[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:17

Jemig... Kan mezelf wel voor mijn kop slaan dan...

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 06:13

Jp? Ben jij juist niet bang met Duits hooi voor dat ene kruid? Heksen dinges uit het hoofd en net wakker (migraine) waar ze AM verschijnselen van krijgen en sterven? Sinds ik hier aan de Duitse grens zit ben ik er voor gewaarschuwd namelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:28

Nu maak je me erg ongerust.. gaat hooi uitpluizen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:38

Awww! Ja sorry JP, maar better safe then sorry, toch? Het is goed bedoeld hoor echt!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:39

Ah, ik kan de lijnzaadolie die we op de Equitana bij een aankoop kregen dus veilig aan m'n oude dame voeren. Fijn om te weten!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:50

Jannepauli schreef:
Citaat:
Vraagje: Waarom geen zonnebloemolie?
Zetmeel?Suikers
Geen van beiden, maar wel: zonnebloemolie ( en maiskiemolie) bestaat voornamelijk bestaan uit meervoudig onverzadigde vetzuren. Heeft een zeer hoog Omega-6 gehalte en dat is ontstekingsbevorderend.
Niet geven dus! Zeker voor paarden in de risicogroep voor hoefbevangenheid en andere inwendige ontstekingsprocessen blijf je het liefst vér weg van Omega 6.

Lijnzaadolie is hoog in Omega-3 en dat is ontstekingsremmend.

Thanks, weer wat geleerd. Ik heb op advies van de DA Furi ook een winter lang zonnebloemolie gegeven..

@Jalenka_Kiya, ik heb ook een slanke Arabier (31 jaar). Bij het minste of geringste valt ze af en probeer het dan maar erop te krijgen. Deze winter heb ik haar goed erdoor gekregen.
Ze krijgt (ivm slecht gebit) per dag 2 kg Equifyt Zuppa (bietenpulp met oa luzerne) op 12 liter water, 2 scheppen zemelen en 1 kg 18+ (met name voor de vitamines). Hier doet ze het goed op. Nu er weidetoegang is, ga ik afbouwen tot 1 kg Zuppa/zemelen/0,5 kg 18+ per dag.
In de periodes dat Furi te mager was, heb ik echt geduld moeten hebben. Extra pulp/slobber en maar wachten tot het aanzet. Dit was wel in de winterperiode, in de zomer is ze nooit te mager geweest.
Furi heeft overigens geen hb-verleden, ik ben dus niet rigoureus met suikers (let wel op uiteraard).

De SP heb ik ook een paar maanden lang gegeven, maar daar was ik niet zo tevreden over. Ik had niet het idee dat ze er veel dikker van werd. Daar verschillen de meningen over. Furi haar ontlasting is met de Equifyt Zuppa erg goed (gevoelig voor diarree, dus hier ben ik erg blij mee).
In de zomer blijf ik Zuppa geven om te zorgen dat ze op gewicht blijft of liever nog ietsje extra heeft, die reserve is er namelijk snel van af mocht ze ziek zijn of om de een of andere reden stress hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:17

Het is altijd uitproberen met het voer. Wat voor de ene goed werkt, kan bij de andere averechts werken.
Zo voerde ik ooit safe en sound van Dodson en Isa kreeg allerlei kwaaltjes waar ze nooit last van had gehad. Ik legde het op de soja producten. Toen ik dat uit het voer haalde, gingen die vage dingen (jeuk, ontstoken ogen, dat soort dingen) weer weg.
Metazoa kan ik nog niet veel over zeggen. Voer nu handje door de alpen grün muesli en tot op heden gaan beiden goed. Dus ik wil het even aanzien wat het gaat doen.
De Care4Life vindt ze niet lekker meer in ieder geval.

Wat de olie betreft: ik geef een eigen mix van olijfolie, zonnebloemolie en lijnzaadolie in de verhouding 1:1:2 (eetlepels over het voer). Maar is eigen uitprobeersel, dus niet ergens op gebaseerd ;)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:33

Bedankt allemaal voor de tips en informatie! Ik zit nu op mijn telefoon dus ik zal straks uitgebreider reageren, maar ik heb genoeg nieuwe informatie om over na te denken en verder te lezen!

Ik ben medisch bioloog en werk in het kankeronderzoek en de wetenschapper in mij komt helemaal naar boven :o
Kiya is nu even mij belangrijkste 'experiment'!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:52

Voor degenen die nog een veilige olie zoeken...rijstkiemolie :) Mijns inziens een erg waardevol product ook voor te schrale beestjes.

En voor de paardjes met een slecht gebit, van de cushcare kan je een heerlijk papje maken :9

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:47

Niet mee eens: ook bij deze olie zijn de Omega6 vetzuren heel hoog - vier keer hoger dan in normale olie. De O3 is ook wel hoger maar dat wordt weer teniet gedaan door de onbalans van O6/O3.
Geef gewoon gemalen lijnzaad.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:14

Waarde bij Sen toch weer wat verhoogd (43), dus ze gaat over naar een halve pil. Haar rui dit jaar is ook niet zoals voorgaande jaren. Vorig jaar kreeg ze er monnikspeper bij en toen verhaarde ze zo snel dat ze gewoon kale plekken had. Zou het nu zinvol zijn om er weer monnikspeper bij te gaan geven?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:52

Lijnzaadolie is dus een goede, heeft gewoon lijnzaad hetzelfde effect? Ik geef dat nu als maagbeschermer, een eetlepel per dag.

Trailertje hooi is binnen.
Afbeelding

Het is echt droge stengelige 'muk'.
Afbeelding

Megan is het er ook niet geheel mee eens dat ze het moet eten. Ze peuzelt heel vakkundig het oude hooi wat er doorheen gemengd zit eruit. soms gaan er per ongeluk wat stengeltjes mee naar binnen. Hopelijk went ze hier aan! Hebben jullie een tip om het 'smakelijker' voor haar te maken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:21

Ze wennen er vanzelf aan. Die van mij zijn eerst in hongerstaking gegaan. Ze kregen 2x per dag een klein dotje voordroog er bij en het graszaadhooi bleef liggen. Nu gaat nog steeds de voordroog eerst op, maar ze eten gewoon goed van het graszaadhooi.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:25

Je zou is een emmertje hooi nat kunnen maken? Wie weet wordt het er wat aantrekkelijker Door? Beetje smeuïger?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:19

Meganyr schreef:
Lijnzaadolie is dus een goede, heeft gewoon lijnzaad hetzelfde effect? Ik geef dat nu als maagbeschermer, een eetlepel per dag.

Lijnzaad is zelfs beter dan de olie, op voorwaarde dat je het vermaalt. Als je de zaadjes zo geeft komt het meeste er weer onverteerd met de mest uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:33

Denk er over die cushcare condition toch te gaan proberen... Heb het huidige voer bijna op. Wat is de levertijd van die cushcare?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:42

amoj schreef:
Denk er over die cushcare condition toch te gaan proberen... Heb het huidige voer bijna op. Wat is de levertijd van die cushcare?

Moet je even op rwdh.nl kijken of hij op voorraad is. Maar volgens mij verzenden ze elke dag wel. Ik woon gelukkig in de buurt, dus haal het altijd zelf.

Vlek en Naughty eten de Cushcare beide goed. Alleen wil Vlek de laatste dagen niet echt goed eten, eigenlijk niets. Bietenpulp liet ze ook staan. Paar hapjes en dan wilde ze naar buiten. In de paddock doet ze wel verwoede pogingen om hooi mee te eten, maar ik zie ook een heleboel proppen liggen, dus ik denk dat ze er weinig van binnen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:46

Oke. Degenen die het voeren, geven jullie ook echt de aanbevolen hoeveelheid of minder?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:50

Minder, anders vind ik het wel heel veel. Ik ben met 2 pony's ietsjes meer dan 1 zak in de maand kwijt.
Shet Naughty krijg 2 x daags een flinke hand, A-pony Vlek krijgt 2 x daags 1/3 schep.
En daar doen ze het prima op!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:48

Hier ook minder dan de helft van de aanbevolen dosis :+ zo'n 400gr per peerd per dag nu, gezien de spekjes er in ene wel heel snel aankwamen...
Heb nog 1 zak staan en dan wacht ik weer tot het najaar...voorjaar / zomer gaan ze het hier echt niet nodig hebben lijkt me. Maar in elk geval, het voer doet 100% wat het belooft :j

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:56

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle reacties over het voeren :) ik heb heel veel nagelezen en opgezocht!

Een vriendin van mij voert haverschilpellets om de hoeveelheid vezels die haar paard binnen krijgt te verhogen. Na de eigenschappen hiervan te hebben bekeken (4% zetmeel en 4% suiker) heb ik daar inmiddels ook een zak van gehaald om te proberen. Ze krijgt hier nu om te starten 2 scheppen per dag van.
Naast dit krijgt ze nu nog een halve schep 18plus (al wil ik deze misschien ook vervangen voor een ander voer met minder suiker+zetmeel) en hebben we haar hoeveelheid Seniores Priores per dag opgehoogd.

@ohjajho6: Je hebt helemaal gelijk dat de hoeveelheid voer voor een paard wat aan moet komen niet veel is! Maar dit was de hoeveelheid waarmee we haar op gewicht wilden houden, helaas is Kiya langzaamaan toch schraler geworden en is ze vooral de afgelopen weken erg sterk vermagerd. Er is nu dus zeker sprake van haar voller krijgen in plaats van houden dus ik ben het zeker met je eens dat er goed naar haar rantsoen gekeken moet worden.

@OYYO: Bedankt voor je tip over de sojaschroot, ik begreep alleen dat hier tot 10% suikers in kunnen zitten? Ik begrijp dat eiwitten nodig zijn om terug spieren te kunnen opbouwen dus ik ga kijken of ik er ook aan kan komen. Andere tip voor meer eiwitten voeren die ik kreeg was Lucerne, maar daar is ze niet zo gek op en omdat het weinig weegt moet je er dan meer van voeren qua volume denk ik.

Speedibeet heb ik gevoerd van de zomer, voor we Lucerne en basisbrok gingen bij geven bij 24/7 weide. Dit omdat ik geen groot voorstander ben van enorme hoeveelheden krachtvoer en dit een mooie oplossing leek. Kiya at het in het begin zo op, later liet ze het staan, ook gemengd met bijvoorbeeld slobber of biks. Ik kan natuurlijk weer kijken of ze het wil eten maar ik denk dat ik met de SP en haverschilpellets ook goed bezig ben qua vezels?

@Geerke: Als ik het goed begrijp zijn de sojahullen de buitenste 'schil' van de sojaboon en dus ook vooral ruwvoer, ik denk daarom te vergelijken met de haverschilpellets.

@Jannepauli: Bedankt voor je informatie over olie, als grote hoeveelheden zonnebloemolie inderdaad ontstekingsbevorderend zouden zijn dan lijkt me dat geen goede optie. Zou dit met toevoegen van Vitamine E niet opgelost worden? En zou een toevoeging aan het rantsoen van bijvoorbeeld Subli Omega 369 ook een optie zijn?

Ik begrijp dat olie alleen niet gaat aanzetten dus dat ruwvoer en vezels verhoogd moeten worden is me helemaal duidelijk en zijn we dus mee bezig. Ik had zelf bedacht dat als olie vooral als energiebron geschikt is, de rest van het voer dan voor het aanzetten gebruikt kan worden? Dus dat olie er voor zorgt dat de rest van het rantsoen gebruikt kan worden om meer vlees te kweken? Ik roep maar wat :o

@Furi: Bedankt voor je ervaringen me jouw Arabier. Ik zie dat jij ook 18plus voert. Kiya is ook nog nooit bevangen geweest dus ik twijfel een beetje of ik haar hier op kan laten staan. Ik zal ook eens naar de Zupa kijken.

@Pandora2: Ik begreep dat er in rijstkiemolie gamma orizanol zit en dat dit op de dopinglijst staat? In deze staat is het rijden natuurlijk helemaal niet belangrijk maar ik hop dat als Kiya weer wat meer in conditie is ik af en toe weer een (oefen)wedstrijdje mee kan pakken en bij ons wordt er nog wel eens steekproefgewijs getest op doping ;-)

Ik heb gisteren de medicijnen opgehaald en ben begonnen met een kwart pil. In overleg met de DA en omdat ze nog maar rond de 400 kilo weegt gaan we haar na ongeveer een week op een halve pil zetten. We houden haar natuurlijk heel goed in de gaten, ik ben heel benieuwd hoe ze het hier op gaat doen.

Om aan te geven wat het verloop is geweest hieronder wat foto's:

Dit zijn wij begin augustus 2014. Hier stond ze 24/7 buiten en kreeg ze per dag een schep Lucerne bij en een halve schep basisbrok. Ze is hier geschoren omdat haar zomervacht dus niet mooi glad was maar 0.5-1 cm en ze het erg warm kreeg.

Afbeelding

Met mijn bijrijdster in de afgelopen kerstvakantie. Hier kreeg ze per dag een schep basisbrok, een halve schep 18plus en een schep PAVO slobber.

Afbeelding

Half februari haar helemaal geschoren omdat ze het met rijden te warm begon te krijgen.
Hier stond ze op een schep basisbrok, een halve schep 18plus en een schep SP per dag.

Afbeelding

En deze foto's zijn van vorige week donderdag... dat ze zo ribbig en ingevallen is geworden is de laatste weken wel heel erg snel gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik voel me heel erg rot om deze foto's te laten zien, het doet me verdriet dat het zover is gekomen en ik voel me de hele week ontzettend schuldig. Aan de ene kant is het fijn een uitslag te hebben, nu kunnen we gericht gaan managen en gaat ze hopelijk nog heel lang mee! Maar het houdt me gewoon ontzettend bezig.

Sorry voor alweer een hele lange post maar ik stel alle input van jullie heel erg op prijs!!
Laatst bijgewerkt door JKiya op 17-04-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:04

Citaat:
@Jannepauli: Bedankt voor je informatie over olie, als grote hoeveelheden zonnebloemolie inderdaad ontstekingsbevorderend zouden zijn dan lijkt me dat geen goede optie. Zou dit met toevoegen van Vitamine E niet opgelost worden? En zou een toevoeging aan het rantsoen van bijvoorbeeld Subli Omega 369 ook een optie zijn?

Nee, dit wordt zeker niet opgelost door Vit E - dat is een antioxidant en heeft dus niks met ontstekingen te maken. Subli 3-6-9: ik ken de verhouding hiervan niet maar zou dan toch liever voor lijnzaadolie gaan ( koud geperst) omdat ik daar zeker van weet dat er meer O3 in zit dan O6|9.

Ik vind overigens dat je je niet schuldig moet voelen - het paard is wel wat ribbig maar beter zo dan veel te dik. Hou er wel rekening mee dat als je het paard toch behoorlijk in training zet dat je toch wel iets van koolhydraten toevoegt.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 17-04-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:11

Duidelijk! Lijnzaadolie is dus een veel betere optie, of direct gemalen lijnzaad.

Omega 369 is ook lijnzaadolie zie ik :D gemengd met soyaolie, kokosolie en verrijkt met vitamine E en C. Vitamine C maken paarden dacht ik zelf aan, vraag me af of dit voer dan echt iets toevoegd in vergelijking met lijnzaad ;-) Bedankt weer!

Die vitamine E wordt dan gegeven bij PPID om de weerstand te verhogen?

Ik zie dat het vaak aan olie wordt toegevoegd om opname te verbeteren maar ook om bijvoorbeeld bederf tegen te gaan.

Edit: Ik zie je toevoeging van de koolhydraten, ga ik ook onthouden, we moeten haar gewoon in de gaten blijven houden.

Echt 'hard' aan het werk is ze niet, we lessen eens per week op B/L niveau, dan loopt ze verder nog 2 - 3 keer op basisniveau maximaal 45 minuten in de bak en af en toe een ritje naar buiten of een keertje 20 minuten longeren.
Laatst bijgewerkt door JKiya op 17-04-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:16

Olie moet aan Vit E toegevoegd worden anders wordt het niet goed in het lichaam opgenomen. Vit E werkt aan het herstel van de cellen en zijn daarom ondersteunend bij PPID. Ik zou dus niet voor die Subli gaan met kokos en soja erin. Vit C wordt toegevoegd om olie goed te houden en is ondanks dat het paard het zelf ook kan aanmaken niet slecht om toe te voegen als het paard een extra steuntje nodig heeft. Dat kan ook door een handje rozenbottels bij het voer te doen. Vinden ze vaak erg lekker.