[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:46

Hoi allemaal!
Ik heb een paard wat sinds een week of zes ook behoorlijk met zijn hoofd schud, hij proest, slaat met z'n voorbenen naar zijn neus en schuurt zijn neus aan de bakrand. Ik heb hem nog nooit horen hoesten trouwens en een neusnetje maakt geen verschil.

We zijn met hem naar de da geweest en die heeft een scopie gedaan van zijn keel. Daar was een keelontsteking te zien, met wat witte puntjes in de keel. Hij had geen koorts (37.8). Hij heeft toen een ventipulminkuur gekregen. Had helaas erg weinig effect. Daarna zijn we naar een andere da geweest, omdat we twijfelden of alleen ventipulminkuur wel de juiste behandeling was. Die andere da heeft hem een soortgelijk iets van ventipulmin gegeven, samen met een antibiotica. Ik dacht dat hij hier wel weer van op zou knappen maar helaas. De kuren zijn afgelopen en hij klappert nog met zijn hoofd. Wordt er een beetje radeloos van.
Morgen hebben we een afspraak op een grotere dierenkliniek om er nogmaals goed naar laten te kijken. Ik hoop dat hier wat zinnigs uit komt.

Hebben jullie tips voor me? Waar moet ik op letten, welke vragen stellen aan de da, hebben jullie hier ervaring mee?

ZahraSF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:59

Ik ben een beetje aan het onderzoeken wat de oorzaken kunnen zijn en hoe het genezen kan worden etc.
Is het goed als ik jullie een aantal vragen stel over de symptomen van jullie paard?

irmaz

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:56

@runnerfan, zijn de witte puntjes nu wel weg? Heeft de DA ook aan een schimmel gedacht? Dan is het heel logisch dat de ventipulmin en de antibiotica niet werken.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:17

Dank voor je reactie Irmaz. Hij heeft de hele zomer wel veel last gehad van schimmelplekjes... Zou dat een verband hebben?
Ik heb geen idee of de witte puntjes nu weg zijn. Ik hoop dat er morgen weer een bronchoscopie wordt gedaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:25

runnerfan schreef:
Dank voor je reactie Irmaz. Hij heeft de hele zomer wel veel last gehad van schimmelplekjes... Zou dat een verband hebben?
Ik heb geen idee of de witte puntjes nu weg zijn. Ik hoop dat er morgen weer een bronchoscopie wordt gedaan.

Ja, het kan dat het HS veroorzaakt wordt door een schimmel. Als hij ook last heeft van schimmelplekjes op de huid betekend dat in ieder geval dat zijn weerstand niet optimaal is.

IRMAENDY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:01

Sinds een paar weken doet mijn 5 jarige Kwpner aan headshaking. Dit is gekomen na dat er een tumor in zijn mond is weggehaald. hebben meer hier ervaring mee? Ook de dap zit met hun handen in het haar. iemand een tip?

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:34

IRMAENDY schreef:
Sinds een paar weken doet mijn 5 jarige Kwpner aan headshaking. Dit is gekomen na dat er een tumor in zijn mond is weggehaald. hebben meer hier ervaring mee? Ook de dap zit met hun handen in het haar. iemand een tip?

Ja dierenartsen zitten met de handen in het haar, en zo ook de eigenaren!
Mijn paard kreeg het ook na een operatie!
Het kan zijn dat door de narcose hij een weerstand vermindering heeft gekregen waardoor er schimmels en of bacterie infecties zijn opgetreden die het aangezichtszenuw irriteren.
Maar het kan ook zijn dat er na de operatie zwelling is ontstaan die de zenuw beknelt of dat hij met ontwaken uit de narcose gevallen is of iets dergelijks waardoor er iets niet goed zit.
Het uitzoeken is een heel werkje!
Ik zou nalopen wat voor jou het meest plausibel lijkt !?

Craniosacraal sacraal therapie, en holistische homeopathie hebben tot dusver lijkt het resultaat geboekt.
Rechtrichten is natuurlijk ook belangrijk, maar dat lijkt in dit geval niet logisch omdat het ook bij jou duidelijk na een ingreep is ontstaan!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:12

Mijn paard schudt nu sinds een paar weken met zijn hoofd. Grijpt vaak heel plotseling geirriteerd richting zijn borst. En schuren met zijn neus langs de voorbenen. Dat laatste deed hij al heel lang maar dat erge schudden is nieuw. Van de week komt de DA. Ik hoop maar dat hij iets simpels vindt! Rijden is haast niet te doen zo.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:00

Vandaag is de dierenarts geweest en heeft bloed afgenomen voor allergietesten en lymetest. Ik hoop echt dat er wat concreets uitkomt!!!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:53

Nou, ik heb niet veel aan jullie gehad met dit probleem :? _-:( Gelukkig is de oorzaak zeer waarschijnlijk gevonden. :)F

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:37

Ohh sorry :o
Maar wat is het probleem dan?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:11

De spieren achter zijn oren waren verkrampt. De chiropractor heeft twee wervels losgemaakt. Nu heel voorzichtig morgen weer rijden!! Hoofdschudden hoeft nog niet meteen over te zijn. Hij moet wennen aan zijn nieuwe lijf!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:25

En weet je ook hoe het komt dat de spieren daar vast zaten?
Komt dat van het rijden...ben benieuwd of het nu over is bij je paard

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:36

Waarschijnlijk omdat hij zich een keer onder zijn halstertouw heeft gewurmd. Hij bleef toen op zich wel rustig maar daar staat dan toch veel spanning op. En hij speelt veel met zijn vrienden in de wei en wat hij daar allemaal voor rare dingen doet? Ik wil het niet weten! :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:15

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:26

Marloezz ,
ik hoop zeker dat het een simpele blokkade was wat het headschaken veroorzaakte!
dat zou best kunnen en dan is het hopelijk ook snel verholpen,
had je dit toppic helemaal door geploeterd en er helemaal niks aan gehad?! O:) ha ha
:D
het valt ook niet mee!
maar voor de volgers... laat vooral even weten als het opgelost is!
kan voor een ander weer goedde info zijn!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:03

Ik heb ook veel aan dit topic gehad hoor! In het begin noemde iemand al een blokkade of beschadiging in de atlas. Iets wat best vaak voorkomt omdat een paard in zijn halster heeft gehangen. Bij mijn paard was het in ieder geval zeer waarschijnlijk de oorzaak. Dus voor iedereen de tip; haal er een goede chiropractor of osteopaat bij om ook zulke zaken te checken!

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:06

Het headshaken bij mijn paard is ook volledig opgelost door een goede osteopaat! *\o/* Zo blij mee! Daarnaast ook aangepast voerbeleid waardoor hij minder afvalstoffen gaat opbouwen in de spieren. Het probleem zat in de buurt van de lendenen, niet bij de atlas, zoals hier in topic vaak geval was. Ik was in begin nog erg sceptisch of het echt wel zou helpen, maar paard is in een week tijd volledig hersteld. Ik ben om :j

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:03

Fijn om te horen dat er ook snelle goede resultaten zijn bij sommige van de paarden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:56

nou inderdaad zeg!
toch fijn als het bij veel paarden opgelost word :D *\o/*

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:13

Super!!!!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:29

Heeft er iemand ook Margreet Bouwmeester bij haar paard gehad voor headshaking? Zij werd mij geadviseerd door Joey Philips. Echter, ik hoor wat wlsselende ervaringen; dus graag meer mensen die ervaring met haar hebben mbt cranio sacraal therapie *\o/* *\o/* *\o/*

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:30

Voor joey woon ik helaas te ver weg (buurt van Maastricht)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:39

Hallo allemaal, ik ben bang dat mijn paard last heeft van headshaking al ben ik een beetje overbezorgd dus het kan ook niks zijn, maar dat wil ik dus uitsluiten!! Ik weet het niet zeker want heb er verder geen ervaring mee... Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ze staat 24/7 buiten (op een melkveebedrijf) en had haar vandaag naar binnen gehaald om haar hoeven te doen, omdat het toch wat waaide en regende, normaal doen we het gewoon buiten op de poetsplaats. Nu was ze redelijk druk, maar dat kan ook komen van het feit dat ze al een tijdje niet ín de boerderij is geweest (ze is wel op de boerderij geboren en loopt er dus al een aantal jaar, ze is 12). Liep de hele tijd heen en weer langs de koeien, hele tijd haar hoofd schuddend. Op een gegeven moment begon ze zelfs hysterisch te draven. Heb bij interesse ook wel een filmpje, maar dat was na een kwartier ofzo, daar was ik klaar met de hoeven en liet haar nog even los in de boerderij aangezien ze erg druk was om, als ze ergens bang voor was, ze daar rustig naar kon kijken en alles onderzoeken. Ze sloeg ook een keer met haar hoofd tegen mij aan en stond op mijn teen, wat weer past bij het symptoom dat ze onoplettend zijn. Hoop dat jullie mij kunnen helpen! :=

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:59

Hoi! Hoe schudt ze met haar hoofd? Verticaal? Ben wel benieuwd naar het filmpje