[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:35

Pfff poging gedaan tot scheren... Hij staat er voor drie kwart geschoren bij, maar ziet er niet uit. Op het laatst steigerde hij mijn scheerapparaat uit mijn hand. BANG!
Helemaal nieuw ondermes; 2 tandjes afgebroken en eentje verbogen. Morgen poging 2.
Hij ziet er verder wel keurig uit onder zijn Cushingvacht. Er mag wel wat meer spier aan, maar geen ribben of ruggegraat zichtbaar.

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:30

Morgen ga ik een partij graszaadhooi halen voor Megan. Ze blijkt momenteel extreem gevoelig voor alle soorten 'te rijk' voedsel.
Dan maar helemaal terug naar de basis. Hopelijk wordt dat wat, anders hebben we wel een probleempje...

Gras gaat het sowieso niet worden de komende maanden, dat wordt een paddock paard. Arm beest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:48

Ik ga ook aan het graszaadhooi.. heb een fourage handel die mooi spul kan leveren. Nou nog die pakken van 5-600 kilo hier krijgen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:21

Oh Verdorie Megan. Hier was Ik destijds ook zo bang voor.
Heb je wat kunnen regelen zodat ze niet geheel alleen staat?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:30

@ Jannepauli: Ik heb een fouragehandel gevonden die handbaaltjes verkoopt, zo kan ik het tenminste normaal zelf vervoeren en opslaan. Dat is voor mijn veel praktischer dan die megabalen en zoveel duurder is het niet.

@IMJ: Ja ik ga er toch maar aan. Klaas staat er voor open, dat is fijn! Waarschijnlijk gaat ze 's zomers op de grote merrieplaat naast Sanne en misschien Layla, die gaat ook niet direct op het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:51

Fijn is dat he Meganyr, als de stalbaas zo met je meedenkt!

Hier is het eerste stukje wei klaar, dus kon het toch niet laten en mochten ze er nu net voor het eerst even paar uurtjes erop.
Doe voorlopig maar halve dagen, andere helft nog in rijbak en uiteraard heeft MiniMe haar graasmasker gelijk weer om.
Het worden ook meerdere kleine stukjes , zodat ik uiteindelijk een soort van aan strookbegrazing kan gaan doen.
Maar och och och, wat staan ze beide te genieten zeg!!

Afbeelding

Heb trouwens voorlopig voor de rest van het jaar gelijk genoeg gephoto spammed geloof ik... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:09

Hoe is het met haar oog?

Vind het hier toch wel lastig... paard staat nu dus alleen in een kleine paddock. Andere pony mag er van de eigenaar niet bij in (begrijpelijk). Wil haar voorlopig niet op het gras hebben. Maar altijd alleen staan is ook niet tof.
Plus, ben nu al maanden met zonnebloemolie en speedibeet in de weer en nog komt ze niet aan. Ribben zijn zichtbaar...
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:13

Hallo allemaal,

Helaas mag ik me hier ook melden, ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn merrie PPID heeft... De uitslag kwam niet als een verassing maar toch rot om het bevestigd te krijgen. Ik heb al ontzettend veel gelezen en onderzoek gedaan maar ik heb ook nog genoeg vragen, ik hoop dat ik van jullie ervaringen kan leren!

Het gaat om een bijna 18-jarige arabische merrie die afgelopen winter wat begon in te vallen. Ze stond op een schep basisbrok en lucerne per dag, dit was al meer dan ze voorheen kreeg, maar omdat dit niet voldoende bleek hebben we toen haar voer aangepast; een halve schep Pavo 18plus erbij en eerst gewone slobber extra gegeven maar toen dat niet aan leek te zetten de overstap gemaakt naar Seniores Priores. Ondanks dit is ze de laatste weken snel vermagerd, maar ook spiermassa kwijt geraakt. Daarbij viel het ons op dat ze erg veel plast.

Het vermoeden van Cushing kwam bij mij naar boven, ook omdat ze redelijk goed verhaard maar vooral afgelopen zomer haar vacht niet zo mooi kort en glad was als eerst. Daarbij is er vorig jaar een hartruis bij haar geconstateerd en dit alles zat me niet lekker en daarom wilde ik haar graag na laten kijken.

In overleg met de DA is er afgelopen donderdag bloed afgenomen en bleek haar ACTH 120. Ook had de dierenarts het erover dat ze wat uitgedroogd was, waarschijnlijk omdat ze zoveel plast. De uitslag van het complete bloedbeeld krijg ik nog.

Nu begrijp ik dat het aanpassen van het voer zoals we het nu hebben gedaan weinig heeft toegevoegd, ze kan niet met de suikers overweg. We gaan het voer dus zeker aanpassen en ze is van de basisbrok af. Ze krijgt nu even 2 keer per dag een halve schep 18plus en in de avond een schep Seniores Priores geweekt. Ik lees wisselende reacties over 18plus voor PPID paarden, wat zijn jullie ervaringen? Ik zat ook te kijken naar bijvoorbeeld Hippostar High Fibre. Speedibeet lust ze helaas niet.

De dierenarts raadde me verder aan plantaardige olie bij te voeren, tot wel enkele honderden mililiters per dag, om haar zo wat voller te krijgen. Ik kan in het topic weinig vinden over het voeren van olie, wat zijn hier de ervaringen mee? Ik begrijp dat er bij meer dan 300 ml olie per dag ook Vitamine E bijgegeven moet worden en dat dit ook aangeraden wordt voor paarden met PPID.

Ik heb besloten ook te starten met de Prascend, deze is besteld en kan ik waarschijnlijk donderdag ophalen. We hebben besproken haar na opbouwen eerst op een halve pil te zetten en dan over een tijd opnieuw bloed te prikken voor ACTH. Ik heb het geven van de medicatie het liefst (voorlopig) in eigen hand: maakt het uit als de medicatie op wisselende tijdstippen wordt gegeven?

Ze staan nu enkele uren per dag op het gras, dit is bemest land en kon volgens de DA minder kwaad dat korter gestrest gras omdat bemest gras juist eiwitten aanmaakt en gestrest gras meer suikers. Ze is nog nooit bevangen geweest, heeft geen harde manenkam en geen vetbulten boven de ogen maar we gaan het natuurlijk goed in de gaten houden.

Een lang verhaal en mijn hoofd loopt over, maar ik wilde het even kwijt en ik hoor graag of jullie tips, aanvullingen etc hebben als ik nu iets over het hoofd zie!

Groetjes Jalenka

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:39

Ja al stuk minder dik amoj, thanks for asking! En waarom wil je haar eigenlijk niet op het gras hebben als ze toch al aan de magere kant is? hb geschiedenis?

En welkom Jalenka, nu ben ik geen expert op het gebied van magere paarden, wij zijn namelijk alle 3 obese te noemen (cushing pony, paard en ikzelf) , maar ik heb het vorig jaar wel van nabij mee mogen maken, dat er een veel te magere arabier terugkwam op mijn oude stal en daar gingen uiteindelijk per dag heel wat meer kg's aan sp in, geloof de eerste week wel tot aan 6kg per dag! Nu zeg ik niet dat jij dat ook moet doen natuurlijk, maar veel vind ik het niet, wat je nu geeft, voor een te mager paard?
Sterkte ermee!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:59

Voor de te magere cushies is cushcare condition van Dodson & Horrell een echte aanrader :j
Niet goedkoop, maar je hebt ook echt wat voor die prijs én het werkt goed :D Voor mijn duo veels te goed, maar da's een ander verhaal :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:22

http://www.rwdh.nl/paard-cushcare-condi ... shing.html

Was er zelf ook naar aan het kijken, maar er zitten voor mij persoonlijk wat maars aan het voer.
Oa de sojalecithine; eerder ervaring leert dat Isa niet goed tegen soja kan.
En de monnikspeper. Het kan de ACTH waarden verlagen, maar soms ook juist verhogen.
Is dus kwestie van uitproberen.

Ander bezwaar voor mij is de hoeveelheid die je ervan moet voeren (en daarmee wordt het een duur voer ja). 600 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

Ik ben nu over aan het gaan naar metazoa. Tot op heden eten ze het goed, maar voer het te kort om al iets over de werking te kunnen zeggen.

http://wordpress.metazoa.nl/superfit-broxxx/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:27

Welkom jalenka!
Zelf voer ik 50 ml zonnebloemolie per dag aan een kleine c pony.

Vorig jaar is ze licht hb geweest en paar weken geleden weer. In ieder geval voorlopig geen gras voor haar.
Bedankt voor de linkjes! Ik kijk er vanavond op de laptop even naar, kijkt toch wat makkelijker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:34

Isa is ook heel mager op dit moment ,maar dat komt vnl. door het wegvallen van de spieren.
Mede ook door het schrale voeren en haar niet eerder ontdekte cushing.
Ik hoop nu met de nieuwe brok (juiste aminozuren) en betere beweging (oa door prascend en bekapping) dat ze weer wat spieren gaat krijgen en dus 'aankomt'.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:51

Meganyr schreef:
Morgen ga ik een partij graszaadhooi halen voor Megan. Ze blijkt momenteel extreem gevoelig voor alle soorten 'te rijk' voedsel.
Dan maar helemaal terug naar de basis. Hopelijk wordt dat wat, anders hebben we wel een probleempje...

Gras gaat het sowieso niet worden de komende maanden, dat wordt een paddock paard. Arm beest.

Jannepauli schreef:
Ik ga ook aan het graszaadhooi.. heb een fourage handel die mooi spul kan leveren. Nou nog die pakken van 5-600 kilo hier krijgen :)

Hebben jullie voor het graszaadhooi nog gekeken van welke grassoort dit is? Ik heb weleens begrepen dat er verschil qua voedingswaarde zit tussen de verschillende grassoorten.

Vandaag bloed afgenomen bij Sen om even te checken wat de waarde nu is. Ik ben heel erg benieuwd. Vooral na aanleiding van dit topic [MD] Paard in de war?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:03

@Jalenka
Heb zelf ook een magere Engels volbloed van 18 jaar, stokmaat 1.60. Voor dat hij aan de pergolide ging probeerde ik ook veel olie te geven om hem een beetje op gewicht te houden. Zat toch wel op ongeveer 250 ml. maiskiem olie. Dit ook als energiebron. De opname was altijd goed en hij heeft er jaren goed op gedaan. Echter toen PPID begon was het toch echt niet meer voldoende. Door de PPID worden de eiwitten die nodig zijn voor de spieropbouw afgebroken. Het zijn dus niet alleen maar extra vetten die hij nodig heeft maar voornamelijk extra eiwitten. Op advies van mijn DA ben ik gestart met Sojaschroot. Dit bevat 50 % eiwit. Mijn paard is er razendsnel (in combi met pergolide) beter op geworden meer massa en vlees op zijn ribben. Je kunt afhankelijk van de stokmaat van je paard tussen 150 en 350 gr sojaschroot dagelijks tussen het voer mengen.

Ook mijn volbloedje trok zijn neus op voor pulp. Toch heb ik doorgezet en iedere dag weer opnieuw een kleine portie gemaakt en gemengd met ander voer dat hij wel at. ik heb er lang over gedaan wel 2 weken maar uiteindelijk was ie aan het eten. Pulp is een veilig produkt dat weinig suiker bevat.

Wanner je start met de medicatie zul je trouwens merken dat de smaak van je paard waarschijnlijk zal veranderen. Er zit een dikke kans in dat ie je heerlijke Maaltijden laat staan. Soms is dat tijdelijk. Bij die van mij is dat helaas gebleven. Hij leeft enkele van hooi, pulp met extra's en vit. brok. De rest gaat er niet meer in. Toch heb ik hem weer mooi op gewicht. Er is dus nog hoop maar het is een weg van goed opletten op je paard en kijken wat de behoefte is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:05

@Meert Hier in belgie is graszaadhooi altijd afkomstig van engels of italiaans raaigras. Mijn hooileverancier heeft per jaar zo'n 100 grote balen graszaadhooi en heeft het 2 jaar geleden laten testen op voedingswaarde...het verschil met gewoon graslandhooi was minimaal... tot mijn grote verbazing, want ze zijn er hier niet echt gek op :+
Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat raaigras op zich een zeer rijk opbrengstgras is...

@isapaardje ik voer nu een aantal weken 400gr cushcare per paard per dag en komen aardig wat spekjes opzitten :Y) Dus het mist zijn doel in elk geval niet en ze gaan er ook geweldig goed van verharen.
Wat de monnikspeper erin betreft, maak ik mij geen zorgen over...D&H is echt wel top wat betreft paardenvoeders, dus vermoed dat ze weten wat ze doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:07

Maiskiem olie? Is dat beter dan zonnebloemolie? En waar kun je dat kopen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:15

Engels Raai inderdaad.

Ik denk dat het verschil met (sommige pakken) voordroog van stal wel groter is.

Wat een fijne informatie hierboven over magere paarden en hoe veilig massa geven, dat kan ik bewaren voor als het bij mij nodig mocht zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:17

Isapaardje schreef:
Isa is ook heel mager op dit moment ,maar dat komt vnl. door het wegvallen van de spieren.
Mede ook door het schrale voeren en haar niet eerder ontdekte cushing.
Ik hoop nu met de nieuwe brok (juiste aminozuren) en betere beweging (oa door prascend en bekapping) dat ze weer wat spieren gaat krijgen en dus 'aankomt'.

ik gaf pablo altijd sojahullen.Dat kun je veilig voeren aan hb'ers en cushies.Goed voor de spieren vanwege het eiwit.Denk dat Isa genoeg heeft aan 100 gram per dag.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:27

Scheerapparaat mag hier door voor reparatie. Stalgenootje heeft Puck vanmiddag afgeschoren. Wel gesedeerd, want anders was het niet gelukt. Bij zijn benen moest de praam er ook nog aan te pas komen. Maar hij staat er gelukkig weer netjes bij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:04

Toch besloten om niet voor het graszaadhooi te gaan ( was overigens rietzwenk), maar heb 'gewoon' duits hooi gehaald. Tenslotte is Pauli goed op gewicht, hoeft niet af te vallen. Met graszaadhooi krijgt ze dan toch te weinig voeding.

Jalenka: in mijn "boekje" komt olie niet voor - zeker geen zonnebloem- of maiskiemolie. Het is voor Cushing en IR paarden niet aan te bevelen. Bovendien is olie helemaal niet zo'n dikmaker - het levert wel meer energie maar echt aanzetten doe je toch met 1) meer hooi of 2) bietenpulp zonder melasse.
Wel goed is lijnzaadolie of Omega 3-olie ( beter is echter lijnzaad zelf malen) en als je Vitamine E wil geven dan moet je wel olie of gemalen lijnzaad geven - zonder olie wordt vit E niet goed opgenomen.

Metazoa: ik ben er niet enthousiast over. Noem het toeval maar in de korte tijd dat ik het gebruikte raakte het paard weer bevangen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:06

Vraagje: Waarom geen zonnebloemolie?
Zetmeel?Suikers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:10

@Jannepauli; oke, ik gaf zonnebloemolie maar kan dat dus beter schrappen?
Is sojaschroot wel oke voor cushing paarden? Zit er ook verschil in sojaschroot? Wij hebben het in de silo zitten voor de koeien...
Ik heb heel weinig verstand van paarden voeren... :o

Cushcare condition, ga ik misschien nog wel proberen. Inderdaad duur maar als het helpt heb ik het er wel voor over.
18plus vind ik ook erg duur trouwens, en helpt voor mijne echt niet helaas... Ze vindt het wel heel lekker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:15

Citaat:
Vraagje: Waarom geen zonnebloemolie?
Zetmeel?Suikers
Geen van beiden, maar wel: zonnebloemolie ( en maiskiemolie) bestaat voornamelijk bestaan uit meervoudig onverzadigde vetzuren. Heeft een zeer hoog Omega-6 gehalte en dat is ontstekingsbevorderend.
Niet geven dus! Zeker voor paarden in de risicogroep voor hoefbevangenheid en andere inwendige ontstekingsprocessen blijf je het liefst vér weg van Omega 6.

Lijnzaadolie is hoog in Omega-3 en dat is ontstekingsremmend.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 00:17

Okee, dan gaan we daarmee stoppen en gaat de fles morgen mee voor gebruik voor eigen consumptie.

Edit: Ja ik schrik hier ook wel eventjes van, maar gelukkig nog niet zo heel lang mee bezig en pony word verder goed schraal gehouden. (niet op de wei)