig
even aan het ben , even aan het hoofd, zomaar een beetje zonder zich te beschadigen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:37

@Everest: Ook hier? Ik merk er niet zoveel van, dat het dit jaar erger is, Indy heeft wel weer dezelfde plekjes, maar lang niet meer zo extreem als vroeger toen die 2 boett dekens in een seizoen kapot had gemaakt. Ik heb zelfs de deken nu niet opliggen, maar vrees dat dat wel weer moet, begint toch weer wondjes in zijn staart te krijgen.
Ik heb al 4 Boett dekens op 5 jaar verbruikt en dit is het eerste jaar dat die in mei nog zonder deken loopt.
Ik geef wel sinds vorig jaar 2x per jaar een reinigingskuur, dat helpt echt! En maak mijn eigen smeersel aan, koop niet meer die dure dingen in de winkel.
Indy heeft van die lange plukken en daartussen heel kort, ziet niet uit, maar ik laat het maar zo, vind dat zijn manen erg snel groeien, als je ziet hoeveel er alweer aanzit van in de winter.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:00

alleen een boett-deken helpt en naar zee verhuizen, alle dure smeersels echt niet. Wat de jeuk kan verlichten als er eenmaal korsten zitten is amandelolie.

moos

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:21

@ smaos: Ja ik ook hier Knipoog .. Ben hier sinds een tijdje wat meer aant bijlezen, omdat ik wat adviezen wilden over de zomereczeemdekens enzo..
En ben je in principe niet al wat te laat, als hij al wondjes heeft? Ik was nl. wel te laat.. maar ben dit jaar pas voor t eerst begonnen met de deken.. Ik vind het wel ideaal Lachen

Heb je n foto van zn kapsel nu? Ever zijn manen zijn eigenlijk vrijwel overal lang.. Behalve op een klein stukje, en daar heeft hij nu ook weer last.. Dus dat zal ook wel weer kaal worden.. Overigens zie je daar niets van als ik aan het rijden ben, want dat zit precies onder de halsriem..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:40

zelden bij paarden onder de 3 he? Die van mij is nog geen 3..........
Hopelijk als hij over 6 weken van drenthe naar Z-holland is verhuisd heeft hij er misschien minder last van.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:49

Balen zeg Mork!
Maare, hier ook muggen hoor!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:58

@Everest: Ik heb geen recente foto, moet ik wel weer eens maken, het ziet er niet slecht uit, maar je ziet wel dat hij schuurt.