[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:13

[***] schreef:
Kan het gras van jaar tot jaar variëren qua suikergehalte?
Als het dus hetzelfde stuk is, hetzelfde bemest en gezaaid en wat is het allemaal, en op dezelfde manier gegeven?

Ja dat kan omdat de weersomstandigheden mede bepalen of en hoe het gras groeit. Die zijn niet ieder jaar eender. Test het eens uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:24

Uittesten? Door hem van het gras te houden?
Ga ik even erg goede argumenten voor moeten hebben vrees ik .. Momenteel staat hij op een ander stuk weide, als hij op het gewone stuk gaat gaat het eventueel om hem op het zand bij z'n schuilstal te houden en dan weinig tot geen gras (maar dan moet ik de pensioneigenaar overtuigt krijgen om alleen maar hooi te geven), maar daar is nu tegen het onkruid gespoten dus staan ze met z'n allen op een verdere weide. En daar is die mogelijkheid niet, dus momenteel gaat het even niet :=

wuswa

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:39

Oke. Ik noemde het omdat mijn excemer noodgedwongen 1x per 2 dagen mijn HB-paard gezelschap moet houden en daar enorm van is opgeknapt! Gras is bij hem duidelijk een trigger. Vandaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:42

Nuja, in ieder geval komt vrijdag de DA naar hem kijken en gaat er waarschijnlijk bloed getrokken worden enzo ... Ik ga ook vragen wat zij hem zou geven qua voeding, en qua hoeveelheid gras/hooi en dergelijke dingen .. Misschien kunnen we daar dan wat mee.

Ik weet het ook allemaal niet .. De ene zegt dit, de andere zegt dat. Ik ken er niks van, dat geef ik eerlijk toe. Ik kan wel lezen enzo, maar als de mensen IRL dan het tegenovergestelde zeggen, tja, wie moet ik geloven? Soms is het zo moeilijk *zucht*

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:13

Dat snap ik....het is zeker ook niet makkelijk in de zin van 'geef dit dan gaat het over'. Wat ik altijd doe is een aantal dingen uitproberen en goed kijken wat er gebeurt. Ik geloof zelf dat ZE primair van binnen uit aangepakt moet worden waarbij voeding (gras!!) zeker een trigger is. Voor zijn drainage/een deken de middelen om in te zetten om datgene wat je kennelijk met voeding toch niet goed genoeg doet c.q. kan doen, op te lossen. Aanvullend zijn smeermiddelen zoals Derfen etc. Maar nogmaals: dit is mijn visie en het werkt bij mijn paarden maar het is zeker niet de enige oplossing!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:08

Shadow hier is laatst ook paar dagen van het gras af geweest.
Mevrouw had ineens enorm jeuk, van gras af, en was weer goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:14

zo werkt dat bij appie ook hoor.

hij staat samen met een andere eczemer en ze kwamen op een ander stukje wei, meteen beiden mega veel jeuk en een dikke nek.
bij appie zet dan ook zijn staartaanzet op.
dat stukje wei was al kaalgegeten door andere paarden,maar toch stond er voor hen net teveel op.
nu het bijna echt op is hebben beide dieren geen jeuk meer en zijn de dikke nekken ook weer weg.

scheelt trouwens wel dat ap nu weer regelmatig beweging krijgt,we maken weer buitenritten dus kan hij zijn afvalstoffen straks ook beter kwijt :j

wat ze te eten krijgen?
een beetje gras en een plukje hooi.
hebben ze gewerkt dan krijgen ze wat brokken (appie een halve schep en het paard een hele )met een pompje selenium/vitamine E
gaat tot nog toe prima :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:03

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 06:00

werkzame stof:
Permethrin,

ik kocht het dus niet,het werkt wel om de vliegen weg te houden
maar het is echt slecht voor de lever want het word toch via de huid opgenomen.

ouder topic:
[SV] Tectonik Permethrin voor paard?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:02

ik heb gisteren dit potje meegenomen bij de action, nog geen idee of ik het ga gebruiken maar goed ;)

Afbeelding

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:04

bij mij gaat het ook wel oke.
frits is denk ik dit jaar niet te redden.
maxi heeft nu beetje jeuk aan haar staart dus weer dagelijks insmeren

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:17

De derfen doet hier goed zijn werk! Ik ben heel tevreden :D Bailey lijkt nu minder agressief te schuren en haar manenkam ziet er al veel rustiger uit.

Het singelbontje is inmiddels binnen maar wat een ding :Y) Waar anderen ook al last van hadden, zo ik ook; Hij schuift als een gek, waardoor mijn hulpen lang niet altijd goed aankomen.. :x Echt balen! Ik kan met dat ding gewoon niet aanspringen in galop omdat hij veelal op de plek van mijn kuit ligt.

Ik ga straks haar buik even goed schoonmaken met een betadine oplossing en dan als het er goed uitziet is dat bontje hopelijk voorlopig verleden tijd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:24

[***] schreef:
Nuja, in ieder geval komt vrijdag de DA naar hem kijken en gaat er waarschijnlijk bloed getrokken worden enzo ... Ik ga ook vragen wat zij hem zou geven qua voeding, en qua hoeveelheid gras/hooi en dergelijke dingen .. Misschien kunnen we daar dan wat mee.

Ik weet het ook allemaal niet .. De ene zegt dit, de andere zegt dat. Ik ken er niks van, dat geef ik eerlijk toe. Ik kan wel lezen enzo, maar als de mensen IRL dan het tegenovergestelde zeggen, tja, wie moet ik geloven? Soms is het zo moeilijk *zucht*

Het is voor iedereen lastig, de dierenartsen weten er ook niet alles van.
Het is gewoon een kwestie van uitproberen, wat voor jouw paard werkt.
Ons paard heeft niets aan andere voeding ofzo, ze heeft geen extra last als ze op gras staat, het is voor ieder paard verschillend.

Wij gebruiken butox, daar zit ook permetrhin in, is niet heel gezond maarja, je moet toch wat...het is kiezen uit twee kwaden.
Het wordt ook gebruikt tegen teken bij honden, er is geen vergelijkbaar product wat ook goed werkt.
Butox wordt gebruikt om blauwtong te voorkomen, dat wordt veroorzaakt door de culicoïdemug, dus wel precies de bedoeling, de mugjes te killen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:32

Hmmja, maar daar zitten de haken & ogen hé .. dat uitproberen ..
Heel fijn als je je eigen grond hebt en je paarden volledig van & voor jezelf, maar iets minder interessant als je ergens op pension staat ;) Nu, gelukkig is er hier wel veel mogelijk. Als ik hem wat anders zou willen voeren verwacht ik niet dat daar problemen van gemaakt worden (tenzij je weet ik veel wat voor handelingen moet uitvoeren voordat je het kan voeren :P ). Maar ik kan bv. niet zeggen 'ik wil 'm niet op gras en enkel op hooi', denk niet dat dat een optie gaat zijn .. Uiteraard, als de DA zou zeggen dat dit het beste is is dat een andere zaak, maar zo gewoon toch niet vrees ik. Vandaar :) Dus ik ga vrijdag afwachten, eens zien wat zij zegt, eventueel wat testen laten doen en dan ga ik toch eens kijken voor die Pavo Vital (dat was het toch hé?) als extra ...

Als je paard trouwens geen vitaminen/mineralen te kort zou hebben, kan het dan kwaad om zoiets te gaan voeren? Of maakt dat verder niet uit? (ik ga vragen of ze die dingen ook kan testen in het bloed, maar het hangt er allemaal een beetje vanaf wat zij zegt en welk kostenplaatje eraan hangt).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:36

Wie gebruikte hier nou de Derfen crème? Dat werkt net zo goed begreep ik? Mijn fles is bijna leeg, dus zit even in twijfel wat ik handiger vind. :)

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:13

hey iedereen, ik heb van vrienden van ons Prob gekregen. dat is een middel uit zweden (waar echt een vreselijke muggen- en cullicoideplaag is elke zomer). ik gebruik het nu een week en begin na drie jaar stuntelen met tientallen middelen tegen eczeem toch een beetje hoop te krijgen.. je moet je paard 1 keer per week wassen met de shampoo van dat merk en ik smeer zijn jeukplekken in met de lotion (voor wonden is er volgens mij een zalf0. kijk zelf even op de site, misschien is het ook wat voor jullie! in zweden krijg je je geld terug als het niet werkt, zo overtuigd zijn ze van hun producten.
site: http://www.ekholmnordic.nl
ik laat jullie over een paar weken weer weten of het nog steeds een wondermiddeltje is!!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:34

Ik zie door het bos de bomen niet meer en ben op zoek naar dé oplossing. ;(

Gisteravond laat nog naar stal gereden na een telefoontje te hebben gehad dat de deken wéér kapot was. Dacht dat het wel mee viel en hij gewoon te maken was. Maar niet dus.. Deken compleet total los en valt niet meer te maken. Is echt doormidden gescheurd. Gelukkig leeft de hals nog wel waardoor ik die op heb kunnen doen met een regendeken.

De deken word door de andere paarden gewoon echt kapot gescheurt. Wat moet ik nou doen?

- een nieuwe deken kopen die blijkbaar binnen 2 weken weer kapot is.
- paard alleen zetten wat de staleigenaar niet wilt.

Ik zie geen andere oplossing, kan iemand me helpen?
Het zit me ook helemaal niet lekker en buiten dat ga ik ook nog eens op vakantie over 2,5 week.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:15

wuswa schreef:
Dat snap ik....het is zeker ook niet makkelijk in de zin van 'geef dit dan gaat het over'. Wat ik altijd doe is een aantal dingen uitproberen en goed kijken wat er gebeurt. Ik geloof zelf dat ZE primair van binnen uit aangepakt moet worden waarbij voeding (gras!!) zeker een trigger is. Voor zijn drainage/een deken de middelen om in te zetten om datgene wat je kennelijk met voeding toch niet goed genoeg doet c.q. kan doen, op te lossen. Aanvullend zijn smeermiddelen zoals Derfen etc. Maar nogmaals: dit is mijn visie en het werkt bij mijn paarden maar het is zeker niet de enige oplossing!

Ik geloof zeker dat ZE voor heeel veel paarden voedings gerelateerd is. Sinds ik mijn ZE paard oa niet meer op gras laat komen, is de ZE weg. Denk, dat je de moed moet hebben het te testen, en dan zeker 2 zomerseizoenen lang.Een en ander moet ook stabiliseren. Dat je als je op een pension staat, minder mogelijkheden hebt, is zeker een feit, maar je kunt wel bloed laten trekken op de vitaminen en mineralen, en ook, als het hooi van 1 fourage komt, of zelf gewonnen is, dat laten testen. Zou voor de pensionstal ook een goed idee zijn, want wellicht geven ze hier en daar te veel, en kan er KV bespaart worden. Dan kun je de kosten van een test wellicht delen. Moet je kijken wat er zoal al smeermiddeltjes en dekken uitgegeven worden....

En zelfs zonder voer testen, kun je anders gaan voeren. Is je pony te dik, dan kun je rustig aan laten afvallen. Door te gaan voeren als een HB paard. Ik zeg wel, dat doordat er ooit ZE was, het dier gevoeliger is, en blijft. Ik zei ook dat mijn paard het meest gebeten wordt door ongedierte, en dat ze alles op huidgebied snel oppakt, waar andere paarden geen klachten hebben.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:21

Elamor schreef:
Ik zie door het bos de bomen niet meer en ben op zoek naar dé oplossing. ;(

Gisteravond laat nog naar stal gereden na een telefoontje te hebben gehad dat de deken wéér kapot was. Dacht dat het wel mee viel en hij gewoon te maken was. Maar niet dus.. Deken compleet total los en valt niet meer te maken. Is echt doormidden gescheurd. Gelukkig leeft de hals nog wel waardoor ik die op heb kunnen doen met een regendeken.

De deken word door de andere paarden gewoon echt kapot gescheurt. Wat moet ik nou doen?

- een nieuwe deken kopen die blijkbaar binnen 2 weken weer kapot is.
- paard alleen zetten wat de staleigenaar niet wilt.

Ik zie geen andere oplossing, kan iemand me helpen?
Het zit me ook helemaal niet lekker en buiten dat ga ik ook nog eens op vakantie over 2,5 week.

Heeft de staleigenaar geen mogelijkheden tot alleen zetten?
Ehm, je kunt de deken wellicht inspuiten met een stinkend goedje. Iets in de zin van hertshoornolie, of dat spul wat ze op kippen spuiten, als die teveel gepikt worden. Ik bedoel de hertshoornolie overigens niet puur, maar ze verwerken het momenteel ook tegen dazen in zelf gemaakte vliegensprays. Zou niet de hele deken insprayen, en het ook niet doen, en op vakantie gaan, even kijken of het werkt, en geen nadelen heeft voor het paard.Wellicht even op de toch al kapotte deken, met een grote noodreparatie

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:32

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:37

Ik heb antibijt op mijn deken zitten en dat scheelt aanzienlijk. Ook scheelt het nogal welke deken je hebt. De een is nou eenmaal sterker dan de ander...

Hier gaat het qua manen nog steeds goed, staart is ook alweer iets aan het bijgroeien (ze had geschuurd omdat de achterkant van de deken gesloopt was toen ik een tijdje niet meer met antibijt had gesmeerd). Alleen tussen haar voorbenen is het echt stuk. Dikke korst. Daar gaat nu iedere dag zalf op met een laag antibijt er omheen omdat ze het zelf kapot blijft bijten...

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:39

ikenindi schreef:
Ik heb antibijt op mijn deken zitten en dat scheelt aanzienlijk. Ook scheelt het nogal welke deken je hebt. De een is nou eenmaal sterker dan de ander...

Hier gaat het qua manen nog steeds goed, staart is ook alweer iets aan het bijgroeien (ze had geschuurd omdat de achterkant van de deken gesloopt was toen ik een tijdje niet meer met antibijt had gesmeerd). Alleen tussen haar voorbenen is het echt stuk. Dikke korst. Daar gaat nu iedere dag zalf op met een laag antibijt er omheen omdat ze het zelf kapot blijft bijten...

Zou je misschien willen kijken in mijn bovenstaande link of dat goed werkt? Alvast bedankt! :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:44

Elamor schreef:
Bedankt voor je reactie!

De staleigenaar heeft genoeg ruimte, maar wilt het niet. Deken repareren is ook geen optie. Hij is echt total los.
bedoel je dit:

http://www.boerenwinkel.nl/index.php?ac ... 05&lang=NL

Is dit goed spul?

Je link werkt. Maar denk erom, het vlekt als puur echt heel erg.Witte paarden krijgen er vlekken van, die echt slijten moeten. Weet dus ook niet of het door het dek dringt, en wat het aanricht op de huid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:39

en als je nou je stalhouder wat meer betaald voor het apart zetten?
als er genoeg plek is snap ik niet waarom zo'n dier niet apart kan..

wel is het zo dat als de deken door andere paarden kapot gemaakt word dit onder de verzekering valt van de eigenaar van dat paard en kun jij dus gewoon je deken helemaal vergoed krijgen.
zorg sowieso voor 1 of 2 reserve dekens,dat heb ik ook en ze komen altijd van pas :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:53

Elamor, welke deken heb je dan?
De pagony-achtige dekens gaan snel kapot, daar gingen er bij mij ook minstens twee per seizoen doorheen, maar met de Rambo SIH doe je veel langer, die is heel sterk!
En antibijt erop doen helpt wel hoor!