[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:20

Ik snap dat jullie eerste gedachte de PPID is, maar kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn, een laag HB, maagzweren oid..
Ik wil niet zeggen dat het dat is, maar ik wil ook niet alles direct op de PPID schuiven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:24

Ik zou het gewoon op het weer houden, tenzij het lang aanhoudt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:41

Even iets ter overweging.... een vraag:

Mijn merrie is nu 19, vorig najaar is zij getest op ppid en daar kwam een waarde van 122 uit.
In overleg met UU besloten eerst met monnikspeper, glucobalance en hypobalance te starten en te kijken hoe het zou gaan. Paard krijgt al overpakt kruidenrijk hooi met suikergehalte onder de 10%, en voor het wegvallen van de bespiering wat coolstance copra en lijnzaad. Verder nog een balancer.
Gras eigenlijk nauwelijks tot nooit, en ze loopt 24/7 op een track in de groep.

Paard is goed op gewicht, glanst, geen gekke dingen.... Het is eigenlijk steeds heel goed gegaan. 4 maanden geleden is ze verhuisd naar haar eigen pp (luxe-pop) en ze lijkt heel tevreden. Maar opeens vallen me recentelijk dingen op: ondanks de ribben lijkt de nek 'dikker', ze is sowieso haar leven lang al bij vlagen extreem sloom (had al jong IR en haar moeder, van de vorige eigenaar, is vroeg overleden daardoor). Ergens is het een wonder dat ze al 19 is!

Maar dan nu mijn vraag: ik dacht steeds.... ik start met medicatie wanneer er complicaties ontstaan. Wanneer deze ingrepen niet afdoende meer lijken te zijn. Maar nu bekruipt me het gevoel dat je dan dus misschien juist achter de feiten aanloopt? Dus dat je misschien juist niet moest wachten tot de complicaties ontstaan maar ze juist VOOR moet zijn middels medicatie?

Ik vind het gewoon vreselijk spannend om die medicijnen te geven dus twijfel enorm. Maar ben ook benieuwd of ze er juist levendiger van wordt. En hoe pak ik het dan aan? Nu eerst de waarden opnieuw laten checken en dan beslissen?
Harde noot om te kraken! Graag jullie ervaringen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:52

Mijn pony is veel levendiger geworden sinds de medicatie. Hij is 28 jaar, maar wordt nog 1x per week gereden door een beginnende ruiter. Hij heeft al jaren ppid. Ik heb hem 1x laten testen om te weten wat hij had. Daarna nooit meer. Is in mijn ogen zinloos. Je weet dat hij het heeft en er niet meer vanaf komt. Ik doseer op klinisch beeld en niet op de waarden. Ik ben na opbouw begonnen met 3/8 pil, hij zit nu op 3 kwart pil per dag.

Advies is wel om de medicatie heel rustig aan op te bouwen. Ik geef het in een spuitje met water, zodat ik zeker weet dat hij het binnenkrijgt. Hij kon er namelijk heel knap omheen eten, of anders heb je het risico dat hij zijn eten niet meer lust.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:00

tine10 schreef:
Mijn pony is veel levendiger geworden sinds de medicatie. Hij is 28 jaar, maar wordt nog 1x per week gereden door een beginnende ruiter. Hij heeft al jaren ppid. Ik heb hem 1x laten testen om te weten wat hij had. Daarna nooit meer. Is in mijn ogen zinloos. Je weet dat hij het heeft en er niet meer vanaf komt. Ik doseer op klinisch beeld en niet op de waarden. Ik ben na opbouw begonnen met 3/8 pil, hij zit nu op 3 kwart pil per dag.

Advies is wel om de medicatie heel rustig aan op te bouwen. Ik geef het in een spuitje met water, zodat ik zeker weet dat hij het binnenkrijgt. Hij kon er namelijk heel knap omheen eten, of anders heb je het risico dat hij zijn eten niet meer lust.

Je eerste zin is mijn stille hoop ergens.... Ik begrijp dus dat voor het medicijngebruik je pony minder levendig was?
Nu ken ik mijn merrie niet anders dan met depri/ trage buien, dat had ze al tamelijk jong en is vooral verbetert door dieet. Maar echt weg gaat het niet.

Opnieuw testen voordat ik ga starten zou ik alleen doen om uit te sluiten of de verhoogde waarde destijds niet door iets anders veroorzaakt zou kunnen zijn, een stukje extra zekerheid.

Punt is dat ik overal lees dat wanneer je eenmaal begonnen bent, de weg terug niet heel wenselijk is.... Dus ik vind de beslissing best groot.
Maar goed, de andere kant van het verhaal: stel je het uit tot er echt problemen ontstaan (HB bijv) en ben je dan eigenlijk niet gewoon te laat begonnen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:16

Ik heb alleen maar heel goede ervaring met de medicatie. Meteen begonnen op 1 pil, gedurende de jaren 2x met een half opgehoogd en nu dus 2 per dag. Al weer een aantal jaar nu.

WhiskeyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:20

tine10 schreef:

Hier even op inhakend: stukje (oud! Liefst uitgedroogd) brood met wat appelstroop en daar de medicatie tussen plakken. Hoeft echt maar een klein stukje te zijn als het niet zoveel medicatie is. Eerst een paar keer zonder medicatie geven, daarna met. Dat is het enige wat hier altijd werkt met alle soorten medicatie bij diverse paarden _/-\o_

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:26

Ik stop t zo in z'n mond, via de zijkant en druk m dan naar achter. Handje lekkers erachteraan en klaar.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:16

Omdat er hier zich (helaas) zoveel mensen bevinden met ervaring met ppid/cushing: Klopt het dat er een stresshormoon is de ACTH waarde beïnvloed?

Het gaat om een pony die letterlijk de tent afgebroken heeft met bloedprikken, en wonder boven wonder negatief testte op ppid. Ondanks ze álle symptomen heeft. In andere woorden, is een valse negatieve uitslag een ding?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:35

Icelandshet schreef:
Omdat er hier zich (helaas) zoveel mensen bevinden met ervaring met ppid/cushing: Klopt het dat er een stresshormoon is de ACTH waarde beïnvloed?

Het gaat om een pony die letterlijk de tent afgebroken heeft met bloedprikken, en wonder boven wonder negatief testte op ppid. Ondanks ze álle symptomen heeft. In andere woorden, is een valse negatieve uitslag een ding?

Stress heeft invloed, maar dan andersom. Zou hooguit een vals positief kunnen geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:47

@Ninx Waarom zou je het niet proberen ? Een paard met al heel zijn leven IR, krijgt vroeg of laat ook problemen met vanalles en nog wat.
Er is ook een goeie kans dat die IR beter onder controle komt door de prascend en dus minder kans op ( chronische) hb.

Als de pillen niet doen wat ze moeten doen, bouw je af en stop je er gewoon mee.
Ik heb mijn oudste merrie ook na een jaar weer van de prascend gehaald omdat het veels te weinig deed.
De andere krijgt al een jaar of 10 pillen en nu sinds een maand ongeveer 2 per dag.
Die was er al lang niet meer geweest zonder de medicatie.

@Icelandshet EMS en andere metabole problemen kunnen ook wel problemen met de vacht, sloomheid en hb veroorzaken.
Dus ik vermoed dat de negatieve ppid test wel degelijk negatief is bij je pony, want normaal stijgen de waardes bij stress :)

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:05

Dus toch. Dankjulliewel!

EMS heeft ze niet, aan wat voor andere metabole problemen moet ik dan denken? Mag ook via pb als dat teveel afwijkt van het topic.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:10

Zo direct denk ik dan aan IR of suikerziekte.

WhiskeyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:25

CarinaR schreef:
Ik stop t zo in z'n mond, via de zijkant en druk m dan naar achter. Handje lekkers erachteraan en klaar.

Ook eens geprobeer inderdaad, maar sommigen presteren het alsnog om een deel uit te spugen. Of ik doe het niet goed, kan natuurlijk ook :D Eentje moest aan de prednisolon capsules. Broodje appelstroop was het enige wat werkte :+

@ Icelandshet: volgens mij klopt dat inderdaad! Een voormalig bijrijdpaard moest naar de kliniek voor vage maar serieuze gezondheidsproblemen. Daar dachten ze o.a. aan Cushing (destijds was de benaming PPID nog niet bekend volgens mij), dus getest en de ACTH-waarde was bizar hoog. Eenkennig en stressgevoelig paard dat op de kliniek inderdaad gestrest. Eenmaal weer thuis en gesetteld nogmaals de test uit laten voeren en toen kregen we normale waarden. Dit is alleen wel precies andersom dan bij jou. Wat Manzano zegt inderdaad.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:56

Pandora2 schreef:
Zo direct denk ik dan aan IR of suikerziekte.

Insulineresistentie is ze vorig jaar negatief op getest. Was wel op het randje volgens de dierenarts, dus we behandelen haar alsof ze het wel heeft. Geen gras, veel bewegen etc. Suikerziekte weet ik niet, zorgt dat ook voor zoveel onverklaarbaar spierverlies?

@WhiskeyBlues dankjewel voor je reactie. Hier inderdaad precies omgekeerd (met een waarde van 14) dus toch echt negatief voor ppid/cushing :\ dus wij gaan verder zoeken naar wat het dan wèl is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:55

Zoals bij mensen met suikerziekte. Dikkere buik, spierverlies, slomer,...
Ook ongewone vetophopingen en een complexe hormonale disbalans wat dan ook weer problemen met de vacht kan teweeg brengen.
Misschien toch eens kijken of je aan het voer nog wat kan sleutelen.
Onbeperkt hooi bijv is volgens mij geen goed idee voor zulke paarden.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:10

Graag tips over voeding gevraagd :)

Paardje is hersteld van blessure. Omdat het herstel traag is getest.

Toch wat hogere verdachte waardes. Kon komen door de tijd van het jaar plus dat ze herstellende is.

Eind van het jaar weer testen..

Toch zou ik haar willen ondersteunen om een natuurlijke manier met die waardes laag houden

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:44

LuckyLuna schreef:
Graag tips over voeding gevraagd :)

Paardje is hersteld van blessure. Omdat het herstel traag is getest.

Toch wat hogere verdachte waardes. Kon komen door de tijd van het jaar plus dat ze herstellende is.

Eind van het jaar weer testen..

Toch zou ik haar willen ondersteunen om een natuurlijke manier met die waardes laag houden

Lastig idd. Ik weet er zelf nog veel te weinig v af.
En geef alleen prascend

Daar twijfel ik zelfs beetje over want zie echt nog niks verschil en hoor net twee in de buurt die er mee gestopt zijn en paard is prima ik

Maar ik zet nog maar even door

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:04

Ons paard werd echt megadepri met de prascend. Die hebben we (ook op advies van de cranio) op hypobalance gezet. Nu is hij weer helemaal happy en topfit. Ook blijven zijn waardes met de glucobalance net zo netjes binnen de norm.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:14

Juniores schreef:
Ons paard werd echt megadepri met de prascend. Die hebben we (ook op advies van de cranio) op hypobalance gezet. Nu is hij weer helemaal happy en topfit. Ook blijven zijn waardes met de glucobalance net zo netjes binnen de norm.

Hoeveel prascend kreeg hij voordat jullie overschakelde? En hoe lang hebben jullie prascend gebruikt?

Onze ruin is nog startende, maar die depri klachten herken ik ook.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:40

Juniores schreef:

Hypobalance of glucobalance?

Ik voer overigens beiden en dat bevalt goed. Naast 2 pillen prascend per dag.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:42

Annemeik schreef:
Juniores schreef:

Hoeveel prascend kreeg hij voordat jullie overschakelde? En hoe lang hebben jullie prascend gebruikt?

Onze ruin is nog startende, maar die depri klachten herken ik ook.

Hij heeft een maand of 4/5 1 pil per dag gekregen en toen zijn we zonder afbouwen van de prascend overgegaan op alleen hypobalance.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:44

manzano schreef:
Juniores schreef:

Hypobalance of glucobalance?

Ik voer overigens beiden en dat bevalt goed. Naast 2 pillen prascend per dag.

Fijn die autocorrect :+
Ik bedoelde dat zijn waardes prima blijven met de hypobalance. Al krijgt die van mij ook glucobalance bijgevoerd.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:32

Kan je hypobalance en glucobalance dan tegelijk voeren? Zie dat in beide monnikspeper zit. Wordt dit dan niet over gedoseerd?

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:45

Oretha schreef:
Kan je hypobalance en glucobalance dan tegelijk voeren? Zie dat in beide monnikspeper zit. Wordt dit dan niet over gedoseerd?

Een vraag die ik mezelf ook stel.. en kwam net even kijken in het topic (dat ik regelmatig mee lees) voor hopelijk een antwoord hierop ;)

Heb zelf een b-pony met heel wat problemen betreft cushing en chronisch hoefbevangen. t Beestje is ondertussen al 24 en bijna drie jaar bij ons. Twee jaar geleden gestart met een waarde van meer dan 600 en zaten dit voorjaar aan 75. Qua medicatie toen gestart met een 1/2 pilletje prascend maar nu drie maanden terug gezakt naar 1/4. Daarbovenop hebben we dan ook nog te maken met WLD op alle vier de hoeven.

Eerlijk...ik gaf het vorige maand op. Tal van zaken en supplementen probeerde ik uit, ettelijke euro's armer aan dierenarts, kliniek en hoefsmid en producten. Niets hielp en ik had nu een zielige zwaar bevangen pony staan. Alles hangt zo verweven bij haar de cushing>bevangen>WLD. Ik heb eigenlijk geen flauw idee of die medicatie iéts helpt...

Maar...een hoefsmid via een kennis hoorde mijn verhaal en hij heeft tonnen ervaring met HB paarden en ze weer ok krijgen. Dus wie niet waagt, niet wint... Kreeg hij haar niet ok dan moest ik hem geen euro betalen. Pony stapt nu weer zonder pijn.
Nu wil ik mijn management voor de cushing weer ok krijgen en geef al enkele weken hypobalance bij.

De pony begint weer wat extra uit te ruiven. Ze zou voor goed te zijn zeker nog een 20 tal kg kwijt moeten hoewel ze niet te dik is. Maar nog slanker kan natuurlijk geen kwaad.
Ik zit nu te denken om ook glucobalance weer te gaan geven... maar dan heb ik 1/4 prascend, 1/3 glucobalance en 2x 1/2 hypobalance...