[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:11

10tje2 schreef:
Hoi Sabine,
Ik haal even dit zinnetje eruit. Is het toevallig een cortisone-injectie die je paard heeft gehad?
Als dat zo is, wil ik je even waarschuwen, want een bijwerking kan zijn dat er hoefbevangenheid optreedt.

Vooral als je pony op een rijke weide staat :) Maar daar zal de dierenarts haar wel goed voor gewaarschuwd hebben (indien het een goede was :D)

Edit: hier de foto's die eigenlijk hoorde bij m'n vorige post:

Afbeelding

Afbeelding

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 01:11

Halloo, kom even binnen vallen met een vraag. Ik ken een pony die aan het schuren is geslagen. Het is geen zomerexceem, maar ze heeft wel jeuk. Ik las ergens dat teer shampoo daartegen helpt, klopt dat? En waar kun je dat kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:05

Klopt dat het een cortisone-injectie was :j Ik weet zelf ook dat dit niet al te gezond is en het is ook niet de bedoeling om dat vaak te herhalen, maar hij werd echt letterlijk gek van de jeuk dus om alles wat rust te gunnen .. Dat van die kans op bevangenheid wist ik niet, maar de DA heeft gezien waar hij stond en ze zei ook dat hij op een prima weide stond voor hem & zijn noden (namelijk een weide die al eens afgegraasd is geweest door de andere paarden + hij staat daar met stripbegrazing) dus dat zal wel in orde komen :) Toch bedankt ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-11 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:07

eline,moet je even kijken bij een dierenwinkel of een reformzaak

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:27

[***] schreef:
Klopt dat het een cortisone-injectie was :j Ik weet zelf ook dat dit niet al te gezond is en het is ook niet de bedoeling om dat vaak te herhalen, maar hij werd echt letterlijk gek van de jeuk dus om alles wat rust te gunnen .. Dat van die kans op bevangenheid wist ik niet, maar de DA heeft gezien waar hij stond en ze zei ook dat hij op een prima weide stond voor hem & zijn noden (namelijk een weide die al eens afgegraasd is geweest door de andere paarden + hij staat daar met stripbegrazing) dus dat zal wel in orde komen :) Toch bedankt ;)

De cortisone-injectie legt even het hele immuunsysteem plat, dus in die zin snap ik prima de keuze hoor. Ik heb het jaren geleden ook een keer gedaan, toen wist ik nog helemaal niets over hoefbevangenheid en de connectie met de injectie.
Ik wil je natuurlijk helemaal niet bang maken, maar omdat ik zag dat je paard te dik was en ook nog eens op kort, afgegraasd gras staat zijn er nog extra risicofactoren.
Het is bekend dat fructaan opgeslagen wordt in grasstoppels, dus zeer kort afgegraasde weitjes kunnen juist extra gevaarlijk zijn!

ps: ik heb even in je profiel gekeken, het grappige is dat mijn paard hetzelfde soort karakter heeft als jouw paard (ook LB en aarde), alleen die agressie en/of bokken heb ik nog nooit meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 24-07-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:34

Aha, dat wist ik juist niet .. De DA zei dat het net een goed stuk weide was voor hem :?
Nu, hij is denk ik al 15 jaar te dik (niet altijd even erg, nadeel is dat ik hem 2009/2010 niet gereden heb en hij verder heel weinig beweging heeft gehad, dus je oogst wat je zaait natuurlijk ;) ) en staat al 15 jaar op die plaats en is nog nooit ziek geweest, dus dit zal ook wel in orde komen denk ik :) Hoop ik vooral :=

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:41

[***] schreef:
Aha, dat wist ik juist niet .. De DA zei dat het net een goed stuk weide was voor hem :?
Nu, hij is denk ik al 15 jaar te dik (niet altijd even erg, nadeel is dat ik hem 2009/2010 niet gereden heb en hij verder heel weinig beweging heeft gehad, dus je oogst wat je zaait natuurlijk ;) ) en staat al 15 jaar op die plaats en is nog nooit ziek geweest, dus dit zal ook wel in orde komen denk ik :) Hoop ik vooral :=

Daar zou ik dan ook vertrouwen inhebben hoor. Nog niet alle DA's leggen de link tussen hoefbevangenheid, kort gestresst (dus fructaanrijk)gras. Maar er is genoeg info te krijgen hierover. Toch eens navragen bij je DA? En proberen af te laten vallen, is sowieso goed voor de algehele gezondheid.
Succes met je paard (leuk dier en leuke info bij je profiel, herkende dus het karakter van mijn paard LB en aarde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:14

Ik ga het zeker eens bekijken en zal extra goed op hem letten ;)
Afvallen zijn we sowieso mee bezig :j Tijdje al, maar er komt altijd wat tussen waardoor we niet echt, echt, echt aan de slag kunnen .. Maar ik let vanaf nu zeker goed op z'n eten en we gaan zoveel mogelijk aan het werk :)

En dank je wel :D Het is geen simpele maar ik begin 'm zo stilaan te kennen :Y) Speciaal karaktertje :))

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:04

[***] schreef:
Ik ga het zeker eens bekijken en zal extra goed op hem letten ;)
Afvallen zijn we sowieso mee bezig :j Tijdje al, maar er komt altijd wat tussen waardoor we niet echt, echt, echt aan de slag kunnen .. Maar ik let vanaf nu zeker goed op z'n eten en we gaan zoveel mogelijk aan het werk :)

En dank je wel :D Het is geen simpele maar ik begin 'm zo stilaan te kennen :Y) Speciaal karaktertje :))

Het lijkt waarschijnlijk wel een simpele he? Tenminste, de mijne wel, maar ondertussen. Echt een uitdaging om te leren mee om te gaan, maar ik ben wel dol op hem <3 . Maar dit alles even off-topic...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:14

Ben net even bij hem geweest, ben ze gaan voeren en paaltjes verzetten.
Hij stond er zo rustig bij :+: Geen staartgezwiep, geen hoofdgeschud, niks, gewoon een relaxte pony die wat liep rond te kuieren (te wachten op nieuw eten :P ). Doet hem wel goed denk ik, zo even rust .. Dinsdag de Immaverol halen en woensdag hem wassen, en dan in het weekend nog eens en hopelijk blijft het dan weg ...

Trouwens, nog even over die weide, dat is wel een stuk waar de andere paarden al gegraasd hebben, maar toch al een tijd geleden volgens mij hoor :') Het voorste gedeelte is zeg maar kaal, maar daar waar de paaltjes staan is er nog zo'n (gok ik) 25 cm gras .. Lijkt me geen hoogte voor grasstoppels enzo die veel fructaan gaan opslaan, toch? Hij voelde zich verder ook gewoon goed, hoefjes voelde nog goed aan enzo (heb toch maar eens gevoeld :P ) dus komt goed denk ik :)

Moet zeggen dat het echt wat deed om hem zo rustig te zien, ik was echt blij! :)

MaartPaard

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:18

Ik meld me hier ook maar even,

Sinds ik vorig jaar op een andere stal sta, heeft mijn pony ook ineens erg last van eczeem. Hij staat in princip 24 uur buiten, waardoor hij niet kan schuren, maar helaas moet hij met dit slechte weer toch echt even naar binnen waardoor hij meteen zijn staart eraf begint te schuren. Zo zonde!

Ik behandel het bijna elke dag, ik heb 2 soorten zeep die vrij goed werken. Heel natuurlijk, een vaste, harde zeep met olijf en laurierblad, en de ander is vloeibaar met nieboom en teatree. Erg fijn spul! Daarna doe ik er eigenlijk altijd goed veel equidoux in, wat echt mara voor even werkt. Gister heb ik equidoux samen met levertraanzalf in zijn staart gedaan, morgen zie ik hem weer dus ik ben erg benieuwd wat er nog van over is.. Ik hoop dat zijn staart er nog op zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:22

Ik heb nog wel een eczeemdeken voor je Maartje :+

Balen dat hij nu ook al is begonnen. Zou toch wel serieus proberen onder een deken te zetten, want al kan ie niet schuren in de weide, de jeuk heeft ie toch.

Verder geen veranderingen op je stal die eventueel aanleiding kunnen geven voor het schuren?

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:25

Niels schreef:
Nou, bij mijn paard is de oorzaak bekend voor het schuren. Hij blijkt een stofallergie te hebben wat het schuren veroorzaakt. Hij testte niet positief op zomereczeem of andere insecten en pollen. Vandaar dat hij dus enkel met hoofd/hals schuurt en slecht licht met zijn staart en manen.

De net gekochte Rambo deken kan dus in de verkoop haha.
Iemand interesse toevallig (maat 185)?

Ik ik!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:30

Heb even een pb gestuurd :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 01:05

Haha nee dekens begin ik maar niet aan, hij heeft een hekel aan dekens en daarbij speelt hij ook heel erg veel dus die dure deken is zo kapot ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 05:47

niels.,maar jouw dier heeft een stofallergie waardoor het schuurt?
leg es wat duidelijker uit hoe dat zit en hoe ze daar achter zijn gekomen??

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:20

Citaat:
Trouwens, nog even over die weide, dat is wel een stuk waar de andere paarden al gegraasd hebben, maar toch al een tijd geleden volgens mij hoor :') Het voorste gedeelte is zeg maar kaal, maar daar waar de paaltjes staan is er nog zo'n (gok ik) 25 cm gras .. Lijkt me geen hoogte voor grasstoppels enzo die veel fructaan gaan opslaan, toch? Hij voelde zich verder ook gewoon goed, hoefjes voelde nog goed aan enzo (heb toch maar eens gevoeld :P ) dus komt goed denk ik :)

Moet zeggen dat het echt wat deed om hem zo rustig te zien, ik was echt blij! :)

Zo'n 25 cm zijn geen korte stoppels, dat lijkt me verder wel in orde. Ik kan me helemaal voorstellen dat het fijn is om hem rustig te zien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:20

zou het nu nog zin hebben om bloed te testen, of is dat handiger aan het begin van het eczeemseizoen omdat je dan misschien beter kunt zien wat de gevolgen zijn van een eventuele aanpak ahv de waardes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:33

2x laten testen, nu en over bijvoorbeeld en half jaar weer om te kijhken wat er dan anders is :j

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:36

Dat testen lijkt me ook wel wat.... ware het niet dat we dat dus echt niet bij Dunla voor elkaar gaan krijgen he? Bloed prikken :n Inenting is al een strijd en ik ben dus blij dat dat maar 1 keer per jaar hoeft en ze verder eigenlijk nooit ziek is (knock on wood...).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:38

heeft het verder nog impact op het paard, nee toch?
de DA komt binnenkort weer op stal dus zou meteen bloed kunnen laten nemen bij Wisse.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:40

op het paard heeft het geen impact,wel op je portemonnee :+
wat ik wel altijd aanraad is om als je toch laat prikken je ook selenium en vitamine e moet laten nakijken,kost wel 35 euro extra,maar die tekorten komen nog wel es voor

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:22

intel_1x schreef:
Mijn ZE paard heeft ook veelal kriebel bij zijn navel en koker, dus ja het zou heel goed ZE kunnen zijn. Maar die van mij heeft ook jeuk bij hals en staart. Misschien kan je paard niet schuren waardoor de jeuk je daar niet opvalt? Mijn paard kan ook niet ergens aan schuren (heeft deken om), maar gaat dan bijv erg veel rollen.

Ik kom toch even terug op mijn vraag, wat gebruiken jullie met buitenrijden tegen die exceemmugjes?
Juist 's avonds als je nog even even wil rijden wordt hij gek van doe mugjes zodra de deken afgaat.

Hallo,

Hij zou wel kunnen schuren maar doet het niet bij de manen en/of staart.
Vorig jaar had hij hier geen last van en hij is pas 3.

Koker is schoon. Zou het dan toch?

Wie heeft al eens een allegietest gedaan en weet wat het ong. kost?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:41

Ik heb nu dus mach zn staart goed gewassen met natuurlijke shampoo, en daarna equidoux erin gespoten en een dikke laag levertraan erop, en zijn staart ziet er ineens vele malen beter uit!!! Ben heel erg blij!! Misschien een tip?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:37

Ik kom even binne vallen :p ,
Ik heb sinds kort een nieuwe pony die heeft ook zomer exceem .
Dus ik was eigelijk opzoek naar middeltjes en dingen die echt goed helpen .