Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa9

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:17

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:30

Ik heb een hoop gezocht en gevonden in dit topic, maar ik ben zoveel aan het scrollen, dat ik het nog even vraag.

Hoe zag jullie schema eruit met de omeprazole? Ik moet 1 week een volle spuit geven, daarna 2 weken een halve spuit. Het klinkt als korte duur als ik hier in dit topic lees en ik vind het zonde als ik dit straks op voorhand al gedoemd is te mislukken :(

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:36

Wesseltje schreef:
Vraagje, ik ga vanaf vandaag starten met de omeprazole. Ik gaf haar al Mastic horse.. zou ik dit blijven geven, of beter even laten nu ze op de omaprazole gaat?

Ik zou even stoppen met Nastic Horse en deze juist na de kuur ter ondersteuning geven.

Je kuur is indd erg kort. Is ze gescoped? Vallen de zweren erg mee dat de da hiervoor kiest? Persoonlijk zou ik het risico niet nemen en langer omeprazol geven.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:40

Dank voor je snelle reactie :)
Ze is niet gescoped, de dierenarts heeft het geconcludeerd uit de signalen die er op wijzen en aangezien ze een ontzettend stresskip is, willen we het eerst zo proberen.

Ik vond de 3 weken ook erg kort en dat vind ik hier nu ook terug in dit topic. Mocht ik met een dag of 10 echt verandering merken, ga ik toch maar voorstellen het te verlengen. Schema’s zijn welkom.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:50

Wesseltje schreef:
Dank voor je snelle reactie :)
Ze is niet gescoped, de dierenarts heeft het geconcludeerd uit de signalen die er op wijzen en aangezien ze een ontzettend stresskip is, willen we het eerst zo proberen.

Ik vond de 3 weken ook erg kort en dat vind ik hier nu ook terug in dit topic. Mocht ik met een dag of 10 echt verandering merken, ga ik toch maar voorstellen het te verlengen. Schema’s zijn welkom.

Ik zou nu direct nog bij een andere da laten scopen. Vind dit een behandeling van niks. Gaat je alleen maar geld kosten op deze manier.
Die van mij had geen klachten tot ze zand ging eten en had echt mega mega mega zweren. Na een week hadden we 0 verbetering dat kwam pas weken later.
Je hebt geen idee waar je nu voor aan het behandelen bent

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:02

Misschien komt het niet helemaal goed over in mijn vorige bericht, maar mijn merrie heeft veel signalen. Geen extreme vormen, maar het zijn er wel veel. Oa gapen na het eten, naar haar buik kijken, aansingelen niet prettig vinden, bij aandraven zwaaien met het hoofd, slecht aanspringen op recht en zo kan ik nog even doorgaan. Alles bijelkaar hebben we besloten te behandelen. Ik zit alleen een beetje met de duur van de behandeling.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:22

Bij een eerste keer moet er naar mijn mening altijd een scopie worden gemaakt. Als het tegenzit kun je die dadelijk alsnog doen + langere kuur Omeprazole + Sucrulfaat.

Bij een herhaling van eerder beeld waarbij wel beeldvorming gemaakt is vind ik het een ander idee maar ik vind het riskant om maar wat te gokken ondanks dat er veel overeenkomende symptomen zijn. Gezien de tijdsduur die besproken is nu vraag ik me ook af hoeveel ervaring er bij deze arts is mbt maagproblemen.

Probeer ook de herkomst te achterhalen. Ook dit kunnen duizenden oorzaken zijn - helaas.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:26

Wij hebben nu op dit moment bewust gekozen om geen scopie te laten uitvoeren. Ik ben alleen ook wat sceptisch mbt de duur van de behandeling.

De herkomst zijn we van op de hoogte, ze is nog niet zolang in mijn bezit, verhuizing heeft een hoop met haar gedaan. Zeer stressvol paard. Uiteraard maak ik het haar zo comfortabel mogelijk en ik denk dat ze prima is terechtgekomen qua omgeving, voer, stabiele kudde etc in tegenstelling tot waar ze vandaan komt. :)

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:27

Het is sowieso logisch dat je sceptisch bent over de duur van de behandeling omdat je totaal geen idee hebt of je zweren behandeld, welke gradatie en welke locatie ze zitten. Hoe dan ook is het een korte periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:39

Zonder scoop behandelen is echt gokken.. sorry maar dat helpt niet. Je hebt geen idee of dit het is. Al deze symptomen heb je ook bij darmzweren bijvoorbeeld.

De duur is ook te kort als het zweren zijn ja. Mijn paard vertoonde alle symptomen en ook stresskip. Toch scoop en geen zweren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:46

Wesseltje schreef:
Wij hebben nu op dit moment bewust gekozen om geen scopie te laten uitvoeren. Ik ben alleen ook wat sceptisch mbt de duur van de behandeling.

De herkomst zijn we van op de hoogte, ze is nog niet zolang in mijn bezit, verhuizing heeft een hoop met haar gedaan. Zeer stressvol paard. Uiteraard maak ik het haar zo comfortabel mogelijk en ik denk dat ze prima is terechtgekomen qua omgeving, voer, stabiele kudde etc in tegenstelling tot waar ze vandaan komt. :)

Bij mijn paard merkte je ook niet zo veel. Was klein beetje narrig met opzadelen en soms met het rijden. Maar je denk joh, ze is 4. Tot dat we de scopie did en achterkwam dat de bovenkant van haar buik was weggevreten. Dit is niet om je bang te maken, maar sommige paarden laten niet weten hoe erg het is.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:57

Fijn dat jullie meedenken, maar de keus om te behandelen sta ik helemaal achter. Een scopie kan ik altijd nog doen, vooralsnog gaan wij eerst dit proberen. Mochten er nog schema’s gedeeld willen worden dan graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:01

Maar waar wil jij een schema op baseren? Je weet niks? De schema's zijn afgestemd op de ernst en plek van de zweren.

En je staat dus helemaal achter de dierenarts maar je twijfelt wel? Waarom ? Dan zou ik gewoon zijn ad ies volgen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:04

Spenk schreef:
Maar waar wil jij een schema op baseren? Je weet niks? De schema's zijn afgestemd op de ernst en plek van de zweren.

Ik begrijp niet zo goed waarom er zo doorgezaagd moet worden, ga er maar vanuit dat wij nu een hele goede reden hebben om niet direct een scopie uit te laten voeren :D

Ik vraag mij af of 3 weken wel lang genoeg is en ben benieuwd wat er normaal een beetje wordt aangehouden. Thats all ;) Willen mensen daar geen antwoord op geven, ook prima. Speur ik even verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:06

Ja maar dit wordt dus normaal afgestemd op het beeld op scoop maar dat lijk je niet te snappen? 3 weken kan prima zijn bij minder erge zweren. Bij ernstige kan het zijn je 4 weken volle dosis geeft en 4 weken halve. Daar is zonder beeld niet veel van te zeggen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:15

Jawe ik snap het wel en nogmaals fijn dat er mee gedacht wordt. De keuze nu niet scopen is bewust gemaakt en zal wellicht later alsnog worden gedaan, op dit moment gaat dat niet. Ik wil haar wel behandelen in overleg met de da. Ik twijfelde alleen over de duur en dat ga ik uiteraard ook even met hem bespreken.

Maar ik begrijp dat de duur in de dit geval moeilijk te beantwoorden is. Maar dat is ook een antwoord :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:46

Mijn ervaring is dat langzamer afbouwen inderdaad beter is. Van een hele spuit, naar 3/4 dan naar een 1/2 en dan naar een 1/4. En als jij en je da het er over eens zijn om op dit moment niet te scopen en gelet op de signalen wel een kuur te geven dan is dat duidelijk lijkt mij.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:53

henshem schreef:
Mijn ervaring is dat langzamer afbouwen inderdaad beter is. Van een hele spuit, naar 3/4 dan naar een 1/2 en dan naar een 1/4. En als jij en je da het er over eens zijn om op dit moment niet te scopen en gelet op de signalen wel een kuur te geven dan is dat duidelijk lijkt mij.

Dank voor je duidelijke uitleg, hier heb ik wat aan :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:00

Wesseltje schreef:
Ik heb een hoop gezocht en gevonden in dit topic, maar ik ben zoveel aan het scrollen, dat ik het nog even vraag.

Hoe zag jullie schema eruit met de omeprazole? Ik moet 1 week een volle spuit geven, daarna 2 weken een halve spuit. Het klinkt als korte duur als ik hier in dit topic lees en ik vind het zonde als ik dit straks op voorhand al gedoemd is te mislukken :(

Je moet bij het behandelen van zweren niet enkel alleen Omeprazole geven maar ook dagelijks Sucralfaat. Dit legt een filmpje over de maanwand en zweer zodat deze de mogelijkheid heeft te herstellen.
Omeprazole neutraliseerd enkel het maagzuur.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:40

Popstra schreef:
Wesseltje schreef:

Je moet bij het behandelen van zweren niet enkel alleen Omeprazole geven maar ook dagelijks Sucralfaat. Dit legt een filmpje over de maanwand en zweer zodat deze de mogelijkheid heeft te herstellen.

Ik begreep dat dat niet in alle gevallen wordt gedaan en soms een behandeling met alleen omeprazole volstaat. Wellicht zonde van het geld, maar ik ga toch op mijn da zijn expertise af en neem de gok.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:51

Het ligt volledig aan de soort zweren, eigenlijk de plek waar de zweren zitten. Voor de ene variant is omeprazol vaak genoeg. Dit is als de zweren vooral in het bovenste deel van de maag zitten op het niet-glandulaire deel.
Voor de andere variant, is vaak meer nodig, zoals sucralfaat.
Omeprazol is trouwens zeker niet alleen een neutralisator van maagzuur, dat zijn meer de rennies zeg maar.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:57

DenieesB schreef:
Coentjuh schreef:
DenieesB had je trouwens nog iets aan mijn olie-verhaal?

Zeker! Ik heb het voor mijzelf opgeslagen.

Momenteel doet ze het heel goed op vers gras, waar ik enorm blij mee ben. Mocht het nog niet voldoende bij komen, ga ik inderdaad met olie verder. In dat geval ga ik denk ik voor 500 gram hele lijnzaad en dat eventueel aanvullen met olijfolie.

Ook ga ik als ik haar ga oppakken weer sojaschroot bij geven voor de eiwitten.

Goed om te horen!

Appaloosa9 schreef:

Me too.

Maar soms heb ik ook het idee - was eigenlijk ook mijn eigen conclusie - dat het o.a. komt door te weinig speekselaanmaak. Mijn paarden krijgen al jaren regelmatig zo'n vitaminekoek of de vitaminebrok van Pavo. Paard A en B nergens last van, eten wat langzamer, tis nu eenmaal droog spul. Maar Paard C (het maagpatiëntje) krijgt het haast niet weg en de helft valt weer uit zijn mond (als ik het niet nat maak). Ik maak het nu al jaren nat hoor dus dat gaat prima. Vandaar een beetje mijn conclusie: Weinig speekselaanmaak -> Meer maagzuur -> Kans op maagproblemen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:09

Phonix schreef:
Wesseltje schreef:

Bij mijn paard merkte je ook niet zo veel. Was klein beetje narrig met opzadelen en soms met het rijden. Maar je denk joh, ze is 4. Tot dat we de scopie did en achterkwam dat de bovenkant van haar buik was weggevreten. Dit is niet om je bang te maken, maar sommige paarden laten niet weten hoe erg het is.

Ja net als bij die van mij. Weinig symptomen maar mega erg zweren. Heeft wel 3 maanden medicatie gehad. Die week is weg gegooid geld. Al zou je het 3 weken volle dosis geven is het nog weg gegooid geld als ze het echt erg heeft

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:44

Popstra schreef:
Wesseltje schreef:

Omeprazole neutraliseert niet maar remt de productie van maagzuur. Daarom bestaat ook het gevaar van in 1x stoppen dat de maag juist gaat overproduceren met alle gevolgen van dien...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:57

Ik kan Wesseltje wel volgen in haar besluit en vind de reacties wb scopen persoonlijk overdreven. @Wesseltje, ik zou minimaal 4 weken een volle spuit geven, vervolgens langzaam afbouwen zoals Henshem ook omschrijft. Belangrijk is om goed je paard te monitoren en bij evt. terugval te kijken of je de dosering toch weer iets moet verhogen.