[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:57

Dank voor de reacties. Ik heb de deken van Horze. De kwaliteit van deze deken vind ik zelf erg goed.

Dat zou ik wel eens kunnen voorstellen aan de eigenaar inderdaad. Bedankt!
Ik heb ook een reservedeken maar is lang niet zo goed als degeen die ik heb (had).

Zou je dit vergoed kunnen krijgen ja? Daar ga ik naar op zoek. Hoe zit dit dan?

En dat hertshoornolie, is dat schadelijk voor de huid? Mijn reservedeken is namelijk niet heel dik.

MirandaMalik

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:08

Een horze deken is qua kwaliteit en stevigheid niet te vergelijken met een rambo, die is 10x zo sterk.
Hij is wel wat duurder maar als je er langer mee doet heb je dat er wel uit, bovendien scheelt het een stuk ergernis en staat je paard beter beschermd.
Ik weet niet of hertshoorn schadelijk is, je hebt wel anti-bijt die voor de huid is, veulens eten bijv. ook graag manen en staart op.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:25

De Rambo SIH is echt heel erg goed, mijn paard hangt er regelmatig in, ze groomen elkaar en de deken kan daar prima tegen!
Het is echt een goede investering.
Wat gebruiken jullie als jullie gaan rijden? Als ik 's avonds wil rijden begint de ellende zodra de deken afgaat...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:50

Elamor schreef:
Dank voor de reacties. Ik heb de deken van Horze. De kwaliteit van deze deken vind ik zelf erg goed.

Dat zou ik wel eens kunnen voorstellen aan de eigenaar inderdaad. Bedankt!
Ik heb ook een reservedeken maar is lang niet zo goed als degeen die ik heb (had).

Zou je dit vergoed kunnen krijgen ja? Daar ga ik naar op zoek. Hoe zit dit dan?

En dat hertshoornolie, is dat schadelijk voor de huid? Mijn reservedeken is namelijk niet heel dik.

Hertshoornolie zit ook in een aantal antivliegensprays. Ik heb hier wel eens cribbox op rambo hoody gebruikt. Deken zag er niet uit, maar het werkte goed. Had foto moeten nemen toen "vriendje" wilde knabbelen, was komisch (en heel gemeen van mij).

Voor de wa zit je met een eigen risico en bewijslast, dus laat die eigenaar even goed de voorwaarden van de verzekering doorlezen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:42

http://www.zeolite-products.com/pages/a ... oeders.php
even een brutale inbreuk in het topic heeft een van jullie toevallig dit product ooit gebruikt bij zijn haar luchtzuiger kribben bijter of stressig paard zelf staart en manen exceem zou moeten verminderen.volgens de verkoper.

ben ik op dit product gewezen als kuur naar een casteratie om snellere genezing te bevorderen
maar zou ook hiervoor super moeten helpen.en ben beniewd naar ervaringen hoewel mijn paard geen jeuk heeft..
duur is het niet dus proberen meer dan waard in mijn ogen 12,95 voor 25 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:27

Even kleine update .. DA is vandaag geweest en volgens haar is de jeuk die hij nu heeft niet afkomstig van zijn ZE. Z'n manen en staart waren juist heel schoon en in principe kan het niet dat hij door de mugjes last heeft over heel z'n lichaam als hij een deken op heeft. Kan ik me wel in vinden, want dat heeft hij op 15 jaar tijd nog niet gehad ;) Dus zij denkt dat het waarschijnlijk iets van een schimmeltje of bacterie is wat zich op hem heeft gestort omdat hij (door z'n ZE) wat minder weerstand heeft. Ik zou hem 2x moeten wassen met isobetadine-zeep en immaverol (immeverol, ?? ) en dan zou het moeten over zijn. Ze heeft hem nu ook een injectie gegeven om de reactie stil te leggen, want hij zit in een cirkel natuurlijk .. Dus als hij nu even totaal geen jeuk meer heeft krijgt z'n huid ook de kans om te herstellen. En dan met dat wassen zou het moeten voorbij zijn.

Ik ben benieuwd :) Hoop echt dat het dat is .. had al het idee dat het iets anders moest zijn dan de ZE, want dat heeft hij al zolang en dit is echt recent en gewoon niet normaal := En dat vond de DA gelukkig ook. Ook qua voeren gaan we aanpassen, de gerstenmengeling gaat volledig weg *\o/* en hij gaat dan puur op gras/hooi en een handje of 2 luzerne. Het gras wat hij heeft kon volgens haar geen kwaad, momenteel staat hij op een stuk waar de andere paarden al eens hebben opgestaan en krijgt hij daarop stripbegrazing. Dus het is echt niet dat hij in een volle weide staat ofzo, gewoon wat knabbels .. Is meer dan genoeg voor hem. Hij staat nu dus ook alleen (wel aangrenzend aan de rest), wat voor mij ook prima is. Ik heb het idee dat als er nog een paard bij staat dat hij zich dan echt op het gras stort (het moest maar eens allemaal in de mond van het andere paard verdwijnen ;) ) en dan was het echt alleen maar eten, eten, eten .. Dat heeft hij nu niet, omdat hij weet dat er toch geen ander paard bij kan denk ik ... Dus dat is ook alleen maar goed :) Verder ga ik de gewone snoepjes weglaten (niet dat hij er zoveel kreeg, maar nu ga ik ze echt compleet weglaten) en kon volgens de DA een paar keer per week een wortel geen kwaad. Maar ik denk dat ik toch eens zo'n emmertje Pavo Vital ga halen en ga kijken wat hij daarop doet :)

Dus ja, ik ben al blij dat het niet de ZE is die hem zoveel last bezorgt :Y) Hoop dat het met het wassen en lichtjes aanpassen van het voer voor hem een stuk beter is. En uiteraard moet ie aan het werk, want die extra kilo's wil ik er toch wel af ~~}>

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:39

Hallo,

Ik ben eens aan het googlen geslagen of waar kom ik toch bij uit ...... :P
Maar ik heb een vraagje.

Als een paard schuurde bij z'n navel en plasser, gaat zitten en schuurt zich dan. Wijst dit op ZE ?
Hebben regelmatig gewassen met teershampoo, schuurt nu niet meer maar heeft een soort van kleine wondjes, zijn geen wondjes maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Paard schuurt verder helemaal niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:25

Plasser, etc. zijn wel schoon? Geen velletjes, smeer, etc.?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:47

Mijn ZE paard heeft ook veelal kriebel bij zijn navel en koker, dus ja het zou heel goed ZE kunnen zijn. Maar die van mij heeft ook jeuk bij hals en staart. Misschien kan je paard niet schuren waardoor de jeuk je daar niet opvalt? Mijn paard kan ook niet ergens aan schuren (heeft deken om), maar gaat dan bijv erg veel rollen.

Ik kom toch even terug op mijn vraag, wat gebruiken jullie met buitenrijden tegen die exceemmugjes?
Juist 's avonds als je nog even even wil rijden wordt hij gek van doe mugjes zodra de deken afgaat.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:18

Zo ik moet dit topic weer in mijn lijst hebben :)
Ben al eventjes opzoek naar een shetlander(s), en morgenochtend ga ik kijken bij een merrie van 7-10 jaar met Zomerexceem.

Heb al een pony met zomerexceem, extreme vorm. Als ze niet van top tot teen ingesmeerd word met beestjeswerende middelen en de manen en staartwortel insmeren met flink vet spul zodat er geen beestjes kunnen prikken dan staat ze dezelfde dag nog compleet kaal en met grote wonden op de wei/stal.
Erg veel werk, maar het is zo'n schatje dat je dat gewoon doet. Vind het dus ook helemaal niet erg dat de pony die ik morgen ga bekijken exceem heeft... daar kijk ik doorheen ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:25

waarom insmeren van top tot teen en geen deken?

Bailey_4ever schreef:
Het singelbontje is inmiddels binnen maar wat een ding :Y) Waar anderen ook al last van hadden, zo ik ook; Hij schuift als een gek, waardoor mijn hulpen lang niet altijd goed aankomen.. :x Echt balen! Ik kan met dat ding gewoon niet aanspringen in galop omdat hij veelal op de plek van mijn kuit ligt.

Welke singelhoes heb je genomen?
Ik heb die van BR en die verschuift totaal niet??

Muzefee schreef:
Wie gebruikte hier nou de Derfen crème? Dat werkt net zo goed begreep ik? Mijn fles is bijna leeg, dus zit even in twijfel wat ik handiger vind. :)

Die heb ik, ben er wel tevreden over. Hij is donkerder, vlekt dus wat meer. Maar het smeert veel beter. Verder weinig verschil.

Dit weer is wel fijn voor de eczemers! Merk ook meteen aan Wisse dat ie minder last heeft. Heb er nu zelfs een hengstenvlecht inzitten!
Mag van mij nog wel een week zo blijven, dan kan ik hem vrijdag invlechten op de kampioenschappen :D

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:35

Ik weet niet zeker of dit hier hoort, maar ik heb wat vragen. En aangezien vele van jullie veel ervaring hebben met zomerexceem leek dit mij wel een goede plek.

Hier loopt een welsh van bijna een jaar oud. Leuk beestje, goed op gewicht en mooie glimmende vacht.
Ik heb haar nu sinds april en toen had ze wel veel jeuk, maar was slecht verzorgd, dus ik ging er vanuit dat het daardoor kwam. Bij mij heeft ze ander voer gekregen en werd vaker geborsteld. Wat je trouwens erg fijn vind. Ze ging er steeds beter uitzien en haar vacht begon te glanzen. En ze had veel minder jeuk.

Maar gister ontdekte ik dat ze en deel van haar manen had afgeschuurd. Er zitten veel vliegen hier, dus ik ging er vanuit dat het daar mee te maken had. Vanmorgen was er nog meer afgeschuurd en je kon ook zien dat ze met haar staart had lopen schuren, bij de staartwortel stond het haar alle kanten op.
Ik heb het maar even ingesmeerd met een anti-jeukmiddel.

Maar kan dit zomerexceem zijn. Komt dat voor bij zulke jongen paarden? En wat kan ik nu het beste doen? Ik lees dingen over weinig eiwitten in voer. Maar die kleine krijgt brok voor veulens erbij. Zitten natuurlijk heel veel eiwitten in?!. Moet ik daar mee stoppen? En moet ik dan over op ander voer of is allleen hooi genoeg? En zijn er mensen die al goede resultaten boeken met vliegenmiddelen en anti-jeuk middelen? Want om zo'n kleintje nou in dekens in te gaan pakken... En moeten ze echt naar binnen met zonsondergang en zonsopgang, want ook dat vind ik eigenlijk niets..

Sorry voor de vele vragen, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:17

he, vervelend zeg.
Aangezien het niet zovaak voorkomt bij zulke jonkies, zou ik eerst een DA laten komen om te kijken of er niet iets anders aan de hand is.

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:21

ja idd, wanneer het zomereczeem is heb ik wel eens de tip gekregen om knoflookpoeder (speciaal bij een ruitersportzaak) door het voer te mengen. Ons paard stonk, maar het werd er wel minder door. Helaas had onze haflinger er zeer veel last van, en toen zo'n speciale deken ook niet werkte werd ons door de DA geadviseerd haar richting de kust te verplaatsen. Ze staat nu op texel en het gaat heel goed met haar.
heel veel succes!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:25

Het is wel erg jong, maar zeker niet uitgesloten. Die van mij begon ook op 2 jarige leeftijd met schuren.
Kuil was wel een grote boosdoener, en krachtvoer ook. Kijk daar nog eens goed naar.
Ik vind het diervriendelijker om een paard een deken om te doen dan op stal te zetten. Je zou ook nog eens Derfen kunnen proberen? Misschien is dat voor jouw paard afdoende. Op stal schuren ze vaak juist hun manen en staart kapot omdat ze aan de wanden kunnen schuren.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:26

Ik had ook nog in folder gelezen over Cavalesse van Fidavet tegen zomerexceem, via de DA.
Daar wil ik mij ook nog eens in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:34

Nou, bij mijn paard is de oorzaak bekend voor het schuren. Hij blijkt een stofallergie te hebben wat het schuren veroorzaakt. Hij testte niet positief op zomereczeem of andere insecten en pollen. Vandaar dat hij dus enkel met hoofd/hals schuurt en slecht licht met zijn staart en manen.

De net gekochte Rambo deken kan dus in de verkoop haha.
Iemand interesse toevallig (maat 185)?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:52

Ik had het idee om te stoppen met de brokken, zodat ze alleen nog hooi [geen kuil of voordroog] heeft. En kijken of het dan minder word. Verder komt de veearst volgende week, dus zal even vragen of hij er naar wilt kijken. Verder zal ik mij er vooral eens verdiepen in zomerexcuus, mocht het wel zo zijn, dan weet ik beter te handelen. Want niets is zo vervelend als jeuk natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:29

lastig schreef:
Verder zal ik mij er vooral eens verdiepen in zomerexcuus.

:o? :Y)

Niels, hoe kwamen ze er dan achter dat het een stofallergie was, toch niet alleen door de andere dingen uit te sluiten? En hoe behandel jij je paard nu daarvoor dan?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:59

Haha ik had het helemaal niet door, maar was ook met 10 dingen tegelijk bezig :p Gaat blijkbaar dus niet altijd even goed :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:49

opisop_shop schreef:
lastig schreef:
Verder zal ik mij er vooral eens verdiepen in zomerexcuus.

:o? :Y)

[***], hoe kwamen ze er dan achter dat het een stofallergie was, toch niet alleen door de andere dingen uit te sluiten? En hoe behandel jij je paard nu daarvoor dan?

Door een simpele allergietest. Gewoon even bloed afnemen en laten testen op allergieën.
Behandeling weten we nog niet. We gaan eerst nog onderzoeken welke mijt hij precies allergisch voor is. Als we dat weten, dan kunnen we gericht behandelen met bijv immunotherapie.

Voor nu halen we iig zoveel mogelijk dingen weg die stof bevatten, dus hij is verplaatst naar een stal waar meer frisse lucht is en hij gaat op voordroog ipv hooi. Misschien dat dat zoveel scheelt dat er niet zoveel meer aan de hand is.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:12

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een paard dat schuurt omdat ze haar vriendinnetje nadoet?
Sinds maart heb ik mijn pony en in de eerste weken krabte ze af en toe wat aan de paal in de schuilstal. Elk paard heeft af en toe wel eens jeuk, wij tenslotte ook, dus ik gaf er niet te veel aandacht meer aan. Echter werd ze na een paar weken beste vriendinnetjes met een pony uit de kudde met heel zware zomerexceem. Toen ik vandaag na 2 weken vakantie terug naar Floor ging was haar halve manenkam weg over ongeveer 20 cm van haar manekam.

Kan dit door na-apen van haar vriendinnetje? Met voeding is er niets veranderd, behalve dat ze de 2 voorbije weken geen krachtvoer kreeg. Wel was er een stressfactor, want de 2 ruinen die een paar maand geleden gecastreerd zijn, zijn bij de kudde gevoegd :)
Haar huid was rustig, er waren geen ribbels op de hals, en het was enkel aan haar manen.
Weet iemand raad?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:19

heeft het vriendinnetje er niet aan geknaagd, omdat jouw pony bij haar aan het knagen was?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:41

Kan die er echt gewoon haren afbijten? Zal morgen of zodadelijk een foto plaatsen.
Verder zag ik wel witte haren liggen aan de paal, die van haar kunnen zijn of van haar halflinger vriendinnetje haar voorpluk, maar aangezien de lengte waren ze volgens mij van mijn pony...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:07

[***] schreef:
.
Citaat:
Ze heeft hem nu ook een injectie gegeven om de reactie stil te leggen, want hij zit in een cirkel natuurlijk .. Dus als hij nu even totaal geen jeuk meer heeft krijgt z'n huid ook de kans om te herstellen.

Hoi Sabine,
Ik haal even dit zinnetje eruit. Is het toevallig een cortisone-injectie die je paard heeft gehad?
Als dat zo is, wil ik je even waarschuwen, want een bijwerking kan zijn dat er hoefbevangenheid optreedt.