[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:34

Balen zeg!

Bij mijne zit de deken ook niet helemaal over de manen. Ik knip het tussenstukje nooit weg dus dat hangt er nog wat voor.
Moet wel zeggen dat mijne een redelijke voorpluk heeft dit jaar voor haar doen. Ze heeft meestal maar 3 haartjes, en vorig jaar heeft Bo een pluk eraf gebeten Boos!

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:34

@ Bojangles; hoe maak jij je vliegenspray?

ik heb laatst iets gemaakt met lemongrass olie erin, volgens mij helpt het wel aardig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:37

ellepel idd voor dat geld Lachen

heb ap nog eens zitten bekijken he , kwa hals zou hij zelf de M5 nog wel kunnen hebben denk ik , maar ja, dan is de rug nog steeds te lang Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:38

corinagirl schreef:
@ Ellepel:
Ik zie dat bij jou pony ook een stukje van de hals bloot ligt. Het bovenste gedeelte achter de oren. Schuurt hij hier ook aan?

Otello helaas wel weer. Buitenkant van zn manen mist al een strook Verdrietig . Zijn hoofdje/voorpluk zijn nog wel prima, maar dat zal binnenkort ook wel aan de beurt zijn. Hoofdkap lukt niet bij hem, want zijn weidegenootjes en hemzelf trekken deze er weer af.

Ik moet nog een "verlengstukje" maken voor aan zijn hals. We hebben nog een oud t-shirt liggen. Even verknippen, moeders wou een stukje elastiek erin naaien en dan moet ik m even aan de deken naaien. Hopelijk helpt dit Nagelbijten / Gniffelen .

ja,als hij op stal staat wel.
maar dat doen alle paarden bij ons..dus maak ik me daar niet druk over.
volgens mij vinden ze het allemaal lekker als ze binnen zijn dat ze even lekker kunnen rossen Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:40

Wat ik nu ga maken:

Grote (oude) pan waar ong. 3 liter (denk ik?) in kan.

Flink water erin, 1 knoflook helemaal persen (twijfel alleen of het niet teveel was zo'n hele knoflook maar goed) en er in gooien en half bakje kruidnagel.

Dat laat ik nu even doorkoken. Daarna hang ik er een aantal theezakjes in en laat ik die flink trekken.

Daarna goed doorzeven. Daarna komt er nog azijn bij en allerlei essentiële oliën: o.a. teatree, lemongrass, citronella, grove den, eucalyptus.

Hiervoor had ik alles uit de zin hierboven + water en eventueel hertshoornolie.
Beide varianten werkten ook wel goed!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:54

Ik heb de dierenarts meerdere keren erbij gehad, hij ziet er wel altijd gezond uit, zijn vacht blinkt ook, hij schuurt zich ook alleen maar aan zijn staart en manen, heeft ook gezonde eetlust enzo, de da staat ook voor een raadsel, bloed is ook in orde, waarschijnlijk dat denkt de da, dat het gewoon een tik is dat hij in de winter blijft doorschuren, hij schuurt dan niet meer zo extreem als in de zomer, maar toch, ik laat hem in de winter gewoon buiten staan, op stal schuurt hij.
Pony staat 24/7 buiten, als ik hem in de zomer op stal zet, kwijnt hij helemaal weg, dan moet ik al een ander paard erbij zetten, dus dan maar lekker buiten, sinds ik ieder voorjaar een reinigingskuur geef schuurt hij alleen nog maar in de maanden september, oktober en november heel erg, derest van het jaar valt het mee. Dat is nu ook pas sinds 1 jaar, die andere jaren had ik echt zoiets van, als dit zo door gaat dan laat ik hem inslapen, ik kon dan ook niet meer op hem rijden, onder het rijden kreeg hij dan een jeukaanval en dan ging die rollen en keihard rennen, voorde koets hetzelfde, levensgevaarlijk. Ben superblij dat het nu alleen nog die 3 maanden heel erge jeuk is en niet meer 10 maanden per jaar heel erge jeuk. Terwijl hij 12 maanden per jaar jeuk heeft, je hoeft maar te wijzen naar zijn manen en hij doet zijn hoofd al scheef omdat je hem daar moet krabben. Echt zielig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:57

ja sneu hoor,heb je al es geprobeerd om een vitaminesupplement te gaan geven waar extra magnesium in zit?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:59

@Bojangles: Ik maak ongeveer dezelfde mix, ik ben gestopt met het kopen van dure middelen in de winkel, helpen toch niet of voor korte duur. Op die mix in combinatie met op het voorjaar een reiningingskuur, krijg ik hem vrij goed de zomer door, behalve de laatste 3 maanden (september, oktober, november), dan blijft hij schuren.
Meestal had hij ook nog de Boett deken op, dit jaar eens zonder, hij heeft zo'n hekel aan die deken.
Kijken hoe dat gaat.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:03

@ellepel: Dat heb ik 2 of 3 jaar geleden gedaan met mijn da, maar dat hielp ook niet. Ik heb al de gekste dingen erop gesmeerd, als iemand mij vertelt had dat ik er schoensmeer op moest smeren had ik dat waarschijnlijk ook nog gedaan, zo wanhopig was ik een aantal jaar geleden. Ik heb toen zoveel geld aan da en smeerseltjes uitgegeven, dus vandaar dat ik nu mijn eigen mengseltje maak, mits er een wondermiddel op de markt komt, maar dat denk ik niet, helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:04

geen smeerseltje hoor, maar een vitaminepoeder bedoel ik die je over het eten moet geven....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:19

Okee smao, dus het werkt wel?

Heb nu weer 3 liter spul dus daar kan ik voorlopig wel even mee vooruit. Iig ik ga het testen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:25

Las een paar blz terug over kale plekjes op de oren.
Dat heeft mijn pony ook hoor. Op de puntjes van de oren kaal, maar ook aanzet van de oren en bij de voorpluk, ogen, boven de mondhoeken, onderkant van de kaak ....
Lijkt de laatste dagen licht minder te worden gelukkig, zeker niet méér. Hopelijk houden zo.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:33

@Ellepel: Bedoel ik ook, voor in te nemen, dat heb ik toen allemaal via de dierenarts gekregen. Hielp ook niet.
@Bojangles: Ja, bij mij werkt dit nog het beste en je weet zelf wat je erin stopt en het is goedkoper dan menig ander middel dat je in de winkel koopt. Ik doe er niet precies hetzelfde in.
Maar ik doe ook water koken en kruidnagels erin, afkoelen en dan citroensap erbij, dan babybodylotion van kruidvat, tea tree olie, johannesolie, aloe vera en citronel olie. Maar je kan er zoveel dingen insmijten, je moet gewoon kijken wat het beste werkt op je eigen paard, per paard verschilt dit enorm.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:35

Zweetvos, dat hebben enkele van mijn paarden ook. Ik smeer daar een beetje uierzalf op en dan is het binnen een paar dagen weg...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:52

als het aan de buitenkant van de oren zit zouden ze ook nog wel es verbrand kunnen zijn.
komt ook veel voor bij honden en poezen namelijk.
goed insmeren met zonnecreme helpt dan ook wel..

smaos:
ap reageerd allergisch op veel muggeproducten dus die gebruik ik minimaal.
heb ooi ooit iets gemaakt met kruidnagel er in,toen kreeg hij allemaal bultjes op die plekken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:52

smaoz, wat voe rje je paard verder?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:36

zweetvos schreef:
Las een paar blz terug over kale plekjes op de oren.
Dat heeft mijn pony ook hoor. Op de puntjes van de oren kaal, maar ook aanzet van de oren en bij de voorpluk, ogen, boven de mondhoeken, onderkant van de kaak ....
Lijkt de laatste dagen licht minder te worden gelukkig, zeker niet méér. Hopelijk houden zo.

Idd, dat heeft die van mij ook. Alhoewel het nu goed gaat. Maar een paar kleine plekjes.

@corinagirl: ik heb een bandje tussen mijn boett en het halster, zodat ie niet af kan zakken en het meeste toch bedekt blijft.
Is dat geen optie?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:06

@Sonja_vR: Mijn pony eet alleen gras in de zomer, in de winter alleen hooi. Mits ik er heel veel mee doe, dan pas voer ik bij.
Ohja, in de winter krijgt die een vitaminekoek van Pavo erbij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:20

smaos, heb je al getest hoe het gaat als ie helemaal geen gras meer krijgt en alleen nog hooi? Gras eten verergert de jeuk heb ik de indruk.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:26

Nee, want in de winter schuurt hij ook, dan krijgt die hooi. Maar, het klopt wel van dat gras, ik heb dat al vaker gehoord, ja.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:40

maar je hebt dus in het verleden wel geprobeerd om een hele zomer lang een voedingssupplement bij te geven waar alles in zit?

ap krijgt als ik er ben een halve schep sport-muesli van havens( is gewoon onderhoudsmuesli hoor) met een schepje sportmineralen van subli.
sinds vorig jaar heeft hij dus geen last meer...nou ja in septemer nog es toen de mineralen op waren en zijn eczeemdeken er af ging..toen begon hij wel wat te schuren.

trouwens...ik vind die pavo koeken echt waardeloze dingen sorry.
onze shetten kregen ze ook, ze waren suf, ze hadden last van luis en ze waren te dik.
toen zijn we daarmee gestopt,gaven we ze gewoon een hand brok en toen werden ze een stuk vrolijker.

zit nogal wat suikers in die koeken he

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:49

Heb puck zijn plekjes op de oren eerst schoongemaakt en toen betadine zalf opgedaan.
Ziet er alweer wat beter uit gelukkig,is het eerste jaar dat hij daar plekjes krijgt.
Ook het eerste jaar dat hij een deken op heeft,daarom vroeg ik me het ook af het zich nou daar gaat uiten.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:12

@Jemawi : Wat voor bandje?
Otello heeft geen halster om, dus heb ook niks om het aan te bevestigen denk ik. Met halster om krijgt hij sowieso snel wondjes, want zijn weidegenootjes zoeken graag speeltjes Duivel . Ze staan allemaal zonder halsters in het land.

Vanavond al schuurplekje tussen zijn voorpluk gezien Verdrietig . He jakkes, straks hebben we dit jaar hetzelfde als vorig jaar. Geen voorpluk... Hoofdje vol wondjes. Vind dat zo treurig om te zien. Ach gut

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:14

Anders doe je zo'n losse Bucas-kap op overdag?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:17

Die worden ook gesloopt door hemzelf en zijn weidegenootjes. Hoofdkappen blijven hier niet lang heel, helaas!
En paarden staan 24/7 buiten, dus alleen overdag lukt ook niet. Dan zou hij de hoofdkap ook de hele dag op moeten hebben.
De eigenaren willen ook geen hoofdkap meer proberen. Wil ze nog wel even vragen, maar ja Otello schuurt al, dus denk dat 't al te laat is.