[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:20

Hmm oke, en dekens blijven wel heel?
Ja 's nachts moet je zo'n ding niet op doen dan zien ze er geloof ik niet meer goed doorheen.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:28

Oooh is dat zo??

Deken blijft nu nog heel, maar daar komt vast nog verandering in.
We hebben er 2. Nu ligt de Pagony erop, maar de 1e deken (Equi-Theme) heeft al vrij veel paarse vlekken (stukken wat genaaid is Haha! ) .
't Valt nu nog mee, maar ik klop het ook snel weer af!! Gelukkig blijven ze er nu nog vanaf.

De deken zelf doet gelukkig wel goed zijn werk. Geen last van manen (middelste en onderste gedeelte), staart en buik. Het gedeelte waar de deken niet komt, heeft hij wel last. Dus zijn hoofdje, koker, navel en pluk manen achter zijn oren!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:45

Bij ons liggen er 3 pagony's sinds 3 weken op en daar zitten de eerste scheuren al weer in...
Gelukkig is mam handig op de naaimachine...

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:36

@ellepel: Ik heb een aantal jaar geleden van de dierenarts zoiets gekregen, nu kan ik het altijd een opnieuw proberen, baat het niet dan schaad het niet, he, dus mineralen van Subli?
Ik merk niks aan die Pavo koeken, mijn pony is zowiezo een beetje liever lui dan moe, dus van die koek gaat die ook niet echt harder lopen, haha. Deze winter wil ik ze ook niet meer, als je die koeken een tijdje hebt liggen, dan worden ze droog en gaan ze brokkelen, terwijl ze dan nog niet over de datum zijn. Ze ruiken ook niet echt lekker, terwijl ik brokken wel lekker vind ruiken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:41

ik zit nog steeds aan de eerste deken va vorig jaar.
op 1 kleine reparatie na bij de buikflap (knip/klikding was eraf geknapt) issie nog helemaal heel en zelfs geen gaatjes in nog.

wel doe ik hem tegen 12 uur sávonds af en pas weer op als ze de volgende ochtend de wei ingaat.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:59

Heb een pagony deken overgenomen die vorig jaar de hele zomer is gebruikt,en puck heeft hem ook alweer een poosje op dag en nacht.
Heeft zelfs anderhalve week bij andere paarden ingelopen en zijn deken is nog helemaal scheurvrij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:09

smaos:
er zijn wel meer vitaminesupplementen,maar deze vond ik bij ap erg goed passen.
is de sportmineralen van subli.

baat het niet,dan schaadt het niet klopt niet hoor. je moet wel goed weten wat je je dier allemaal geeft Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:05

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Boett Suncap (http://www.boett.de/index1.html)?
Dit lijkt mij wel wat voor de paarden die om de een of andere reden geen echte hoofdkap kunnen/willen dragen, maar ik heb geen idee of dit goed blijft zitten. Misschien ga ik er maar eentje bestellen, want mijn pony heeft een gruwelijke hekel aan haar hoofdkap, en schuurt erger mét dan zonder.
Edit: zie dat de link naar de homepage van Boett gaat; de Suncap staat onder het kopje eczeemdekens geloof ik.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:10

Mijn paard heeft ook last van jeuk en schuurt dan. Overdag heeft hij een eczeem deken op van equitheme, en dit bevalt wel goed. 's nachts een zomerdeken met staartflap, dit om de staart wat te beschermen omdat ze nog steeds schuurt. Ik was de staart 1 keer in de week met teershampoo. Toch schuurt mijn paard alleen met de staart. De manen heeft hij geen last van. De deken blijft zo mooi heel, omdat ze hem alleen in de wei op heeft. Op stal zijn er talloze manieren om een deken te vernielen, een zomerdeken is dan toch sterker.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:44

smaos schreef:
Nee, want in de winter schuurt hij ook, dan krijgt die hooi. Maar, het klopt wel van dat gras, ik heb dat al vaker gehoord, ja.

Je kunt het heel makkelijk testen.
2 weekjes uit het gras zou voldoende moeten zijn om te kunnen zien of gras de oorzaak is.

Ik heb eerder ook 1 winter gehad dat 1 van de merries doorschuurde.
We hadden toen superhooi. Veel te mooi en goed en daardoor kreeg ze dezelfde reactie als met het gras.
Toen ik het haar op een veel mindere soort hooi zette ging de jeuk over.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:48

Mijn paarden hebben ook meer last als ze in het gras staan. Maar dat komt omdat die vliegjes in het gras zitten. Smorgens vliegen er hele wolken op als ik ze naar het land breng.
Tegenwoordig doe ik ze na 9 uur pas eruit, dat scheelt wel want dan zitten er niet zoveel meer in het gras. Geen idee waar ze dan uit hangen. Zo rond een uur of 5 -6 komen ze in grote getale weer terug. Dan gaan mn paardjes weer op stal.
Op deze manier kan ik het jeuken redelijk goed onder controle houden.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:27

Hebben jullie ook zo'n last van een statische deken? Ik heb een boett en als ik die met mooi weer uittrek, krijgt hij allemaal schokken. Het is nu zelfs zo erg dat hij niet meer braaf zonder halster stil blijft staan als ik m uit doe, maar hard naar achter rent omdat hij bang is een schok te krijgen..
Is hier wat tegen te doen?

Edit: Die van schuurt trouwens niet *afkloppen*. Hij staat vanaf een uur of 12 buiten in een vette wei tot een uur of 5/6. Ik was hem 1 keer in de week met aloevera shampoo of teershampoo en smeer m dan in met babyolie. Het ziet er nog prima uit! Al heeft hij wel een beetje last van haaruitval..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:56

Nicole10, ik wou inderdaad ook net iets vragen over die shokken.

Telkens als ik die deken aanraak krijgt mijn pony een schok. Maak regelmatig mn handen nat maar dat helpt ook niet echt want die deken blijft statisch als ie afgaat.
Zelfs met poetsen enzo daarna blijf ik regelmatig schokjes aan dr geven.

Toen ik de deken vanmorgen af wou doen liep ze ook weg. Ik deed de buikflap los en ze liep geschrokken weg. Ik loop met krukken dus kon dr niet tegenhouden, ze draaft een paar passen en sloopt dr buikflap, die alleen tussen de voorbenen nog vast. Ze was gewoon echt bang voor een schok volgensmij.
Toen ik de deken weer op wou doen liep ze ook weg terwijl ze verder heel niet laat merken dat ze die deken vervelend vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:53

Nicole10 schreef:
Hebben jullie ook zo'n last van een statische deken? Ik heb een boett en als ik die met mooi weer uittrek, krijgt hij allemaal schokken. Het is nu zelfs zo erg dat hij niet meer braaf zonder halster stil blijft staan als ik m uit doe, maar hard naar achter rent omdat hij bang is een schok te krijgen..
Is hier wat tegen te doen?

Edit: Die van schuurt trouwens niet *afkloppen*. Hij staat vanaf een uur of 12 buiten in een vette wei tot een uur of 5/6. Ik was hem 1 keer in de week met aloevera shampoo of teershampoo en smeer m dan in met babyolie. Het ziet er nog prima uit! Al heeft hij wel een beetje last van haaruitval..

even je handen nat maken als je de deken er af haalt,ik heb het ook heel erg hoor.
maar met natte handen heb ik geen last van die schokken.
de deken "rol" ik van achter naar voren toe op als ik hem er af haal.
dan gaat het wel goed.

ook je dier zelf nat maken en de deken af en toe even flink natmaken helpt een hoop

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:58

ja dat probleem ken ik ook, echt heel vervelend. Gelukkig blijft roos altijd keurig staan ondanks dat ik haar zo martel met die schokken. Bof er maar mee. Het is trouwens ook niet altijd, ligt aan het weer misschien...

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:37

Daar heb ik ook last van met de Boett deken, daarvoor heeft mijn pony zo'n bloedhekel aan dat ding.
Als ik de deken terug op moet leggen en hij kan zich uit de voeten maken, dan is die weg!
Zou ik ook doen, maarja, ik kan dan achter dat beest aan om hem opnieuw te vangen, dit jaar heb ik de deken nog niet opgehad, maar hij schuurt zich nu ook alleen maar in september en oktober heel erg, derest van het jaar gelukkig niet meer zo.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:19

Ik heb vandaag de producten van Liberate gekocht... ben benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:26

Eén van onze paarden had ook hele ernstige zomer eczeem. Tot bloedens toe zelfs. Hebben we met speciale kruidenthee door het voer behandelt, en het is na 2 jaar totaal verdwenen! Paard had nooit meer last van staart/manen.

Ik weet alleen niet precies meer waar we dat hadden gekocht... Boos!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:42

ik schrok me vandaag ongeveer dood toen ik bijd e wei aankwam. indi haar kont en halve rug lagen bloot, de rest wel bedekt met deken... ik dacht: die is zo stuk als maar kan...

maar nee: die stomme verstelbare elastieke bandjes om haar achterbenen waren weer op zijn grootst en de deken zat helemaal gedraaid. hij zat om haar kogel heen. ik denk dat we net optijd waren, anders had ik een paard met behoorlijk wat blessures gehad...

ik heb nu die bandjes op zijn kortst gezet en vastgenaaid...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:45

heb je de pagony?
dat had ik namelijk vroig jaar met die dekn

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:24

jup pagony...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:37

daarvoor heb ik o.a ook een andere
bij ons is die wel op de grond gekomen paard op hol, mijn moeder heeft met buurvrouw hem afgekregen en paardje had geen blessure Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:37

mbt statische dekens....heel voorzichtig afdoen, inderdaad eerst zover mogelijk naar voren 'vouwen' en dan het laatste stukje er rustig af trekken. Als je de deken wast altijd wasverzachter gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:40

ik rol hem dus echt op als een pakketje,dan word ie niet statisch.
dan heb je niet zo veel wrijving

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:42

ellepel schreef:
ik rol hem dus echt op als een pakketje,dan word ie niet statisch.
dan heb je niet zo veel wrijving

Zo doe ik het ook en heb tot nu toe weinig last...en ik ben van mezelf al heel statisch...