Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:06

hmm lastig...
die melkgift zou ik ook echt niet kunnen verklaren inderdaad...

uier kan volgens mij wel dikker zijn als een paard aan de dikke kant zijn...

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:09

Uier heb ik nog niet eerder gezien bij een zware merrie , wel de plek voor de uier die dikker wordt .
Vet opslag .
Melkgift zomaar is een cushing symptoom .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:33

Zinzi_jewel schreef:
En voeding is aangepast aan een insuline resistent paard .
Alleen onlangs krachtvoer wissel gedaan omdat ik hoogwaardige vit/min wilde in het beetje krachtvoer dat ze krijgt .

De provarium B . Zou dat ook wat doen met de afvalstoffen in de lever ?
Haar manenkam staat vreselijk hard .

Zojuist Prik DA terug gebeld. Die beaamde toch dat hij ook zeker dacht dat ze positief zou testen . En zei de pracend te proberen voor 2 mnd. Kijken of ze opknapt .
Pfff dilemma's wederom .
Zal ik nu toch laten prikken volgende week door de andere arts die haar onlangs geopereerd heeft ?
Ben nl nu van mening dat de operatie de klachten niet hebben verholpen maar dat het toch cushing gerelateerd is .
Heb daar wel een hoop geld gelaten voor die operatie ! En verwacht toch dat een arts weet wat hij doet of moet doen ?!
Of begin ik met provarium breeding of pergolide van de opererend arts .

Voor de lever zou ik mariadistel geven

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:35

In Glucobalance zit ook Monnikspeper, ik weet echter niet in welke dosis. Als je paard daar nauwelijks op reageerde of verbeterde weet ik niet of hij dat wel zou doen op de Provarium Breeding. Dan zou je de gehaltes naast elkaar moeten leggen.

Ben benieuwd hoe je paard t doet op de pergolide!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:51

Heb eens sms klaar staan voor Stefan . Ga kijken of hij me pergolide kan bezorgen nog .
Zo niet bel ik Louis voor de prascend .
Ik ga niet nog een keer bloedprikken . Weer voorrijdkosten betalen zeker . 40 euro heb ik ook 1 op start maand prascend voor .
Wb provarium zag ook overeenkomsten met de gluco balance . Dus denk ook zonde geld .

Mariadistel heb ik nu in capsules . Maar heb nu adresje waar druppels besteld kunnen worden .
Maar misschien nu eerst even kijken wat medicatie gaat doen , aangezien ik dit topic aan het terug lezen was en ruim 100 pagina,s terug las ik een post dat een paard minder hard werd op de manenkam na opstart pergolide .

Weten jullie eigenlijk vestig ik veel hoop op medicatie .
Maar de prascend is onbetaalbaar eigenlijk .
Als we eens met heel veel mensen B/I gaan bestoken wb die prijs .
Bedoel maar 60 € per maand bovenop weihuur , pakjes hooi , pure feed brokjes en de rest .
Pfoe pfoe .
Dan moet ik keuzes maken en 1 paard herplaatsen . Of beetje meer werk proberen te vinden :-)
Dat is de beste optie

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:42

egnie schreef:
ZINZI ik begrijp dus dat jouw merrie moet veulenen. Ik weet nog niet zoveel van cushing en zijn medicatie, maar ik zou niet beginnen met de pergolide. Ik zou dan eerder wat met de voeding doen. Ik heb ook begrepen dat je het in het najaar beter kunt aantonen in het bloed. Balen dat je nog steeds niet weet waar de klachten vandaan komen.

De merrie is niet drachtig, maar geeft melk

En het is een beetje raar om te wachten tot het najaar en een half jaar niets te doen alleen omdat dan het niveau acth hoger zou zijn.

Voor de harde manekam zou ik magnesium gaan geven want dat komt door de vet -en suikerhuishouding. Met magnesium pak je dat aan maar ook door de pergolide ga je de oorzaak te lijf en zal de rare vetverdeling en suikerhuishouding op orde worden gebracht - als het cushings is.
Formeel staat er inderdaad niets bij Provarium Breeding maar het is wel degelijk een natuurlijke variant = kruid om cushings aan te pakken en het wordt ook wel aangeraden om het als ondersteuning te geven.

Om "maar" 2 maanden pergolide te geven vind ik kort door de bocht want dat is gewoon best kort. Na 8 weken kun je pas een beetje zinnig gaan kijken of het wat doet of heeft gedaan, dus stel dat je dan zou stoppen dan is die looptijd te kort. Het is wel mogelijk natuurlijk om te kijken of het verbetering geeft. Maar denk er om na 3 a 4 weken ga je vaak pas echt wat merken (rond 3e/4e week vaak een dip) en daarna zie je echte wijzigingen optreden.

ik denk dat gluco balance heel wat minder van het kruid bevat dan provarium breeding, dat bevat alleen monnikspeper, het pure kruid als ingredient. Dus dat is toch niet echt te vergelijken qua impact.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 07:48

FARGO Zoals je in mijn post kon lezen dacht ik dat de merrie een veulen moest krijgen. Vandaar mijn opmerking dat ik niet met medicatie zou beginnen. Echt nu lees ik dus dat deze merrie niet drachtig is.

Als je al zoveel hebt geprobeerd dan zou ik een gokje wagen met de pergolide.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:19

Dan zal ik de dubbele periode voorstellen aan doc om te beginnen .
Ik zal wel iets zien dan toch als het werkt .
Probeer via stephan de pergolide , anders kan ik even kijken voor de provarium .
Kan over de provarium even contact leggen met Annika ook nog .
En anders de prascend .
Duur maar er moet wat gebeuren .
Die melk gift is ook niet oke

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:21

Bij Illo ging de harde manenkam pas na 1,5 jaar pergolide weg. Hij werd wel een stuk levendiger na 3 dagen pergolide. Dus er kan nog wat verschil in zitten wat wanneer verbetert.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:24

Nou , de pergolide is een illusie .
Da noemt het pergolide maar bedoeld de prascend .
Moet dan wachten tot volgende week vrijdag . Dan brengt hij het .
Jaja en dan weer 40 € voorrijdkosten zeker .
Dus nu Annika bellen ivm de provarium .
En anders maar prascend gaan halen .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:30

cynthiar schreef:
Bij Illo ging de harde manenkam pas na 1,5 jaar pergolide weg. Hij werd wel een stuk levendiger na 3 dagen pergolide. Dus er kan nog wat verschil in zitten wat wanneer verbetert.

Klopt ze worden vaak qua uitstraling al sneller fitter. Maar of bijvoorbeeld het melk geven al na 3 dagen zou stoppen, dat betwijfel ik. En bijvoorbeeld verharen komt vaak na 3/4/5 weken pas op gang ;-) En de andere structurelere dingen kosten gewoon even tijd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:35

Zinzi_jewel schreef:
Nou , de pergolide is een illusie .
Da noemt het pergolide maar bedoeld de prascend .
Moet dan wachten tot volgende week vrijdag . Dan brengt hij het .
Jaja en dan weer 40 € voorrijdkosten zeker .
Dus nu Annika bellen ivm de provarium .
En anders maar prascend gaan halen .

Ik zou het inderdaad maar gewoon halen als het binnen is, dat scheelt weer voorrijkosten.
Jammer dat het dus toch prascend wordt - qua kosten.

Chasteberry = monnikspeper = vitex agnus castus

http://www.horsechannel.com/horse-healt ... 24321.aspx
Chasteberry (Vitex agnus castus) is emerging as an organic source of dopamine stimulation; while it hasn’t completely stood up to the rigors of scientific testing, many researchers are still looking into it as a source of treatment for equine Cushing’s disease.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:52

Heb den terugbel verzoek geplaatst bij Annika . Eens kijken wat zij ervan zegt .
Qua kosten is dan de provarium weer interessant .
Maar wil graag iets waar bewezen reslutaten bij zijn .
Heb tig potjes staan die allemaal niet voldoende afdoen .
En echt wel lang gepeobeerd ook .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:03

Zinzi_jewel schreef:
Heb den terugbel verzoek geplaatst bij Annika . Eens kijken wat zij ervan zegt .
Qua kosten is dan de provarium weer interessant .
Maar wil graag iets waar bewezen reslutaten bij zijn .
Heb tig potjes staan die allemaal niet voldoende afdoen .
En echt wel lang gepeobeerd ook .

Over de gehele wereld en met name in de VS zijn er heel heel veel paarden die chasteberry krijgen, veel kunnen daardoor nog zonder pergolide en als het niet voldoende (meer) was uiteindelijk met pergolide starten. Ik heb ooit onderzoek gelezen waarbij werd aangegeven dat het een hele goede ondersteuning van pergolide en andere middelen was. Heb bij ons eigen paard en meerdere paarden bij ons op stal de positieve verbeteringen ervan kunnen zien. Als je voor de lol op chasteberry en cushings en pergolide zoekt zul je heel wat forums en gebruikers tegenkomen in VS waarbij paarden op chasteberry staan en in NL is dat dus Provarium Breeding (als naam van product van Groene Os). Stuur je nog even een pb.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:16

Dank Fargo , zag de PB al .

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:32

Ik ben niet echt actief met reageren. Maar wil wel even vermelden dat mijn paard enorm is opgeknapt van PB, met de da overlegt dat ik nog niet met pergolide begin als hij het zo goed doet. Hij is zelfs als eerste van de kudde uit z'n vacht. Zal toch serieus overwegen de PB een kans te geven, maar snap dat je het proberen zat bent...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:34

Mimimi schreef:
Ik ben niet echt actief met reageren. Maar wil wel even vermelden dat mijn paard enorm is opgeknapt van PB, met de da overlegt dat ik nog niet met pergolide begin als hij het zo goed doet. Hij is zelfs als eerste van de kudde uit z'n vacht. Zal toch serieus overwegen de PB een kans te geven, maar snap dat je het proberen zat bent...

Wat een super fijn nieuws! Ja PB kan best vaak heel veel hulp bieden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:01

@ Z_J: heeft jouw DA je de cijfers van de bloedwaarden gegeven? Ben eigenlijk wel benieuwd wat deze aangeven.

Overigens.. je moet je realiseren dat EMS (Equine Metabolic Syndrome) en Cushing (PPID) overlappende symptomen hebben. Ik heb een linkje voor je gevonden dat dit kort beschrijft: http://www.cvm.umn.edu/equinegenetics/e ... /index.htm
Een wat uitgebreidere beschrijving in het nederlands vind je hier: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=285
Ik neem aan dat jouw DA zich daar bewust van is, maar ik zou het zeker nog eens ter sprake brengen - voor EMS zou een andere test ingezet kunnen worden ( geen ACTH, bij EMS is het ACTH niveau meestal binnen de referentiewaarden zoals kennelijk bij jouw paard nu ook het geval is, maar een glucose tolerantietest bv).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:30

Ze is bewezen insuline resistent . Maar is dat niet hetzelfde als EMS ?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:35

Even over het melk geven van je paard. Dit is iets wat ik ook bij mijn pony heb gezien (naast andere duidelijke cushing symptomen).
Hoewel mijn pony heel snel opknapte toen ze gestart is op prascend, heeft het toch erg lang geduurd voor het melk geven helemaal weg was. Nou was het niet heel veel bij mijn pony, alleen maar een paar druppels en verder geen last van, dus was ook niet echt een probleem bij haar.
Hopelijk is er in jouw geval op de andere fronten toch al duidelijk vooruitgang te zien over een tijdje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:44

Heel interessant stuk JP. Ga er vanavond eens rustig voor zitten .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:49

Al denk ik persoonlijk dat ze best grote kans heeft op cushings, door a) merrie, b) te zwaar (geweest) c) sober ras + de symptomen die ze heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:26

Zoals ik al zei: een aantal symptomen zijn gelijk voor zowel EMS als PPID. Op uiterlijkheden kun je dus geen 100% zekere diagnose stellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:35

Zinzi_jewel schreef:
Ze is bewezen insuline resistent . Maar is dat niet hetzelfde als EMS ?

Wat voer je haar nu?Komt ze op de wei?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:47

Ze krijgt granen vrij en melasse vrij kracht voer . Hoog in vitamine en mineralen .
Beetje magnesium extra . 3 x daags hooi . Flink hooi .grof lang stengelig hooi . Waar de andere smorgens seal hooi krijgen krijgt zij droog lang hooi .
Geen gras behalve de 20 sprieten die ze vanuit de paddock te pakken krijgt .
En momenteel proberen we chlorella icm maria distel om de lever te zuiveren .
En ze staat kei hard op de manen kam terwijl de rest van het lijf aardig in model is .
Erge buik is stuk minder en ook rond de schoft is er meer vorm in aan het komen .

Qua voeding is ze nu behoorlijk optimaal . Weet niet wat beter kan nog nu